Decyzja 2008/341/WE ustanawiająca wspólnotowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 kwietnia 2008 r.
ustanawiająca wspólnotowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania niektórych chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1588)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/341/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 2 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji 90/424/EWG ustanawia się procedury regulujące wkład finansowy Wspólnoty przeznaczony na programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych. Zgodnie z tą decyzją wprowadzony ma być wspólnotowy środek finansowy na pokrycie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie na finansowanie krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do tej decyzji.

(2) W decyzji 90/424/EWG postanawia się, że co roku najpóźniej do dnia 30 kwietnia państwa członkowskie przedkładają Komisji roczne lub wieloletnie programy rozpoczynające się w kolejnym roku, na które chciałyby otrzymać wkład finansowy Wspólnoty.

(3) W art. 24 ust. 2 powyższej decyzji wymienia się niektóre elementy, które należy umieścić w programach przedkładanych przez państwa członkowskie, takie jak opis sytuacji epidemiologicznej choroby, obszar, na którym program ma zostać zastosowany, cel i przewidywany okres trwania programu, środki, które zostaną zastosowane, oraz koszty programu i płynące z niego korzyści.

(4) W decyzji Rady 90/638/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. ustanawiającej wspólnotowe kryteria zwalczania oraz monitorowania niektórych chorób zwierząt(2) ustanowiono niektóre kryteria dla programów zwalczania i monitorowania, które to kryteria zatwierdza się zgodnie z decyzją 90/424/EWG. Decyzją 2006/965/WE uchylono decyzję 90/638/EWG z dniem, z którym niniejsza decyzja staje się skuteczna.

(5) Należy ustanowić nowe kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku I do decyzji 90/424/EWG, tak aby odpowiadały one postępowi technicznemu i naukowemu i uwzględniały doświadczenia nabyte podczas realizacji programów wdrażanych zgodnie z decyzją 90/638/EWG. Te nowe wspólnotowe kryteria powinny gwarantować skuteczność środków przewidzianych w tych programach oraz zapewniać szybsze zwalczanie, kontrolę i monitorowanie chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych objętych programami.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Aby uzyskać zatwierdzenie w ramach wspólnotowego środka finansowego przewidzianego w art. 24 ust. 1 decyzji 90/424/EWG, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do powyższej decyzji, muszą co najmniej spełniać kryteria określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 19. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/965/WE (Dz.U. L 397 z 30.12.2006, s. 22).

(2) Dz.U. L 347 z 12.12.1990, s. 27. Decyzja zmieniona dyrektywą 92/65/EWG (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54).

ZAŁĄCZNIK

Kryteria dla krajowych programów zwalczania, kontroli i monitorowania

1) Podstawowy cel programu

a) Podstawowym celem programu monitorowania jest badanie populacji lub subpopulacji zwierząt i jej środowiska (w tym żyjących dziko żywicieli i wektorów) w celu wykrywania zmian w występowaniu choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do decyzji 90/424/EWG ("choroba zwierząt lub choroby odzwierzęce") i w modelach zakażenia tymi chorobami.

b) Podstawowym celem programu kontroli jest uzyskanie lub utrzymanie częstości występowania choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do decyzji 90/424/EWG, na poziomie dopuszczalnym z punktu widzenia sanitarnego.

c) Podstawowym celem programu zwalczania jest biologiczne wytępienie choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, wymienionych w załączniku do decyzji 90/424/EWG. Ostatecznym celem programu zwalczania jest uzyskanie statusu terytorium wolnego lub urzędowo wolnego od choroby zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym w przypadku, gdy zachodzi taka możliwość.

d) Podstawowy cel programu kontroli, monitorowania/nadzorowania lub zwalczania choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych pozostaje w zgodzie z polityką wspólnotową.

2) Wytyczenie granic obszaru geograficznego programu

Program stosuje się do całego terytorium lub, jeśli jest to należycie uzasadnione zgodnie z kryteriami epidemiologicznymi, do dokładnie określonej części terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich lub, w przypadku chorób dotyczących również dzikich zwierząt, krajów trzecich.

3) Czas trwania programu

Czas trwania programu ustala się w latach na przewidywany minimalny okres potrzebny do osiągnięcia podstawowego celu programu. Czas trwania jest ograniczony do okresu, podczas którego prawdopodobne jest osiągnięcie tego celu.

4) Cele programu

a) Ustala się cele programu, jakie należy osiągnąć przed datą zakończenia programu. Jeśli program obejmuje więcej niż jeden rok, ustala się co najmniej coroczne cele tymczasowe jako cele pośrednie, które należy osiągnąć.

b) Wybiera się najwłaściwsze wskaźniki dla celów, takie jak zachorowalność, chorobowość (w przypadku, gdy jest to możliwe), kwalifikacja sanitarna zwierząt objętych programem i jednostek epidemiologicznych (na przykład stada, gospodarstwa, strefy). W razie potrzeby podaje się definicję.

5) Środki w ramach programu

a) Podejrzenie lub potwierdzenie wystąpienia choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych podlega obowiązkowi zgłoszenia.

b) Środki stosowane w ramach programu skierowane są na populację zwierząt będącą nosicielem choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych lub na istotne gatunki żywicielskie i wektory.

c) Identyfikuje się wszystkie zwierzęta objęte programem, z wyjątkiem drobiu, zwierząt wodnych, zajęczaków i zwierząt dzikich i rejestruje się wszystkie jednostki epidemiologiczne (na przykład stada, gospodarstwa). Przemieszczenia tych zwierząt podlegają kontroli i rejestracji.

d) Środki stosowane w ramach programu opierają się na dostępnej odpowiedniej wiedzy naukowej i są zgodne z prawodawstwem wspólnotowym. W przypadku finansowanych przez Europejski Fundusz Rybacki(1) programów dotyczących chorób występujących u zwierząt akwakultury instytucja zarządzająca dopilnowuje, aby wszystkie dokumenty uzupełniające dotyczące wydatków i audytów danych programów były przechowywane do wglądu Komisji i Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z art. 87 rozporządzenia (WE) nr 1198/2006.

e) Wybiera się środki stosowane w ramach programu będące najbardziej skutecznymi i efektywnymi środkami osiągnięcia podstawowego celu w czasie trwania programu. Środki te obejmują co najmniej:

– zasady przemieszczania zwierząt i produktów narażonych na zarażenie lub zanieczyszczenie w związku z daną chorobą zwierząt lub danymi chorobami odzwierzęcymi,

– środki, które mają zostać podjęte w przypadku, gdy uzyskane zostaną wyniki dodatnie podczas kontroli przeprowadzanych w ramach programu; takie środki muszą obejmować wszelkie zabezpieczenia mające na celu zapewnienie szybkiej kontroli lub zwalczenia choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych, konieczne w świetle danych epidemiologicznych oraz metod zapobiegawczych właściwych dla danej choroby,

– zasady kwalifikacji stad, jeżeli ma to zastosowanie.

f) W ramach programu stosuje się badania laboratoryjne ustalone w prawodawstwie wspólnotowym dla danej choroby zwierząt lub chorób odzwierzęcych; w przypadku gdy w prawodawstwie wspólnotowym nie przewidziano badań, stosuje się badania znormalizowane i zatwierdzone zgodnie z ogólnie przyjętymi normami międzynarodowymi. Przeprowadzające badania laboratoria biorące udział w odpowiednich programach monitorowania lub zwalczania finansowanych przez Wspólnotę są w stanie przedstawiać wyniki, których jakość jest możliwa do przyjęcia przez odpowiednie wspólnotowe laboratorium referencyjne (WLR). Laboratoria, które nie przeszły prób pierścieniowych prowadzonych przez WLR, lub w odpowiednich przypadkach krajowych prób pierścieniowych, mogą brać udział w finansowanych przez Wspólnotę programach zwalczania jedynie, gdy specjalne kontrole wykazały, że są one w stanie przedstawiać wyniki na wymaganym poziomie jakościowym.

g) Szczepionki stosowane w ramach programu są zgodne z normami europejskimi w zakresie bezpieczeństwa, niezdolności przenoszenia, nieodwracalności osłabienia zjadliwości oraz właściwości immunogenicznych; muszą one posiadać pozwolenie na dopuszczenie do obrotu zgodnie z dyrektywą 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), o ile nie mają zastosowania warunki przewidziane w art. 8 tej dyrektywy.

6) Zarządzanie programem

a) Kontrolę nad programem sprawuje centralny organ weterynaryjny. Określa się jasno kompetencje i odpowiedzialność wszystkich służb weterynaryjnych i zainteresowanych podmiotów dotyczące wdrażania środków stosowanych w ramach programu i ustala się w programie jasną hierarchię zależności poszczególnych jednostek.

b) Zapewnia się wystarczające środki (finansowe, kadrowe, dotyczące wyposażenia) na cały czas trwania programu.

c) Postępy w realizacji programu są regularnie:

i) monitorowane i oceniane pod kątem skuteczności i efektywności środków;

ii) przedstawiane w formie sprawozdań przekazywanych Komisji.

7) Koszty programu i płynące z niego korzyści

a) Program przynosi korzyści Wspólnocie i zainteresowanym stronom w państwach członkowskich.

b) Wybrane narzędzia i środki stosuje się w najbardziej opłacalny sposób.

c) Towary i usługi wykorzystywane do celów programu są nabywane lub dostarczane zgodnie z przepisami wspólnotowymi dotyczącymi zamówień publicznych.

d) Kosztami programu są koszty poniesione przez państwa członkowskie na wdrażanie środków stosowanych w ramach programu i podlegają one kontroli.

e) W przypadku, gdy ma to zastosowanie, zapewnia się odpowiednią rekompensatę właścicielom zwierząt, które muszą być poddane ubojowi w ramach programu, oraz za produkty, które muszą zostać zniszczone.

f) Beneficjent odnotowuje poniesione wydatki, które zostały przedłożone Komisji, w swoim systemie ewidencji księgowej kosztów i przechowuje wszystkie oryginały dokumentów przez siedem lat od daty przedłożenia dla celów kontroli finansowej, zgodnie z art. 9, 36 i 37 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005(3).

______

(1)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz.U. L 223 z 15.8.2006, s. 1).

(2) Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 1.

(3) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024