Decyzja 93/704/WE w sprawie stworzenia bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych

DECYZJA RADY 93/704/WE
z dnia 30 listopada 1993 r.
w sprawie stworzenia bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie przyjęcia wspólnych działań dla zmniejszenia liczby wypadków drogowych (2);

Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich na posiedzeniu Rady w dniu 21 czerwca 1991 r. przyjęli rezolucję wzywającą Komisję do opracowania i wdrożenia wspólnotowego programu praktycznych środków zmierzających do wprowadzenia w życie nowych wspólnych inicjatyw i porównania doświadczeń narodowych zdobytych w dziedzinach działania i badań odnoszących się do kampanii w sprawie wypadków drogowych i ich skutków dla ofiar (3);

stworzenie bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych jest jednym z priorytetów wybranych przez grupę roboczą wysokiego szczebla przedstawicieli rządów Państw Członkowskich;

w swojej białej księdze w sprawie przyszłego rozwoju wspólnej polityki transportowej i w swoim oświadczeniu o programie działań w sprawie bezpieczeństwa drogowego Komisja uważa, że ze względu na różnice w poziomach bezpieczeństwa drogowego w różnych Państwach Członkowskich głównym priorytetem w tej dziedzinie powinno być wspieranie wymiany informacji i doświadczeń poprzez ustanowienie bazy danych Wspólnoty;

Państwa Członkowskie gromadzą statystyki wypadków drogowych, do których dochodzi na ich terytoriach, i centralizują dane w plikach komputerowych; obecnie nie ma wspólnej bazy danych pozwalających na dostęp do tych poszczególnych plików lub zawartych w nich danych;

baza danych, tworzona i zarządzana na poziomie wspólnotowym, umożliwiłaby identyfikację i określenie problemów, ocenę skuteczności przyjętych środków oraz ustalenie przydatności działania Wspólnoty;

Państwa Członkowskie, działając indywidualnie, nie są w stanie stworzyć bazy danych tego typu i nią zarządzać; w związku z tym i zgodnie z zasadą pomocniczości Wspólnota interweniuje w koniecznym zakresie w celu zapewnienia, że dane zawarte w dokumentach statystycznych Państw Członkowskich zgrupowane są razem, i dla zapewnienia ścisłej koordynacji między Państwami Członkowskimi w celu niezakłóconego działania bazy danych Wspólnoty;

pożądane jest uzgodnienie praktycznych aspektów przesyłania danych statystycznych przechowywanych w Państwach Członkowskich do Komisji, w szczególności częstotliwości, terminów, oraz środków w tym celu użytych;

wszelkie analizy problemów bezpieczeństwa drogowego powinny koncentrować się przede wszystkim na wypadkach śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała, a nie powinny dotyczyć strat materialnych, do celów takiej analizy nie jest konieczna identyfikacja ofiar wypadków;

Komisja powinna przyjąć przepisy dla zapewnienia ochrony danych statystycznych objętych tajemnicą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie tworzą statystyki wypadków śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała, do których doszło na ich terytoriach.
2.
Do celów niniejszej dyrektywy "wypadek śmiertelny lub powodujący uszkodzenie ciała" oznacza każdą kolizję między użytkownikami drogi, w której uczestniczy co najmniej jeden pojazd w ruchu na drodze publicznej otwartej dla ruchu, i powodującą śmierć lub uszkodzenie ciała jednego albo więcej użytkowników drogi.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przekazują dane o wypadkach śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała z danego roku, przechowywane w plikach komputerowych o najwyższym stopniu centralizacji, wyrażone w jednostkach statystycznych, do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (zwanego dalej "USWE")). Do celów tej dyrektywy "jednostka statystyczna" oznacza wypadek śmiertelny lub powodujący uszkodzenie ciała.
2.
Dane określone w ust. 1 są przekazywane po raz pierwszy przed dniem 31 marca 1994 r. dla lat 1991 i 1992, a dla lat następnych nie później niż dziewięć miesięcy po końcu danego roku.
3.
Wszelkie dane statystyczne objęte tajemnicą na podstawie przepisów krajowych również powinny być przekazane do USWE, który będzie postępował z nimi zgodnie z rozporządzeniem (Euratom, EWG) nr 1588/90 (4).
4.
Stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5, Komisja określa, które informacje nie powinny być zawarte w przekazywanych plikach.
Artykuł  3
1.
O ile to możliwe, dane muszą być przesyłane za pomocą czytelnego środka, którego typ i format proponuje Komisja.
2.
Jeśli jakieś Państwo Członkowskie poprawi dane statystyczne po ich przesłaniu do USWE, przesyła ono do USWE kompletną kopię uaktualnionego pliku.
3.
Jeśli jakieś Państwo Członkowskie zamierza zmienić formę lub treść swoich plików z danymi, powiadamia najpierw Komisję. Jeżeli Państwo Członkowskie nanosi poprawki do plików już przesłanych do USWE, zmienione wersje plików muszą również zostać przesłane do USWE.
4.
Każde Państwo Członkowskie jest odpowiedzialne za jakość dostarczanych danych statystycznych.
5.
Komisja jest odpowiedzialna za przetwarzanie otrzymanych danych.
Artykuł  4
1.
Komisja jest odpowiedzialna za upowszechnianie otrzymanych danych. Stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5, podejmie decyzje w sprawie procedur dostępu do scentralizowanych przez Komisję statystyk dotyczących wypadków śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała, w sprawie wszelkich publikacji i wszelkich innych informacji sprzyjających niezakłóconemu działaniu bazy danych Wspólnoty.
2.
Komisja i Państwa Członkowskie zbadają wszelkie metodologiczne i techniczne problemy powstałe w związku z tworzeniem i przesyłaniem danych statystycznych lub sposobu, w jaki są one gromadzone, w celu znalezienia rozwiązań, które będą stopniowo prowadziły do tego, aby dane Państw Członkowskich były tak spójne i porównywalne, jak to tylko możliwe.

Na podstawie tego badania Komisja przedłoży Radzie, jeśli będzie to potrzebne, właściwe wnioski.

Artykuł  5 1
1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego powołany decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE(5) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.
3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  6

Trzy lata od dnia zastosowania niniejszej decyzji Komisja przedstawi Radzie:

a) sprawozdanie oceniające wyniki wprowadzenia w życie środków przewidzianych w art. 2, 3 i 4, włącznie z opinią, czy warto te działania kontynuować;

b) wnioski wynikające ze sprawozdania, dotyczące możliwości kontynuacji projektu przewidzianego w niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 1993 r.
W imieniu Rady
G. COËME
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 225 z 20.8.1993, str. 6.

(2) Dz.U. C 68 z 24.3.1986, str. 35.

(3) Dz.U. C 178 z 9.7.1991, str. 1.

(4) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1.

(5)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23)

1 Art. 5 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. dostosowującego do decyzji Rady 1999/468/WE przepisy odnoszące się do komitetów, które wspomagają Komisję w wykonywaniu jej uprawnień wykonawczych ustanowionych w instrumentach podlegających procedurze określonej w art. 251 Traktatu WE (Dz.U.UE.L.03.284.1) z dniem 20 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.329.63

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/704/WE w sprawie stworzenia bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych
Data aktu: 30/11/1993
Data ogłoszenia: 30/12/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/12/1993