Dyrektywa 2000/72/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/31/EWG w sprawie podpórek dwukołowych pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI 2000/72/WE
z dnia 22 listopada 2000 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/31/EWG w sprawie podpórek dwukołowych pojazdów silnikowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1), zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/7/WE(2), w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/31/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie podpórek dwukołowych pojazdów silnikowych(3), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 93/29/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie których prowadzi się wspólnotową procedurę homologacji typu, wprowadzoną dyrektywą 92/61/EWG. Dlatego do dyrektywy tej stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG odnoszące się do systemów, części oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów.

(2) Rozwój technologiczny pozwala obecnie dostosować dyrektywę 93/31/EWG do postępu technicznego. W celu umożliwienia prawidłowego funkcjonowania całości procedury homologacji typu, konieczne jest wyjaśnienie oraz uzupełnienie niektórych wymogów zawartych w danej dyrektywie.

(3) W tym celu należy sprecyzować, że podczas przeprowadzania prób stabilności na pochyłej nawierzchni, próby przechyłu poprzecznego i wzdłużnego powinny być przeprowadzane niezależnie.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego powołanego na mocy art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik do dyrektywy 93/31/EWG zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2002 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn związanych z podpórkami:

– odmówić udzielenia homologacji typu WE dwukołowego pojazdu silnikowego, lub

– zakazać rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania dwukołowych pojazdów silnikowych,

jeżeli podpórki tych pojazdów odpowiadają wymogom dyrektywy 93/31/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2002 r. Państwa Członkowskie odmawiają udzielania homologacji typu WE wszelkim nowym typom dwukołowych pojazdów silnikowych z przyczyn związanych z podpórkami, jeżeli wymogi dyrektywy 93/31/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą, nie są spełnione.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, nie później niż do dnia 31 grudnia 2001 r., przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 stycznia 2002 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie muszą zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to musi towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjmowanych przez nie w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. L 106 z 3.5.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 188 z 29.7.1993, str. 19.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

ZAŁĄCZNIK

Sekcja 6.2.2 otrzymuje brzmienie:

"6.2.2. Platforma parkingowa zostaje przesunięta do jej minimalnego poprzecznego przechyłu (TT), a następnie, niezależnie, do jej minimalnego wzdłużnego przechyłu (LT) zgodnie z następującą tabelą:

Przechył Podpórka boczna Podpórka centralna
motorower motocykl motorower motocykl
TT (w lewo i w prawo) 5 % 6 % 6 % 8 %
LT w dół 5 % 6 % 6 % 8 %
LT w górę 6 % 8 % 12 % 14 %

Patrz rysunki 1a, 1b i 2 poniżej."

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.300.18

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/72/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/31/EWG w sprawie podpórek dwukołowych pojazdów silnikowych
Data aktu: 22/11/2000
Data ogłoszenia: 29/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/12/2000