Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 listopada 2000 r.
w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 3179)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/709/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego (1), w szczególności jej art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 13 grudnia 1999 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę 1999/93/WE w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego.

(2) Załącznik III do dyrektywy 1999/93/WE zawiera wymagania dla bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu. Zgodnie z art. 3 ust. 4 tej dyrektywy zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III jest ustalana przez właściwe instytucje publiczne lub prywatne wyznaczone przez Państwa Członkowskie, a Komisja ustanawia kryteria obowiązujące Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy dany organ powinien zostać powołany do przeprowadzania takich ocen zgodności.

(3) Ustanawianie powyższych kryteriów przez Komisję musi odbywać się po konsultacji z Komitetem ds. Podpisu Elektronicznego ustanowionym na mocy art. 9 ust. 1 dyrektywy 1999/93/WE.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podpisu Elektronicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest ustanowienie kryteriów obowiązujących Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy organ krajowy powinien zostać wyznaczony jako odpowiedzialny za ocenę zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu.

Artykuł 2

W przypadku gdy wyznaczony organ jest częścią organizacji zaangażowanej w działalność inną niż ocena zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE musi on być wyraźnie określony w ramach tej organizacji. Konieczne jest jasne rozróżnienie między różnymi formami działalności.

Artykuł  3

Organ i jego personel nie mogą angażować się w żadną działalność, która może kolidować z niezawisłością wydawanych przez niego opinii oraz uczciwością związaną z powierzonym mu zadaniem. Organ taki musi być w szczególności niezależny od zaangażowanych stron. Z tego względu organ ten, osoba nim kierująca i pracownicy odpowiedzialni za przeprowadzanie oceny zgodności nie mogą być projektantami, producentami, dostawcami ani instalatorami bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani dostawcami usług certyfikacji wydającymi zaświadczenia dla ludności, ani upoważnionymi przedstawicielami żadnej z wymienionych stron.

Ponadto muszą być oni niezależni finansowo i nie wolno im się bezpośrednio zaangażować w projektowanie, konstrukcję, wprowadzanie do obrotu ani obsługę bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani też reprezentować stron zaangażowanych w taką działalność. Nie wyklucza to możliwości wymiany informacji technicznej między producentem i wyznaczonym organem.

Artykuł 4

Organ i jego personel muszą być w stanie ustalać zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE z dużą dozą uczciwości zawodowej, rzetelności i wystarczających kompetencji technicznych.

Artykuł  5

Wyznaczony organ musi być przejrzysty w swoich działaniach dotyczących oceny zgodności i odnotowywać wszelkie istotne informacje dotyczące owych działań. Wszystkie zainteresowane strony muszą mieć dostęp do usług świadczonych przez organ. Procedury, na których opiera się działalność organu, muszą być wykonywane w sposób niedyskryminacyjny.

Artykuł 6

Wyznaczony organ musi mieć do swojej dyspozycji niezbędny personel i udogodnienia umożliwiające mu poprawne i szybkie wykonywanie obowiązków technicznych i administracyjnych związanych z zadaniem, do którego został wyznaczony.

Artykuł  7

Personel odpowiedzialny za ocenę zgodności musi posiadać:

– gruntowne przeszkolenie techniczne i zawodowe, w szczególności w dziedzinie technologii podpisu elektronicznego i związanych z tym aspektów bezpieczeństwa w technologiach informatycznych,

– wystarczającą wiedzę na temat wymagań ocen zgodności, które przeprowadza, oraz stosowne doświadczenie do przeprowadzania takich ocen.

Artykuł 8

Gwarantuje się bezstronność pracowników. Ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od liczby przeprowadzonych ocen, zgodności ani też od wyników takich ocen zgodności.

Artykuł  9

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami w celu pokrycia zobowiązań wynikających z jego działalności, na przykład poprzez uzyskanie odpowiedniego ubezpieczenia.

Artykuł 10

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami, aby zagwarantować poufność informacji uzyskanych w trakcie wykonywania swoich zadań zgodnie z dyrektywą 1999/93/WE lub wszelkimi innymi przepisami prawa krajowego nadającymi im moc obowiązującą, z wyjątkiem sytuacji, gdy chodzi o właściwe władze wyznaczającego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  11

W przypadku gdy wyznaczony organ ustala, że część ocen zgodności jest przeprowadzana przez stronę trzecią, musi zagwarantować i być w stanie wykazać, że owa trzecia strona jest wystarczająco kompetentna, aby świadczyć daną usługę. Wyznaczony organ musi przyjąć pełną odpowiedzialność za pracę wykonaną na mocy tych ustaleń. Ostateczna decyzja pozostaje w gestii wyznaczonego organu.

Artykuł 12

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.289.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego
Data aktu: 06/11/2000
Data ogłoszenia: 16/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970