Decyzja 2001/78/WPZiB ustanawiająca Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa

DECYZJA RADY
z dnia 22 stycznia 2001 r.
ustanawiająca Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa

(2001/78/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207,

odwołując się do art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Helsinkach podjęła zasadniczą decyzję o ustanowieniu Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa. Na podstawie jej wniosków, decyzją Rady 2000/143/WPZiB(1) ustanowiono tymczasowy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa.

(2) Rada Europejska podczas spotkania w Nicei w dniach 7-11 grudnia 2000 r. osiągnęła porozumienie w sprawie ustanowienia stałego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa oraz określiła jego rolę, tryb działania i funkcje.

(3) W następstwie wytycznych określonych przez Radę Europejską w Nicei Komitet ten powinien zostać przygotowany do rozpoczęcia pracy.

(4) Zasada jednoosobowej reprezentacji Państw Członkowskich w Unii powinna być w pełni uwzględniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (PSC) (zwany dalej "Komitetem") zostaje ustanowiony jako stała forma Komitetu określonego w art. 25 Traktatu.

Artykuł  2

Rolę, tryb działania i funkcje Komitetu określa się w Załączniku, który jest odtworzeniem załącznika III do sprawozdania Prezydencji, zatwierdzonego przez Radę Europejską w Nicei.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej przyjęcia.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 2001 r.

W imieniu Rady
A. LINDH
Przewodniczący

______

(1)Decyzja Rady 2000/143/WPZiB z dnia 14 lutego 2000 r. ustanawiająca Tymczasowy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (Dz.U. L 49 z 22.2.2000, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

KOMITET POLITYCZNY I BEZPIECZEŃSTWA

W ujęciu przyjętym w Helsinkach Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa staje się filarem Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (EPBiO) oraz wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB): "Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zajmuje się wszelkimi zagadnieniami WPZiB, z uwzględnieniem EPBiO......". Bez uszczerbku dla przepisów art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa ma odegrać wiodącą rolę w określaniu sposobów reagowania UE w obliczu sytuacji kryzysowej i ich realizacji.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zajmuje się wszelkimi zadaniami określonymi w art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Może się on zebrać w formie zebrania dyrektorów politycznych.

Po konsultacji z Prezydencją i bez uszczerbku dla przepisów art. 18 TUE sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel ds. WPZiB może przewodniczyć Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa, w szczególności w przypadku sytuacji kryzysowej.

1. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa podejmuje w szczególności następujące działania:

a) obserwuje sytuację międzynarodową w dziedzinach podlegających wspólnej polityce zagranicznej i bezpieczeństwa, wspomaga określanie polityk poprzez sporządzanie "opinii" dla Rady, na jej żądanie lub z własnej inicjatywy, oraz czuwa nad wprowadzaniem w życie uzgodnionych polityk, z zachowaniem przepisów art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz kompetencji Prezydencji i Komisji;

b) bada obszary objęte projektami konkluzji Rady ds. Spraw Ogólnych, w które Komitet jest zaangażowany;

c) dostarcza pozostałym Komitetom wytyczne w sprawach podlegających WPZiB;

d) utrzymuje uprzywilejowane kontakty z sekretarzem generalnym/wysokim przedstawicielem i specjalnymi przedstawicielami;

e) przekazuje wytyczne Komitetowi Wojskowemu; przyjmuje opinie i zalecenia Komitetu Wojskowego. Przewodniczący Komitetu Wojskowego (PSC) pozostający w łączności z Sztabem Wojskowym Unii Europejskiej (EUMS), bierze udział, gdy jest to niezbędne, w posiedzeniach Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa;

f) przyjmuje informacje, zalecenia i opinie Komitetu ds. Cywilnych Aspektów Zarządzania w Sytuacjach Kryzysowych i przekazuje mu wytyczne w sprawach objętych WPZiB;

g) koordynuje, nadzoruje i monitoruje prace w kwestiach dotyczących WPZiB prowadzone przez różnorodne grupy robocze, może przekazywać im wytyczne i bada ich sprawozdania;

h) prowadzi dialog polityczny w ramach swojej zdolności i w formie ustanowionej Traktatem;

i) zapewnia uprzywilejowane forum dialogu w sprawach EPBiO między państwami piętnastki i szóstki, jak również z NATO zgodnie z odrębnymi przepisami odpowiednich dokumentów;

j) pod auspicjami Rady, ponosi odpowiedzialność za polityczny kierunek rozwoju potencjału wojskowego, uwzględniając rodzaj sytuacji kryzysowej, której Unia pragnie przeciwdziałać. W ramach rozwijania potencjału wojskowego Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa otrzyma opinię Komitetu Wojskowego opracowaną z pomocą Europejskiego Sztabu Wojskowego.

2. Ponadto w obliczu sytuacji kryzysowej Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa staje się organem Rady, który zajmuje się sytuacjami kryzysowymi i bada wszystkie opcje reagowania, jakie mogą być wykorzystane przez Unię w jednolitych ramach instytucjonalnych, z zachowaniem procedur podejmowania decyzji i wykonawczych każdego z filarów. W ten sposób Rada, dla której prace przygotowawcze są wykonywane przez Komitet Stałych Przedstawicieli, oraz Komisja posiadają kompetencje, każda w swoim zakresie i zgodnie z procedurami ustanowionymi w Traktatach, do podejmowania decyzji prawnie wiążących. Komisja wykonuje swoje kompetencje, włączając kompetencję do występowania z inicjatywą ustawodawczą, zgodnie z procedurami przewidzianymi Traktatami. Komitet Stałych Przedstawicieli pełni rolę, przyznaną mu w art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz art. 19 regulaminu Rady. W tym celu we właściwym czasie będzie on informowany przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa.

W sytuacji kryzysowej bliska współpraca między tymi organami jest szczególnie niezbędna i zostaje zapewniona przede wszystkim przez:

a) w razie konieczności - udział Przewodniczącego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa w posiedzeniach Komitetu Stałych Przedstawicieli;

b) rolę doradców ds. stosunków zagranicznych, których zadaniem jest utrzymywanie skutecznej nieprzerwanej koordynacji między pracami odbywającymi się w ramach WPZiB, a pracami, które prowadzone są w innych filarach (Załącznik do konkluzji Rady z dnia 11 maja 1992 r.).

W celu przygotowania UE do reagowania w obliczu sytuacji kryzysowej Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przedstawia Radzie cele polityczne, jakie mają zostać przez Unię osiągnięte oraz rekomenduje spójny zestaw opcji służących opanowaniu sytuacji kryzysowej. W szczególności może ona opracować opinię zalecającą Radzie przyjęcie wspólnego działania. Z zachowaniem roli Komisji nadzoruje on wprowadzanie w życie przyjętych środków i ocenia ich oddziaływanie. Komisja informuje Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa o przyjętych przez siebie środkach lub o tych, których podjęcie przewiduje. Państwa Członkowskie informują Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa o przyjętych przez nie środkach lub o tych, których podjęcie na szczeblu krajowym jest przewidywane.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przeprowadza "kontrolę polityczną i wyznacza strategiczny kierunek" działań wojskowych UE w obliczu sytuacji kryzysowej. W tym celu na podstawie opinii i zaleceń Komitetu Wojskowego ocenia w szczególności podstawowe elementy (strategiczne opcje działań wojskowych, obejmujące schemat drogi służbowej, koncepcję i plan działań), które zostają przedstawione Radzie.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa odgrywa wiodącą rolę w rozszerzonych konsultacjach, w szczególności z NATO i zaangażowanymi państwami trzecimi.

Na podstawie procedur Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa, sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel kieruje działaniami Centrum Sytuacyjnego. Centrum Sytuacyjne wspomaga Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa i zapewnia Komitetowi dane wywiadowcze w warunkach odpowiednich do zarządzania w sytuacjach kryzysowych.

Wprowadza się następujące uzgodnienia w celu umożliwienia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa utrzymania "pełnej kontroli politycznej i kierunku strategicznego" działań wojskowych prowadzonych w ramach zarządzania kryzysami:

a) w związku z rozpoczęciem działań Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przesyła Radzie zalecenie oparte na opiniach Komitetu Wojskowego zgodnie ze zwykłymi przyjętymi procedurami przygotowawczymi Rady. Na tej podstawie Rada decyduje o rozpoczęciu operacji w ramach wspólnego działania;

b) zgodnie z art. 18 i 26 TUE wspólne działanie określi w szczególności rolę sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela we wdrażaniu przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa środków wchodzących w zakres "politycznej kontroli i wyznaczania kierunku strategicznego". W odniesieniu do takich środków sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel działa za zgodą Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa. Jeżeli nowa decyzja Rady zostałaby uznana za właściwą, zastosowanie uproszczonej procedury pisemnej (art. 12 ust. 4 regulaminu Rady) jest możliwe;

c) w czasie prowadzenia działań, Rada jest na bieżąco informowana za pośrednictwem sprawozdań Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa przedstawianych przez sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela pełniącego rolę przewodniczącego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024