PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ, uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 57 ust. 2, art. 66 oraz art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 189b Traktatu (3) w świetle jednolitego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 26 listopada 1997 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada decyzją 94/800/EWG z dnia 22 grudnia 1994 r., dotycząca zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej w dziedzinach wchodzących w zakres jej kompetencji, porozumień, będących wynikiem negocjacji wielostronnych w ramach Rundy Urugwajskiej (1986-1994) (4), zatwierdziła w imieniu Wspólnoty między innymi Porozumienie w sprawie Zamówień Rządowych, zwane dalej "Porozumieniem", którego celem jest ustanowienie wielostronnych ram zrównoważonych praw i obowiązków w odniesieniu do zamówień rządowych z zamiarem osiągania liberalizacji i rozszerzenia handlu światowego; Porozumienie to nie ma skutku bezpośredniego.
(2) Dyrektywa 93/38/EWG (5) skoordynowała krajowe procedury dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych w dziedzinie gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji w celu wprowadzenia równych warunków konkurencji w odniesieniu do takich zamówień we wszystkich Państwach Członkowskich.
(3) Podmioty zamawiające objęte Porozumieniem, które stosują się do dyrektywy 93/38/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą, i które stosują te same przepisy w odniesieniu do wykonawców dostawców i usługodawców z państw trzecich będących sygnatariuszami Porozumienia przestrzegają zatem Porozumienia.
(4) Z uwagi na międzynarodowe prawa i zobowiązania, przekazane Wspólnocie w wyniku przyjęcia Porozumienia, uzgodnienia, które mają być stosowane do oferentów oraz produktów z państw trzecich sygnatariuszy, są określone w Porozumieniu, którego zakres nie obejmuje zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające, określone w art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy 93/38/EWG, zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające prowadzące działalność, określoną w załącznikach III, IV, V, VI oraz X do tej dyrektywy, zamówień na usługi wymienione w załączniku XVI B do tej dyrektywy, zamówień na usługi badawcze i rozwojowe wymienione w kategorii 8 załącznika XVI A do tej dyrektywy, zamówień na usługi telekomunikacyjne wymienione w kategorii 5 załącznika XVI A do tej dyrektywy, których numerami wspólnej klasyfikacji produktów (CPC) są 7524, 7525, 7526, oraz zamówień na usługi finansowe wymienione w kategorii 6 załącznika XVI A do tej dyrektywy, związanych z emisją, sprzedażą, kupnem lub transferem papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych, a także usług banku centralnego.
(5) Niektóre przepisy Porozumienia wprowadzają bardziej korzystne warunki dla oferentów niż te ustanowione w dyrektywie 93/38/EWG.
(6) W przypadku gdy zamówienia są udzielane przez podmioty zamawiające w rozumieniu Porozumienia, dopuszczenie przedsiębiorstw i produktów z Państw Członkowskich do zamówień publicznych na usługi, dostawy oraz roboty budowlane, dostępnych na mocy Traktatu, musi być co najmniej tak korzystny, jak warunki dostępu do zamówień publicznych w ramach Wspólnoty, przyznane na mocy uzgodnień zawartych w Porozumieniu w odniesieniu do przedsiębiorstw i produktów z państw trzecich będących sygnatariuszami Porozumienia.
(7) Niezbędne jest zatem dostosowanie i uzupełnienie przepisów dyrektywy 93/38/EWG.
(8) Konieczność zapewnienia rzeczywistego otwarcia rynku i odpowiedniej równowagi w stosowaniu reguł udzielania zamówień w tych sektorach nadal wymaga, aby podmioty, które mają być tym objęte, były określone na podstawie innej niż odniesienie do ich statusu prawnego.
(9) Zmiany wprowadzone do dyrektywy 93/38/EWG nie powinny naruszać równego traktowania podmiotów zamawiających działających w sektorze publicznym oraz w sektorze prywatnym.
(10) Należy zapewnić, zgodnie z art. 222 Traktatu, aby reguły w Państwach Członkowskich dotyczące zasad prawa własności nie były naruszane.
(11) Stosowanie dyrektywy 93/38/EWG musi być uproszczone, a równowaga osiągnięta w obecnej legislacji wspólnotowej w dziedzinie zamówień publicznych w tych sektorach, musi być zachowana w najszerszym możliwym zakresie.
(12) Niezbędne jest zatem rozszerzenie stosowania niektórych dostosowań dyrektywy 93/38/EWG w odniesieniu do wszystkich podmiotów zamawiających i sektorów objętych niniejszą dyrektywą.
(13) Zamawiający mają możliwość uzyskiwania i wykorzystywania wskazówek, które mogą być przydatne w sporządzaniu specyfikacji dotyczących konkretnego zamówienia, pod warunkiem że nie narusza to zasad konkurencji.
(14) Komisja powinna udostępnić małym i średnim przedsiębiorstwom szkolenia i materiały informacyjne potrzebne do umożliwienia im pełnego uczestnictwa w zmienionym rynku zamówień publicznych.
(15) Otwarcie zamówień w sektorach objętych niniejszą dyrektywą może mieć niekorzystne skutki dla gospodarek Republiki Greckiej i Republiki Portugalskiej, które będą musiały znieść poważne trudności; właściwe jest udzielenie tym Państwom Członkowskim odpowiednich dodatkowych okresów do wykonania niniejszej dyrektywy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: