Decyzja 2003/656/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3247)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/656/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja zobowiązana jest wybrać spośród dwóch procedur zaświadczania zgodności wyrobów przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG możliwie najmniej kosztowną procedurę zgodną z wymogami bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4 wymagany jest udział zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby ustalona w ten sposób procedura była wskazana w obowiązujących wymaganiach i w specyfikacjach technicznych. Dlatego pożądane jest określenie wyrobu lub rodziny wyrobów wymienionych w specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Dlatego też niezbędne jest jasne określenie metod wprowadzania w życie obu procedur dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) jest zgodna z systemami przedstawionymi w pierwszej możliwości, bez ciągłego nadzoru oraz w drugiej i trzeciej możliwości, sekcji 2 ppkt ii) załącznika III. Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) jest zgodna z systemami przedstawionymi w sekcji 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszej możliwości, z zastosowaniem ciągłego nadzoru, w sekcji. 2 ppkt ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której wyłącznie producent ponosi odpowiedzialność za fabryczny system kontroli produkcji zapewniający, że produkt jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku II jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji stosowanego przez producenta, w ocenie i nadzorze nad kontrolą produkcji lub samego wyrobu uczestniczy zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III należy wskazać w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

– Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02):

do stosowania na porowatych materiałach budowlanych, głównie na fasadach.

– Zestawy, profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04):

do stosowania w robotach budowlanych jako spoiny uszczelniające, włączając powłoki budowlane do ochrony przed czynnikami atmosferycznymi.

ZAŁĄCZNIK  II

– Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25):

do stosowania w kurtynach powietrznych lub w pionowych szybach próżniowych.

– Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03):

do stosowania w złączach zakotwiczonych w okładzinach podwieszanych.

– System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13):

do stosowania jako uszczelnienia zbiorników oraz pomieszczeń, a także do wzmocnionych powierzchni betonowych w przypadku przemieszczania niektórych cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

– System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14):

do stosowania jako uszczelnienia zbiorników oraz pomieszczeń, a także do wzmocnionych powierzchni betonowych w przypadku przemieszczania niektórych cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

– Związki i profile spojeniowo-uszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12):

do stosowania jako uszczelniacze do konstrukcji lub ich części używanych do napełniania, przechowywania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody.

ZAŁĄCZNIK  III

Uwaga: Dla wyrobów mających więcej niż jedno zastosowanie, określone w następujących rodzinach wyrobów, zadania dla zatwierdzonego organu w ramach odpowiednich systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

Rodzina wyrobów: wyroby do EAT bez wytycznych (1/2)

System zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonych zastosowań wyszczególnionych poniżej wnioskuje się do EOTA o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w odpowiednich wytycznych dla europejskich aprobat technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) Zaświadczanie systemów zgodności
Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25) W robotach budowlanych - 1
Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03) W robotach budowlanych - 2+
Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02) W robotach budowlanych - 4
System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13) W robotach budowlanych - 2+
System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14) W robotach budowlanych - 2+
Zestawy profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04) W robotach budowlanych - 4
Związki i profile spojeniowouszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12) W robotach budowlanych - 2+
System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

bez kontroli próbek pobranych w fabryce.

System 2+: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

pierwsza możliwość uwzględnia certyfikację fabrycznego systemu

kontroli produkcji przez upoważniony organ, na podstawie

wstępnej kontroli fabryki i fabrycznej kontroli produkcji, jak

również ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia fabrycznej

kontroli produkcji.

System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w danym przypadku, klauzula 1.2.3 dokumentów wyjaśniających). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru przedkładać charakterystyki wyrobu w tym zakresie.

Rodzina wyrobów: wyroby do EAT bez wytycznych (2/2)

System zaświadczania zgodności

W odniesieniu do wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ń) wymienionych poniżej wnosi się do EOTA o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w odpowiednich europejskich aprobatach technicznych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) Zaświadczanie systemów zgodności
Jednopunktowa wzmocniona pionowa powłoka szklana (EOTA ref. 04.04/25) Do zastosowań podlegających regulacjom w sprawie reakcji na ogień A1(*), A2(*), B(*), C(*)

A1(**), A2(**), B(**), C(**), D, E

(A1-E)(***), F

Złącze punktowe (EOTA ref. 06.02/03)
Środki wypierające wodę powierzchniową - środki hydrofobowe na bazie substancji organometalicznych (EOTA ref. 06.05/02)
System powlekania do eliminacji ładunków elektrostatycznych do obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/13) 1

3

4

System powlekania obiektów przeznaczonych do napełniania, składowania i przemieszczania cieczy zagrażających zanieczyszczeniem wody (EOTA ref. 06.05/14)
Zestawy, profile i taśmy uszczelniające (EOTA ref. 06.05/01 i 06.05/04)
Związki i profile spojeniowouszczelniające (EOTA ref. 06.05/11 i 06.05/12)
System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, bez kontroli próbek pobranych w fabryce.
System 3: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, druga możliwość.
System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, trzecia możliwość.
(*) Wyroby/materiały, w odniesieniu do których w dającym się jasno określić stadium procesu produkcji następuje

podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień (np. przez dodatek środka ognioodpornego lub ograniczenie materiałów

organicznych).

(**) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem (*).
(***) Wyroby/materiały niewymagające przeprowadzenia testu reakcji na ogień (np. wyroby/materiały klasy A1 zgodnie z

decyzją Komisji 96/603/WE, ze zmianami).

Specyfikacja dla systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w przypadku gdy ma zastosowanie, klauzula 1.2.3 dokumentów wyjaśniających). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru przedkładać charakterystyki wyrobu w tym zakresie.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.231.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/656/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności produktów budowlanych na mocy art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do siedmiu produktów poddanych europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu bez wytycznych
Data aktu: 12/09/2003
Data ogłoszenia: 17/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970