Rozporządzenie 2558/2001 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do przeklasyfikowania rozliczeń w ramach umów swapowych i kontraktów terminowych na stopę procentową

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2558/2001 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 3 grudnia 2001 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do przeklasyfikowania rozliczeń w ramach umów swapowych i kontraktów terminowych na stopę procentową
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje,

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie(4) zawiera wzorce ramowe wspólnych norm, definicji, klasyfikacji oraz reguł rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich z uwagi na wymóg prowadzenia statystyki we Wspólnocie w celu uzyskania porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) W ESA 95, tak jak w SNA 93, umowy swapowe zdefiniowano (5.67) jako "umowy między dwoma stronami mające na celu wymianę, w danym okresie oraz zgodnie z wcześniej ustanowionymi zasadami, strumieni płatności w takich samych kwotach zadłużenia" i określono, iż "dwoma dominującymi odmianami są swapy procentowe i swapy walutowe".

(3) W oryginalnych wersjach ESA 95 i SNA 93, strumienie płatności z tytułu odsetek między dwoma kontrahentami w ramach jakiegokolwiek rodzaju umowy swapowej lub kontraktów terminowych na stopę procentową są uważane za transakcje niefinansowe, rejestrowane jako dochody majątkowe w pozycji odsetki.

(4) Sformułowanie takie spowodowało problemy, dlatego też Komisja uważa za konieczne wyłączenie tych strumieni płatności z tytułu odsetek przepływów z pozycji dochody majątkowe w sposób podobny do opisanego w poprawionym SNA 93.

(5) W związku z powyższym, strumienie te powinny być wykazywane w transakcjach finansowych w pozycji finansowe instrumenty pochodne, włączone w ESA 95 w F3 w pozycji "papiery wartościowe inne niż akcje i udziały".

(6) Należy określić szczegółowe ujęcie tych strumieni dla danych przekazanych w ramach procedury nadmiernego deficytu.

(7) Komitet ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich, ustanowiony na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom(5) oraz Komitet ds. Statystyki Walutowej, Finansowej i Bilansu Płatniczego, ustanowiony na mocy decyzji 91/115/EWG(6), zostały skonsultowane zgodnie z art. 3 wymienionych decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik A do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 wprowadza zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 grudnia 2001 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE F. VANDENBROUCKE
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 63.

(2) Dz.U. C 103 z 3.4.2001, str. 8.

(3) Opinia Parlamentu wydana dnia 15 marca 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady wydana dnia 8 listopada 2001 r.

(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1 rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 995/2001 (Dz.U. L 139 z 23.5.2001, str. 3).

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 96/174/WE (Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48).

ZAŁĄCZNIK

W załączniku A do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 wprowadza się następujące zmiany:

1. W rozdziale 4 ppkt 4.47 otrzymuje brzmienie:

"4.47. Żadna płatność wynikająca z jakiejkolwiek umowy swapowej nie będzie uznawana jako rozliczenie z tytułu odsetek i rejestrowana jako dochód majątkowy. (Patrz ppkt 5.67. lit. d) i ppkt 5 139. lit. c) odnoszące się do finansowych instrumentów pochodnych).

Podobnie transakcje w ramach kontraktów terminowych na stopę procentową nie mogą być rejestrowane jako dochód majątkowy (Patrz ppkt 5.67. lit. e))."

2. W rozdziale 5:

a) w ppkt 5.67 lit. d) i e) otrzymują brzmienie:

"d) umowy swapowe jedynie pod warunkiem że mają wartość rynkową z uwagi na swoją zbywalność lub możliwość kompensaty. Umowy swapowe są umowami między dwoma stronami mającymi na celu wymianę, w danym okresie oraz zgodnie z wcześniej ustanowionymi zasadami, strumieni płatności w takich samych kwotach zadłużenia. Najczęstszymi odmianami są swapy procentowe oraz swapy walutowe (również nazywane swapami podwójnymi). Swapy procentowe polegają na wymianie różnych płatności z tytułu odsetek, tj. wymianie stopy stałej na stopę zmienną, dwóch różnych stóp zmiennych, stopy stałej w jednej walucie na stopę zmienną w drugiej itd. Swapy walutowe (włączając wszystkie transakcje terminowe typu »forward«) są transakcjami w walutach obcych przy stosowaniu wcześniej uzgodnionego kursu wymiany. Swapy walutowe polegają na wymianie określonych kwot w dwóch różnych walutach z późniejszymi spłatami, obejmującymi zarówno strumienie odsetek i spłaty kapitału w danym okresie zgodnie z wcześniej ustanowionymi zasadami. Żadna wynikająca stąd płatność nie jest ujmowana w systemie jako dochód z tytułu majątku, musi jednak być rejestrowana w pozycji finansowe instrumenty pochodne.

e) kontrakty terminowe na stopę procentową (FRA) jedynie pod warunkiem. że mają wartość rynkową z uwagi na swoją zbywalność lub możliwość kompensaty. Transakcje typu FRA są umowami, na mocy których dwie strony, w celu ochrony przed zmianami stóp procentowych, zgadzają się zapłacić odsetki w dniu rozliczenia w oparciu o umowną kwotę główną, która nigdy nie podlega wymianie. Płatności odnoszą się do różnicy między stopą ujętą w umowie, a stopą rynkową w momencie rozliczenia. Płatności te nie są ujmowane w systemie jako dochód majątkowy, muszą jednak być rejestrowane w pozycji finansowe instrumenty pochodne."

b) w ppkt 5 139. lit. c) i d) otrzymują brzmienie:

"c) jakiekolwiek bezpośrednie prowizje wypłacone lub otrzymane od brokerów lub pośredników z tytułu kontraktów opcyjnych, terminowych, swap lub innych instrumentów pochodnych są wykazywane jako płatności za usługi na odpowiednich rachunkach. Strony umowy swapowej nie są uznawane za świadczące sobie usługi, ale wszelkie płatności dla strony trzeciej z tytułu umowy swapowej powinny być traktowane jako płatności za usługę. W ramach umów swapowych, w których następuje wymiana kwot głównych, odpowiednie strumienie są rejestrowane jako transakcje dotyczące podstawowego instrumentu; strumienie innych płatności (wyłączając prowizje) są rejestrowane w pozycji finansowe instrumenty pochodne (F.34.). Jeżeli premia wypłacana sprzedawcy opcji może być uznana za zawierającą opłatę za usługę, w praktyce zazwyczaj nie jest możliwe wyróżnienie części płatności za usługę. Dlatego całą cenę należy rejestrować jako nabycie aktywu finansowego przez kupującego i jako pozycję w pasywach po stronie sprzedającego.

d) w przypadku gdy umowy swapowe obejmują wymianę kwot głównych, jak np. w przypadku swapów walutowych, początkowa wymiana jest rejestrowana jako transakcja wymiany podstawowego instrumentu, a nie jako transakcja finansowymi instrumentami pochodnymi (F.34). W przypadkach, gdy umowy nie obejmują wymiany kwot głównych, żadna z transakcji nie jest rejestrowana w momencie początkowym. W obu przypadkach pośrednio, w tym momencie powstaje finansowy instrument pochodny z zerową wartością początkową. Następnie, wartość kontaktu swapowego będzie równała się:

1. dla kwot głównych, bieżącej wartości rynkowej różnicy między oczekiwanymi, przyszłymi wartościami rynkowymi, które mają zostać poddane ponownej wymianie a kwotami określonymi w umowie;

2. dla innych płatności, bieżącej wartości rynkowej przyszłych strumieni określonych w umowie;

Zmiany wartości instrumentu pochodnego w czasie należy rejestrować na rachunku przeszacowania.

Późniejsza ponowna wymiana kwoty głównej odbywa się na warunkach umowy swapowej i może oznaczać, iż aktywa finansowe będą wymieniane według ceny innej niż cena rynkowa takich aktywów. Płatności wyrównawcze między stronami umowy swapowej zostaną określone w umowie. Różnica między ceną rynkową a ceną transakcji równa się wówczas wartości likwidacyjnej aktywów/pasywów obowiązującej w danym dniu i jest rejestrowana jako transakcja instrumentami pochodnymi (F.34). Natomiast inne strumienie wynikające z umowy swapowej są rejestrowane jako transakcje finansowymi instrumentami pochodnymi dla kwot faktycznie wymienionych. Wszystkie transakcje finansowymi instrumentami pochodnymi muszą odpowiadać łącznym zyskom lub stratom wynikającym z przeszacowania w okresie trwania umowy swapowej. Ujęcie to jest analogiczne do procedury określonej w stosunku do opcji, które następują do momentu dostawy (patrz lit. a)).

W przypadku jednostki instytucjonalnej, umowa swapowa lub kontrakt terminowy na stopę procentową są rejestrowane w pozycji finansowe instrumenty pochodne po stronie aktywów, jeżeli wykazują wartość aktywu netto, dodatnie płatności netto powiększające wartość netto (i odwrotnie)."

3. Dodaje się załącznik V w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK V

DEFINICJA DEFICYTU SEKTORA PUBLICZNEGO DO CELÓW PROCEDURY NADMIERNEGO DEFICYTU

Do celów sporządzania przez Państwa Członkowskie sprawozdań dla Komisji w ramach procedury nadmiernego deficytu ustanowionej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 3605/93(1), »deficyt sektora publicznego« jest pozycją bilansującą »kredyty netto zaciągnięte/udzielone« sektora publicznego, włączając strumienie płatności z tytułu odsetek wynikające z umów swapowych i kontraktów terminowych na stopę procentową. Ta pozycja bilansująca oznaczona jest jako EDPB9. W tym celu odsetki obejmują wspomniane wyżej strumienie i są oznaczone jako EDPD41.

______

(1) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 475/2000 (Dz.U. L 58 z 3.3.2000, str. 1)."

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.344.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2558/2001 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do przeklasyfikowania rozliczeń w ramach umów swapowych i kontraktów terminowych na stopę procentową
Data aktu: 03/12/2001
Data ogłoszenia: 28/12/2001
Data wejścia w życie: 28/12/2001, 01/05/2004