Streszczenie decyzji Komisji z dnia 22 września 2023 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.37990 - Intel) (notyfikowana jako dokument C(2023)5914 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 22 września 2023 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG

(SPRAWA AT.37990 - Intel)

(notyfikowana jako dokument C(2023)5914 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(C/2023/995)

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2023 r.)

W dniu 22 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwę strony oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) 22 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą jednolitego i ciągłego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") oraz art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG").

(2) Niniejsza decyzja skierowana jest do Intel Corporation ("Intel"). Naruszenie polegało na niezgodnych z prawem wypłatach dokonanych przez Intela na rzecz trzech producentów komputerów (tj. HP, Acera i Lenovo) w celu wstrzymania lub opóźnienia wprowadzenia konkretnych produktów zawierających procesory ("CPU") x86 głównego konkurenta oraz ograniczenia kanałów sprzedaży dostępnych dla tych produktów (tzw. "bezpodstawne ograniczenia"). Ograniczenia te miały miejsce między listopadem 2002 r. a grudniem 2006 r.

(3) Niniejsza decyzja dotyczy częściowego ponownego nałożenia grzywny na Intela po częściowym unieważnieniu pierwotnej decyzji z 13 maja 2009 r. przez Sąd w 2022 r.

2. PROCEDURA

(4) 13 maja 2009 r. Komisja przyjęła decyzję nakładającą grzywnę na Intel Corporation ("Intel") za nadużycie pozycji dominującej na rynku CPU x86, co stanowiło naruszenie art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG ("decyzja z 2009 r."). W decyzji z 2009 r. stwierdzono, że Intel dopuścił się jednolitego i ciągłego naruszenia, wdrażając strategię mającą na celu wykluczenie konkurentów z rynku CPU x86, oraz że strategia ta obejmowała dwa rodzaje zachowania Intela w stosunku do jego klientów (producentów oryginalnego sprzętu, tj. "OEM-ów"): przyznawanie rabatów warunkowych oraz stosowanie bezpodstawnych ograniczeń. Za to naruszenie Komisja nałożyła na Intel grzywnę w wysokości 1 060 000 000 EUR na mocy art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(5) Intel odwołał się od decyzji z 2009 r. do Sądu, który wyrokiem z 12 czerwca 2014 r. w sprawie T-286/09 oddalił skargę w całości. Intel odwołał się od tego wyroku do Trybunału Sprawiedliwości, który 6 września 2017 r. przekazał sprawę Sądowi do ponownego rozpoznania w celu zbadania, czy rabaty warunkowe mogą ograniczać konkurencję w świetle okoliczności faktycznych i ekonomicznych.

(6) 26 stycznia 2022 r. Sąd wydał wyrok w sprawie T-286/09 RENV, w którym stwierdził nieważność ustalenia decyzji z 2009 r. dotyczącego naruszenia związanego z rabatami warunkowymi. Jednocześnie oddalił on twierdzenie Intela, zgodnie z którym wypłaty na rzecz HP, Acera i Lenovo (bezpodstawne ograniczenia) powinny podlegać tym samym

(7) Pismem z dnia 2 maja 2023 r. Komisja poinformowała Intela, że zamierza przyjąć nową decyzję nakładającą na niego grzywnę na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia Rady nr 1/2003 za popełnienie jednolitego i ciągłego naruszenia polegającego na bezpodstawnych ograniczeniach określonych w decyzji z 2009 r. i potwierdzonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Komisja poinformowała również Intel o metodzie, którą zamierzała zastosować w celu obliczenia wysokości grzywny. Intel odpowiedział na pismo 26 czerwca 2023 r.

(8) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 21 września 2023 r. Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające przedstawił sprawozdanie końcowe w tej sprawie 22 września 2023 r.

(9) Niniejsza decyzja nakładająca grzywnę na mocy art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 ma na celu zaradzenie sytuacji, w której stwierdzenie przez Komisję naruszenia w odniesieniu do bezpodstawnych ograniczeń pozostaje w mocy i ma powagę rzeczy osądzonej, podczas gdy grzywna za to naruszenie została uchylona.

3. GRZYWNY

(10) W celu obliczenia wysokości grzywny Komisja opiera się na ocenie okoliczności faktycznych ustalonych w decyzji z 2009 r. i potwierdzonych w postępowaniu sądowym. Decyzja skierowana jest do tego samego podmiotu prawnego co decyzja z 2009 r., a mianowicie Intel Corporation, i nie zawiera żadnych nowych zastrzeżeń ani dowodów.

(11) Jak określono w motywach 1773-1777 decyzji z 2009 r., wartość sprzedaży uwzględniona do celów obliczenia podstawowej kwoty grzywny odpowiada rocznej wartości sprzedaży CPU x86, na którą Intel wystawił faktury przedsiębiorstwom mającym siedzibę w EOG.

(12) Biorąc pod uwagę fakt, że bezpodstawne ograniczenia obejmowały wypłaty uzależnione od rezygnacji przez producentów oryginalnego sprzętu ze sprzedaży komputerów stacjonarnych i notebooków wyposażonych w CPU x86 produkcji AMD, ograniczenia lub opóźnienia takiej sprzedaży, do celów obliczenia podstawowej kwoty grzywny bierze się pod uwagę jedynie wartość sprzedaży związanej z komputerami stacjonarnymi i notebookami. W związku z tym, inaczej niż w decyzji z 2009 r., Komisja nie polega na wartości sprzedaży CPU x86 związanych z serwerami.

(13) Ponieważ ostatnie bezpodstawne ograniczenie wygasło w grudniu 2006 r., Komisja bierze pod uwagę wartość sprzedaży w 2006 r., zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych Komisji w sprawie grzywien.

(14) W odniesieniu do wagi naruszenia - mimo że poważny charakter naruszenia, rozmiar i cechy rynku, a także zasięg geograficzny naruszenia wydają się uzasadniać utrzymanie pierwotnego współczynnika wagi naruszenia w wysokości 5 % określonego w decyzji z 2009 r. - Komisja uważa, że bezpodstawne ograniczenia miały bardziej ograniczony zakres i intensywność niż rabaty. Dotyczyły one trzech producentów oryginalnego sprzętu i koncentrowały się na konkretnych produktach lub liniach produktów lub kanałach sprzedaży, a nie na całych segmentach branżowych. W związku z tym przy obliczaniu podstawowej kwoty grzywny Komisja stosuje współczynnik wagi naruszenia wynoszący 4 %.

(15) Bezpodstawne ograniczenia obowiązywały od listopada 2002 r. do grudnia 2006 r. Z uwagi na fakt, że dwa pierwsze bezpodstawne ograniczenia ustały przed wprowadzeniem ostatniego bezpodstawnego ograniczenia, całkowity czas trwania do celów obliczenia wysokości grzywny zostaje skrócony o okres między końcem pierwszych dwóch bezpodstawnych ograniczeń a początkiem ostatniego bezpodstawnego ograniczenia. Odpowiada to liczbie lat od listopada 2002 r. do maja 2005 r. oraz od czerwca 2006 r. do grudnia 2006 r.

(16) W decyzji z 2009 r. nie ustalono żadnych faktów, które uzasadniałyby istnienie jakichkolwiek okoliczności łagodzących lub obciążających w odniesieniu do Intela. Komisja nie ma powodów, aby odejść od tego stanowiska w niniejszej decyzji. Nic nie wskazuje na to, że czas trwania postępowania był nierozsądny, wziąwszy pod uwagę wszystkie okoliczności, w tym fakt, że do tej pory postępowanie było wynikiem intensywnej serii działań administracyjnych i sądowych.

(17) Komisja nałożyła na Intel grzywnę w wysokości 376 358 000 EUR. Grzywna ta nie przekracza pułapu 10 % obrotu zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1). testom prawnym i zasadom co rabaty, a zatem utrzymał w mocy jednolite i ciągłe naruszenie w zakresie, w jakim polegało ono na bezpodstawnych ograniczeniach. Ponieważ Sąd nie był w stanie ustalić kwoty grzywny jedynie z tytułu bezpodstawnych ograniczeń, uchylił całą grzywnę.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.995

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 22 września 2023 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 54 Porozumienia EOG (SPRAWA AT.37990 - Intel) (notyfikowana jako dokument C(2023)5914 final)
Data aktu: 22/09/2023
Data ogłoszenia: 17/11/2023