Decyzja 97/761/WE w sprawie zatwierdzenia mechanizmu wsparcia dla MSP w tworzeniu wspólnych ponadnarodowych przedsiębiorstw we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 listopada 1997 r.
w sprawie zatwierdzenia mechanizmu wsparcia dla MSP w tworzeniu wspólnych ponadnarodowych przedsiębiorstw we Wspólnocie

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/761/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 listopada 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 97/15/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie trzeciego wieloletniego programu dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Unii Europejskiej (w latach 1997-2000)(1), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja w komunikacie z dnia 10 lipca 1996 r. w sprawie zintegrowanego programu na rzecz MSP(2) podkreśliła brak instrumentów finansowych mających na celu pomoc dla MSP, które pragną dokonywać ponadnarodowych inwestycji.

(2) W swojej opinii z dnia 31 października 1996 r.(3) Komitet Ekonomiczno-Społeczny stwierdził, że zbyt mało MSP inwestuje na szczeblu ponadnarodowym i ma dostęp do nowych rynków w innych Państwach Członkowskich i że wynika to z braku odpowiednich instrumentów finansowych.

(3) Dnia 9 grudnia 1996 r. w swojej rezolucji w sprawie zintegrowanego programu(4) Rada zwróciła się z prośbą do Komisji o wsparcie dla MSP w zakresie podejmowania lub rozwijania działalności w innym Państwie Członkowskim poprzez usunięcie przeszkód dla inwestycji transgranicznych i tworzenia wspólnych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej.

(4) Rada, przyjmując decyzję 97/15/WE, stwierdziła, że MSP, których działalność przekracza granice państwowe, należy wesprzeć w przezwyciężaniu wszelkich słabości strukturalnych.

(5) We wnioskach Rada Europejska pod przewodnictwem Niderlandów w dniach 16 i 17 czerwca 1997 r. podkreśliła zasadniczą rolę, jaką MSP odgrywają na rynku wewnętrznym w dziedzinie rozwoju gospodarczego i zatrudnienia na obszarze Wspólnoty i zaprosiła Komisję do przedstawienia inicjatyw w zakresie możliwości tworzenia nowych miejsc pracy.

(6) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 24 maja 1996 r. w sprawie Europejskiego Obserwatorium MSP(5) wezwał Komisję do wdrożenia najbardziej odpowiednich środków dla wzmocnienia ponadnarodowej współpracy między MSP.

(7) Kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego wyraziły swoje zainteresowanie tą inicjatywą.

(8) MSP nie korzystały w wystarczającym stopniu z możliwości, jakie oferuje rynek wewnętrzny, a w obliczu globalizacji handlu tradycyjne rynki MSP kurczą się.

(9) Rozwój wspólnych przedsiębiorstw wśród MSP Wspólnoty umożliwia lepsze wykorzystywanie możliwości rynku wewnętrznego pod kątem wzrostu inwestycji i handlu oraz pozytywnego wpływu na zatrudnienie oraz wzrost gospodarczy.

(10) MSP często napotykają na trudności w uzyskaniu finansowania przez banki na rozwój ponadnarodowych wspólnych przedsiębiorstw z powodu podwyższonego ryzyka dla instytucji finansowych.

(11) Międzynarodowe wspólne przedsiębiorstwa wspierają transfer technologii i wpływają na poprawę konkurencyjności wspólników.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią dostarczoną przez Komitet, przewidzianego w art. 4 decyzji 97/15/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Opis inicjatywy

Inicjatywa objęta niniejszą decyzją, odnosząca się do "Wspólnego Europejskiego Przedsiębiorstwa", polega na wspieraniu MSP tworzących wspólne przedsiębiorstwa we Wspólnocie.

Artykuł  2

Maksymalna kwota przypadająca na jeden projekt i dopuszczalne wydatki

Wkład Wspólnoty ma na celu pokrycie niektórych wydatków poniesionych przy ustanawianiu wspólnego przedsiębiorstwa.

Maksymalna kwota wkładu przypadająca na jeden projekt wynosi 100.000 ECU i obejmuje:

a) do 50 % dopuszczalnych wydatków, nie więcej niż 50.000 ECU;

b) do 10 % łącznej wartości poniesionej inwestycji.

Do celów lit. a) dopuszczalne wydatki to wydatki związane z pomysłem i ustanowieniem międzynarodowego wspólnego przedsiębiorstwa tworzonego przez europejskie MSP, jak określono odpowiednio w załącznikach II i I. Obejmują one wydatki określone w załączniku III oraz wszelkie inne wydatki istotne dla ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa.

Artykuł  3

Procedury

1.
MSP, które pragnie złożyć wniosek w ramach niniejszego projektu, składa go u jednego z pośredników finansowych sieci Wspólnych Europejskich Przedsiębiorstw, określonych w art. 4. Pośrednik jest zobowiązany do oceny wniosku, a w przypadku korzystnej opinii - do przekazania go Komisji.
2.
Wkład wspólnotowy jest wypłacany MSP poprzez pośrednika finansowego zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3 i 4.
3.
W przypadku 50 % dopuszczalnych wydatków (nie więcej niż 50.000 ECU) po przyjęciu wniosku przez Komisję wypłacana jest zwrotna zaliczka w wysokości 50 % (maksymalnie 25.000 ECU).

Druga wypłata w wysokości 50 % (maksymalnie 25.000 ECU) następuje po przedstawieniu dokumentów pomocniczych dotyczących wszystkich poniesionych wydatków i na podstawie szczegółowego sprawozdania końcowego pozwalającego na ocenę wykonalności wspólnego przedsiębiorstwa, jak również przewidzianych inwestycji. Po przyjęciu dokumentów przez Komisję zwrotna zaliczka staje się dotacją.

4.
W odniesieniu do zrealizowanych inwestycji, po ich zakończeniu oraz przedstawieniu dowodów, że rozpoczęto nową działalność, następuje wypłata ograniczona do 10 % zainwestowanej kwoty.
5.
Każde MSP korzystające z trzeciej wypłaty (10 % inwestycji) musi się zobowiązać do przedstawiania Komisji przez okres pięciu lat informacji dotyczących działalności ustanowionego wspólnego przedsiębiorstwa, w szczególności liczby nowych miejsc pracy.

Komisja przygotowuje roczne sprawozdania na podstawie ankiet oraz, gdzie stosowne, wizyt w terenie.

Artykuł  4

Procedura selekcyjna

Wnioski są przesyłane do Komisji poprzez sieć pośredników finansowych obejmujących instytucje specjalizujące się w finansowaniu inwestycji, ustanowione po wezwaniu do wyrażenia zainteresowania opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Komisja sprawdza warunki, jakie mają spełniać wnioski w świetle celów programu, w szczególności ich wpływu na zatrudnienie.

W celu uruchomienia inicjatywy określonej w art. 1 w możliwie najszybszym terminie początkowo należy zwrócić się o pomoc do sieci instytutów finansowych programu JOP(6) i Wydziału Wsparcia Technicznego JOP, który specjalizuje się w monitorowaniu projektów. Na pokrycie zewnętrznych kosztów zarządzania inicjatywą rezerwuje się najwyżej 5 % budżetu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 1997 r.

W imieniu Komisji
Christos PAPOUTSIS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 6 z 10.1.1997, str. 25.

(2) COM(96) 329, postanowienie końcowe.

(3) Dz.U. C 56 z 24.2.1997, str. 7.

(4) Dz.U. C 18 z 17.1.1997, str. 1.

(5) Dz.U. C 166 z 10.6.1996, str. 238.

(6) Dz.U. C 46 z 22.2.1991, str. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJA MSP

Do celów niniejszej inicjatywy definicja MSP jest określona w Załączniku do zalecenia Komisji 96/280/WE(1) i dotyczy przedsiębiorstw, które:

– zatrudniają mniej niż 250 pracowników, oraz

– mają roczne obroty nieprzekraczające 40 milionów ECU lub których całkowity roczny bilans nie przekracza 27 milionów ECU, oraz

– spełniają kryterium niezależności.

Kryterium kwalifikacyjne ma zastosowanie do każdego ze wspólników tworzących wspólne przedsiębiorstwo. Jeśli choćby jedno z danych MSP nie spełnia tego kryterium, projekt nie spełnia wymogów kwalifikacyjnych.

______

(1) Dz.U. L 107 z 30.4.1996. str. 4.

ZAŁĄCZNIK  II

DEFINICJA WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

Pojęcie "wspólnego przedsiębiorstwa" należy interpretować szeroko jako każdą formę konsorcjum, spółki lub wspólnego przedsiębiorstwa w dosłownym znaczeniu, o charakterze przemysłowym, usługowym, handlowym bądź rzemieślniczym.

Jednakże muszą być spełnione trzy następujące warunki:

– celem projektu jest utworzenie nowej działalności gospodarczej polegającej na inwestycji i tworzeniu nowych miejsc pracy na obszarze Wspólnoty. Przepływ dotychczasowej działalności gospodarczej nie spełnia warunków dopuszczalności. Podobnie nie spełnia warunków dopuszczalności zakup istniejących przedsiębiorstw,

– wspólnicy muszą odgrywać aktywną rolę we wspólnym przedsiębiorstwie oraz przyjąć na siebie stosowną odpowiedzialność. Każde wspólne przedsiębiorstwo, w którym jeden ze wspólników posiada ponad 75 % udziałów, nie spełnia warunków dopuszczalności. Wszelkie zmiany w udziałach we wspólnym przedsiębiorstwie w ciągu trzech lat od podpisania umowy z Komisją należy przedłożyć Komisji w celu zbadania jej udziału finansowego,

– wspólne przedsiębiorstwo musi być utworzone przez co najmniej dwa MSP z dwóch różnych Państw Członkowskich.

ZAŁĄCZNIK  III

DOPUSZCZALNE WYDATKI

1. Dopuszczalne wydatki to wydatki odnoszące się do pomysłu i ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa:

– wydatki poniesione jako część badań (badania rynkowe, opracowanie ram prawnych, ocena wpływu na środowisko, standardy techniczne, plan operacyjny itp.),

– wydatki na ekspertów zewnętrznych (prawnicy, doradcy, księgowi): opłaty oparte na faktycznie poniesionych kosztach (ograniczone do 650 ECU dziennie), koszty transportu, zakwaterowania i wyżywienia (zgodnie z postanowieniami ustanowionymi w ramach umów Komisji o świadczenie usług),

– wydatki na ekspertów wewnętrznych (odnoszące się do wyjazdów zagranicznych): dieta dzienna (200 ECU), koszty transportu, zakwaterowania i wyżywienia (zgodnie z postanowieniami określonymi w ramach umów Komisji o świadczenie usług).

Wyłącza się koszty finansowania i wydatki związane z poszukiwaniem wspólników.

2. W przypadku dotacji obejmujących do 10 % zrealizowanych inwestycji za inwestycję uważa się każdy zakup lub wytworzenie aktywów materialnych lub niematerialnych zaliczanych do aktywów trwałych w bilansie wspólnego przedsiębiorstwa i wycenionych zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami rachunkowości.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.310.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/761/WE w sprawie zatwierdzenia mechanizmu wsparcia dla MSP w tworzeniu wspólnych ponadnarodowych przedsiębiorstw we Wspólnocie
Data aktu: 05/11/1997
Data ogłoszenia: 13/11/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/11/1997