Decyzja 2005/729/WE uchylająca decyzję 2005/136/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Niderlandach

DECYZJA RADY
z dnia 7 czerwca 2005 r.
uchylająca decyzję 2005/136/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu w Niderlandach

(2005/729/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 października 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją 2005/136/WE(1), przyjętą po otrzymaniu zalecenia Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła występowanie nadmiernego deficytu w Niderlandach.

(2) Zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu Rada wydała dnia 2 czerwca 2004 r. zalecenie skierowane do Niderlandów w celu likwidacji nadmiernego deficytu. Zalecenie to wraz z art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(2) określiło termin skorygowania nadmiernego deficytu najpóźniej na 2005 r.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu Rada uchyla decyzję o występowaniu nadmiernego deficytu, kiedy w ocenie Rady nadmierny deficyt w danym Państwie Członkowskim zostanie skorygowany.

(4) Definicje terminów "publiczny" i "deficyt" określono w Protokole w sprawie procedury nadmiernego deficytu przez odesłanie do Europejskiego systemu zintegrowanych rachunków gospodarczych, drugie wydanie. Dane dla potrzeb procedury nadmiernego deficytu są dostarczane przez Komisję.

(5) Na podstawie danych przekazanych przez Komisję po przedłożeniu sprawozdania przez Niderlandy przed dniem 1 marca 2005 r. zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(3), oraz w oparciu o późniejsze sprawozdanie na temat dochodów i wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych skierowane do Eurostatu w dniu 31 marca 2005 r. i prognozę służb Komisji z wiosny 2005 r., uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora organizacji rządowych i pozarządowych szacuje się na 2,3 % PKB w 2004 r. w porównaniu z 3,2 % w roku 2003. Wynik za rok 2004 był zgodny z zaleceniem Rady wystosowanym na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu, w szczególności w zakresie obniżenia deficytu poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB najpóźniej do 2005 r. W 2004 r. przeprowadzono dostosowanie fiskalne w postaci znacznych środków oszczędnościowych, zawartych częściowo w budżecie na 2004 r., a częściowo uchwalonych w dodatkowym pakiecie konsolidacyjnym w dniu 14 kwietnia 2004 r. Ponadto wyższe od spodziewanych dochody z podatków i dodatkowe dochody pochodzące ze sprzedaży gazu ziemnego w odpowiedzi na wysokie ceny ropy pomogły obniżyć deficyt;

- przedsięwzięte środki budżetowe zmierzają ku zapewnieniu trwałej poprawy salda sektora instytucji rządowych i samorządowych. Na 2005 r. prognoza służb Komisji z wiosny 2005 r. przewiduje dalszy spadek deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do 2,0 % PKB, spowodowany w dużej mierze zastosowaniem środków oszczędnościowych o charakterze w większości strukturalnym, składających się na 0,5 % PKB. Jest to zgodne z oficjalną wartością docelową deficytu, wynoszącą 2,1 % PKB. Jeżeli chodzi o 2006 r., prognoza służb Komisji z wiosny 2005 r. przewiduje na podstawie założeń bieżącej polityki dalszy spadek deficytu do 1,6 % PKB, co wskazywałoby na trwałe obniżenie deficytu budżetowego;

- trwała konsolidacja budżetowa zostanie zapewniona poprzez redukcję skorygowanego o cykl deficytu budżetowego, który według przewidywań ma osiągnąć pozycję bliską równowadze po skorygowaniu nadmiernego deficytu. W 2004 r. skorygowany o cykl deficyt budżetowy znacznie spadł do poziomu 1,2 % PKB w porównaniu z 2,0 % PKB w 2003 r. Prognoza służb Komisji z wiosny 2005 r. przewiduje dalszy spadek skorygowanego o cykl deficytu budżetowego w 2005 r. o kolejne 0,8 % PKB do wysokości 0,4 % PKB - wartości bliskiej równowadze - i spadek do 0,0 % PKB w 2006 r.;

- według zgłoszenia procedury nadmiernego deficytu z marca 2005 r. wskaźnik zadłużenia publicznego w 2004 r. utrzymał się poniżej wartości odniesienia 60 % PKB. Prognoza służb Komisji z wiosny 2004 r. przewiduje, że utrzyma się on poniżej tego progu w latach 2005 i 2006.

(6) Należy zatem uchylić decyzję 2005/136/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Niderlandach został skorygowany w 2004 r. zgodnie z warunkami określonymi w zaleceniu skierowanym do Niderlandów w dniu 2 czerwca 2004 r. na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2005/136/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 7 czerwca 2005 r.

W imieniu Rady
G. BROWN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 47 z 18.2.2005, str. 26.

(2) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6.

(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 23).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024