Rozporządzenie 2055/93 przydzielające specjalne ilości referencyjne niektórym producentom mleka i przetworów mlecznych

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 2055/93
z dnia 19 lipca 1993 r.
przydzielające specjalne ilości referencyjne niektórym producentom mleka i przetworów mlecznych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

niektórzy producenci mleka i przetworów mlecznych, w wyniku zobowiązania do niewprowadzania do obrotu mleka lub przestawienia się z produkcji mlecznej na mięsną nie dostarczali bądź nie sprzedawali mleka lub przetworów mlecznych ze swoich gospodarstw w ciągu roku referencyjnego przyjętego przez Państwa Członkowskie w kontekście realizacji systemu kwot; w konsekwencji producentom tym nie przyznano ilości referencyjnej;

rozporządzenie Rady (EWG) nr 857/84 z dnia 31 marca 1984 r. przyjmujące ogólne zasady stosowania opłat, określonych w art. 5c rozporządzenia (EWG) nr 804/68 w sektorze mleka i przetworów mlecznych (3), zostało następnie zmienione na korzyść tych producentów przez rozporządzenie (EWG) nr 764/89 (4) i (EWG) nr 1639/91 (5);

Trybunał Sprawiedliwości w swym orzeczeniu z dnia 3 grudnia 1992 r. w sprawie C 224/90 orzekł o nieważności art. 3a ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 857/84, jak przewidziano w powyższych rozporządzeniach (EWG) nr 764/89 i (EWG) nr 1636/91, ponieważ wyklucza on z przydzielania specjalnej ilości referencyjnej beneficjentów premii przyznanej na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1078/77 z dnia 17 maja 1977 r. wprowadzającego system premii za niewprowadzanie do obrotu mleka i przetworów mlecznych oraz za przestawienie się z produkcji mlecznej na mięsną (6) w sytuacji, gdy beneficjenci otrzymali wcześniej ilość referencyjną dla innego gospodarstwa na podstawie art. 2 lub 6 rozporządzenia (EWG) nr 857/84;

następnie zwrócono uwagę Trybunału Sprawiedliwości, aby w orzeczeniu wydanym dnia 19 maja 1993 r. w sprawie C-81/91 dokonał interpretacji zasady i ustaleń dotyczących przydzielania specjalnej ilości referencyjnej w przypadku częściowego przekazania gospodarstwa, dla którego wcześniej taka ilość była dostępna na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;

rozporządzenie Rady (EWG) nr 3950/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. ustanawiające dodatkową opłatę w sektorze mleka i przetworów mlecznych (7) uchyliło rozporządzenie (EWG) nr 857/84 z mocą od dnia 1 kwietnia 1993 r.; wnioskując z powyższych orzeczeń, należy przyjąć nowe rozporządzenie mające na celu przydzielanie, zgodnie z pewnymi warunkami, specjalnej ilości referencyjnej dla nabywcy całości lub części gospodarstwa i którą wykluczono z takiego przydziału;

w celu pełnego uwzględnienia uchwały Trybunału Sprawiedliwości, konieczne jest przyjęcie przepisów różniących się od siebie w zależności od tego, czy całe, czy też część gospodarstwa została przekazana, i w tym drugim przypadku, czy gospodarstwo otrzymało, czy też nie otrzymało specjalnej ilości referencyjnej na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;

na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84 specjalna ilość referencyjna zostaje przydzielona tymczasowo, a następnie ostatecznie, z zastrzeżeniem zgodności z niektórymi warunkami; warunki te określają w szczególności, że wnioskodawca musi rzeczywiście ponownie rozpocząć działalność jako producent mleka, z której musiał całkowicie zrezygnować; w obecnym przypadku zainteresowani nabywcy są aktywnymi producentami mleka zgodnie z art. 9c rozporządzenia (EWG) nr 3950/92; dlatego w przypadku przydzielania specjalnej ilości referencyjnej nie mogą one podlegać takim samym warunkom jak warunki ustanowione w art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;

jeśli gospodarstwo, którego część została przekazana, otrzymało już wcześniej specjalną ilość referencyjną na podstawie art. 3a rozporządzenia 857/84, ilość ta powinna być podzielona zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 maja 1993 r. między zbywającym i nabywcą oraz niezbędne przepisy dla takiego podziału powinny zostać przyjęte bez uszczerbku, jednakże dla możliwości Państw Członkowskich skorzystania z rezerwy krajowej w przypadkach, gdy jest to konieczne;

jeżeli dojdzie do skorzystania z rezerwy krajowej zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie, należy postanowić, że rezerwa ta ma być uzupełniona w szczególności w tym celu, zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 3950/92 oraz w razie potrzeby, zgodnie z art. 5 i art. 8 tiret pierwsze tego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Producent w rozumieniu art. 9 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3950/92, który:

– jest beneficjentem premii za niewprowadzanie do obrotu lub z tytułu zmiany kierunku produkcji zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 1078/77 i nie kwalifikuje się na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84 w wyniku otrzymania ilości referencyjnej na podstawie art. 2 lub 6 tego rozporządzenia, lub

– przejął część gospodarstwa z zastrzeżeniem tych samych przepisów, ale któremu nie przyznano ilości referencyjnej przeznaczonej na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84,

otrzymuje specjalną ilość referencyjną na wniosek, pod warunkiem, że:

– wykaże, że przejął i przestrzegał zobowiązania do niewprowadzania do obrotu mleka lub przestawienia się z produkcji mlecznej na mięsną przyjętego przez zbywcę, w odniesieniu do nabytego gospodarstwa lub części przejętego gospodarstwa,

– powyższe zobowiązanie wygasło po dniu 31 grudnia 1982 r.,

– nie przekazał, w dniu złożenia wniosku, całości lub całości tej części przejętego gospodarstwa,

– wykaże w celu poparcia swego wniosku, na podstawie kryteriów, które zostaną ustalone, że jest zdolny do zwiększenia produkcji w swym gospodarstwie o kwotę specjalnej ilości referencyjnej, o którą się ubiega.

2.
W przypadku gdy w odniesieniu do gospodarstwa, którego część została przejęta w czasie, kiedy gospodarstwo podlegało przepisom rozporządzenia (EWG) nr 1078/77, ilość referencyjna została przydzielona na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84 na podstawie ilości, dla której tytuł do premii został zachowany lub nabyty na mocy rozporządzenia (EWG) nr 1078/77, ta ilość referencyjna zostanie podzielona pomiędzy zbywcę i nabywcę części gospodarstwa:

– na wniosek nabywcy pod warunkiem, że wypełnia definicję określoną w art. 9 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 1391/78 oraz warunki ustanowione w ust. 1 tiret od trzeciego do piątego,

– proporcjonalnie do obszarów uprawy roślin pastewnych określonych w art. 1 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (EWG) nr 1391/78 i przekazanymi zgodnie z przepisami art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3950/92.

Jeśli po przekazaniu dokonanym zgodnie odpowiednimi przepisami podział taki wydaje się niemożliwy lub nieistotny z punktu widzenia uprawnień nabywców, stosuje się ust. 1.

W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego Państwo Członkowskie może jednakże wykonywać prawa nabywców w ilościach pochodzących z rezerwy krajowej określonej w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 3950/92 w stopniu, w jakim niezbędne ilości są dostępne.

Artykuł  2

Specjalna ilość referencyjna, określona w art. 1 ust. 1, zostaje ustanowiona przez Państwo Członkowskie zgodnie z obiektywnymi kryteriami proporcjonalnie do obszaru uprawy roślin pastewnych, określonych w art. 1 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (EWG) nr 1391/78, który producent uprawiał w dniu złożenia wniosku oraz na podstawie ilości, w odniesieniu do której obliczono premię, pomniejszoną o wartość procentową reprezentującą wszystkie redukcje stosowane do ilości referencyjnych ustalonych zgodnie z art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 857/84, obejmujące we wszystkich przypadkach podstawową redukcję o 4,5 % lub zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia.

W przypadku gdy producent uzyskał wcześniej ilość referencyjną w odniesieniu do gospodarstwa na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 i/lub lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 857/84 lub art. 5 ust. 4 i/lub art. 9 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1546/88, lub na podstawie art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 857/84, jeśli Państwo Członkowskie nie stosowało wyżej wymienionego art. 9 ust. 2, i/lub art. 3b i 3c rozporządzenia 857/84, i/lub art. 2 ust. 45 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 1637/91, specjalna ilość referencyjna, określona w ust. 1, zostaje zmniejszona o tę samą kwotę.

Artykuł  3

Ilości wymagane dla przydzielenia specjalnych ilości referencyjnych producentom określonym w art. 1 ust. 1 pobiera się z rezerwy określonej w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 3950/92.

W przypadku określonym w art. 1 ust. 2 akapit pierwszy, i jeśli dokonujący transferu nie jest w stanie kontynuować produkcji mleka w swoim gospodarstwie w wyniku podziału specjalnej ilości referencyjnej, można mu przydzielić ilości z rezerwy krajowej. W tym celu, Państwa Członkowskie ustalają kryteria, które mają być brane pod uwagę.

Artykuł  4

Do dnia 31 grudnia 1997 r., w przypadku gdy Państwa Członkowskie zezwolą producentom określonym w art. 1 na tymczasowe transfery określone w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3950/92, specjalna ilość referencyjna zostanie przekazana do rezerwy krajowej na ten okres.

W przypadku udziału kapitałowego przed dniem 1 października w jakimkolwiek środku dotyczącym ostatecznej rezygnacji z ilości referencyjnych, specjalna ilość referencyjna zostanie zwrócona do rezerwy krajowej określonej w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 3950/92, a wyrównanie będzie płacone dla ilości przekazanej pomniejszonej o ilość specjalną.

W przypadku gdy całe lub część gospodarstwa utworzonego w wyniku nabycia powiększonego o inne jednostki produkcyjne kierowane przez producenta zostają sprzedane lub wydzierżawione przed 1 października 1996 r., specjalna ilość referencyjna zostanie zwrócona do rezerwy krajowej określonej w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 3950/92 proporcjonalnie do obszaru sprzedanego lub wydzierżawionego.

Artykuł  5

Producent, który otrzymał specjalną ilość referencyjną na mocy niniejszego rozporządzenia, nie będzie objęty dodatkowymi opłatami od ilości wyprodukowanych przed dniem 1 kwietnia 1993 r., które nie przekraczają już posiadanej ilości referencyjnej powiększonej o wyżej wymienioną specjalną ilość referencyjną.

Producent, którego specjalna ilość referencyjna została zmniejszona na podstawie z art. 1 ust. 2, nie jest płatnikiem opłaty w odniesieniu do ilości mleka wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 kwietnia 1994 r., które nie przekraczają ilości, jaką posiadał w dniu 1 kwietnia 1993 r.

Artykuł  6

Przepisy niniejszego rozporządzenia stosują się także, jeśli producent określony w art. 1 nabył dane gospodarstwo w drodze dziedziczenia lub w podobny sposób.

Artykuł  7

Producenci składają wnioski o przyznanie specjalnej ilości referencyjnej do właściwych władz w Państwie Członkowskim przed dniem 1 listopada 1993 r.

Artykuł  8

Szczegółowe zasady stosowania niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 30 rozporządzenia (EWG) nr 804/68.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1993 r.

W imieniu Rady
A. BOURGEOIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 107 z 17.4.1993, str. 9.

(2) Dz.U. C 176 z 28.6.1993.

(3) Dz.U. L 90 z 1.4.1984, str. 13.

(4) Dz.U. L 84 z 29.3.1989, str. 2.

(5) Dz.U. L 150 z 15.6.1991, str. 35.

(6) Dz.U. L 131 z 26.5.1977, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1300/84 (Dz.U. L 125 z 12.5.1984, str. 3).

(7) Dz.U. L 405 z 31.12.1992, str. 1.Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1560/93 (Dz.U. L 154 z 25.6.1993, str. 30).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024