Rozporządzenie 807/2004 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 807/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Grupa wysokiego szczebla w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej, której przewodniczy Karel Van Miert, wyraziła troskę, iż opóźnienia na etapach transgranicznej priorytetowych projektów dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TST) wywarły negatywny skutek na rentowność inwestycji poczynionych przez Państwa Członkowskie na etapach w swoich krajach i pozbawiły je korzyści skali oraz zaleciła, by stawka finansowania przez Wspólnotę została zróznicowana zgodnie z korzyściami innych krajów, w szczególności państw ościennych, podkreślając, że taka modulacja powinna przede wszystkim być na rzecz projektów transgranicznych, z których korzystają długodystansowe usługi transportowe. Ponadto, stawka finansowania przez Wspólnotę powinna zostać zróżnicowana zgodnie z wielkością o jaką korzyści ekonomiczne projektów przekraczają ich rentowność finansową.

(2) W tym celu grupa wysokiego szczebla zaleciła wyższą stawkę pomocy wspólnotowej w celu wsparcia ukończenia połączeń transgranicznych w zakresie projektów priorytetowych oraz podkreśliła, że wpływ takiej zmiany na budżet będzie ograniczony. Powinno się to wykonać pamiętając o konieczności skoncentrowania zasobów TST wokół kluczomych projektów, jednocześnie uznając konieczność dalszego wsparcia finansowego dla projektów niepriorytetowych,

(3) Powinna istnieć możliwość wypełnienia zobowiązń budżetowych ratami rocznymi w oparciu o zobowiązanie prawne w globalnym i wieloletnim wymiarze.

(4) Tymczasowy wzrost stawki pomocy wspólnotowej może stanowić dla działających podmiotów zachętę do przyspieszenia i skutecznego wykonania priorytetowych projektów objętych niniejszym rozporządzeniem.

(5) Ustanowienie partnerstw publiczno-prywatnych (lub innych form współpracy między sektorami publicznym i prywatnym) wymaga zdecydowanego zaangażowania finansowego inwestorów instytucjonalnych wystarczająco atrakcyjnego, by zwiększyć kapitał prywatny. Przyznanie finansowej pomocy Wspólnoty w wymiarze wieloletnim pozwoliłoby na usunięcie niepewności, które spowalniają rozwój projektów. Dlatego należy podjąć środki w celu przyznania wsparcia finansowego projektom wybranym na podstawie wieloletniego zobowiązania prawnego.

(6) Połączenia transgraniczne między sieciami energetycznymi są ważne w celu zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego, bezpieczeństwa dostaw i optymalnego użycia infrastruktury energetyki. Projekty priorytetowe w zakresie sieci energetycznych, które są niezbędne w interesie gospodarki europejskiej, ale nierentowne z biznesowego punktu widzenia, i które nie zniekształcają konkurencji między przedsiębiorstwami powinny również zostać zakwalifikowane do większej pomocy finansowej. Pomoc ta przeznacza jest dla projektów proirytetowych w zakresie sieci energetycznych.

(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95(4) powinno zostać dostosowane w celu uwzględnienia decyzji Rady 1999/468/WE z 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).

(8) Rozporządzenie (WE) nr 2236/95 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2236/95 wprowadza się niniejszym następujące zmiany:

1) w art. 5 wprowadza się niniejszym następujące zmiany:

a) ustęp 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"3. Bez względu na rodzaj wybranej interwencji, całkowita kwota pomocy wspólnotowej udzielonej na podstawie niniejszego rozporządzeniem nie przekracza 10 % całkowitych kosztów inwestycji. Jednakże całkowita kwota pomocy wspólnotowej może osiągnąć 20 całkowitych kosztów inwestycji w następujących przypadkach:

a) projekty dotyczące naprowadzania satelitarnego i systemów nawigacyjnych określonych w art. 17 decyzji nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej(*);

b) projekty priorytetowe w zakresie sieci energetycznych;

c) etapów projektów w interesie europejskim określonych w załączniku III do decyzji nr 1692/96/WE, pod warunkiem że projekty te rozpoczęto przed 2010 r., których celem jest wyeliminowanie korków i/lub zakończenia etapów, jeżeli takie etapy mają charakter transgraniczny lub przygraniczny i przyczyniają się do integracji rynku wewnętrznego w powiększonej Wspólnocie, promują bezpieczeństwo, zapewniają interoperacyjność sieci krajowych i/lub zdecydowanie przyczyniają się do zmniejszenia braku równowagi między sposobów transportu na korzyść sposobów najbardziej przyjaznych dla środowiska. Stawkę różnicuje się zgodnie z korzyściami dla innych krajów, w szczególności ościennych Państw Członkowskich.

______

(*) Dz.U L 228 z 9.9.1996, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 1346/2001/WE (Dz.U. L 185 z 6.7.2001, str. 1).";

b) dodaje się ustęp w brzmieniu:

"5. W przypadku projektów, o których mowa w ust. 3 oraz w granicach niniejszego rozporządzenia, zobowiązania prawne są wieloletnie, a zobowiązania budżetowe wypełniane są w rocznych ratach.";

2) w art. 13 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"4. Jeżeli w 10 lat po przyznaniu pomocy finansowej, dane działanie nie zostało zakończone, Komisja może zażądać zwrotu wypłaconej pomocy, z należytym uwzględnieniem zasady proporcjonalności i wszystkich właściwych czynników.";

3) artykuł 17 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 17

Procedura Komitetu

1. Komisja jest odpowiedzialna za wykonanie niniejszego rozporządzenia.

2. Komisję wspiera komitet. Europejski Bank Inwestycyjny zgłasza przedstawiciela do Komitetu; nie ma on prawa głosu.

3. W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu, stosuje przepisy się art. 5 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8(*).

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE określa się na trzy miesiące.

4. Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.

______

(*) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23";

4) w art. 18 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"Wartość środków przydzielonych związana jest z ilościowym i jakościowym poziomem wykonania."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 75 E z 26.3.2002, str. 316 oraz

Dz.U. C 151E z 25.6.2002, str. 291.

(2) Dz.U. C 125 E z 27.5.2002, str. 13.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lipca 2002 r. (Dz.U C 271 E z 12.11.2003, str. 163), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 30 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 197 z 29.7.1999, str. 1).

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.143.46

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 807/2004 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich
Data aktu: 21/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 20/05/2004