Wspólne działanie 2007/178/WPZiB wspierające zniszczenie broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2007/178/WPZiB
z dnia 19 marca 2007 r.
wspierające zniszczenie broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o partnerstwie i współpracy ustanawiający partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, oraz Federacją Rosyjską, z drugiej strony(1), wspiera, między innymi, zwiększanie zbieżności stanowisk w sprawach międzynarodowych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, przyczyniając się przez to do wzmocnienia bezpieczeństwa i stabilności.

(2) Konwencja o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów weszła w życie w Federacji Rosyjskiej dnia 5 grudnia 1997 r.

(3) W dniach 25 i 26 czerwca 2002 r. w Kananaskis przywódcy państw G8 zainicjowali globalne partnerstwo przeciwko rozprzestrzenianiu broni i materiałów masowego rażenia, zgodnie z którym państwa te zdecydowały o wspieraniu określonych projektów współpracy, początkowo w Federacji Rosyjskiej, mające na celu rozwiązywanie problemów nierozprzestrzeniania, rozbrojenia, zwalczania terroryzmu oraz kwestie bezpieczeństwa jądrowego.

(4) Wspólne działanie 1999/878/WPZiB(2) ustanowiło program współpracy UE na rzecz nierozprzestrzeniania i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej kontynuowany na mocy wspólnego działania 2003/472/WPZiB(3), które wygasło dnia 24 czerwca 2004 r. Decyzja 2001/493/WPZiB(4) wdrażająca wspólne działanie 1999/878/WPZiB obejmowała pierwszy projekt wsparcia budowy infrastruktury związanej z niszczeniem gazów paralityczno-drgawkowych składowanych w Szczuczie (Federacja Rosyjska). Projekt ten został sfinalizowany 28 stycznia 2005 r.

(5) Unia Europejska nadal wspiera cel i zasady inicjatywy globalnego partnerstwa G8, a także wspólne działania zmierzające do redukcji zagrożenia oraz bezpiecznej likwidacji zasobów związanych z BMR w Federacji Rosyjskiej.

(6) Realizowany jest projekt obejmujący wielu darczyńców w celu udzielenia wsparcia na rzecz zniszczenia broni chemicznej w Szczucziem, który jest koordynowany przez Zjednoczone Królestwo. Dostawa związanego z nim wyposażenia jest zaplanowana na dzień 31 października 2007 r.

(7) Unia Europejska nadal udziela wsparcia Federacji Rosyjskiej w jej dążeniu do bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska likwidacji lub przekształcenia infrastruktury, wyposażenia i potencjału naukowego związanego z bronią masowego rażenia (BMR).

(8) W dniu 12 grudnia 2003 r. Unia Europejska przyjęła strategię przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, która, między innymi, propaguje stabilizację w środowiska międzynarodowego i regionalnego, co stanowi warunek zwalczania rozprzestrzeniania BMR.

(9) Działania Unii Europejskiej wspierające globalne partnerstwo będą prowadzone równolegle z działaniami innych podmiotów i będą koordynowane w największym możliwym stopniu w celu uniknięcia niepotrzebnego powielania.

(10) Nadzór nad właściwą realizacją wkładu finansowego UE powinien zostać powierzony Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze wspólne działanie ma na celu udzielanie wsparcia Federacji Rosyjskiej w jej wysiłkach zmierzających do zniszczenia zapasów broni chemicznej zgodnie z jej zobowiązaniami wynikającymi z Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów.
2.
Niniejsze wspólne działanie stanowi wkład w budowę obiektu niszczenia broni chemicznej w Szczuczie w Federacji Rosyjskiej. Szczegóły projektu są przedstawione w załączniku do niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  2
1.
Prezydencja, wspomagana przez Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB (SG/WP), jest odpowiedzialna za wykonanie niniejszego wspólnego działania. Komisja jest w pełni włączana w te działania.
2.
Techniczną realizację projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2, powierza się Sekretarzowi Stanu ds. Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, działającemu w imieniu Ministerstwa Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwanego dalej "Sekretarzem Stanu"), który wykonuje swoje zadania pod nadzorem prezydencji, wspieranej przez SG/WP. W tym celu SG/WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretarzem Stanu.
Artykuł  3
1.
Finansowa kwota odniesienia dla projektu wymienionego w art. 1 ust. 2 wynosi 3.145.000 EUR i zostanie sfinansowana z budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok 2007.
2.
Wydatkami finansowanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami Wspólnoty Europejskiej mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z zastrzeżeniem, że żadne kwoty finansowania wstępnego nie pozostają własnością Wspólnoty. Wydatki są kwalifikowalne od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
3.
Komisja nadzoruje właściwą realizację wkładu UE, o którym mowa w ust. 1. W tym celu zawrze z Sekretarzem Stanu umowę o finansowaniu określającą warunki wykorzystania wkładu UE. Umowa o finansowaniu, która ma zostać zawarta, określa, iż Sekretarz Stanu zapewnia widoczność wkładu UE, stosownie do jego wielkości.
4.
Komisja dąży do zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, najszybciej jak to możliwe po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania. Informuje ona Radę o wszelkich trudnościach w tym procesie oraz o terminie zawarcia umowy o finansowaniu.
Artykuł  4

Prezydencja, wspomagana przez SG/WP, przedstawia Radzie sprawozdania dotyczące wykonania niniejszego wspólnego działania opracowywane na podstawie sprawozdań przygotowywanych przez Sekretarza Stanu. Komisja jest w pełni włączana w wykonywanie tych zadań i dostarcza informacji dotyczących realizacji finansowej projektu, o której mowa w art. 3 ust. 3.

Artykuł  5

Rada może podjąć decyzję o zawieszeniu realizacji projektu, w szczególności jeżeli Federacja Rosyjska:

a) nie będzie w pełni współpracować przy wykonywaniu wspólnego działania;

b) nie zezwoli Unii Europejskiej na monitorowanie lub okresowe zewnętrzne oceny i audyty rezultatów programu;

c) nie dotrzyma zobowiązań wynikających z Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Federacją Rosyjską, z drugiej strony.

Artykuł  6

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie wygasa 18 miesięcy od dnia zawarcia między Komisją a Sekretarzem Stanu umowy o finansowaniu.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 marca 2007 r.
W imieniu Rady
Horst SEEHOFER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 327 z 28.11.1997, str. 3. Umowa ostatnio zmieniona umową z dnia 9 lipca 2002 r. (Dz.U. L 9 z 15.1.2004, str. 22).

(2) Dz.U. L 331 z 23.12.1999, str. 11. Wspólne działanie zmienione decyzją 2002/381/WPZiB (Dz.U. L 136 z 24.5.2002, str. 1).

(3) Dz.U. L 157 z 26.6.2003, str. 69.

(4) Dz.U. L 180 z 3.7.2001, str. 2.

ZAŁĄCZNIK 

PROJEKT UE I ROSJI DOTYCZĄCY ZNISZCZENIA BRONI CHEMICZNEJ W SZCZUCZIE

1. Cel

Wspieranie Federacji Rosyjskiej w zniszczeniu jej broni chemicznej w celu wypełnienia przez Rosję zobowiązań wynikających z Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów.

2. Opis projektu

Wspólne działanie określa finansowanie wsparcia budowy obiektu niszczenia broni chemicznej w Szczuczie w Federacji Rosyjskiej, co przyczyni się do zniszczenia 1.900.000 sztuk amunicji artyleryjskiej i rakietowej zawierających około 5.500 ton środków paralityczno-drgawkowych, które są przechowywanie w Szczuczie w oczekiwaniu na zniszczenie.

Wspólne działanie wesprze ukończenie budowy infrastruktury zasilania energią elektryczną w obiekcie niszczenia broni chemicznej w Szczuczie. Na jego mocy finansowane będzie zamówienie i dostarczenie istotnych elementów wyposażenia, które będą następnie zainstalowane w podstacjach elektrycznych Szczuczanskaja, Szumicha i Kurgan zlokalizowanych niedaleko miejscowości Szczuczie oraz obiektu niszczenia, aby zapewnić niezawodny system zasilania energią elektryczną potrzebną do funkcjonowania obiektu niszczenia broni chemicznej. Wyposażenie to jest niezbędne do ukończenia prac nad systemem zasilania energią elektryczną i zostało wybrane, aby zapewnić spójność z dawnymi projektami UE, jak również odpowiednią widoczność wkładu finansowego UE. Do końca 2007 r. projekt zostanie ukończony i wyposażenie przejdzie na własność władz rosyjskich.

W połowie 2008 r. przewidywane jest ukończenie budowy obiektu niszczenia broni w Szczuczie oraz rozpoczęcie eksploatacji.

Wspólne działanie stanowi część zobowiązania UE w ramach globalnego partnerstwa oraz uzupełnia i wzmacnia wartość wcześniejszego projektu finansowanego przez UE w Szczuczie.

3. Czas obowiązywania

Etap nabywania wyposażenia na potrzeby projektu rozpocznie się w dniu zawarcia umowy o finansowaniu między Sekretarzem Stanu ds. Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej działającym w imieniu Ministerstwa Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej a Komisją. Zjednoczone Królestwo zamierza sfinansować związane z projektem prace budowlane i instalacyjne, pod warunkiem uzgodnienia zadowalających cen.

Planowany czas trwania projektu wynosi 18 miesięcy.

4. Beneficjent

Federacja Rosyjska

5. Instytucja realizująca

Za realizację projektu odpowiedzialny będzie Sekretarz Stanu ds. Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, w imieniu Ministerstwa Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Podmiot, któremu powierzono wdrożenie projektu, sporządzi:

– sprawozdanie śródokresowe po pierwszych sześciu miesiącach realizacji projektu,

– sprawozdanie końcowe na miesiąc przed zakończeniem realizacji projektu.

Sprawozdania zostaną przesłane Prezydencji, wspieranej przez Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB.

6. Szacowane wymagane środki

Na podstawie niniejszego wspólnego działania finansowane będą następujące elementy mające stałe ceny w funtach szterlingach, które zostały jednak przedstawione poniżej w przeliczeniu na EUR przy zastosowaniu aktualnego kursu wymiany:

Seria Wyszczególnienie Cena
10 Panel przekaźnikowy do ochrony linii elektroenergetycznej w podstacji Szczuczanskaja
10c Usługi związane z instalacją na miejscu świadczone przez dostawcę
11 Wyposażenie regionalnej stacji zasilania w Szczuczie, w tym 18 m2 pulpitu operatora i system obliczeniowy
15 Wyposażenie sterujące rozdziałem energii elektrycznej dla lokalnego dostawcy energii KurganEnergo. Zawiera 50 m2 pulpitu operatora, komputerowy system sterowania dla podstacji Zapadnyj oraz wyposażenie sterujące rozdziałem energii elektrycznej dla różnych innych powiązanych podstacji
24 Szafa zabezpieczeń szyny zbiorczej o napięciu 220 kV w podstacji Szumicha
Suma cząstkowa 3.034.680 EUR
Opłaty bankowe 1.000 EUR
Kontrola Krajowego Urzędu Kontroli 6.000 EUR
Misje Sekretarza Stanu (ewentualne wizytacje w miejscowości Szczuczie związane wyłącznie z projektem UE) 10.000 EUR
Suma cząstkowa 3.051.680 EUR
Rezerwy (ok. 3 % całkowitego kosztu projektu) 93.320 EUR
Razem 3.145.000 EUR

7. Finansowa kwota odniesienia na pokrycie całkowitego kosztu projektu

Całkowity koszt projektu wynosi 3.145.000 EUR.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.81.30

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2007/178/WPZiB wspierające zniszczenie broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 19/03/2007
Data ogłoszenia: 22/03/2007
Data wejścia w życie: 19/03/2007