Rozporządzenie 3602/92 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 27/85 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 ustanawiającego specjalne środki w odniesieniu do oliwy z oliwek

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 3602/92
z dnia 14 grudnia 1992 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 27/85 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 ustanawiającego specjalne środki w odniesieniu do oliwy z oliwek

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2262/84 z dnia 17 lipca 1984 r. ustanawiające specjalne środki w odniesieniu do oliwy z oliwek(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 593/92(2), w szczególności jego art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 Komisja może uczestniczyć w dyskusjach prowadzonych przez zarząd agencji; w związku z tym należy ustanowić sposób takiego uczestnictwa w dyskusjach w przypadku czterech agencji;

na mocy art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 Państwa Członkowskie powinny stosować się do ustaleń agencji oraz regularnie informować Komisję o szczegółach podjętych działań oraz stosowanych sankcjach wynikających z ustaleń agencji; należy ustanowić częstotliwość przekazywania tych informacji oraz ich zakres;

jak wynika z doświadczeń, okres przewidziany w art. 6 ust. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 27/85(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2427/86(4), w jakim Komisja powinna podjąć decyzję w odniesieniu do kwoty odzwierciedlającej rzeczywiste wydatki agencji, jest zbyt krótki; z tego powodu okres ten należy przedłużyć;

kontrole w celu sprawdzenia właściwego stosowania reguł wspólnotowych pociągają za sobą wysiłki, aby zagwarantować odpowiednią jakość oliwy z oliwek; dlatego należy umożliwić agencjom pobieranie próbek oliwy znajdującej się w posiadaniu podmiotów gospodarczych objętych uzgodnieniami kontrolnymi;

należy sporządzić harmonogram prac agencji;

należy określić dziedziny, w których personel odpowiedzialny za kontrole powinien posiadać niezbędną wiedzę techniczną;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 27/85 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Liczba członków personelu znajdująca się na liście płac agencji, ich poziom przeszkolenia i doświadczenia, udostępniony im zasoby oraz sposób zorganizowania departamentów agencji muszą umożliwiać wykonywanie obowiązków wynikających z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84.

W szczególności personel odpowiedzialny za kontrolę posiada niezbędną wiedzę techniczną oraz doświadczenie umożliwiające mu przeprowadzanie kontroli, co określają dokładnie rozporządzenie Rady (EWG) nr 3089/78(*) oraz (EWG) nr 2261/84(**), oraz rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3061/84(***) i (EWG) nr 2677/85(****), w szczególności w przypadku oceny danych agronomicznych, kontroli technicznych fabryk i zakładów przetwórczych oraz weryfikacji ewidencji towarowej i rachunków.

4. W celu wykonania obowiązków nałożonych przez rozporządzenie (EWG) nr 2262/84, określone Państwa Członkowskie przyznają urzędnikom odpowiednie kompetencje do uzyskiwania wszelkich informacji lub dowodów oraz do przeprowadzania wszelkiego rodzaju czynności sprawdzających wymaganych przy kontroli określonej przez niniejsze przepisy, w szczególności:

a) upoważnienie do kontrolowania ksiąg i innych dokumentów handlowych;

b) upoważnienie do sporządzania kopii lub wyciągów z dokumentacji przedsiębiorstwa;

c) prawo do żądania informacji ustnej na miejscu;

d) prawo do dostępu na teren wszystkich zakładów oraz gruntu objętych procedurą kontrolną;

e) upoważnienie do pobierania prób oliwy znajdującej się w posiadaniu osób fizycznych lub prawnych podlegających kontroli.

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie wymagane środki w celu ochrony praw nadanych przez wewnętrzne przepisy krajowe w odniesieniu do wyżej wymienionych osób fizycznych i prawnych mogących podlegać kontroli.

Państwa Członkowskie uznają ustalenia urzędników za ostateczne w swoim wewnętrznym porządku prawnym.

______

(*) Dz.U. L 369 z 29.12.1978, str. 12.

(**) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(***) Dz.U. L 288 z 1.11.1984, str. 52.

(****) Dz.U. L 254 z 25.9.1985, str. 5.".

2. W art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Od roku gospodarczego 1985/86 agencje przedstawiają harmonogram prac oraz szacunki budżetowe na każdy rok gospodarczy.

Bez uszczerbku dla warunków ustanowionych w obowiązujących regułach wspólnotowych, harmonogram sporządza się w oparciu o reprezentatywną grupę podmiotów gospodarczych, jakie obejmować może procedura kontrolna.

Jednakże pierwszeństwo przy kontroli stanowią wszelkie obszary i rejony działalności, na których występuje duże zagrożenie występowania nieprawidłowości.

2. Harmonogram prac zawiera:

a) plan wykorzystania danych z plików komputerowych określonych w art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84; dane takie zawierają informacje z rejestru upraw drzew oliwnych;

b) harmonogram oraz opis czynności, jakie agencja zamierza przeprowadzić w ramach inspekcji;

c) harmonogram działań, jakie agencja przeprowadzi w celu ustalenia wielkości zbiorów oliwek oraz uzysk oliwy;

d) opis czynności sprawdzających, jakie mają zostać przeprowadzone w zakresie ostatecznych zastosowań oliwy, oliwy z dalszych tłoczeń oraz produktów ubocznych, jak również w zakresie pochodzenia oliwy oraz oliwy z dalszych tłoczeń z przywozu;

e) wykaz wszelkich czynności, jakie mają zostać przeprowadzone na żądanie określonego Państwa Członkowskiego lub Komisji zgodnie z art. 1 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2262/84;

f) szczegóły planowanego przez agencję szkolenia personelu;

g) wykaz urzędników odpowiedzialnych za kontakty z Komisją.

Ponadto agencja wskazuje szacowaną liczbę wymaganych roboczodni niezbędnych w odniesieniu do każdego rodzaju czynności w harmonogramie prac".

b) W ust. 3 pkt 8 i 9 otrzymują brzmienie:

"8) Wkład Wspólnoty na mocy art. 1 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84.

9. Dochód zgodnie z art. 1 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84".

3. W art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Komisja może w terminie 30 dni oraz bez uszczerbku dla obowiązków określonego Państwa Członkowskiego zażądać wprowadzenia przez to państwo wszelkich zmian w budżecie lub harmonogramie prac, jakie Komisja uznała za właściwe.".

b) w ust. 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Jednakże w przypadku zaistnienia sytuacji wyjątkowej w postaci możliwości nadużycia poważnie zagrażającego prawidłowemu stosowaniu reguł wspólnotowych dotyczących oliwy, agencja informuje Komisję oraz Państwo Członkowskie, którego to zagrożenie dotyczy. W takim przypadku agencja może dokonać zmian w sporządzonym przez siebie planie oraz czynnościach kontrolnych po uzyskaniu zgody danego Państwa Członkowskiego. Państwo to informuje o tym bezzwłocznie Komisję.".

4. W art. 5 wprowadza się następujące zmiany:

a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Agencja nie później niż 30 dni po zakończeniu każdego kwartału przedkłada danemu Państwu Członkowskiemu oraz Komisji sprawozdanie zbiorcze w zakresie prac przeprowadzonych przez agencję wraz ze sprawozdaniem finansowym przedstawiającym sytuację przepływów środków pieniężnych oraz wydatków poniesionych przez agencję w odniesieniu do każdego działu budżetowego, jak również wykaz odnotowanych naruszeń przepisów, skutkujących sankcjami administracyjnymi lub karnymi wykazanych w toku kontroli przeprowadzonych w kwartale.

3. Przedstawiciele Komisji z danego Państwa Członkowskiego oraz agencji zbierają się co najmniej raz na kwartał w celu przeanalizowania prac wykonanych przez agencję, prac, jakie agencja zamierza przeprowadzić w przyszłości, wyników tych prac oraz ogólnej działalności agencji".

b) Dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W celu zapewnienia przedstawicielstwa Komisji w organach zarządzających agencji, zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84, agencja powiadamia Komisję przy użyciu teleksu lub telefaksu, z co najmniej sześciodniowym wyprzedzeniem, o każdym posiedzeniu jej organów decyzyjnych lub zarządzających, o dacie takiego posiedzenia, jego programie oraz dokumentach, jakie będą omawiane na tym posiedzeniu."

5. W art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Nie później niż sześć miesięcy od wyznaczonego dnia Komisja podejmie decyzję dotyczącą kwoty odzwierciedlającej rzeczywiste wydatki agencji, która ma być przekazana produkcyjnemu Państwu Członkowskiemu za dany rok. Kwotę tą, pomniejszoną o zaliczki, określone w ust. 4, wypłaca się bezpośrednio po stwierdzeniu wykonania prac w ramach obowiązków agencji."

6. Artykuł 7 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 7

Zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84, w terminie 30 dni od zakończenia danego kwartału, Państwa Członkowskie przekazują Komisji:

- wykaz naruszeń skutkujących sankcjami administracyjnymi lub karnymi, odnotowanych przez agencję w wyniku kontroli przeprowadzonych w przeciągu ostatniego kwartału, określający rodzaj i powagi tych naruszeń,

- orzeczenia odnoszące się do sankcji administracyjnych i karnych lub decyzji o odstąpieniu od ich zastosowania wydane przez właściwe władze Państw Członkowskich na podstawie wykazu sporządzonego przez agencję, określoną w poprzednim tiret, z wyszczególnieniem, w odniesieniu do każdego orzeczenia w sprawie zastosowania sankcji, rodzaju, powagi oraz skutków takiej sankcji, kwotę wszelkich nałożonych grzywien, a tam gdzie jest to właściwe, fakt, iż naruszenie stanowi drugie lub kolejne przestępstwo, jak również określenie osoby fizycznej i prawnej, na którą nałożono sankcję oraz właściwe władze, które zastosowały tę sankcję."

7. Skreśla się art. 8 i art. 9 akapit drugi.

8. W art. 9 akapit pierwszy otrzymuje oznaczenie art. 8.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1992 r.

W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 11.

(2) Dz.U. L 64 z 10.3.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 4 z 5.1.1985, str. 5.

(4) Dz.U. L 210 z 1.8.1986, str. 36.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.366.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3602/92 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 27/85 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 ustanawiającego specjalne środki w odniesieniu do oliwy z oliwek
Data aktu: 14/12/1992
Data ogłoszenia: 15/12/1992
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/12/1992