Decyzja 2001/527/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 czerwca 2001 r.
ustanawiająca Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 1501)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/527/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Swoboda świadczenia usług i swoboda przepływu kapitału stanowią cele priorytetowe Wspólnoty, o czym mowa w art. 49 i 56 Traktatu WE.

(2) Budowa prawdziwego rynku wewnętrznego usług finansowych jest kluczowa dla przyśpieszenia wzrostu ekonomicznego i tworzenia miejsc pracy we Wspólnocie.

(3) Plan działań Komisji dotyczący usług finansowych(1) wymienia szereg przedsięwzięć koniecznych do osiągnięcia jednolitego rynku usług finansowych.

(4) Na posiedzeniu w Lizbonie w marcu 2000 r. Rada Europejska wezwała do wdrożenia wymienionego planu działań do 2005 r.

(5) Dnia 17 lipca 2000 r. Rada powołała Komitet Mędrców ds. Regulacji Europejskiego Rynku Papierów Wartościowych.

(6) W swoim końcowym raporcie Komitet Mędrców wezwał do ustanowienia dwóch komitetów - Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych, złożonego z przedstawicieli Państw Członkowskich wysokiego szczebla, oraz Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi, złożonego z wyższych przedstawicieli krajowych władz państwowych posiadających kompetencje w dziedzinie papierów wartościowych w celu m.in. doradzania Komisji.

(7) W swojej uchwale dotyczącej usprawnienia regulacji rynku papierów wartościowych w Unii Europejskiej na posiedzeniu w Sztokholmie Rada Europejska z zadowoleniem przyjęła zamiar Komisji dotyczący formalnego utworzenia komitetu niezależnych organów nadzoru, zgodnie z propozycją ze sprawozdania Komitetu Mędrców.

(8) Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi ma pełnić funkcje niezależnego organu powołanego do rozpatrywania, omawiania i doradzania Komisji w dziedzinie papierów wartościowych.

(9) Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi powinien również przyczynić się do spójnego i szybkiego wprowadzenia w życie przepisów wspólnotowych w Państwach Członkowskich poprzez zapewnienie efektywniejszej współpracy między krajowymi organami nadzoru, prowadząc wzajemne weryfikacje i propagując najlepsze praktyki(2).

(10) Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi powinien utworzyć własną strukturę organizacyjną i utrzymywać bliskie powiązania operacyjne z Komisją i Europejskim Komitetem Papierów Wartościowych. Przewodniczącego Komitetu wybiera się spośród jego członków.

(11) Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi ma na wstępnym etapie otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzić szeroko zakrojone konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

(12) Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi powinien uchwalić własny regulamin i w pełni przestrzegać prerogatyw instytucji oraz równowagi instytucjonalnej ustanowionej Traktatem(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się niezależną grupę doradczą do spraw papierów wartościowych we Wspólnocie pod nazwą "Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Papierami Wartościowymi" (dalej zwany "Komitetem").

Artykuł  2 1

Zadaniem tego Komitetu jest doradzanie Komisji na jej wniosek, w ustalonym według Komisji okresie w zależności od pilności sprawy, lub z własnej inicjatywy, w szczególności w celu przygotowania przepisów wykonawczych w zakresie papierów wartościowych łącznie z przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS).

Artykuł  3 2

W skład Komitetu wchodzą wysocy rangą przedstawiciele władz publicznych właściwych w zakresie papierów wartościowych, łącznie z UCITS. Każde Państwo Członkowskie wyznacza do uczestnictwa w posiedzeniach Komitetu wysokiego szczebla przedstawiciela własnego właściwego organu.

Komisja jest obecna na posiedzeniach Komitetu i do uczestnictwa we wszystkich jego dyskusjach wyznacza swojego przedstawiciela wysokiego szczebla.

Komitet wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.

Komitet może zapraszać do udziału w swoich posiedzeniach ekspertów i obserwatorów.

Artykuł  4

Komitet utrzymuje bliskie powiązania operacyjne z Komisją i Europejskim Komitetem Papierów Wartościowych.

Komitet może tworzyć grupy robocze.

Artykuł  5

Przed przekazaniem swojej opinii Komisji Komitet otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzi na wstępnym etapie szeroko zakrojone konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

Artykuł  6

Komitet przedstawia Komisji roczne sprawozdania.

Artykuł  7

Komitet uchwala swój regulamin i tworzy własną strukturę operacyjną.

Artykuł  8

Komitet rozpocznie swoją działalność w dniu 7 czerwca 2001 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 czerwca 2001 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) COM (1999) 232 wersja ostateczna.

(2) Tekst w brzmieniu według ust. 3 pkt. 6 uchwały Rady Europejskiej z posiedzenia w Sztokholmie.

(3) Tekst w brzmieniu według ostatniego akapitu preambuły uchwały Rady Europejskiej z posiedzenia w Sztokholmie.

1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2004/7/WE z dnia 5 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.3.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2005 r.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2004/7/WE z dnia 5 listopada 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.3.32) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024