Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 kwietnia 2008 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1283)

(Jedynie teksty w językach: angielskim, czeskim, duńskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim i włoskim są autentyczne)

(2008/321/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (zwany dalej "EFRG").

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 15 grudnia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1437/2007 (Dz.U. L 322 z 7.12.2007, s. 1). mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami wspólnotowymi.

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja w budżecie 6701

Państwo członkowskie Środek Rok obrachunkowy Podstawa korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenia Skutki finansowe
AT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -61.104,20 0,00 -61.104,20
RAZEM AT - 61.104,20 0,00 - 61.104,20
CZ Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa CZK -358.046,95 0,00 -358.046,95
RAZEM CZ - 358.046,95 0,00 - 358.046,95
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -4.256.495,00 0,00 -4.256.495,00
DE Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR -80.851,39 -80.851,39 0,00
RAZEM DE -4.337.346,39 -80.851,39 - 4.256.495,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2002 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -8.915,00 0,00 -8.915,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -157.528,05 0,00 -157.528,05
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -98.154,15 0,00 -98.154,15
RAZEM DK - 264.597,20 0,00 - 264.597,20
ES Certyfikacja 2004 Nieodzyskane należności jednorazowa EUR -1.882.525,15 0,00 -1.882.525,15
ES Owoce i warzywa - banany 2004 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -948.158,64 0,00 -948.158,64
ES Owoce i warzywa - banany 2005 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -1.394.194,02 0,00 -1.394.194,02
ES Owoce i warzywa - banany 2006 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -406.510,05 0,00 -406.510,05
ES Destylacja wina 2003 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -25.824.435,94 0,00 -25.824.435,94
ES Destylacja wina 2004 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -29.124.759,86 0,00 -29.124.759,86
RAZEM ES - 59.580.583,66 0,00 - 59.580.583,66
FR Owoce i warzywa - banany 2004 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 780,11 -780,11
FR Owoce i warzywa - banany 2005 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 4.958.177,57 0,00 -4958 177,57
FR Owoce i warzywa - banany 2006 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 2.263.498,77 0,00 -2.263.498,77
FR Owoce i warzywa - banany 2007 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 3.775.871,38 0,00 -3.775.871,38
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2005 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR - 535.626,90 0,00 -535.626,90
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2006 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR 475.793,12 0,00 475.793,12
FR Premie tytoniowe 2004 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 9.947,35 0,00 -9.947,35
FR Premie tytoniowe 2005 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 38.983,31 0,00 -38.983,31
FR Premie tytoniowe 2006 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 85.816,53 0,00 -85.816,53
RAZEM FR - 11.192.908,80 0,00 - 11.192.908,80
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 209.164,22 0,00 -209.164,22
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 423.850,43 0,00 -423.850,43
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 131.507,65 0,00 -131.507,65
RAZEM IE - 764.522,30 0,00 - 764.522,30
[T Refundacje wywozowe 2003 Brak informacji o kontrolach fizycznych ryczałtowa 5,00 EUR - 30.905,27 0,00 -30.905,27
[T Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2004 Opóźnione płatności jednorazowa EUR - 308.289,90 0,00 -308.289,90
[T Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 428.284,00 0,00 -428.284,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 2.985.884,00 0,00 -2.985.884,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 754.180,00 0,00 -754.180,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 32.396,00 0,00 -32.396,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2005 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 54.645,00 0,00 - 54.645,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2006 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 58.709,00 0,00 -58.709,00
razem rr - 4.653.293,17 0,00 -4.653.293,17
LU Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR 0,00 -14.516,49 14.516,49
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 1.107.241,81 -1.107.241,81 0,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2004 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 484.845,00 0,00 -484.845,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2005 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 479.643,00 0,00 -479.643,00
RAZEM LU - 2.071.729,81 - 1.121.758,30 - 949.971,51
NL Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -7.905,99 0,00 -7.905,99
RAZEM NL - 7.905,99 0,00 - 7.905,99
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 271.398,38 0,00 -271.398,38
RAZEM PT - 271.398,38 0,00 - 271.398,38

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.109.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 08/04/2008
Data ogłoszenia: 19/04/2008