RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zasoby połowowe, które są wyczerpującymi się zasobami naturalnymi, muszą być chronione w imię równowagi biologicznej i światowego bezpieczeństwa żywnościowego;
(2) Międzynarodowa Komisja Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT), której Wspólnota Europejska jest Umawiającą się Stroną, przyjęła w 1995 r. w celu zapewnienia skutecznej ochrony gatunku, plan działania w celu zapewnienia skuteczności programu ochrony miecznika;
(3) Dane zasoby nie mogą być efektywnie zarządzane przez Umawiające się Strony ICCAT, których rybacy są zobowiązani do zmniejszania swoich połowów miecznika, o ile wszystkie strony nie będące Umawiającymi się Stronami nie będą współpracować z ICCAT i przestrzegać środków ochronnych i zarządzania;
(4) W 1998 r. ICCAT zidentyfikowała Belize i Honduras, a w 2002 r. Sierra Leone jako państwa, których statki poławiają miecznika w sposób naruszający środki tej organizacji mające na celu ochronę miecznika, popierając swoje ustalenia danymi dotyczącymi połowów, handlu i obserwacji statków;
(5) Przywóz miecznika pochodzącego z Belize, Hondurasu jest obecnie zakazany rozporządzeniem Rady (WE) nr 2093/2000 z dnia 28 września 2000 r. zakazującym przywozu miecznika (Xiphias gladius) pochodzącego z Belize i Hondurasu(1);
(6) ICCAT odnotowała postęp we współpracy z Hondurasem w zakresie ochrony miecznika. ICCAT na swoim rocznym spotkaniu w 2001 r. zaleciła, aby zniesiony został zakaz przywozu nałożony przez Umawiające się Strony na Honduras w odniesieniu do produktów z miecznika w jakiejkolwiek postaci;
(7) ICCAT odnotowała postęp we współpracy z Belize w zakresie ochrony miecznika. ICCAT na swoim rocznym spotkaniu w 2003 r. zaleciła, aby od dnia 1 stycznia 2004 r. zniesiony został zakaz przywozu nałożony przez Umawiające się Strony na Belize w odniesieniu do produktów z miecznika w jakiejkolwiek postaci;
(8) Próby ICCAT mające na celu zachęcenie Sierra Leone do przestrzegania środków w zakresie ochrony i zarządzania tuńczykiem, nie przyniosły żadnych rezultatów;
(9) ICCAT zaleciła Umawiającym się Stronom podjęcie właściwych środków mających na celu zakaz przywozu tych produktów w jakiejkolwiek postaci z Sierra Leone. Środki te zostaną zniesione, jeśli zostanie stwierdzone, że państwo o którym mowa dostosowało swoje praktyki rybackie do środków ICCAT. W związku z tym, Wspólnota mając wyłączne kompetencje w tej kwestii, musi wprowadzić w życie te środki;
(10) Niniejsze środki są zgodne z zobowiązaniami Wspólnoty w ramach innych umów międzynarodowych;
(11) W celu zapewnienia przejrzystości należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 2093/2000 i zastąpić je niniejszym rozporządzeniem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.
|
W imieniu Rady |
|
B. COWEN |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 249 z 4.10.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 60/2004. (Dz.U. L 9, z 15.1.2004, str. 8).