Rozporządzenie 2183/2005 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2183/2005
z dnia 22 grudnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/99, (WE) nr 1254/99, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c), h), i) oraz s), a także art. 155,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 795/2004(2) wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności począwszy od roku 2005.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 zmienione rozporządzeniem (WE) nr 864/2004(3) określa przepisy regulujące system połączonego wsparcia dla sektorów bawełny, oliwy z oliwek, surowca tytoniowego i chmielu, jak również wsparcie oddzielone oraz zintegrowanie tych sektorów z systemem jednolitych płatności.

(3) Do celów ustanowienia kwoty oraz ustalenia uprawnień do płatności w ramach zintegrowania płatności za tytoń, oliwę z oliwek, bawełnę i chmiel z systemem jednolitych płatności, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące pułapów krajowych określonych w art. 41 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz różnych aspektów rezerwy krajowej określonej w art. 42 ust. 1 i 8 tego rozporządzenia.

(4) W Państwach Członkowskich, które zastosowały system jednolitych płatności w roku 2005 w odniesieniu do rolników, którym przyznane zostały uprawnienia do płatności, lub którzy nabyli je bądź otrzymali najpóźniej ostatniego dnia składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności na rok 2006, należy ponownie obliczyć wartość i liczbę ich uprawnień do płatności na podstawie kwot referencyjnych i ilości hektarów wynikających ze zintegrowania płatności za tytoń, oliwę z oliwek i bawełnę. Uprawnienia do płatności z tytułu odłogowania nie są uwzględniane w tym obliczeniu.

(5) Należy pozwolić na to, żeby prywatna klauzula umowna określona w art. 27 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 została dodana lub zmieniona w umowie dzierżawy do ostatniego dnia złożenia wniosku w ramach systemu jednolitych płatności na rok 2006.

(6) W odniesieniu do Państw Członkowskich, które stosują model regionalny ustanowiony w art. 59 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy zwiększyć wszystkie uprawnienia do płatności o dodatkową kwotę na podstawie kwot referencyjnych i wynikających ze zintegrowania płatności za tytoń, oliwę z oliwek, bawełnę i chmiel.

(7) Na podstawie art. 71 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, Malta i Słowenia zdecydowały się zastosować system jednolitych płatności w roku 2007. Artykuł 71 ust. 1 akapit trzeci wspomnianego rozporządzenia przewiduje, że okres przejściowy nie ma zastosowania w odniesieniu do bawełny, oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz tytoniu, i upływa w dniu 31 grudnia 2005 r. w odniesieniu do chmielu. Malta i Słowenia byłyby zatem zobowiązane do zastosowania systemu jednolitych płatności jedynie w tych sektorach i włączenia do systemu wszystkich innych sektorów w roku 2007. W celu ułatwienia przejścia do systemu jednolitych płatności należy zapewnić przepisy przejściowe zezwalające tym państwom na stosowanie w dalszym ciągu, w roku 2006, bieżących systemów w odniesieniu do gajów oliwnych na Malcie i w Słowenii oraz do upraw chmielu w Słowenii, które są jedynymi sektorami objętymi systemem w tych Państwach Członkowskich. Malta i Słowenia byłyby zatem w stanie wprowadzić w roku 2007 system jednolitych płatności w odniesieniu do wszystkich sektorów.

(8) Artykuł 37 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 864/2004 stanowi, że w odniesieniu do oliwy z oliwek kwota referencyjna odpowiadająca rolnikom indywidualnym jest średnią czteroletnią łącznej kwoty płatności przyznanych rolnikowi z tytułu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek, obliczanej i dostosowywanej zgodnie z załącznikiem VII do tego rozporządzenia w latach gospodarczych 99/2000, 2000/2001, 2001/2002 i 2002/2003. W chwili przyjęcia rozporządzenia (WE) nr 864/2004 Komisja nie ustaliła ostatecznej kwoty pomocy na rok gospodarczy 2002/2003. W celu uwzględnienia jednostkowej kwoty pomocy na produkcję oliwek na rok gospodarczy 2002/2003 ustalonej rozporządzeniem (WE) nr 1299/2004(4) należy zmienić pkt H załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

(9) Artykuł 43 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że całkowita liczba uprawnień do płatności jest równa średniej liczbie hektarów, w odniesieniu do których przyznano płatności bezpośrednie w okresie referencyjnym. W odniesieniu do sektora oliwy z oliwek, liczba hektarów powinna być obliczona na podstawie wspólnej metody określonej w pkt H załącznika VII do tego rozporządzenia. Należy zdefiniować wspólną metodę w celu określenia liczby hektarów, jak też i uprawnień do płatności oraz wykorzystanie uprawnień do płatności w sektorze oliwy z oliwek.

(10) Zgodnie z art. 44 i 51 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 za kwalifikujące się do systemu płatności jednolitych uważa się obszary obsadzone drzewami oliwnymi po dniu 1 maja 1998 r. w ramach zatwierdzonych programów obsadzania. Obsadzania te mogą być uważane jako inwestycje w rozumieniu art. 21 rozporządzenia (WE) nr 795/2004. Ostateczny termin w odniesieniu do obsadzeń zatwierdzonych z tytułu tych programów został ustalony na 31 grudnia 2006 r. Należy ustalić późniejszą datę na inwestycje dotyczące sadzenia drzew oliwnych.

(11) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i rozporządzenie (WE) nr 795/2004.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1782/2003 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) wiersz "Oliwa z oliwek" otrzymuje brzmienie:

Sektor

Podstawa prawna

Uwagi

"Oliwa z oliwek

Tytuł IV, rozdział 10b niniejszego rozporządzenia

Obszar objęty pomocą

Artykuł 48a ust. 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 795/2004(1)

Dla Malty i Słowenii w odniesieniu do roku 2006

(1) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1.";

b) wiersz "Chmiel" otrzymuje brzmienie:

Sektor

Podstawa prawna

Uwagi

"Chmiel

Tytuł IV, rozdział 10d niniejszego rozporządzenia(***)(*****)

Obszar objęty pomocą

Artykuł 48a ust. 11 rozporządzenia Komisji (WE) nr 795/2004

Dla Słowenii w odniesieniu do roku 2006"

2) w załączniku VII pkt H akapit pierwszy, odniesienie

"(WE) nr 1794/2003" oraz odpowiedni przypis otrzymują brzmienia:

"(WE) nr 1299/2004(*)

______

(*) Dz.U. L 244 z 16.7.2004, str. 16.".

Artykuł  2

W rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 21 ust. 1 dodaje się następujący akapit:

"Jednakże w odniesieniu do inwestycji polegających na sadzeniu drzew oliwnych w ramach programów zatwierdzonych przez Komisję, datą określoną w akapicie pierwszym jest 31 grudnia 2006 r.";

2) w art. 21 ust. 2 dodaje się następujący akapit:

"Jednakże w odniesieniu do inwestycji określonych w ust. 1 akapit drugi, wprowadzenie planu lub programu kończy się najpóźniej dnia 31 grudnia 2006 r.".

3) w rozdziale 4 dodaje się następujący art. 31b:

"Artykuł 31b

Określenie i wykorzystanie uprawnień do płatności w sektorze oliwy z oliwek

1. Liczba hektarów uwzględniana w określaniu liczby uprawnień do płatności określonej w art. 43 i w załączniku VII pkt H rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 jest obliczana przez Państwa Członkowskie posiadających hektary upraw oliwek objęte systemem GIS według wspólnej metody określonej w załączniku XXIV do rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.

2. W odniesieniu do działek zajętych w części przez drzewa oliwne i w części przez inne uprawy objęte systemem jednolitych płatności, łącznie z gruntami ugorowanymi, metoda, która ma być używana do obliczania powierzchni zajętej przez drzewa oliwne, jest określona w ust. 1. Powierzchnia części działki zajętej przez inne uprawy objęte systemem jednolitych płatności określana jest zgodnie ze zintegrowanym systemem określonym w rozdziale 4 tytuł II rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

Wynikiem stosowania tych dwóch metod obliczania nie może być powierzchnia większa niż powierzchnia użytków rolnych działki.

3. W drodze odstępstwa od ust. 1 wspólna metoda określona w załączniku XXIV nie ma zastosowania jeżeli:

a) działka z drzewami oliwnymi jest minimalnych rozmiarów, określonych przez Państwo Członkowskie w granicach nie przekraczających 0,1 hektara;

b) działka z drzewami oliwnymi znajduje się w jednostce administracyjnej, dla której Państwo Członkowskie ustanowiło alternatywny system GIS dla upraw oliwek.

W tych przypadkach Państwo Członkowskie określa powierzchnię kwalifikującą się do pomocy według obiektywnych kryteriów i w sposób gwarantujący równe traktowanie rolników.

4. Powierzchnią braną pod uwagę w celu wykorzystania uprawnień do płatności w rozumieniu art. 44 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 jest ta, która jest obliczana zgodnie z ust. 1, 2 i 3 niniejszego artykułu.";

4) w art. 48a dodaje się ustępy w brzmieniu:

"10. Malta i Słowenia mogą przyznać pomoc dla gajów oliwnych na hektar upraw oliwek objętych systemem GIS w 2006 roku maksymalnie dla pięciu kategorii powierzchni obsadzonych drzewami oliwnymi określonymi w art. 110 i ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i w granicach kwoty maksymalnej ustalonej w ust. 3 wspomnianego artykułu, zgodnie z obiektywnymi kryteriami i w sposób gwarantujący równe traktowanie rolników.

11. W przypadku Słowenii nadal stosują się art. 12 i 13 rozporządzeń Rady (EWG) nr 1696/71(*) i (WE) nr 1098/98(**) odpowiednio w odniesieniu do zbioru z roku 2006 i do 31 grudnia 2006 r.

______

(*) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1.

(**) Dz.U. L 157 z 30.5.1998, str. 7.";

5) dodaje się rozdział w brzmieniu:

"ROZDZIAŁ 6b

ZINTEGROWANIE PŁATNOŚCI ZA TYTOŃ, OLIWĘ Z OLIWEK, BAWEŁNĘ I CHMIEL W RAMACH SYSTEMU JEDNOLITYCH PŁATNOŚCI

Artykuł 48c

Przepisy ogólne

1. Jeśli Państwo Członkowskie wykorzystało opcję określoną w art. 71 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i zdecydowało się zastosować system jednolitych płatności w roku 2006, stosuje się przepisy ustanowione w tytule III rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz rozdziały 1-6 niniejszego rozporządzenia.

2. Jeśli Państwo Członkowskie zastosowało system jednolitych płatności w roku 2005 bez uszczerbku dla przepisów art. 71 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do celów ustalenia kwoty i określenia uprawnień do płatności w roku 2006 w ramach zintegrowania płatności za tytoń, oliwę z oliwek i bawełnę z systemem jednolitych płatności, art. 37 i 43 tego rozporządzenia stosują się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 48d niniejszego rozporządzenia oraz, jeśli Państwo Członkowskie wykorzystało opcję określoną w art. 59 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 48e niniejszego rozporządzenia.

3. Jeśli Państwo Członkowskie zastosowało system jednolitych płatności w roku 2005, zapewnia ono przestrzeganie pułapów krajowych ustalonych w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

4. W razie potrzeby art. 41 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stosuje się do wartości wszystkich uprawnień do płatności istniejących w roku 2006 przed zintegrowaniem płatności za tytoń, oliwę z oliwek, bawełnę i/lub przetwory mleczne oraz do kwot referencyjnych obliczonych dla płatności za tytoń, oliwę z oliwek, bawełnę i/lub przetwory mleczne.

5. Jeśli Państwo Członkowskie zastosowało system jednolitych płatności w roku 2005, procent redukcji ustalony przez Państwo Członkowskie zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stosuje się w roku 2006 do kwot referencyjnych dla tytoniu, oliwy z oliwek i bawełny, które mają być zintegrowane w systemie jednolitych płatności.

6. Okres pięciu lat przewidziany w art. 42 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 nie może być ponownie objęty uprawnieniami do płatności pochodzącymi z rezerwy krajowej, których kwoty zostały ponownie obliczone lub powiększone zgodnie z art. 48d i 48e niniejszego rozporządzenia.

7. Do celów ustanowienia uprawnień do płatności w odniesieniu do bawełny, tytoniu i oliwy z oliwek, pierwszym rokiem stosowania systemu jednolitych płatności określonym w art. 7 ust. 1 oraz w art. 12-17 i 20, jest rok 2006.

Artykuł 48d

Przepisy szczegółowe

1. Jeśli rolnikowi nie zostało przyznane uprawnienie do płatności lub nie nabył go przed ostateczną datą składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności na rok 2006, otrzymuje on uprawnienia do płatności obliczone zgodnie z art. 37 i 43 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do płatności za tytoń, oliwę z oliwek i bawełnę.

Akapit pierwszy stosuje się również w przypadku wydzierżawienia przez rolnika uprawnień do płatności na rok 2005 i/lub 2006.

2. Jeśli rolnikowi zostało przyznane uprawnienie do płatności lub nabył je przed ostateczną datą składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności na rok 2006, wartość i liczba jego uprawnień do płatności zostaje ponownie obliczona w następujący sposób:

a) liczba uprawnień do płatności jest równa liczbie uprawnień do płatności, które posiada, powiększonej o liczbę hektarów ustanowioną zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do płatności za tytoń, oliwę z oliwek i bawełnę przyznanych w okresie referencyjnym;

b) wartość otrzymuje się dzieląc sumę wartości uprawnień do płatności, które posiada, oraz kwotę referencyjną obliczoną zgodnie z art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do obszarów korzystających z płatności za tytoń, oliwę z oliwek i bawełnę w okresie referencyjnym przez liczbę ustanowioną zgodnie z lit. a) niniejszego ustępu.

Uprawnienia do płatności z tytułu ugorowania nie są uwzględniane przy obliczeniu określonym w akapicie pierwszym.

3. W drodze odstępstwa od art. 27, klauzula umowna przewidziana we wspomnianym artykule może być dodana lub zmieniona w umowie dzierżawy najpóźniej w dniu składania wniosków w ramach systemu jednolitych płatności na rok 2006.

4. Uprawnienia do płatności wydzierżawione przed datą składania wniosków w ramach systemu jednolitych płatności na rok 2006 są uwzględniane przy obliczeniu określonym w ust. 2. Jednakże uprawnienia do płatności wydzierżawione na mocy klauzuli umownej określonej w art. 27 przed dniem 15 maja 2004 r. są uwzględniane przy obliczeniu określonym w ust. 2 niniejszego artykułu tylko, jeśli warunki dzierżawy mogą zostać dostosowane.

Artykuł 48e

Wdrażanie na poziomie regionalnym

1. Jeśli Państwo Członkowskie wykorzystało opcję określoną w art. 59 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, wszystkie uprawnienia do płatności zostają powiększone o dodatkową kwotę odpowiadającą wartości podwyżki pułapu regionalnego w roku 2006, podzieloną przez całkowitą liczbę uprawnień do płatności przyznanych na rok 2005.

2. Jeśli Państwo Członkowskie wykorzystało opcję określoną w art. 59 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, bez uszczerbku dla art. 48 tego rozporządzenia, rolnik otrzymuje dodatkową kwotę na każde uprawnienie do płatności.

Dodatkowa kwota jest równa sumie:

a) części odpowiadającej podwyżce pułapu regionalnego podzielonej przez całkowitą liczbę uprawnień do płatności przyznanych na rok 2005;

b) kwoty referencyjnej odpowiadającej, dla każdego rolnika, części pozostałej z podwyżki pułapu regionalnego podzielonej przez liczbę uprawnień do płatności, które rolnik posiada, najpóźniej w dniu składania wniosków w ramach systemu jednolitych płatności na rok 2006.

Jednakże w przypadku uprawnień do płatności z tytułu ugorowania rolnik otrzymuje tylko dodatkową kwotę obliczoną zgodnie z lit. a) na każde uprawnienie do płatności z tytułu odłogowania.";

6) dodaje się następujący art. 49a:

"Artykuł 49a

Zintegrowanie sektorów tytoniu, bawełny, oliwy z oliwek i chmielu

1. Jeśli Państwo Członkowskie wykorzystało opcję określoną w art. 59 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, przekazuje ono Komisji, najpóźniej do dnia 1 października 2005 r., uzasadnienie częściowego podziału podwyżki pułapu.

2. Państwa Członkowskie przekazuj Komisji, najpóźniej do dnia 1 października 2005 r., decyzję podjętą najpóźniej do dnia 1 sierpnia w zakresie rozwiązań przewidzianych w art. 68a rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, w załączniku VII pkt H i I do tego rozporządzenia oraz w art. 69 tego rozporządzenia w odniesieniu do bawełny, tytoniu, oliwy z oliwek i chmielu.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Jednakże art. 2 ust. 6 niniejszego rozporządzenia oraz art. 48c ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, uzupełniony artykułem 2 ust. 5 niniejszego rozporządzenia, stosują się od dnia 1 października 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).

(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1701/2005 (Dz.U. L 273 z 19.10.2005, str. 6).

(3) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 48; sprostowanie w Dz.U. L 206 z 9.6.2004, str. 20.

(4) Dz.U. L 244 z 16.7.2004, str. 16.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.347.56

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2183/2005 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003
Data aktu: 22/12/2005
Data ogłoszenia: 30/12/2005
Data wejścia w życie: 30/12/2005, 01/10/2005, 01/01/2006