Decyzja 2000/479/WE w sprawie wdrożenia europejskiego rejestru emisji zanieczyszczeń (EPER) zgodnie z art. 15 dyrektywy Rady 96/61/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 lipca 2000 r.
w sprawie wdrożenia europejskiego rejestru emisji zanieczyszczeń (EPER) zgodnie z art. 15 dyrektywy Rady 96/61/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2004)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/479/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 lipca 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/61/WE z dnia 24 września 1996 r. dotyczącą zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli(1), w szczególności jej art. 15 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 15 ust. 3 dyrektywy 96/61/WE nakłada na Państwa Członkowskie obowiązek zbierania i dostarczania danych dotyczących głównych emisji i źródeł ich pochodzenia.

(2) Komisja będzie publikować rezultaty zbierania danych co trzy lata oraz ustanawia format i szczegóły przekazywania danych dostarczonych przez Państwa Członkowskie, zgodnie z procedurą zawartą w art. 19 dyrektywy 96/61/WE.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu, określonego w art. 19 dyrektywy 96/61/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie składają sprawozdania Komisji o emisjach ze wszystkich poszczególnych obiektów prowadzących jeden lub więcej rodzajów działalności wymienionych w Załączniku I do dyrektywy 96/61/WE.
2.
Sprawozdanie musi zawierać emisje do powietrza i wód wszystkich zanieczyszczeń, które przekraczają wartości progowe; zarówno zanieczyszczenia, jak i wartości progowe są wyszczególnione w załączniku A1.
3.
Dane o emisjach zgłasza się dla każdego obiektu zgodnie z formatem załącznika A2, z uwzględnieniem opisu wszystkich rodzajów działalności wymienionych w załączniku I do dyrektywy 96/61/WE wraz z odpowiednimi kategoriami źródeł i kodami NOSE-P wyszczególnionymi w załączniku A3.
4.
Państwa Członkowskie dostarczają Komisji całościowe sprawozdanie, zawierające dla danego kraju wartości ogółem wszystkich zgłaszanych emisji dla każdej z kategorii źródeł z rodzajami działalności z załącznika I i odpowiednim kodem NOSE-P, zgodnie z wyszczególnieniem w załączniku A3.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie składają sprawozdania co trzy lata.
2.
Pierwsze sprawozdanie Państw Członkowskich zostanie wysłane do Komisji w czerwcu 2003 r., dostarczając danych o emisjach za 2001 r. (lub też do wyboru za 2000 r. albo 2002 r., gdy dane za 2001 r. są niedostępne).
3.
Drugie sprawozdanie Państw Członkowskich zostanie wysłane do Komisji w czerwcu 2006 r., dostarczając danych o emisjach za 2004 r.
4.
Poczynając od roku T = 2008, w zależności od rezultatów drugiego cyklu sprawozdawczego, zachęca się Państwa Członkowskie do corocznego przesyłania następnych sprawozdań dla Komisji w grudniu roku T, dostarczając danych o emisjach za rok T-1.
Artykuł  3
1.
Komisja ułatwi organizację przez Państwa Członkowskie warsztatów przygotowawczych na szczeblu krajowym oraz przygotuje dokument zawierający wskazówki na temat wprowadzenia EPER do grudnia 2000 r. z udziałem przedstawicieli przemysłu i w konsultacji z Komitetem określonym w art. 19 dyrektywy 96/61/WE.
2.
Dokument zawierający wskazówki na temat wdrożenia EPER zajmie się szczegółami formatowania danych sprawozdawczych oraz poszczególnymi kwestiami, łącznie z interpretacją definicji, jakością danych, zarządzaniem danymi, odniesieniem do metodyki szacowania emisji i podlistami specyficznych dla poszczególnych sektorów zanieczyszczeń dla kategorii źródeł wyszczególnionych w załączniku A3.
3.
Po każdym cyklu sprawozdawczym Komisja opublikuje rezultaty sprawozdań Państw Członkowskich i dokona przeglądu procesu sprawozdawczego w ciągu sześciu miesięcy od terminów dostarczenia sprawozdań przez Państwa Członkowskie, wymienionych w art. 2.
Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie przekazują wszystkie dane sprawozdawcze w formie elektronicznej.
2.
Komisja z pomocą Europejskiej Agencji Środowiska publicznie udostępni dane ze sprawozdań poprzez Internet.
3.
Szczegółowe definicje używane w związku ze sprawozdawczością o emisjach są podane w załączniku A4.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lipca 2000 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 10.10.1996, str. 26.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A 1

Lista zanieczyszczeń podlegających obowiązkowi sprawozdawczemu po przekroczeniu wartości progowych

Zanieczyszczenia/substancje Identyfikacja Powietrze Wody Wartości progowe w powietrzu w kg/rok Wartości progowe w wodach w kg/rok
1. Emisje środowiskowe (13) (11) (2)
CH4 x 100.000
CO x 500.000
CO2 x 100.000.000
HFCs x 100
N2O x 10.000
NH3 x 10.000
NMVOC x 100.000
NOx jako NO2 x 100.000
PFCs x 100
SF6 x 50
SOx jako SO2 x 150.000
Azot - ogółem jako N x 50.000
Fosfor - ogółem jako P x 5.000
2. Metale i ich związki (8) (8) (8)
As i jego związki ogółem, jako As x x 20 5
Cd i jego związki ogółem, jako Cd x x 10 5
Cr i jego związki ogółem, jako Cr x x 100 50
Cu i jej związki ogółem, jako Cu x x 100 50
Hg i jej związki ogółem, jako Hg x x 10 1
Ni i jego związki ogółem, jako Ni x x 50 20
Pb i jego związki ogółem, jako Pb x x 200 20
Zn i jego związki ogółem, jako Zn x x 200 100
3. Chlorowane substancje

organiczne

(15) (12) (7)
1,2-dwuchlorotetan (DCE) x x 1.000 10
Dwuchlorometan (DCM) x x 1.000 10
Chloroalkany (C10-13) x 1
Heksachlorobenzen (HCB) x x 10 1
Heksachlorobutadien (HCBD) x 1
Heksachlorocykloheksan (HCH) x x 10 1
Halogenowane związki organiczne jako AOX x 1.000
PCDD + PCDF (dioksyny i furany) jako Teq x 0,001
Pentachlorofenol (PCP) x 10
Tetrachloroetylen (PER) x 2.000
Tetrachlorometan (TCM) x 100
Trichlorobenzeny (TCB) x 10
1,1,1-trichloroetan (TCE) x 100
Trichloroetylen (TRI) x 2.000
Trichlorometan x 500
4. Inne związki organiczne (7) (2) (6)
Benzen x 1.000
Benzen, toluen, etylobenzen, ksyleny (dwumetylobenzeny) jako BTEX x 200
Bromowany difenyloeter x 1
Organiczne związki cyny jako Sn ogółem x 50
Wielocykliczne węglowodory aromatyczne x x 50 5
Fenole jako C ogółem x 20
Węgiel organiczny ogółem (TOC) jako C ogółem lub COD/3 x 50.000
5. Inne związki (7) (4) (3)
Chlorki jako Cl ogółem x 2.000.000
Chlor i jego związki nieorganiczne jako HCl x 10.000
Cyjanki jako CN ogółem x 50
Fluorki jako F ogółem x 2.000
Fluor i jego związki nieorganiczne jako HF x 5.000
HCN x 200
PM10 x 50.000
Liczba zanieczyszczeń 50 37 26
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  A 2

Formularz zgłaszania przez Państwa Członkowskie danych o emisji

ZAŁĄCZNIK  A 3

Podlegające obowiązkowi sprawozdawczemu kategorie źródeł i kody NOSE-P

IPPC Rodzaje działalności według załącznika I (kategorie źródeł) NOSE-P Procesy NOSE-P (przyporządkowanie do grup NOSE-P) SNAP 2
1. Przemysł energetyczny
1.1. Instalacje do spalania > 50 MW 101.01 Procesy spalania > 300 MW (cała grupa) 01-0301
101.02 Procesy spalania > 50 < 300 MW (cała grupa) 01-0301
101.04 Spalanie w turbinach gazowych (cała grupa) 01-0301
101.05 Spalanie w silnikach stacjonarnych (cała grupa) 01-0301
1.2. Rafinerie ropy naftowej i gazu ziemnego 105.08 Przetwórstwo wyrobów petrochemicznych (wytwarzanie paliw) 0401
1.3. Piece (bateria) koksownicze 104.08 Piece koksownicze (wytwarzanie koksu, wyrobów petrochemicznych i paliw jądrowych) 0104
1.4. Zgazowanie i upłynnianie węgla 104.08 Inne przetwórstwo paliw stałych (wytwarzanie koksu, wyrobów petrochemicznych i paliw jądrowych) 0104
2. Wytwarzanie i przetwórstwo metali
2.1./2.2./2.3./ 2.4./2.5./2.6. Przemysł metalowy oraz instalacje do wypalania lub spiekania rud;

instalacje do produkcji metali żelaznych i nieżelaznych

104.12 Pierwotne i wtórne wytwarzanie metali lub spiekalnie (przemysł metalowy ze spalaniem paliw) 0303
105.12 Procesy charakterystyczne dla wytwarzania metali i wyrobów metalowych (przemysł metalowy 0403
105.01 Powierzchniowa obróbka metali i tworzyw sztucznych (procesy produkcyjne ogólnego zastosowania)
3. Przemysł mineralny
3.1./3.3./3.4./ 3.5. Instalacje do produkcji klinkieru cementowego (>500t dziennie), wapna (>50t dziennie), szkła (>20t dziennie), materiałów mineralnych (>20t dziennie) oraz wyrobów ceramicznych (>75t dziennie) 104.11 Wytwarzanie gipsu, asfaltu, betonu, cementu, szkła, włókien mineralnych cegieł, płytek lub wyrobów ceramicznych (przemysł mineralny ze spalaniem paliw) 0303
3.2. Instalacje do produkcji azbestu lub wyrobów zawierających azbest 105.11 Wytwarzanie azbestu lub wyrobów zawierających azbest (przemysł przetwórstwa mineralnego) 0406 0406
4. Przemysł chemiczny oraz instalacje chemiczne do produkcji następujących wyrobów:
4.1. Podstawowe chemikalia organiczne 105.09 Wytwarzanie chemikaliów organicznych (przemysł chemiczny) 0405
107.03 Wytwarzanie wyrobów organicznych na bazie rozpuszczalników (zastosowanie rozpuszczalników) 0603
4.2./4.3. Podstawowe chemikalia nieorganiczne lub nawozy sztuczne 105.09 Wytwarzanie chemikaliów nieorganicznych lub nawozów NPK (przemysł chemiczny) 0404
4.4./4.6. Pestycydy i materiały wybuchowe 105.09 Wytwarzanie pestycydów lub materiałów wybuchowych (przemysł chemiczny) 0405
4.5. Wyroby farmaceutyczne 107.03 Wytwarzanie wyrobów farmaceutycznych (zastosowanie rozpuszczalników) 0603
5. Zagospodarowanie odpadów
5.1./5.2. Instalacje do unieszkodliwiania lub odzysku surowców wtórnych z niebezpiecznych odpadów (>10t dziennie) lub odpadów komunalnych (>3t/godz.) 109.03 Spalanie niebezpiecznych odpadów lub odpadów komunalnych (tlenowe i beztlenowe spalanie odpadów) 0902
109.06 Składowiska odpadów (składowanie odpadów stałych na powierzchni ziemi) 0904
109.07 Fizykochemiczne i biologiczne przetwarzanie odpadów (inne zagospodarowanie odpadów) 0910
105.14 Regeneracja/odzyskiwanie surowców wtórnych z odpadów (przemysł surowców wtórnych) 0910
5.3./5.4. Instalacje do usuwania odpadów innych niż niebezpieczne (>50t dziennie) i składowiska odpadów (>10t dziennie) 109.06 Składowiska odpadów (składowanie odpadów stałych na powierzchni ziemi) 0904
109.07 Fizykochemiczne i biologiczne przetwarzanie odpadów (inne zagospodarowanie odpadów) 0910
6. Inne rodzaje działalności według załącznika I
6.1. Zakłady przemysłowego pozyskiwania miazgi celulozowej z drewna lub innych materiałów włóknistych oraz wytwarzanie papieru i tektury (>20t dziennie) 105.07 Wytwarzanie miazgi celulozowej, papieru i wyrobów papierowych (cała grupa) 0406
6.2. Zakłady wstępnej obróbki włókien i tekstyliów (>10t dziennie) 105.04 Wytwarzanie tekstyliów i wyrobów tekstylnych (cała grupa) 0406
6.3. Garbarnie skór (>12t dziennie) 105.05 Wytwarzanie skór i wyrobów skórzanych (cała grupa) 0406
6.4. Ubojnie (>50t dziennie), mleczarnie (>200t dziennie), przetwórstwo innych surowców pochodzenia zwierzęcego (>75t dziennie) lub materiałów surowych pochodzenia roślinnego (>300t dziennie) 105.03 Wytwarzanie żywności i napoi (cała grupa) 0406
6.5. Instalacje do usuwania lub przetwarzania odpadów zwierzęcych i padliny (>10t dziennie) 109.03 Spalanie zwierzęcych odpadów i padliny (tlenowe i beztlenowe spalanie odpadów) 0904
109.06 Składowiska odpadów (składowanie odpadów stałych na powierzchni ziemi) 0904
105.14 Utylizacja odpadów zwierzęcych/padliny (przemysł surowców wtórnych) 0910
6.6. Instalacje do hodowli drobiu (>40.000), tuczników (>2.000) lub macior (>750) 110.04 Fermentacja jelitowa (cała grupa) 1004
110.05 Zagospodarowanie nawozu naturalnego (cała grupa) 1005
6.7. Instalacje do powierzchniowej obróbki wyrobów z użyciem rozpuszczalników organicznych (>200t/rok) 107.01 Nakładanie farb (zastosowanie rozpuszczalników) 0601
107.02 Odtłuszczanie, pranie chemiczne i elektronika (zastosowanie rozpuszczalników) 0602
107.03 Wykańczanie tekstyliów lub garbowanie skór (zastosowanie rozpuszczalników) 0603
107.04 Przemysł drukarski (zastosowanie rozpuszczalników) 0604
6.8. Instalacje do produkcji węgla lub grafitu 105.09 Wytwarzanie węgla lub grafitu (przemysł chemiczny) 0404

ZAŁĄCZNIK  A 4

Definicje używane w związku z EPER

Pozycja Znaczenie
Dyrektywa IPPC Dyrektywa Rady 96/61/WE w sprawie zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli
Instalacja Stacjonarna jednostka techniczna, gdzie prowadzony jest jeden lub więcej rodzajów działalności wymienionych w załączniku I do dyrektywy IPPC oraz jakiekolwiek inny bezpośrednio z nimi związany rodzaj działalności, który mógłby mieć wpływ na emisje i skażenie
Rodzaj działalności według załącznika I Rodzaj działalności wymieniony ogólnie w załączniku I do dyrektywy Rady 96/61/WE w sprawie zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, a wyszczególniony w załączniku A3
EPER Europejski rejestr emisji zanieczyszczeń
Zanieczyszczenie Pojedyncza substancja lub grupa substancji wyszczególniona w załączniku A1
Substancja Jakikolwiek pierwiastek chemiczny lub jego związki, z wyjątkiem substancji radioaktywnych
Emisja Bezpośrednie uwolnienie zanieczyszczenia do powietrza lub wód, jak również niebezpośrednie uwolnienie poprzez transfer do zewnętrznej oczyszczalni ścieków
Zakład Kompleks przemysłowy z jednym lub więcej instalacjami o tej samej lokalizacji
Lokalizacja Położenie geograficzne obiektu
Cykl sprawozdawczy Cykl całkowitego procesu sprawozdawczego, składający się z gromadzenia, zatwierdzania, składania, zarządzania i rozprowadzania zgłoszonych danych
Kod NACE Standardowa nomenklatura rodzajów działalności gospodarczej
Kod NOSE-P Standardowa nomenklatura źródeł emisji
Kod SNAP Nomenklatura używana w innych spisach emisji

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.192.36

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/479/WE w sprawie wdrożenia europejskiego rejestru emisji zanieczyszczeń (EPER) zgodnie z art. 15 dyrektywy Rady 96/61/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC)
Data aktu: 17/07/2000
Data ogłoszenia: 28/07/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970