Decyzja 2005/613/WE przyjmująca zobowiązanie zaproponowane w związku z postępowaniem antydumpingowym dotyczącym przywozu poliestrowych włókien odcinkowych pochodzących, między innymi, z Arabii Saudyjskiej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 lipca 2005 r.
przyjmująca zobowiązanie zaproponowane w związku z postępowaniem antydumpingowym dotyczącym przywozu poliestrowych włókien odcinkowych pochodzących, między innymi, z Arabii Saudyjskiej

(2005/613/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

mając na uwadze Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) (zwane dalej "rozporządzeniem podstawowym"), w szczególności jego art. 8 i 9,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

(1) Rada, w drodze rozporządzenia (WE) nr 428/2005(2) (zwanego dalej "rozporządzeniem podstawowym"), nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz poliestrowych włókien odcinkowych (PWO) pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej i Arabii Saudyjskiej, zmieniła obowiązujące ostateczne cła antydumpingowe na taki przywóz z Korei Południowej oraz zakończyła postępowanie antydumpingowe w stosunku do takiego przywozu z Tajwanu.

(2) Po ujawnieniu ostatecznych ustaleń przedsiębiorstwo Saudi Basic Industries Corporation ("Sabic") przedłożyło Komisji, w przyrzeczonym terminie, propozycję zobowiązania cenowego, jak również jego zmienioną propozycję, w imieniu własnym oraz wszystkich swych spółek powiązanych, w tym powiązanego producenta produktu objętego postępowaniem - Arabian Industrial Fibres Company (Ibn Rushd). Zobowiązanie to nie zostało przyjęte z powodów podanych w motywie 292 rozporządzenia ostatecznego. W szczególności, minimalne ceny zaproponowane pierwotnie przez Sabic nie eliminowały szkodliwych skutków dumpingu. Ponadto struktura sprzedaży tej spółki we Wspólnocie była taka, że nie pozwalała na skuteczny monitoring zobowiązania.

(3) Kolejne spotkania przedstawicieli Sabic ze służbami Komisji przyniosły efekt w postaci znaczących poprawek propozycji zobowiązania, które rozwiązały powyższe problemy. Poprawiona propozycja nie tylko wyeliminowała szkodliwe skutki dumpingu, lecz również w zadowalającym stopniu ograniczyła ryzyko obejścia w formie kompensacji w innych produktach. Ponadto spółka zmieniła swoje kanały sprzedaży we Wspólnocie w zakresie umożliwiającym Komisji skuteczne monitorowanie zobowiązania.

(4) Ostateczne, możliwe do przyjęcia zobowiązanie cenowe zostało złożone przez Sabric przed opublikowaniem ostatecznych ustaleń, jednak na tak zaawansowanym etapie, że ze względów administracyjnych niemożliwe było włączenie jego przyjęcia do rozporządzenia ostatecznego.

(5) Przemysł wspólnotowy został poinformowany o wspomnianej poprawionej propozycji i stwierdził, że przyjęcie zobowiązania cenowego sprawiłoby, iż import nadal wyrządzałby przemysłowi wspólnotowemu poważne szkody, z uwagi na cykliczny charakter ustalania cen poliestrowych włókien odcinkowych.

(6) W tym kontekście należy zwrócić uwagę, że przedstawiona propozycja przewiduje indeksację minimalnej ceny PWO według międzynarodowych urzędowych notowań głównych ich surowców tj. oczyszczonego kwasu tereftalowego i monoetylenoglikolu. W rezultacie problem cyklicznego charakteru cen PWO, który głównie odzwierciedla zmiany cen ich surowców, jest rozwiązany w taki sposób, aby wyeliminować ryzyko utrzymywania się szkodliwego dumpingu.

(7) Wreszcie, propozycja zobowiązania przewiduje sporządzanie sprawozdań na temat produktów innych niż PWO sprzedawanych tym samym klientom przez klientów powiązanych Sabic we Wspólnocie. Dlatego też ryzyko kompensacji w innych produktach jest w dużym stopniu wyeliminowane.

(8) W rezultacie żaden z argumentów podniesionych przez przemysł wspólnotowy nie zmienia wniosku Komisji, że zobowiązanie zaproponowane przez Sabic eliminuje szkodliwe skutki dumpingu oraz w zadowalającym stopniu ogranicza ryzyko obejścia w formie kompensacji w innych produktach.

B. ZOBOWIĄZANIE

(9) W świetle powyższych rozważań Komisja uważa, że zobowiązanie zaproponowane przez Sabic, obejmujące indeksację minimalnych cen według publicznych notowań surowców, może zostać przyjęte z uwagi na fakt, iż eliminuje ono szkodliwe skutki dumpingu. Ponadto regularne i szczegółowe sprawozdania, które spółka podjęła się dostarczać Komisji, pozwolą na skuteczny monitoring i ograniczą ryzyko obejścia zobowiązania,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się zobowiązanie zaproponowane przez wymienione poniżej spółki, w związku z postępowaniem antydumpingowym dotyczącym poliestrowych włókien odcinkowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej oraz Arabii Saudyjskiej.

Państwo

Spółka

Kod dodatkowy TARIC

Arabia Saudyjsk

Produkowane i sprzedawane przez Arabian Industrial Fibres Company (Ibn Rushd), Yanbu Al-Sinaiyah lub produkowane przez Arabian Industrial Fibres Company (Ibn Rushd), Yanbu Al-Sinaiyah, a sprzedawane przez Saudi Basic Industries Corporation (Sabic), Riyad, pierwszemu konsumentowi we Wspólnocie będącemu importerem.

A671

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 2005 r.

W imieniu Komisji
Peter MANDELSON
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).

(2) Dz.U. L 71 z 17.3.2005, str. 1.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.211.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/613/WE przyjmująca zobowiązanie zaproponowane w związku z postępowaniem antydumpingowym dotyczącym przywozu poliestrowych włókien odcinkowych pochodzących, między innymi, z Arabii Saudyjskiej
Data aktu: 18/07/2005
Data ogłoszenia: 13/08/2005
Data wejścia w życie: 14/08/2005