Dyrektywa 83/276/EWG zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 maja 1983 r.
zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(83/276/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 czerwca 1983 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4) ostatnio zmieniona dyrektywą 80/1267/EWG(5) i Aktem Przystąpienia z 1979 r., przewiduje, że przepisy konieczne do wykonania procedury homologacji EWG w odniesieniu do każdej części i parametrów pojazdów muszą być przyjęte w drodze osobnych dyrektyw; przepisy dotyczące instalowania urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej zostały przyjęte w drodze dyrektywy 76/756/EWG(6), zmienionej dyrektywami 80/233/EWG(7) i 82/244/EWG(8)

ponieważ metoda przyjęta dyrektywą 70/156/EWG w celu zharmonizowania przepisów jest "nieobowiązująca", producenci wybrali niepowoływanie się na przepisy prawa wspólnotowego ustanowione dyrektywą 76/756/EWG, ze względu na to, że dyrektywa ta przewiduje dostosowanie świateł mijania (podpozycja 4.2.6 załącznika I, zmienionego dyrektywą 82/244/EWG) i wolą odwoływać się do odpowiednich przepisów prawa krajowego, które na razie nie zawierają takiego dostosowania; aby usprawiedliwić swój wybór, producenci powołują się na trudności techniczne i koszty wprowadzenia w życie wymienionego wymagania wspólnotowego, w szczególności w przypadku małych samochodów;

od wejścia w życie przepisów dotyczących dostosowania świateł mijania pojawiły się rozwiązania techniczne i inne czynniki, które podobnie jak w przypadku dostosowania świateł mijania są związane z problemem oślepiania; rozwiązania te polegają w szczególności na działaniach w celu poprawy aerodynamicznego kształtu pojazdów, co wpływa na wysokość montowania reflektorów świateł mijania, a także urządzeń sterowania intensywnością światła; aby nie powodować niepotrzebnych komplikacji - czynniki te są wzajemnie powiązane - pożądane jest czasowe i odpowiednie ograniczenie stosowania przepisów dotyczących jedynie części regulacji;

w celu umożliwienia skutecznego stosowania wspólnotowych przepisów w sprawie urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej dzień wejścia w życie wymagań dotyczących dostosowania świateł mijania nowych pojazdów powinien zostać odroczony do 1 października 1984 r.; należy także przewidzieć, że ograniczenia dotyczące pierwszego dopuszczenia do ruchu pojazdów zgodnych z typem zatwierdzonym przed 1 października 1984 r. wejdą w życie co najmniej trzy lata później, aby dać producentom czas na dostosowanie ich modeli;

dla większej jasności pożądane jest teraz zebranie w jednym tekście wszystkich warunków przewidzianych w dyrektywie 76/756/EWG i ich kolejnych zmian, łącznie ze zmianami wprowadzonymi niniejszą dyrektywą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Artykuły 1-5 dyrektywy 76/756/EWG otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 kilometrów na godzinę oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników leśnych lub rolniczych oraz maszyn i pojazdów do robót publicznych.

Artykuł 2

1. Żadne Państwo Członkowskie nie może:

- odmówić ze względu na rodzaj pojazdu homologacji EWG lub krajowej homologacji oraz

- odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do użytku lub używania pojazdu

z przyczyn odnoszących się do instalowania urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, bez względu na to, czy są one obowiązkowe czy nieobowiązkowe, wymienionych w załączniku I w podpozycjach 1.5.7-1.5.20, jeżeli są one zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustalonymi w załączniku I.

2. W drodze odstępstwa od ust. 1 zgodność z przepisami załącznika I podpozycji 4.2.6 jest wymagana jedynie ze skutkiem od 1 października 1984 r. Jednakże jeżeli urządzenia takie jak wymienione w podpozycji 4.2.6.2 są zainstalowane przed tym dniem, to muszą one spełniać wymagania określone w podpozycji 4.2.6. Jeżeli homologacja EWG (lub wydanie dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG) lub krajowa homologacja były przyznane po 1 października 1979 r., a przed 1 października 1984 r. w odniesieniu do typu pojazdu, który nie odpowiada wymaganiom określonym w ust. 1, Państwa Członkowskie mogą zakazać pierwszego wprowadzenia do użytku pojazdów tego typu ze skutkiem od 1 października 1987 r.

Artykuł 3

Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu EWG, przyjmuje niezbędne środki do zagwarantowania, że zostanie poinformowane o wszelkich zmianach dowolnej części lub cechy wymienionej w załączniku I podpozycja 1.1. Właściwe władze tego Państwa Członkowskiego określają, czy powinny zostać przeprowadzone dalsze badania zmienionego typu i czy powinno być sporządzone nowe sprawozdanie. W przypadku gdy takie badania wykażą brak zgodności z wymaganiami niniejszej dyrektywy, zmiany nie są zatwierdzane.

Artykuł 4

Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania treści załączników do postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 1 października 1983 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.

2. Z chwilą podania niniejszej dyrektywy do wiadomości Państw Członkowskich(1), gwarantują one poinformowanie Komisji w czasie umożliwiającym jej przedstawienie swoich uwag o wszelkich projektach przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

______

(1) Niniejsza dyrektywa została przedstawiona Państwom Członkowskim 1 czerwca 1983 r."

Artykuł  2

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1983 r.

W imieniu Rady
Otto Graf LAMBSDORFF
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 279 z 22.10.1982, str. 5.

(2) Dz.U. C 68 z 14.3.1983, str. 87.

(3) Dz.U. C 77 z 21.3.1983, str. 1.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(7) Dz.U. L 51 z 22.5.1980, str. 8.

(8) Dz.U. L 109 z 22.4.1982, str. 31.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.151.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/276/EWG zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach
Data aktu: 26/05/1983
Data ogłoszenia: 09/06/1983
Data wejścia w życie: 01/06/1983, 01/05/2004