Decyzja 2000/541/WE w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2000 r.
w sprawie kryteriów oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy Rady 1999/13/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2473)

(2000/541/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 września 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/13/WE z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych, spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach(1), a w szczególności jej art. 6 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie mogą określać i wdrażać krajowe plany redukcji poziomu emisji będącej skutkiem pewnych działań i instalacji objętych dyrektywą.

(2) Ważnym celem zastosowania kryteriów krajowych planów jest zapewnienie, aby efektem krajowych planów była redukcja emisji równoważna z redukcją emisji, którą można osiągnąć poprzez zastosowanie limitów emisji.

(3) Komisja ma zadecydować, w oparciu o wzmiankowane kryteria, czy krajowe plany przedłożone przez Państwa Członkowskie mają być uważane za wystarczające czy niewystarczające.

(4) Komisja poinformuje o kryteriach Komitet Doradczy ustanowiony na mocy art. 13 dyrektywy,

STANOWI:

Artykuł

W celu dokonania oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy 1999/13/WE stosuje się kryteria przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 85 z 29.3.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Kryteria oceny krajowych planów zgodnie z art. 6 dyrektywy 1999/13/WE

A. KRYTERIA POZWALAJĄCE STWIERDZIĆ, ŻE PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE POSIADA SZCZEGÓŁOWĄ WIEDZĘ DOTYCZĄCĄ AKTUALNYCH POZIOMÓW EMISJI

1. Krajowy plan winien pokazać, że Państwo Członkowskie posiada szczegółową wiedzę dotyczącą aktualnych poziomów emisji.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie, która: identyfikuje działanie lub działania, do których plan ma zastosowanie; klasyfikuje zgodnie z udokumentowanym systemem; określa liczbę instalacji objętych planem; podaje wielkość całkowitej emisji z instalacji objętych planem; identyfikuje źródło każdego czynnika emisji oraz podaje statystykę działań wykorzystaną do oszacowania poziomu emisji; opisuje metody zastosowane do określenia czynników emisji, na przykład zastosowane metody pomiarowe.

B. KRYTERIA UZASADNIAJĄCE WPROWADZENIE KRAJOWEGO PLANU

2. Krajowy plan uzasadnia przyjęcie odmiennego podejścia do przepisów zawartych w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w załączniku II.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie, która wyjaśnia korzyści wynikające z zastosowania krajowego planu zamiast zastosowania przepisów zawartych w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w załączniku II.

C. KRYTERIA POZWALAJĄCE STWIERDZIĆ, ŻE KRAJOWY PLAN JEST ZGODNY Z PRAWEM I POLITYKĄ UE ORAZ Z AKTUALNYM ZOBOWIĄZANIAMI MIĘDZYNARODOWYMI

3. Krajowy plan potwierdza zgodność z dyrektywami, opublikowanymi politykami UE, traktatami dwustronnymi oraz międzynarodowymi traktatami i umowami.

Minimalny akceptowalny dowód

Państwo Członkowskie przedkłada deklarację na piśmie zawierającą dowody na to, że uwzględniono zgodność krajowego planu z całym stosownym prawodawstwem.

D. SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA MAJĄCE ZASTOSOWANIE W PRZYPADKU, JEŻELI KRAJOWY PLAN SPEŁNIA KRYTERIA PRZEDSTAWIONE W PUNKTACH A, B I C

Sugerowany minimalny akceptowalny dowód został szczegółowo przedstawiony poniżej pod częścią zawierającą kryteria 4-26.

Kryteria pozwalające stwierdzić zgodność ze szczegółowymi wymogami zawartymi w art. 6 dyrektywy 1999/13/WE

4. Krajowy plan ma zastosowanie jedynie do istniejących instalacji (art. 6 ust. 1).

5. Krajowy plan nie ma zastosowania do działań 4 i 11 opisanych w załączniku II (A) (art. 6 ust. 1).

6. Krajowy plan nie wyłącza z zakresu zastosowania Dyrektywy 1999/13/WE żadnych działań wymienionych w załączniku I (art. 6 ust. 1).

7. Krajowy plan nie wyłącza istniejących instalacji z zakresu zastosowania przepisów przedstawionych w Dyrektywie 96/61/WE (art. 6 ust. 1).

8. Krajowy plan zawiera listę działań podjętych lub planowanych w celu zapewnienia, że cel określony w art. 6 ust. 1 zostanie osiągnięty (art. 6 ust. 2).

9. Krajowy plan zawiera szczegółowy opis proponowanego mechanizmu monitoringu realizacji planu (art. 6 ust. 2).

10. Krajowy plan ustala obowiązujące cele tymczasowe, w odniesieniu do których można mierzyć postęp prac prowadzących do osiągnięcia celu określonego w art. 6 ust. 1 (art. 6 ust. 2).

11. Krajowy plan identyfikuje działanie lub działania, do których się odnosi (art. 6 ust. 2).

12. Krajowy plan określa poziom redukcji emisji, który ma być osiągnięty poprzez podjęcie tych działań, odpowiadający poziomowi, który zostałby osiągnięty poprzez zastosowanie limitów emisji i/lub wartości emisji nieprzechwyconej zgodnie z art. 5 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem II (art. 6 ust. 2).

13. Krajowy plan zawiera listę instalacji objętych planem oraz łączną wielkość pochodzącej z nich emisji oraz łączną wartość emisji pochodzącej z każdego z działań z osobna (art. 6 ust. 2).

14. Krajowy plan zawiera opis zakresu instrumentów, z pomocą których zostaną spełnione jego wymogi, dowody na to, iż opisane instrumenty będą miały moc wykonawczą, oraz szczegóły dotyczące sposobów wykazania zgodności z założeniami planu (art. 6 ust. 2).

Kryteria pozwalające stwierdzić zgodność z innymi stosownymi przepisami dyrektywy 1999/13/WE

15. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi art. 5 (z wyjątkiem, tam gdzie plan na to zezwala, ustępów 2 i/lub 3), art. 8 i 9 oraz wszelkie wymogi planu nie później niż w dniu 31 października 2007 r. (art. 4 ust. 1).

16. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem zostały zarejestrowane lub uzyskały autoryzację nie później niż dnia 31 października 2007 r. (art. 4 ust. 2).

17. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi monitoringu ustanowione w art. 8.

18. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia zgodności instalacji objętych planem z limitami emisji i/lub wartościami emisji nieprzechwyconych ustanowionych w krajowym planie zgodnie z art. 9.

19. Krajowy plan identyfikuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia, aby instalacje objęte planem spełniały wymogi art. 10, w przypadku gdy zostanie stwierdzone naruszenie wymogów dyrektywy lub planu.

20. Krajowy plan zawiera wskazówki dotyczące reprezentatywnych danych zawartych w raportach przesyłanych przez Państwa Członkowskie do Komisji zgodnie z art. 11 w zakresie wystarczającym do stwierdzenia, że wymogi zawarte w art. 6 zostały spełnione (art. 11 ust. 2).

21. Krajowy plan opisuje konieczne działania podjęte lub planowane w celu zapewnienia ogólnego dostępu do informacji odnoszących się do instalacji objętych planem zgodnie z art. 12.

Kryteria pozwalające stwierdzić, że realizacja planu przyniesie równoważną redukcję emisji rocznej

22. Krajowy plan podaje wartość aktualnej emisji rocznej pochodzącej z instalacji objętych planem.

23. Krajowy plan podaje poziom redukcji emisji rocznej z instalacji objętych planem, która zostałaby osiągnięta poprzez zastosowanie limitów emisji dla gazów i/lub wartości emisji nieprzechwyconej zgodnie z art. 5 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem II.

24. Krajowy plan podaje poziom redukcji emisji rocznej z instalacji objętych planem, która zostanie osiągnięta dzięki jego realizacji.

25. Krajowy plan wykazuje, że poziom redukcji określonej w kryterium 24 jest przynajmniej tak wysoki, jak poziom redukcji określonej w kryterium 23.

Kryteria zatwierdzania instrumentów, z pomocą których zostanie potwierdzona zgodność z planem zgodnie z kryterium 14 i art. 6 ust. 2

26. Krajowy plan pokazuje, że instrumenty, z pomocą których zostanie potwierdzona zgodność z jego wymogami, są wystarczające, aby strona trzecia mogła tę zgodność zweryfikować.

Minimalne akceptowalne dowody dla kryteriów 4 do 26

Istnieją cztery główne obszary, które wymagają przedstawienia dowodów. Ich skrócony opis przedstawia się następująco.

i) Państwo Członkowskie przedkłada listę wyznaczonych instalacji, które mają być objęte krajowym planem, z podziałem przynajmniej na poziomie działań (jak to zostało określone w załączniku II A; pożądane: Corinair/EMEP SNAP poziom 2).

ii) Państwo Członkowskie przedkłada szczegółowe informacje na temat sposobu wdrożenia krajowego planu przez właściwe organy, w tym:

– określenie właściwych organów,

– ustalenie ram czasowych oraz sposobu ich monitoringu przez właściwe organy,

– sposób prowadzenia przez właściwe organy dokumentacji dotyczącej każdej z instalacji objętej krajowym planem,

– określenie, że dokumentacja dotycząca instalacji będzie zawierała: szczegółowe informacje na temat działań, które są objęte planem; podjęte działania; godziny eksploatacji urządzeń; limity emisji i/lub wartości emisji nieprzechwyconej i/lub obowiązujące cele tymczasowe, które należy osiągnąć; instrumenty stosowane do monitoringu i/lub w celu stwierdzenia zgodności z limitami emisji i/lub wartościami emisji nieprzechwyconej,

– metody monitoringu, sprawozdawczości oraz sposoby wykazania zgodności z planem. Państwo Członkowskie stosuje albo metodę bilansu masy zgodnie z załącznikiem III, albo procedury pomiarowe dla stężeń masy i wielkości przepływu zgodnie z uznanymi normami międzynarodowymi lub Europejskimi. Jeśli Państwo Członkowskie zaproponuje alternatywne metody w celu wykazania zgodności, krajowy plan winien przedstawić dowód porównywalnej wartości.

iii) Państwo Członkowskie przedkłada wykaz emisji dla wszystkich instalacji objętych krajowym planem. Państwo Członkowskie dostarcza dowód w formie reprezentatywnych danych oraz udokumentowanych metodologii w celu umożliwienia niezależnej weryfikacji przedmiotowych emisji. Wykaz emisji winien być podstawą do stwierdzenia równoważności z Dyrektywą i Państwo Członkowskie dostarcza reprezentatywne obliczenia dotyczące poziomu redukcji emisji rocznych będących przedmiotem sprawozdania zgodnie z kryterium 23 i 24 w celu umożliwienia niezależnej weryfikacji metod obliczeniowych.

iv) Państwo Członkowskie opisuje, w jaki sposób ogół społeczeństwa zostanie poinformowany o planie, jego celach oraz postępie w realizacji celów poprzez poszczególne instalacje. Niektóre informacje mogą zostać uznane za poufne i z tego względu nie zostaną publicznie udostępnione. Przykładem mogą być:

– dane pozwalające na identyfikację instalacji natury militarnej,

– szczegóły dotyczące niektórych instalacji, gdzie wskaźniki produkcji, takie jak zastosowanie rozpuszczalników, godziny eksploatacji oraz wielkości przepływów, mogą być wrażliwe na informację rynkową.

Zmiany w prawie

KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024