Dyrektywa 2003/66/WE zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego

DYREKTYWA KOMISJI 2003/66/WE
z dnia 3 czerwca 2003 r.
zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/75/EWG z dnia 22 września 1992 r. w sprawie wskazania, poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez urządzenia gospodarstwa domowego(1), w szczególności jej art. 9 i 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Energia elektryczna wykorzystywana przez chłodziarki, chłodziarko-zamrażarki oraz zamrażarki stanowi znaczącą część całkowitego wspólnotowego zapotrzebowania na energię gospodarstw domowych. Szczególnie istotne jest dalsze zmniejszanie zużycia energii przez te urządzenia.

(2) Sukces systemu etykietowania wprowadzonego przez dyrektywę Komisji 94/2/WE(2), łącznie z dyrektywą 96/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 września 1996 r. w sprawie wymagań efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego(3), doprowadził do wzrostu w latach 1996-2000 wskaźnika efektywności nowych chłodziarek i zamrażarek o 30 %.

(3) Około 20 % urządzeń chłodniczych sprzedanych w 2000 r. należało do najbardziej wydajnej klasy A, a na niektórych rynkach ten odsetek był nawet wyższy niż 50 %. Udział w rynku urządzeń należących do klasy A gwałtownie wzrasta. Wskutek tego istnieje potrzeba wprowadzenia dwóch dodatkowych klas oznaczonych jako A + oraz A++, jako przejściowe ustalenie do czasu, gdy zostanie przeprowadzona szczegółowa weryfikacja klas etykiet efektywności energetycznej.

(4) Skutek etykietowania efektywności energetycznej będzie malał, lub nawet zniknie, o ile nie zostaną określone dalsze, bardziej efektywne klasy.

(5) Dlatego dyrektywa 94/2/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona. W tym samym czasie możliwe będzie dostosowanie niniejszej dyrektywy do podobnych dyrektyw, przyjętych ostatnio, wykonujących dyrektywę 92/75/EWG.

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 10 dyrektywy 92/75/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 94/2/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. Informacje wymagane na mocy niniejszej dyrektywy są uzyskiwane za pomocą pomiarów wykonywanych zgodnie ze zharmonizowanymi normami przyjętymi przez Europejskie Organy Normalizacyjne (CEN, CENELEC, ETSI) w ramach mandatu udzielonego przez Komisję, zgodnie z dyrektywą 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*), których numery referencyjne zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a dla których Państwa Członkowskie opublikowały numery referencyjne norm krajowych stanowiących transpozycję tych norm zharmonizowanych.

3. Przepisy zawarte w załącznikach I, II i III wymagające podania informacji odnoszącej się do hałasu stosuje się tylko w przypadku, gdy informacja ta jest wymagana przez Państwa Członkowskie na podstawie art. 3 dyrektywy 86/594/EWG. Informacja ta zostaje poddana pomiarowi zgodnie z tą dyrektywą.

4. W niniejszej dyrektywie stosuje się definicje określone w art. 1 ust. 4 dyrektywy 92/75/EWG.

______

(*) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37."

2) W art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku gdy na podstawie obliczeń opartych na projekcie i/lub ekstrapolacji innych typów otrzymano informację odnoszącą się do szczególnego typu modelu, dokumentacja powinna uwzględniać szczegóły takich obliczeń i/lub ekstrapolacji a także badań przeprowadzonych w celu weryfikacji dokładności przedsięwziętych obliczeń (szczegóły modelu matematycznego dla wyniku obliczeń oraz mierników przyjętych w celu weryfikacji modelu).";

b) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku gdy urządzenia są oferowane do sprzedaży, wynajmu lub kupna na raty za pomocą komunikatu w formie drukowanej lub pisemnej, lub innej, takiej jak oferta pisemna, katalog na zamówienia pocztowe, ogłoszenia w Internecie i innych mediach elektronicznych, co oznacza, że potencjalny klient nie może oczekiwać pokazania urządzenia, komunikaty takie zawierają wszelkie informacje wymienione w załączniku III."

3) Załączniki I, II, III, i V zostają zmienione w sposób określony w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

4) Skreśla się załącznik VI.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zezwalają na obieg etykiet, kart oraz komunikatów określonych w art. 2 ust. 5 dyrektywy 94/2/WE, zawierających informacje zrewidowane na mocy niniejszej dyrektywy, nie później niż do dnia 1 lipca 2004 r.

Państwa Członkowskie zapewniają, że wszystkie etykiety, karty oraz komunikaty określone w art. 2 ust. 5 dyrektywy 94/2/WE są zgodne ze zrewidowanymi modelami, nie później niż dnia 31 grudnia 2004 r.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 30 czerwca 2004 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody dokonywania takiego odniesienia.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 czerwca 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 297 z 13.10.1992, str. 16.

(2) Dz.U. L 45 z 17.2.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 236 z 18.9.1996, str. 36.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

1) W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

a) w pozycji "Uwagi na etykiecie" skreśla się ostatnie zdanie "Uwaga: Odpowiedniki terminologiczne w innych językach, odpowiadające powyższym, znajdują się w załączniku VI.";

b) w pozycji "Druk":

i) po ilustracji dodaje się tekst w brzmieniu:

"Litera oznaczenia dla urządzeń A + i A++ jest zgodna z poniższymi ilustracjami i jest umieszczona w tym samym miejscu, co oznaczenie A dla urządzeń klasy A"

grafika

ii) skreśla się końcowy tekst zaczynający się od słów: "Pełna informacja dotycząca druku zawarta jest w »Wytycznych wzorów etykiet chłodziarek/zamrażarek« .................................................................................".

2) W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) punkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Klasa efektywności energetycznej modelu określona w załączniku V, wyrażona jako »Klasa efektywności energetycznej ......... w skali od A++ (bardziej efektywna energetycznie) do G (najmniej efektywna energetycznie)«. Jeżeli informacje te podane są w tabeli, mogą zostać one wyrażone w inny sposób pod warunkiem, że jest oczywiste, że skala rozpoczyna się od A++ (bardziej efektywna energetycznie) a kończy na G (najmniej efektywna energetycznie).";

b) punkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Pojemność przechowywania netto przedziału na żywność mrożoną i przedziału chłodniczego, tam gdzie to stosowne, zgodnie z normami określonymi w art. 1 ust. 2 - oprócz klas 1, 2 oraz 3. Dla urządzeń klasy 3 pojemność netto »pojemnika na lód«.";

c) dodaje się pkt 15 w brzmieniu:

"15. Jeśli model jest produkowany z przeznaczeniem do zabudowy, powinno być to wskazane.";

d) skreśla się ostatnią uwagę.

3) W załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

Skreśla się ostatnią uwagę.

4) W załączniku V po tytule dodaje się tekst w brzmieniu: "KLASA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ":

"CZĘŚĆ 1: Definicje klas A + i A++

Urządzenie klasyfikuje się jako urządzenie klasy A + lub A++, w przypadku gdy wskaźnik alfa (Iα) efektywności energetycznej mieści się w przedziale określonym w tabeli 1.

Tabela 1

Wskaźnik α (Iα) efektywności energetycznej »Klasa efektywności energetycznej«
30 > Iα A ++
42 > Iα ≥ 30 A+
Iα ≥ 42 A-G (patrz poniżej)

W Tabeli 1

gdzie:

AC = roczne zużycie energii urządzenia (zgodnie z załącznikiem I uwaga V)

SCα = standardowe roczne zużycie energii α urządzenia

SCα oblicza się

gdzie:

Vc jest objętością netto (w litrach) przedziału (zgodnie z normami określonymi w art. 2 ust. 1).

Tc jest temperaturą nominalną (w °C) przedziału.

Wartości Mα i Nα są podane w tabeli 2 a wartości FF, CC, BI i CH są podane w tabeli 3

Tabela 2

Typ urządzenia Temperatura najzimniejszego przedziału Mα Nα
1 Chłodziarka spiżarkowa > - 6 °C 0,233 245
2 Chłodziarki/urządzenia

chłodzące

> - 6 °C 0,233 245
3 Chłodziarka bez gwiazdek > - 6 °C 0,233 245
4 Chłodziarka* ≤ - 6 °C* 0,643 191
5 Chłodziarka** ≤ - 12 °C** 0,450 245
6 Chłodziarka***/ ≤ - 18 °C***/*(***) 0,777 303
7 Chłodziarko-zamrażarka*(***) ≤ - 18 °C***/*(***) 0,777 303
8 Pionowe zamrażarki ≤ - 18 °C*(***) 0,539 315
9 Poziome zamrażarki ≤ - 18 °C*(***) 0,472 286
10 Wielodrzwiowe lub inne

urządzenie

(1) (1)
(1) Dla tych urządzeń temperatura i klasyfikacja w formie gwiazdek

przedziału z najniższą temperaturą ustalają wartości M i N. Urządzenia

z przedziałami o temperaturze - 18 °C *(***) są uznawane za

chłodziarko-zamrażarki *(***).

Tabela 3

Mnożnik poprawkowy Wartość Warunki
Klasa FF (bezszronowa) 1,2 Dla »bezszronowych« (wietrzonych) komór dla mrożonek
1 Inne
Klasa CC (klasa klimatu) 1,2 Dla urządzeń »tropikalnych«
1,1 Dla urządzeń »podzwrotnikowych«
1 Inne
Klasa BI (do zabudowy) 1,2 Dla urządzeń do zabudowy(1) o szerokości poniżej 58 cm.
1 Inne
Klasa CH (przedział chłodzący) 50 Kwh/y Dla urządzeń z przedziałem chłodzącym o objętości przynajmniej 15 litrów
0 Dla pozostałych
(1) Urządzenie jest przeznaczone do zabudowy tylko w przypadku, gdy jest

zaprojektowane wyłącznie do instalacji we wnęce kuchennej, z

koniecznością wykończenia płytą meblową i jako takie było badane.

W przypadku gdy urządzenie nie należy do klasy A + lub A++, klasyfikuje się je zgodnie z częścią 2.

Część 2: Definicje klas A-G

..."

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.170.10

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/66/WE zmieniająca dyrektywę 94/2/WE wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej chłodziarek, chłodziarko-zamrażarek i zamrażarek typu domowego
Data aktu: 03/07/2003
Data ogłoszenia: 09/07/2003
Data wejścia w życie: 29/07/2003, 01/05/2004