Rozporządzenie 1486/2003 ustanawiające procedury przeprowadzania inspekcji Komisji w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1486/2003
z dnia 22 sierpnia 2003 r.
ustanawiające procedury przeprowadzania inspekcji Komisji w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego(1), w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu monitorowania stosowania przez Państwa Członkowskie rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 Komisja powinna przeprowadzać inspekcje, rozpoczynając je sześć miesięcy po wejściu w życie tego rozporządzenia. Zorganizowanie inspekcji pod nadzorem Komisji ma na celu sprawdzenie skuteczności programów kontroli jakości bezpieczeństwa w krajowym lotnictwie cywilnym.

(2) Komisja powinna koordynować z Państwami Członkowskimi harmonogram i przygotowanie inspekcji. Zespoły kontrolne Komisji powinny składać się z wykwalifikowanych audytorów krajowych, udostępnionych przez Państwa Członkowskie.

(3) Inspekcje Komisji powinny być przeprowadzane zgodnie z ustanowioną procedurą i przy stosowaniu standardowej metodologii.

(4) Informacje sensytywne odnoszące się do inspekcji należy traktować jako informacje niejawne.

(5) W celu jak najefektywniejszego wykorzystania wiedzy i zasobów technicznych oraz uzyskania zharmonizowanego i opartego na współpracy podejścia do bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego Komisja powinna uwzględnić działania Państw Członkowskich a także zbadać działalność, procedury, programy i obiekty szkoleniowe organizacji międzyrządowych wszędzie tam, gdzie to możliwe.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) 2320/2002,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEDMIOT I DEFINICJE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia procedury przeprowadzania inspekcji Komisji w celu monitorowania stosowania przez Państwa Członkowskie rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 na poziomie każdego z Państw Członkowskich oraz w poszczególnych portach lotniczych.

Inspekcje są prowadzone w sposób przejrzysty, skuteczny, zharmonizowany i spójny.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1. "właściwy organ" oznacza krajowy organ wyznaczony przez Państwo Członkowskie na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002;

2. "inspekcja Komisji" oznacza badanie przez inspektorów Komisji środków, procedur i struktury istniejącej w dziedzinie kontroli jakości bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w celu ustalenia ich zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002;

3. "inspektor Komisji" oznacza odpowiednio wykwalifikowaną osobę zatrudnioną przez Komisję lub audytora krajowego, któremu Komisja powierzyła prowadzenie inspekcji bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego;

4. "Komitet" oznacza Komitet ustanowiony w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002;

5. "brak" oznacza niespełnienie wymagań ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 2320/2002;

6. "audytor krajowy" oznacza osobę zatrudnioną przez Państwo Członkowskie i zakwalifikowaną jako audytor bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1217/2003(2);

7. "badanie" oznacza sprawdzenie środków bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, w ramach którego odbywa się symulacja intencji popełnienia niezgodnego z prawem działania w celu sprawdzenia skuteczności stosowania istniejących środków bezpieczeństwa.

ROZDZIAŁ  II

WYMAGANIA OGÓLNE

Artykuł  3

Współpraca Państw Członkowskich

1.
Bez uszczerbku dla odpowiedzialności Komisji, realizując swoje zadania inspekcyjne, Państwa Członkowskie współpracują z Komisją. Współpraca ta działa w fazach przygotowawczej, kontrolnej i sprawozdawczej.
2.
Państwa Członkowskie podejmują wszystkie niezbędne działania, aby zapewnić, że powiadomienie inspekcji jest utrzymywane w tajemnicy, w celu zapewnienia, że proces inspekcyjny nie zostanie zaprzepaszczony.
Artykuł  4

Wykonywanie uprawnień Komisji

1.
Każde z Państw Członkowskich zapewnia, że inspektorzy Komisji są w stanie wykonywać swoje uprawnienia do inspekcji działalności związanej z ochroną lotnictwa cywilnego właściwego organu objętego rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002 i jakiegokolwiek innego podmiotu podlegającego temu rozporządzeniu.
2.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia inspektorom Komisji dostęp na ich życzenie do całości następującej dokumentacji:

a) programu bezpieczeństwa krajowego lotnictwa cywilnego, w tym również programu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa krajowego lotnictwa cywilnego;

b) programu kontroli jakości bezpieczeństwa krajowego lotnictwa cywilnego;

c) programów bezpieczeństwa dla określonego portu lotniczego i przewoźnika lotniczego;

d) wyników audytów określonych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002.

3.
Wszędzie tam gdzie inspektorzy Komisji napotykają na trudności w realizacji swych obowiązków, zainteresowane Państwa Członkowskie pomagają Komisji w pełnym wykonaniu jej zadań za pomocą wszelkich środków leżących w granicach ich uprawnień.
Artykuł  5

Udział audytorów krajowych w inspekcjach Komisji

1.
Państwa Członkowskie udostępniają Komisji audytorów krajowych, którzy mogą brać udział w inspekcjach Komisji oraz w związanych z nimi fazach przygotowawczej i sprawozdawczej.
2.
Audytor krajowy nie bierze udziału w inspekcjach Komisji odbywających się w Państwie Członkowskim, gdzie jest zatrudniony.
3.
Państwa Członkowskie dostarczają Komisji wykaz audytorów krajowych, których Komisja może powoływać do udziału w inspekcjach Komisji.

Wykaz ten podlega aktualizacji przynajmniej na koniec czerwca każdego roku, a po raz pierwszy w terminie dwóch miesięcy od wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.

4.
Komisja przekazuje Komitetowi wykazy określone w ust. 3.
5.
Na przynajmniej dwa miesiące przed przewidywanym rozpoczęciem inspekcji Komisji Komisja prosi właściwe organy o informację co do dyspozycyjności audytorów krajowych do przeprowadzenia tej inspekcji.
6.
Wydatki wynikające z udziału audytorów krajowych w inspekcjach Komisji są, zgodnie z zasadami wspólnotowymi, pokrywane przez Komisję.
Artykuł  6

Kryteria kwalifikacyjne dla inspektorów Komisji

1.
Zakwalifikowanie się na inspektorów Komisji wymaga od nich ukończenia szkolenia z wynikiem pozytywnym.

Szkolenie to:

a) jest akredytowane przez Komisję;

b) jest wstępne i okresowe;

c) zapewnia standard działania odpowiedni do celów kontrolnych tam, gdzie środki bezpieczeństwa są wprowadzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002.

2.
Komisja zapewnia, że inspektorzy Komisji spełniają wymienione w ust. 1 kryteria oraz posiadają wystarczające doświadczenie teoretyczne i praktyczne.

ROZDZIAŁ  III

PROCEDURY PRZEPROWADZANIA INSPEKCJI KOMISJI

Artykuł  7

Zawiadamianie o inspekcjach

1.
Komisja zawiadamia o inspekcji właściwe organy, na których terytorium inspekcja ma być prowadzona z przynajmniej dwumiesięcznym wyprzedzeniem.
2.
W przypadku portu lotniczego, który ma być poddany inspekcji, Komisja również zawiadamia właściwe organy.
3.
Wysyłając zawiadomienie o inspekcji do właściwego organu, Komisja przesyła mu do wypełnienia kwestionariusz wstępny oraz prośbę o dokumenty wyszczególnione w art. 4 ust. 2.

Wypełniony kwestionariusz i żądane dokumenty są przedkładane Komisji w ciągu sześciu tygodni od otrzymania zawiadomienia o inspekcji.

Artykuł  8

Przygotowanie inspekcji

1.
Dla zapewnienia skuteczności, dokładności i spójności inspekcji inspektorzy Komisji podejmują działania przygotowawcze.
2.
Komisja dostarcza właściwym organom nazwiska inspektorów, którym zlecono przeprowadzenie inspekcji, jak również inne szczegóły uznane za właściwe.
3.
Dla każdej inspekcji właściwy organ wyznacza koordynatora, którego zadaniem są praktyczne uzgodnienia związane z podejmowaną działalnością inspekcyjną.
Artykuł  9

Przeprowadzanie inspekcji

1.
Do kontrolowania zgodności z ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 2320/2002 wymaganiami bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego używana jest standardowa metodologia.
2.
Państwa Członkowskie zapewniają, że prowadzącym inspekcję inspektorom Komisji zawsze towarzyszą inne osoby.
3.
Inspektorzy Komisji posiadają dowód tożsamości upoważniający do inspekcji w imieniu Komisji oraz lotniskową kartę identyfikacyjną umożliwiającą dostęp do wszystkich miejsc wymaganych do celów inspekcji.
4.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności badań przeprowadza się je tylko po uprzednim zawiadomieniu i uzgodnieniach, w ścisłej współpracy z właściwym organem.
5.
Bez uszczerbku dla art. 10 inspektorzy Komisji, tam gdzie to jest właściwe i wykonalne, przedstawiają nieformalne ustne podsumowanie informacji zebranych na miejscu. O wszelkich poważnych brakach stwierdzonych przez inspekcję przeprowadzoną przez Komisję należy w każdym przypadku niezwłocznie informować właściwe organy.
Artykuł  10

Sprawozdanie z inspekcji

1.
Komisja przekazuje właściwemu organowi sprawozdanie z inspekcji w ciągu sześciu tygodni od jej zakończenia.

Właściwy organ relacjonuje odpowiednie ustalenia podmiotom podlegającym inspekcji.

2.
Sprawozdanie zawiera informacje zebrane podczas inspekcji oraz stwierdzone braki.

Sprawozdanie może zawierać zalecane środki zaradcze.

3.
Do oceny wprowadzenia w życie rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 stosuje się następującą klasyfikację:

a) spełnia w pełni;

b) spełnia, ale pożądane są ulepszenia;

c) nie spełnia, niewielkie braki;

d) nie spełnia, poważne braki;

e) nie dotyczy;

f) niepotwierdzone.

Artykuł  11

Odpowiedź właściwego organu

W terminie trzech miesięcy od daty przesłania sprawozdania z inspekcji właściwy organ przedkłada Komisji na piśmie odpowiedź na sprawozdanie, gdzie:

a) ustosunkowuje się do ustaleń i zaleceń;

b) przedstawia plan działań określający działania i terminy usunięcia wszystkich stwierdzonych braków.

Jeśli sprawozdanie z kontroli nie wykazało braków, odpowiedź nie jest wymagana.

Artykuł  12

Działanie Komisji

W razie stwierdzenia braków Komisja może, po otrzymaniu odpowiedzi właściwego organu, podjąć dowolne spośród podanych niżej działań:

a) przedłożyć właściwemu organowi swe komentarze lub zażądać dalszych wyjaśnień w celu wyjaśnienia całości lub części odpowiedzi;

b) przeprowadzić inspekcje w celu sprawdzenia wprowadzenia w życie czynności zaradczych, minimalny termin zawiadomienia o inspekcji wynosi dwa tygodnie;

c) wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia w stosunku do odnośnego Państwa Członkowskiego.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY OGÓLNE I KOŃCOWE

Artykuł  13

Informacje sensytywne

Bez uszczerbku dla art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 Komisja traktuje związane z inspekcją materiały sensytywne jako informację niejawne.

Artykuł  14

Komisyjny program inspekcji

1.
W sprawie priorytetów we wprowadzaniu w życie swego programu inspekcji Komisja zasięga rady Komitetu.
2.
Komisja regularnie informuje Komitet o wprowadzaniu swego programu inspekcji i o wynikach oceny.
Artykuł  15

Informowanie właściwych organów o poważnych brakach

Jeśli inspekcja wykryje poważny brak, który może mieć znaczący skutek dla łącznego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego Wspólnoty, Komisja niezwłocznie informuje o tym właściwe organy.

Artykuł  16

Koordynacja z organizacjami międzyrządowymi

Planując swój program inspekcji, Komisja bierze pod uwagę kontrole bezpieczeństwa planowane lub ostatnio podjęte przez organizacje międzyrządowe, zapewniając w ten sposób ogólną skuteczność różnych inspekcji bezpieczeństwa i działań kontrolnych

Artykuł  17

Przegląd

Do dnia 31 lipca 2005 r., a następnie w regularnych odstępach czasu, Komisja dokonuje przeglądu swego systemu inspekcji, w szczególności jego skuteczności i spójności z działaniami organizacji międzyrządowych na tym polu.

Artykuł  18

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U L 355 z 30.12.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 169 z 8.7.2003, str. 44.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024