Dyrektywa 95/60/WE w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty

DYREKTYWA RADY 95/60/WE
z dnia 27 listopada 1995 r.
w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 99;

uwzględniając wniosek Komisji 1 ;

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ;

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 3 ;

a także mając na uwadze, co następuje:

środki wspólnotowe przewidziane w niniejszej dyrektywie są nie tylko potrzebne, ale również nieodzowne dla osiągnięcia celów rynku wewnętrznego; cele te nie mogą być osiągnięte przez Państwa Członkowskie indywidualnie; ponadto ich osiągnięcie na poziomie Wspólnoty zostało już uwzględnione w dyrektywie 92/81/EWG 4 , w szczególności w jej art.; niniejsza dyrektywa jest zgodna z zasadą pomocniczości;

dyrektywa 92/82/EWG 5 ustanawia przepisy dotyczące minimalnych stawek podatku akcyzowego odnoszących się do niektórych olejów mineralnych, w szczególności różnych rodzajów oleju napędowego i nafty;

prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego wymaga obecnie ustanowienia wspólnych reguł dotyczących banderolowania olejów napędowych i nafty, które nie były obciążone podatkiem według pełnej stawki stosowanej do takich olejów mineralnych wykorzystywanych jako materiał napędowy;

niektórym Państwom Członkowskim należy zezwolić na odstępstwo od przepisów ustanowionych w niniejszej dyrektywie ze względu na szczególne uwarunkowania krajowe;

dyrektywa 92/12/EWG 6 zawiera postanowienia w sprawie warunków ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w szczególności jej art. 24 przewiduje utworzenie Komitetu ds. Podatku Akcyzowego, który może badać sprawy dotyczące stosowania przepisów Wspólnoty o podatku akcyzowym;

właściwe jest, aby niektóre kwestie techniczne dotyczące specyfikacji wyrobów przeznaczonych do banderolowania olejów napędowych i nafty były rozpatrywane zgodnie z postanowieniami tego artykułu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Z zastrzeżeniem przepisów krajowych dotyczących banderolowania, Państwa Członkowskie mogą stosować banderole zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy do:
wszystkich olejów napędowych oznaczonych kodem CN 2710 00 69, które zostały wprowadzone na rynek w rozumieniu art. 6 dyrektywy 92/12/EWG oraz zostały zwolnione z podatku akcyzowego lub objęte tym podatkiem według innej stawki niż ustanowiona w art. 5 ust. 1 dyrektywy 92/82/EWG;
nafty oznaczonej kodem CN 2710 00 55, która została wprowadzona na rynek w rozumieniu art. 6 dyrektywy 92/12/EWG oraz została zwolniona z podatku akcyzowego lub objęta tym podatkiem według innej stawki niż ustanowiona w art. 8 ust. 1 dyrektywy 92/82/EWG.
2.
Państwa Członkowskie mogą również zezwolić na wyjątki w stosowaniu banderoli określonego ust. 1, kierując się względami zdrowia lub bezpieczeństwa publicznego lub innymi względami natury technicznej, pod warunkiem że zastosują odpowiednie środki nadzoru skarbowego.

Ponadto, Irlandia może podjąć decyzję o stosowaniu lub niestosowaniu banderoli zgodnie z art. 21 ust. 4 dyrektywy 92/12/EWG. W takiej sytuacji Irlandia poinformuje Komisję, która z kolei poinformuje pozostałe Państwa Członkowskie.

Artykuł  2
1.
Banderole składają się z dokładnie określonego połączenia domieszek chemicznych, które są dodawane pod nadzorem skarbowym przed wprowadzeniem na rynek wspomnianych olejów mineralnych.

Jednakże

w przypadku bezpośrednich dostaw z innego Państwa Członkowskiego poza składem podatkowym w ramach przepisów zawieszających pobór podatku akcyzowego, Państwa Członkowskie mogą wymagać dodania banderoli zanim wyrób opuści skład podatkowy będący miejscem wysyłki;
Państwa Członkowskie, które przyjęły ten środek przed dniem 1 stycznia 1996 r. mogą, w niektórych wyjątkowych przypadkach lub sytuacjach, zezwolić na dodawanie banderoli po wprowadzeniu wspomnianych olejów mineralnych na rynek pod nadzorem skarbowym. Każde Państwo Członkowskie, które stosuje ten środek musi poinformować Komisję. Komisja poinformuje o tym środku pozostałe Państwa Członkowskie. W tym ostatnim przypadku Państwa Członkowskie mogą zwrócić zapłacony podatek akcyzowy, kiedy wyrób został wprowadzony na rynek;
Dania może, pod warunkiem że towary pozostaną pod kontrolą fiskalną, opóźnić dodawanie banderoli nie dłużej niż do momentu ich ostatecznej sprzedaży detalicznej.
2.
Rodzaje stosowanych banderoli należy ustalić zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 24 dyrektywy 92/12/EWG.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie podejmą konieczne kroki, aby nie dopuścić do niewłaściwego wykorzystywania wyrobów oznaczonych oraz, w szczególności, aby wspomniane oleje mineralne nie mogły być wykorzystane do spalania w silniku drogowego pojazdu mechanicznego lub przechowywane w jego zbiorniku paliwa chyba że takie ich wykorzystanie jest dozwolone w szczególnych przypadkach ustalonych przez właściwe władze Państw Członkowskich.

Państwa Członkowskie spowodują, aby wykorzystywanie wspomnianych olejów mineralnych w przypadkach określonych w akapicie pierwszym było uważane za wykroczenie zgodnie z prawem krajowym danego Państwa Członkowskiego. Każde Państwo Członkowskie podejmie środki wymagane dla nadania pełnej mocy wszystkim przepisom niniejszej dyrektywy oraz w szczególności ustalą kary, jakie należy nakładać w przypadku nieprzestrzegania wspomnianych środków; kary takie powinny być współmierne do ich celu oraz mieć odpowiedni skutek odstraszający.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie mogą dodawać znak krajowy lub barwnik poza banderolami przewidzianymi w art. 1 ust. 1.

Żadna osoba nie może dodawać do wspomnianych olejów mineralnych żadnego znaku ani barwnika poza przewidzianymi w prawie wspólnotowym lub w prawie krajowym danego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy z chwilą wejścia w życie przepisów przyjętych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 2. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie informują Komisję o przepisach prawa krajowego, jakie przyjmują w celu stosowania niniejszej dyrektywy.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 1995 r.

W imieniu Rady

P. SOLBES MIRA

Przewodniczący

1 Dz.U. C 15 z 18.1.1994, str. 18.
2 Dz.U. C 128 z 9.5.1995, str. 178.
3 Dz.U. C 133 z 16.5.1994, str. 35.
4 Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 2. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 46).
5 Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. 365 z 31.12.1994, str. 46).
6 Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. 365 z 31.12.1994, str. 46).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024