Dyrektywa 82/318/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 2 kwietnia 1982 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

(82/318/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 19 maja 1982 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmieniona dyrektywą (EWG) 80/1267(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych(3), ostatnio zmieniona dyrektywą 81/575/EWG(4), w szczególności jej art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

w interesie bezpieczeństwa drogowego Rada, dyrektywą 81/575/EWG, rozszerzyła zakres dyrektywy 76/115/EWG, która do tamtej chwili była ograniczona do pojazdów kategorii M1, w rozumieniu załącznika I do dyrektywy 70/156/EWG, na wszystkie klasy pojazdów silnikowych; to rozszerzenie zakresu było możliwe dzięki postępowi technicznemu osiągniętemu dotychczas; jednakże wprowadzenie w życie tego środka spowoduje konieczność dostosowania wymagań i testów określonych w dyrektywie z powiększonym zakresem; doświadczenie zdobyte w stosowaniu dyrektywy ujawniło potrzebę większego dostosowania niektórych przepisów do warunków konkretnych testów;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Adaptacji Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie Usuwania Barier Technicznych w Handlu Pojazdami Silnikowymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach I, II i III do dyrektywy 76/115/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 października 1982 r. żadne Państwo Członkowskie nie może w odniesieniu do pojazdów silnikowych kategorii M1 z przyczyn dotyczących punktów mocowania pasów bezpieczeństwa:

– odmówić przyznania homologacji typu EWG, wydania świadectwa opisanego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG lub przyznania krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, lub

– zakazać wejścia do użytku pojazdów,

jeśli punkty mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach tego typu lub w tych pojazdach nie są zgodne z wymaganiami dyrektywy 76/115/EWG, zmienioną niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 października 1983 r. w odniesieniu do pojazdów silnikowych kategorii M1 Państwa Członkowskie:

– nie będą wydawać świadectwa określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, w którym punkty mocowania pasów bezpieczeństwa nie spełniają wymagań dyrektywy 76/115/EWG, zmienioną niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić wydania krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, w którym punkty mocowania pasów bezpieczeństwa nie spełniają wymagań dyrektywy 76/115/EWG, zmienioną niniejszą dyrektywę.

W przypadku niektórych samochodów typu kabriolet lub samochodów ze zdejmowanym dachem, zatwierdzonych zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 76/115/EWG ppkt 4.3.2 w pierwotnym brzmieniu, wyżej wymienioną datę zastępuje się datą 1 października 1986 r.

3.
Z mocą od dnia 1 października 1984 r. Państwa Członkowskie mogą zakazać wprowadzenia do użytku pojazdów kategorii M1, w których punkty mocowania pasów bezpieczeństwa nie spełniają wymagań dyrektywy (EWG) 76/115 zmieniona niniejszą dyrektywą.

Niniejszy przepis nie ma zastosowania do niektórych samochodów typu kabriolet lub samochodów ze zdejmowanym dachem zatwierdzonych zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 76/115/EWG ppkt 4.3.2 w pierwotnym brzmieniu.

Artykuł  3
1.
Z mocą od dnia 1 października 1982 r. żadne Państwo Członkowskie nie może w odniesieniu do przyczyn odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa pojazdów silnikowych kategorii innej niż M1:

– odmówić przyznania homologacji typu EWG, wydania świadectwa opisanego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG lub przyznania krajowej homologacji w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, lub

– zakazać wejścia do użytku pojazdów,

jeśli punkty mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach tego typu lub w tych pojazdach są zgodne z wymaganiami dyrektywy 76/115/EWG, zmienioną niniejszą dyrektywą.

2.
Bez względu na powyższy ust. 1 żadne Państwo Członkowskie nie może w odniesieniu do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa:

– odmówić do dnia 30 września 1986 r. przyznania homologacji typu EWG, wydania świadectwa określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG lub przyznania krajowej homologacji w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego kategorii N2 i N3,

– zakazać do dnia 30 września 1987 r. wejścia do użytku pojazdów tych kategorii,

jeśli ten typ pojazdu lub tych pojazdów nie jest wyposażony w punkty mocowania pasów bezpieczeństwa.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 30 września 1982 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 1982 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(3) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6.

(4) Dz.U. L 209 z 29.7.1981, str. 30.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany do załączników do dyrektywy 76/115/EWG

ZAŁĄCZNIK I - DEFINICJE, WNIOSKI O HOMOLOGACJĘ TYPU EWG, HOMOLOGACJA TYPU EWG, SPECYFIKACJE, BADANIA, ZGODNOŚĆ PRODUKCJI, INSTRUKCJE

Ppkt 1.9. Skreśla się wyrazy "(tip-up)" w wersji angielskiej.

Ppkt 2.2.1 otrzymuje brzmienie:

"2.2.1. Rysunki ogólnego układu elementu pojazdu w odpowiedniej skali przedstawiające umieszczenie punktów mocowania pasów, skutecznych punktów mocowań pasów (w przypadku stosowania) oraz szczegółowe rysunki punktów mocowania pasów, a także elementu, do którego są przymocowane".

Ppkt 4.1.1 otrzymuje brzmienie:

"4.1.1. H jest punktem odniesienia w rozumieniu Załącznika do dyrektywy 77/649/EWG ppkt 1.1 i musi być ustalony zgodnie z procedurą określoną w tej dyrektywie.

4.1.1.1. Punkt H' jest punktem odniesienia odpowiadającym H zgodnie w rozumieniu ppkt 4.1.1 i jest ustalany dla wszystkich normalnych pozycji, w których używany jest fotel.

4.1.1.2. Punkt R jest punktem odniesienia fotela określonym w załączniku III do dyrektywy 77/649/EWG ppkt 1.2".

Ppkt 4.1.2 otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Linia odniesienia to linia prosta określona w załączniku III do dyrektywy 77/649/EWG ppkt 3.4."

Ppkt 4.1.4 otrzymuje brzmienie:

"4.1.4. Punkt C jest punktem umieszczonym pionowo 450 mm nad punktem R. Jednakże jeżeli odległość S określona w ppkt 4.1.6 jest nie mniejsza niż 280 mm i jeżeli wybrana została przez producenta formuła zmienna BR = 280 mm + 0 78 S określona w ppkt 4.4.4.3, odległość w pionie między C a R wynosi 500 mm".

Ppkt 4.1.5. Wyrazy "punkt H" zastępuje się wyrazami "punkt H'".

Ppkt 4.1.6.2.1 otrzymuje brzmienie:

"4.1.6.2.1. Płaszczyzna P dla siedzenia kierowcy to pionowa płaszczyzna równoległa do wzdłużnej płaszczyzny przecięcia pojazdu, która przechodzi przez środek koła kierownicy w płaszczyźnie krawędzi koła kierownicy, a kierownica, jeśli ma możliwość regulacji położenia, znajduje się w środkowym położeniu".

Ppkt 4.1.6.2.3. Ostatni wiersz otrzymuje brzmienie:

"A≥ Ý300 mm, jeżeli siedzenie ławkowe zostało przystosowane do więcej niż dwóch pasażerów."

Ppkt 4.3.4. Dodaje się, co następuje:

"W tym przypadku wystarczają dwa niższe punkty mocowania".

Skreśla się ppkt 4.4.2.3.

Ppkt 4.4.3. W wersji niderlandzkiej dodaje się wyraz "effectief".

Ppkt 4.4.3.1 otrzymuje brzmienie:

"4.4.3.1. Kąty α1 i α2 muszą wynosić od 30° do 80° dla wszystkich normalnych pozycji użytkowych fotela. Jeżeli w przypadku foteli przednich pojazdów mechanicznych kategorii M przynajmniej jeden z kątów α1 i α2 jest stały we wszystkich normalnych ustawieniach użytkowych fotela, jego wartość powinna wynosić 60° ± 10°."

Ppkt 4.4.3.2 otrzymuje brzmienie:

"4.4.3.2. W przypadku kanap w pojazdach silnikowych innych niż kategorii M1 siedzenia tylne i siedzenia regulowane z urządzeniem regulującym w rozumieniu ppkt 1.12 z kątem pochylenia oparcia siedzenia mniejszym niż 20o (patrz załącznik III, rysunek 1), kąty α1 i α2 mogą być poniżej wartości podanej w ppkt 4.4.3.1, pod warunkiem że wynoszą nie mniej niż 20o w każdej normalnej pozycji użytkowania."

Ppkt 4.4.4.1 otrzymuje brzmienie:

"4.4.4.1. Jeśli używana jest prowadnica pasa lub podobne urządzenie, które wpływa na położenie skuteczne górnego punktu mocowania pasa bezpieczeństwa, miejsce to określa się w sposób konwencjonalny przez rozważenie położenia punktu mocowania w momencie, kiedy wzdłużna linia środkowa pasa przechodzi przez punkt J1 poprowadzony z punktu R przez następujące trzy segmenty:

RZ, który jest segmentem linii odniesienia mierzonej w pozycji do góry od R i mierzącej 530 mm,

ZX, który jest segmentem prostopadłym do wzdłużnej płaszczyzny przecięcia pojazdu, mierzonym od punktu Z w kierunku punktu mocowania, o długości 120 mm,

XJ1, który jest segmentem prostopadłym do płaszczyzny określonej segmentami RZ i ZX, mierzonym w kierunku do przodu od punktu X, o długości 60 mm.

Punkt J2 jest określony symetrycznie do punktu J1 względem wzdłużnej płaszczyzny pionowej przechodzącej przez linię odniesienia opisaną w ppkt 4.1.2 danego manekina usytuowanego na fotelu."

Ppkt 4.4.4.2 otrzymuje brzmienie:

"4.4.4.2. Skuteczny górny punkt mocowania musi znajdować się poniżej płaszczyzny FN, która przebiega prostopadle do wzdłużnej płaszczyzny środkowej fotela oraz pod katem 65° w stosunku do linii odniesienia. Kąt można zmniejszyć do 60° w przypadku foteli tylnych. Płaszczyznę FN należy tak ustawić, aby przecinała linię odniesienia w punkcie D w taki sposób, że GRD = 315 mm + 1,8 S. Jednakże kiedy S ≤ Ü 200 mm, GRD przyjmuje wartość 675 mm."

Ppkt 4.4.4.3 otrzymuje brzmienie:

"4.4.4.3. Skuteczny górny punkt mocowania pasa musi znajdować się za płaszczyzną FK przebiegającą prostopadle do wzdłużnej płaszczyzny środkowej fotela oraz przecinającą linię odniesienia w punkcie B pod katem 120° w taki sposób, że BR = 260 mm + S. Kiedy S ≥ Ý 280 mm, producent może użyć BR = 260 mm + 0,8 według swojego uznania."

Ppkt 4.4.4.5. "H" zastępuje się "R".

Ppkt 4.4.4.6 otrzymuje brzmienie:

"4.4.4.6. Zamocowanie efektywne wyższego pasa musi być umieszczone ponad poziomą płaszczyzną przechodzącą przez punkt C zdefiniowany w ppkt 4.1.4."

Ppkt 4.4.4.7 otrzymuje brzmienie:

"4.4.4.7. Ponadto do punktu górnego mocowania wymienionego w ppkt 4.3.1 mogą zostać dołączony inny skuteczny górny punkt mocowania, jeśli spełniony jest jeden z następujących warunków:

4.4.4.7.1. Dodatkowe punkty mocowania spełniają wymagania ustanowione w ppkt 4.4.4.1-4.4.4.6.

4.4.4.7.2. Dodatkowe punkty mocowania mogą być używane bez pomocy narzędzi, zgodnie z wymaganiami ustalonymi w ppkt 4.4.4.5 i 4.4.4.6 i są umieszczone w jednym z położeń określonych przez zmianę położenia opisanego w załączniku III rysunek 1 - 80 mm ponad lub poniżej w pozycji pionowej.

4.4.4.7.3. Punkt(-y) mocowania jest/są przeznaczone do pasa uprzęży, spełnia/ją wymagania ustalone w ppkt 4.4.4.6, znajduje(-ą) się za poprzeczną płaszczyzną przechodzącą przez linie odniesienia i jest/są umieszczone:

4.4.4.7.3.1 W przypadku pojedynczego punktu mocowania wewnątrz obszaru wspólnego dla dwóch dwuścianów opisanych przez linie pionowe przechodzące przez punkty J1 i J2 w rozumieniu ppkt 4.4.4.1, których sekcje poziome są określone w załączniku III rysunek 2;

4.4.4.7.3.2. W przypadku dwóch punktów mocowań wewnątrz któregokolwiek odpowiedniego dwuścianu z określonych powyżej, pod warunkiem że każdy punkt mocowania jest oddalony nie więcej niż 50 mm od symetrycznie oddalonego lustrzanego odbicia drugiego punktu mocowania względem płaszczyzny P, określonej w ppkt 4.1.6 danego siedzenia."

4.5.1. W wersji niderlandzkiej "(7,16 duim)" zastępuje się "(7/16)".

Po ppkt 4.5.1 dodaje się nowe ppkt 4.5.2 i 4.5.3 w brzmieniu:

"4.5.2. Jeśli pojazd jest wyposażony przez producenta w pasy bezpieczeństwa, które są dołączone do wszystkich punktów mocowań przeznaczonych dla danego fotela, te punkty mocowania nie muszą spełniać wymagań przewidzianych w ppkt 4.5.1, pod warunkiem że są zgodne z innymi przepisami niniejszej dyrektywy. Wymagania określone w ppkt 4.5.1 również nie mają zastosowania do dodatkowych punktów mocowań, które spełniają warunki wymienione w ppkt 4.4.4.7.3.

4.5.3. Musi istnieć możliwość oddzielenia pasa bezpieczeństwa i punktu mocowania bez uszkodzenia tego ostatniego."

Ppkt 5.1.2 otrzymuje brzmienie:

"5.1.2. Fotele dopasowuje i umieszcza się w pozycji do prowadzenia lub użycia wybranego przez obsługę techniczną przeprowadzającą testy, aby wprowadzić jak najbardziej skrajne warunki w odniesieniu do wytrzymałości systemu. W raporcie opisuje się ustawienie foteli. Tylne siedzenie, jeżeli jego pochylenie można regulować, ustawia się zgodnie z położeniem określonym przez producenta lub, jeśli nie ma takiego określenia, w pozycji odpowiadającej w jak największym stopniu skutecznemu kątowi tylnego siedzenia do 25° dla pojazdów kategorii M1 i N1 i do 15° dla pojazdów wszystkich innych kategorii."

Ppkt 5.3.2 "10° + 5°" zastępuje się "10 ± 5°".

Ppkt 5.3.3. W wersji niderlandzkiej wyraz "kort" zastępuje się wyrazem "snel".

Ppkt 5.3.5.1. Dodaje się, co następuje:

"Ponadto w przypadku gdy występuje więcej punktów mocowań niż te przewidziane w ppkt 4.3, te punkty mocowania podlegają testom określonym w ppkt 5.4.5, w którym obciążenia są przekazywane do punktu mocowania za pomocą urządzenia odtwarzającego geometrię typu pasa bezpieczeństwa przeznaczonego do dołączenia do tych punktów mocowań."

Ppkt. 5.4.1.2, 5.4.1.3, 5.4.2.1 i 5.4.2.2. Dodaje się, co następuje:

"W przypadku pojazdów w kategoriach innych niż M1 i N1 obciążenie testowe wynosi 675 ± 20 daN."

Ppkt 5.4.3. Dodaje się, co następuje:

"W przypadku pojazdów w kategoriach innych niż M1 i N1 obciążenie testowe wynosi 1 110 ± 20 daN."

Ppkt 5.4.4.2. Dodaje się, co następuje:

"W przypadku pojazdów w kategoriach innych niż M1 i N1 siła ta musi być równa 10-krotnej masie całego fotela."

Po ppkt 5.4.4.2 dodaje się nowy ppkt 5.4.5 w brzmieniu:

"5.4.5. Badanie w układzie pasów specjalnego typu

5.4.5.1. Obciążenie testowe 1 350 ± 20 daN stosowane jest do urządzenia ciągnącego (patrz załącznik IV rysunek 2) dołączonego do punktu mocowania takiego pasa bezpieczeństwa za pomocą urządzenia imitującego geometrię pasa lub pasów klatki piersiowej.

5.4.5.2. W tym samym czasie stosuje się siłę pociągową 1 350 ± 20 daN do urządzenia ciągnącego (patrz załącznik IV rysunek 3) dołączonego do dwóch niższych punktów mocowań pasa.

5.4.5.3. W przypadku pojazdów w kategoriach innych niż M1 i N1 obciążenie testowe wynosi 675 ± 20 daN."

Ppkt 5.5.2 otrzymuje brzmienie:

"5.5.2. W pojazdach, w których wykorzystywane są takie urządzenia, urządzenia przesuwania i unieruchamiania pozwalające osobom zajmującym wszystkie siedzenia opuszczać pojazd muszą nadawać się do obsługi ręcznej po ustaniu działania siły pociągowej."

ZAŁĄCZNIK II - ZAŁĄCZNIK DO ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU EWG POJAZDU: PUNKTY MOCOWANIA PASÓW BEZPIECZEŃSTWA.

Przypis 1: Uwagi wyjaśniające otrzymują brzmienie:

"»A« dla pasa trzypunktowego,

»B« dla pasa biodrowego,

»S« dla specjalnego typu pasów; w tym przypadku charakter typów wyjaśniony jest pod hasłem »Uwagi«,

»Ar«, »Br« lub »Sr« dla pasów ze zwijaczami,

»Are«, »Bre« lub »Sre« dla pasów ze zwijaczami i urządzeniami absorbującymi energię w co najmniej jednym punkcie mocowania."

W załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK III

grafika

ZAŁĄCZNIK IV: Dodaje się następujący rysunek:

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1982.139.9

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 82/318/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych
Data aktu: 02/04/1982
Data ogłoszenia: 19/05/1982
Data wejścia w życie: 20/04/1982, 01/05/2004