Wspólne działanie 97/372/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące poprawy kryteriów ustalania celów, metod selekcji itp. oraz zbierania informacji celnych i policyjnych

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 9 czerwca 1997 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące poprawy kryteriów ustalania celów, metod selekcji itp. oraz zbierania informacji celnych i policyjnych

(97/372/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 17 czerwca 1997 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),

uwzględniając znaczenie dalszej poprawy skuteczności działania mającego na celu walkę z handlem narkotykami,

uwzględniając sprawozdanie grupy ekspertów ds. narkotyków, zatwierdzone na posiedzeniu Rady Europejskiej w Madrycie w 1995 r., zawierające propozycję poprawy kryteriów ustalania celów, metod selekcji itp., oraz zbierania informacji celnych i policyjnych,

uwzględniając Konwencję z dnia 26 lipca 1995 r. w sprawie wykorzystania technologii informatycznych do celów celnych (Konwencja CIS)(1),

uwzględniając wspólne działanie Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie współpracy między administracją celną oraz organizacjami przedsiębiorców w walce z handlem narkotykami(2),

uwzględniając mandat Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie zatwierdzonych zmienionych ustaleń dotyczących wspólnych operacji kontroli celnej,

uwzględniając rezolucję Rady z dnia 29 listopada 1996 r. w sprawie zawierania przez policję/organy celne porozumień w zakresie walki z narkotykami(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

kryteria ustalania celów poddawanych kontroli, strukturalne metody selekcji itd. oraz bardziej zintegrowane wykorzystanie informacji celnych i policyjnych są istotnymi instrumentami dla efektywnego planowania prawnych środków walki z handlem narkotykami;

podczas wdrażania ustawodawstwa celnego, wykorzystanie kryteriów ustalania celów i strukturalnych metod selekcji zmierza do koncentrowania kontroli celnych na sytuacjach, gdzie istnieje wysokie ryzyko przemytu narkotyków, jednocześnie zezwalając na szybką odprawę celną w ruchu pasażerskim i towarowym odbywającym się zgodnie z prawem;

wykorzystanie kryteriów ustalania celów, strukturalnych metod selekcji itd. umożliwiają organom celnym trafniejsze ustanawianie priorytetów w taki sposób, aby ich środki mogły być wykorzystane do osiągnięcia jak najlepszego skutku;

Unia Europejska oraz instytucje wewnętrzne, jak EDU/Europol, Światowa Organizacja Celna i Interpol, odgrywają istotną rolę w wymianie informacji;

organy celne muszą nieprzerwanie dostosowywać i poddawać ocenie priorytety w odpowiedzi na zmianę warunków i pojawianie się nowych informacji, uwzględniając fakt, że przemytnicy narkotyków zazwyczaj w ostatniej chwili zmieniają trasy przemytu, udając się do punktów granicznych, w których na podstawie uprzednio otrzymanych informacji lub innych źródeł, kontrola celna uważana jest za mniej intensywną,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Organy celne Państw Członkowskich dążą do optymalnego wykorzystania kryteriów ustalania celów i metod selekcji strukturalnej oraz zbierania informacji celnych i policyjnych dotyczących walki z handlem narkotykami. Do tych celów organy podejmują, w ramach istniejących możliwości prawnych i praktycznych, środki przewidziane w art. 2-8.

Artykuł  2

Organy celne Państw Członkowskich bardziej intensywnie wykorzystują informacje dostępne we wszystkich sektorach działalności gospodarczej będących przedmiotem zainteresowania, szczególnie w sektorze transportowym.

Artykuł  3

Organy celne Państw Członkowskich wzmacniają wzajemną wymianę danych wywiadowczych i informacji do celów analizy ryzyka. Do czasu operacyjnego opracowania bazy danych systemu informacji celnej (CIS), organy celne Państw Członkowskich w większym stopniu wykorzystują system poczty elektronicznej CIS do wyżej wspomnianej wymiany danych wywiadowczych.

Artykuł  4

Organy celne Państw Członkowskich w większym stopniu wykorzystują wszystkie dostępne europejskie systemy informacji celnej dotyczące ruchu morskiego, powietrznego, lądowego i innych (np. AIR-Info, BALKAN-Info, CARGO-Info, MAR-Info, YACHT-Info).

Artykuł  5

Organy celne Państw Członkowskich usprawniają procedury ustalania celów poprzez organizację międzynarodowych wspólnych działań kontrolnych, jak określono w zmienionych uzgodnieniach w tej dziedzinie, zatwierdzonych przez Radę dnia 29 listopada 1996 r. W miarę potrzeb państwa trzecie zostaną zachęcone do wzięcia udziału w takich działaniach.

Artykuł  6

Służby celne, policja i inne organy przestrzegania prawa Państw Członkowskich w jak największym stopniu wzmacniają wzajemną wymianę dostępnych informacji oraz danych wywiadowczych. Dotyczy to szczebla krajowego, międzynarodowego oraz Unii Europejskiej, obejmując instytucje Unii Europejskiej i instytucje międzynarodowe.

Artykuł  7

Organy ścigania w Państwach Członkowskich, w miarę potrzeb, analizują dostępne informacje i dane wywiadowcze.

Artykuł  8

Organy celne Państw Członkowskich opracowują wytyczne dla najlepszej praktyki w celu zachęcenia do szerszego wykorzystania technik analizy ryzyka.

Artykuł  9

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Artykuł  10

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 9 czerwca 1997 r.

W imieniu Rady
G. ZALM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 33.

(2) Dz.U. L 322 z 12.12.1996, str. 3.

(3) Dz.U. C 375 z 12.12.1996, str. 1.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.159.1

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 97/372/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, dotyczące poprawy kryteriów ustalania celów, metod selekcji itp. oraz zbierania informacji celnych i policyjnych
Data aktu: 09/06/1997
Data ogłoszenia: 17/06/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/06/1997