Decyzja 2007/259/WE w sprawie udzielenia Mołdawii wspólnotowej pomocy makrofinansowej

DECYZJA RADY
z dnia 16 kwietnia 2007 r.
w sprawie udzielenia Mołdawii wspólnotowej pomocy makrofinansowej

(2007/259/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 kwietnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Władze Mołdawii zaangażowały się w stabilizację ekonomiczną i reformy strukturalne wspierane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) poprzez trzyletni plan w ramach instrumentu promującego ograniczanie ubóstwa i wzrost (Poverty Reduction and Growth Facility - PRGF), który zatwierdzony został dnia 5 maja 2006 r. W dniu 12 maja 2006 r. wierzyciele skupieni w Klubie Paryskim wyrazili zgodę na restrukturyzację oficjalnego długu dwustronnego Mołdawii na warunkach zaproponowanych na szczycie w Houston.

(2) W maju 2004 r. władze Mołdawii przyjęły strategię rozwoju gospodarczego i redukcji ubóstwa, ustalając średnioterminowe priorytety działań rządu.

(3) Mołdawia, z jednej strony, oraz Wspólnoty Europejskie i ich państwa członkowskie, z drugiej strony, podpisały umowę o partnerstwie i współpracy(2), która weszła w życie dnia 1 lipca 1998 r.

(4) Stosunki pomiędzy Mołdawią i Unią Europejską rozwijają się w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa, od której oczekuje się doprowadzenia do głębszej integracji ekonomicznej. EU i Mołdawia uzgodniły w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa plan działań określający krótkoi średnioterminowe priorytety w stosunkach UE-Mołdawia i związane z nimi działania polityczne.

(5) Mołdawia ma duże potrzeby finansowe wynikające ze znacznego pogorszenia jej sytuacji finansowej.

(6) Władze Mołdawii zwróciły się o pomoc finansową na warunkach preferencyjnych do Wspólnot, międzynarodowych instytucji finansowych i innych darczyńców bilateralnych. Mimo finansowania z MFW i Banku Światowego pozostaje do pokrycia znaczna luka, której wypełnienie pozwoliłoby poprawić bilans płatniczy państwa, zwiększyć rezerwy walutowe i wesprzeć cele polityki związane z prowadzonymi przez władze reformami.

(7) Mołdawia kwalifikuje się do uzyskania pożyczek i dotacji na zasadach preferencyjnych z Banku Światowego i MFW.

(8) W tych okolicznościach wspólnotowa pomoc makrofinansowa dla Mołdawii powinna zostać udzielona w formie dotacji, będącej odpowiednim środkiem skierowanym na pomoc Mołdawii, która znalazła się w tej trudnej sytuacji.

(9) W celu zapewnienia skutecznej ochrony finansowych interesów Wspólnoty związanych z niniejszą pomocą makrofinansową konieczne jest, aby Mołdawia podjęła odpowiednie działania w zakresie zapobiegania i zwalczania nadużyć finansowych, korupcji oraz wszelkich innych nieprawidłowości związanych z pomocą. Należy wprowadzić przepis dotyczący kontroli przeprowadzanych przez Komisję i Trybunał Obrachunkowy.

(10) Udostępnienie pomocy mikrofinansowej pozostaje bez uszczerbku dla uprawnień władzy budżetowej.

(11) Pomocą makrofinansową Wspólnoty powinna zarządzać Komisja w porozumieniu z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Wspólnota udziela Mołdawii pomocy makrofinansowej w formie dotacji w maksymalnej wysokości 45.000.000 EUR w celu wsparcia bilansu płatniczego Mołdawii i złagodzenia ograniczeń finansowych związanych z realizacją rządowego programu gospodarczego.
2.
Pomocą makrofinansową Wspólnoty zarządza Komisja w porozumieniu z Europejskim Komitetem Ekonomiczno- Finansowym, czyniąc to w sposób zgodny z porozumieniami lub uzgodnieniami zawartymi przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) i Mołdawię.
3.
Pomoc makrofinansowa Wspólnoty udostępniana jest przez okres dwóch lat począwszy od pierwszego dnia po wejściu w życie niniejszej decyzji. Jeżeli jednak wymagać tego będą okoliczności, Komisja może, po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Finansowym, podjąć decyzję o przedłużeniu okresu dostępności pomocy maksymalnie o jeden rok.
Artykuł  2
1.
Komisja jest niniejszym upoważniona do uzgodnienia z władzami Mołdawii, po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Finansowym, polityki gospodarczej oraz warunków finansowych, którym podlega pomoc makrofinansowa, a które zostaną określone w protokole ustaleń i w umowie o dotacji. Warunki te muszą być zgodne z porozumieniami lub uzgodnieniami, o których mowa w art. 1 ust. 2.
2.
W okresie realizacji pomocy makrofinansowej Wspólnoty Komisja monitoruje prawidłowość ustaleń finansowych, procedur administracyjnych oraz wewnętrznych i zewnętrznych mechanizmów kontroli w Mołdawii, które są istotne dla pomocy.
3.
W regularnych odstępach czasu Komisja, we współpracy z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Finansowym oraz w ramach koordynacji z MFW, ocenia, czy polityka gospodarcza Mołdawii w poszczególnych dziedzinach jest zgodna z celami pomocy oraz czy uzgodniona polityka gospodarcza jest realizowana w zadowalający sposób i czy warunki finansowe są w zadowalający sposób spełniane.
Artykuł  3
1.
Pomoc makrofinansowa Wspólnoty jest udostępniana Mołdawii przez Komisję w trzech transzach.
2.
Pierwsza transza jest udostępniana na podstawie zadowalającej realizacji programu gospodarczego wspieranego przez MFW w ramach instrumentu promującego ograniczanie ubóstwa i wzrost oraz planu działań UE-Mołdawia w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa.
3.
Druga i trzecia transza są również udostępniane na podstawie zadowalającej realizacji programu gospodarczego wspieranego przez MFW w ramach instrumentu promującego ograniczanie ubóstwa i wzrost oraz planu działań UE-Mołdawia w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa oraz na podstawie wszelkich innych środków uzgodnionych z Komisją zgodnie z art. 2 ust. 1, jednak nie wcześniej niż trzy miesiące po udostępnieniu poprzedniej transzy.
4.
Środki są wypłacane Narodowemu Bankowi Mołdawii. Końcowym odbiorcą środków jest Ministerstwo Finansów Mołdawii.
Artykuł  4

Pomoc makrofinansowa Wspólnoty jest realizowana zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) oraz przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia. Protokół ustaleń i umowa o dotacji z władzami Mołdawii przewidują w szczególności podjęcie stosownych środków przez Mołdawię w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i wszelkim innym nieprawidłowościom związanym z pomocą oraz ich zwalczania. Przewidują one także kontrole prowadzone przez Komisję, w tym Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, z prawem przeprowadzania kontroli i inspekcji na miejscu, a także kontrole prowadzone przez Trybunał Obrachunkowy, w stosownych przypadkach, przeprowadzane również na miejscu.

Artykuł  5

Każdego roku do dnia 31 sierpnia Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, które zawiera ocenę wykonania niniejszej decyzji w poprzednim roku. Sprawozdanie określa związek między warunkami polityki, o których mowa w art. 2 ust. 1, i bieżącymi wynikami gospodarczymi i fiskalnymi Mołdawii a decyzją Komisji o udostępnieniu transz pomocy.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 16 kwietnia 2007 r.

W imieniu Rady
H. SEEHOFER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 14 lutego 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 181 z 24.6.1998, str. 3.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.111.69

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/259/WE w sprawie udzielenia Mołdawii wspólnotowej pomocy makrofinansowej
Data aktu: 16/04/2007
Data ogłoszenia: 28/04/2007
Data wejścia w życie: 28/04/2007