Decyzja 97/392/WE dotycząca wprowadzenia do obrotu genetycznie zmodyfikowanego rzepaku (Brassica napus L. oleifera Metzg. MS1, RF1) na mocy dyrektywy Rady 90/220/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 czerwca 1997 r.
dotycząca wprowadzenia do obrotu genetycznie zmodyfikowanego rzepaku (Brassica napus L. oleifera Metzg. MS1, RF1) na mocy dyrektywy Rady 90/220/EWG

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/392/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 czerwca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 94/15/WE(2), w szczególności jej art. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuły 10-18 dyrektywy 90/220/EWG wytyczają procedurę wspólnotową umożliwiającą właściwym organom Państw Członkowskich wyrażanie zgody na wprowadzanie do obrotu produktów zawierających organizmy genetycznie zmodyfikowane lub składające się z takich organizmów;

zgodnie z wymienioną procedurą, została przyjęta decyzja Komisji 96/158/WE(3) dotycząca wprowadzenia do obrotu produktu składającego się z organizmu genetycznie zmodyfikowanego, mieszańca nasion rzepaku odpornego na herbicydy (Brassica napus L. oleifera Metzg. MS1Bn × RF1Bn) zgodnie z dyrektywą Rady 90/220/EWG i odnosząca się do wyrażenia zgody przez właściwe organy Zjednoczonego Królestwa na wprowadzenie tego produktu do obrotu wyłącznie do uprawy w celu uzyskania nasion; w ślad za omawianą decyzją kolejne zgłoszenie dotyczące tego samego produktu otrzymały właściwe władze Francji od tego samego powiadamiającego, Plant Genetic Systems (ref. C/F/95/05/01/A), wnioskującego o wydanie zgody również na uprawę i obchodzenie się z produktem w środowisku naturalnym przed i podczas przetwarzania na frakcje niezdolne do życia;

właściwe organy Francji następnie przekazały dokumentację w omawianej sprawie, wraz z pozytywna opinią do Komisji;

właściwe organy innych Państw Członkowskich wniosły zastrzeżenia do omawianej dokumentacji;

dlatego zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 90/220/EWG, wymagane jest, aby Komisja podjęła decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 21 tej dyrektywy;

Komisja po zbadaniu zarzutów podniesionych w świetle przepisów dyrektywy 90/220/EWG oraz informacji przedstawionej w dokumentacji, doszła do następujących wniosków:

- w przypadku produktów przeznaczonych do stosowania jako żywności dla ludzi lub paszy dla zwierząt, ocena ryzyka w stosowaniu dyrektywy 90/220/EWG jest związana z oceną tego, czy modyfikacja genetyczna mogłaby powodować jakiekolwiek toksyczne lub szkodliwe skutki dla zdrowia ludzi lub dla środowiska,

- nie ma żadnego powodu, aby uważać, że powstaną jakiekolwiek niepomyślne skutki dla zdrowia ludzi czy też dla środowiska z powodu wprowadzenia do rzepaku genów kodujących na transferazy fosfinotrycynoacetylowej i na fosfotransferazy II neomycyny,

- brak jest względów bezpieczeństwa uzasadniających wprowadzenie etykietowania podającego informację na temat uzyskania produktu w wyniku technik modyfikacji genetycznych,

- etykieta powinna zawierać informację na temat zwiększonej tolerancji produktu na herbicyd glufosfinian amonu;

dopuszczenie chemicznych herbicydów miało zastosowanie w odniesieniu do roślin, a ocena wpływu ich stosowania na ludzkie zdrowie i na środowisko podlega dyrektywie Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 96/68/WE(5), lecz nie podlega dyrektywie 90/220/EWG;

artykuł 11 ust. 6 i art. 16 ust. 1 dyrektywy 90/220/EWG przewidują dodatkowe środki bezpieczeństwa, o ile staną się dostępne nowe informacje na temat ryzyka związanego z produktem;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 21 dyrektywy 90/220/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, w szczególności dyrektywy Rady 69/208/EWG(6) i 70/457/EWG(7), oraz z zastrzeżeniem ust. 2 niniejszego artykułu, właściwe organy francuskie wydadzą zgodę na wprowadzenie do obrotu następującego produktu zgłoszonego przez Plant Genetic Systems (ref. C/F/95/05/01/A):

nasiona hybrydowego rzepaku zmodyfikowanego genetycznie (Brassica napus L. oleifera Metzg.) pochodzącego z krzyżowań wykorzystujących:

a) potomstwo sterylizowanego męskiego rzepaku szeregu MS1 (B91-4) cultivar Drakkar zawierające geny barowe z Bacillus amyloliquefaciens kodujące na rybonukleozę, gen bar z Streptomyces hygroscopicus kodujący na transferazy fosfinotrycynoacetylowej, neogeny z Escherichia coli kodujące na fosfotransferazy II neomycyny, promotor PSsuAra z Arabidopsis thaliana, promotor PNos z Agrobacterium tumefaciens, promotor PTA29 z Nicotiana tabacum; i

b) potomstwo z odnawialnego rzepaku szeregu RF1 (B93-101) cultivar Drakkar zawierające gen barstard z Bacillus amyloliquefaciens kodujące na inhibitor rybonukleozy, gen bar z Streptomyces hygroscopicus kodujący na transferazy fosfinotrycynoacetylowej, neogen z Escherichia coli kodujący na fosfotransferazy II neomycyny, promotor PSsuAra z Arabidopsis thaliana, promotor PNos z Agrobacterium tumefaciens, promotor PTA29 z Nicotiana tabacum.

2.
Zgoda obejmuje każde potomstwo uzyskane wskutek krzyżowań produktu z innym rzepakiem uprawianym w sposób tradycyjny.

Zgoda obejmuje wprowadzenie do obrotu produktu z zamiarem wykorzystania w celu uprawy oraz obchodzenia się z produktem w środowisku przed i podczas przetwarzania na frakcje niezdolne do życia.

Bez uszczerbku dla innego etykietowania wymaganego przez ustawodawstwo wspólnotowe, etykieta na każdym opakowaniu nasion z przeznaczeniem do wysiewu powinna wskazywać, że produkt posiada zwiększoną tolerancję na herbicyd glufosinian amonu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Ritt BJERREGAARD
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.

(2) Dz.U. L 103 z 22.4.1994, str. 20.

(3) Dz.U. L 37 z 15.2.1996, str. 30.

(4) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(5) Dz.U. L 277 z 30.10.1996, str. 25.

(6) Dz.U. L 169 z 10.7.1969, str. 3.

(7) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.164.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/392/WE dotycząca wprowadzenia do obrotu genetycznie zmodyfikowanego rzepaku (Brassica napus L. oleifera Metzg. MS1, RF1) na mocy dyrektywy Rady 90/220/EWG
Data aktu: 06/06/1997
Data ogłoszenia: 21/06/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/06/1997