Zalecenie Rady z dnia 13 listopada 2023 r. oceniające postępy uczestniczących państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO)

ZALECENIE RADY
z dnia 13 listopada 2023 r.
oceniające postępy uczestniczących państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO)

(C/2023/994)

(Dz.U.UE C z dnia 14 listopada 2023 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając Protokół nr 10 w sprawie stałej współpracy strukturalnej ustanowionej na mocy artykułu 42 Traktatu o Unii Europejskiej, dołączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 ,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 4 ust. 2 lit. d) decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że Rada ma przyjmować decyzje i zalecenia oceniające wkłady wnoszone przez uczestniczące państwa członkowskie w celu wypełnienia uzgodnionych zobowiązań, zgodnie z mechanizmem określonym w art. 6 tej decyzji.

(2) Art. 6 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że na podstawie rocznego sprawozdania na temat PESCO przedstawianego przez Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") Rada raz w roku ma dokonywać przeglądu tego, czy uczestniczące państwa członkowskie nadal wypełniają dalej idące zobowiązania, o których mowa w art. 3 tej decyzji.

(3) W dodatku 1 do załącznika do konkluzji Rady z dnia 20 listopada 2020 r. w sprawie przeglądu strategicznego PESCO 2020 sprecyzowano, że Wysoki Przedstawiciel ma przedstawić, najpóźniej w lipcu każdego roku, roczne sprawozdanie dotyczące stanu wdrażania PESCO, tak aby Rada mogła do listopada danego roku przyjąć swoje zalecenie oceniające postępy uczestniczących państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań podjętych w ramach PESCO. Punkt 16 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r. dotyczącego planu wdrażania PESCO 2  określa, że Komitet Wojskowy Unii Europejskiej powinien udzielić Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa doradztwa wojskowego i zaleceń, aby umożliwić mu przygotowanie przeglądu, podczas którego Rada zweryfikuje, czy uczestniczące państwa członkowskie nadal wypełniają dalej idące zobowiązania.

(4) Punkt 26 zalecenia Rady z dnia 16 listopada 2021 r. w sprawie ustalenia kolejności wypełniania dalej idących zobowiązań podjętych w ramach PESCO i precyzującego bardziej szczegółowe cele oraz uchylającego zalecenie z dnia 15 października 2018 r. 3  (zwane dale "zaleceniem z dnia 16 listopada 2021 r.") określa, że uczestniczące państwa członkowskie dokonają przeglądu swoich krajowych planów wdrożenia oraz odpowiednio je zaktualizują i przekażą sekretariatowi PESCO do dnia 10 marca 2022 r., a następnie będą powtarzać to działanie co roku, zachowując ten sam termin, zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, z myślą o ocenie przewidzianej w art. 6 ust. 3 tej decyzji. Co dwa lata do krajowych planów wdrożenia należy dołączać oświadczenie polityczne wysokiego szczebla, w którym uczestniczące państwa członkowskie mogą przedstawiać w skrócie główne osiągnięcia, określać specyficzne dla siebie priorytety krajowe i dzielić się doświadczeniami w zakresie planowania i wkładów z myślą o wypełnieniu wszystkich dalej idących zobowiązań.

(5) Punkt 28 zalecenia z dnia 16 listopada 2021 r. określa, że Wysoki Przedstawiciel, począwszy od 2022 r., powinien uwzględniać to zalecenie w rocznym sprawozdaniu na temat PESCO, co ułatwi ocenę wypełniania dalej idących zobowiązań przez poszczególne uczestniczące państwa członkowskie.

(6) W dniu 21 marca 2022 r. Rada przyjęła Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony, a w dniu 20 marca 2023 r. Wysoki Przedstawiciel przedłożył swoje Roczne sprawozdanie z postępów w realizacji Strategicznego kompasu na rzecz bezpieczeństwa i obrony, w którym zaapelował do państw członkowskich o stałe i silne zaangażowanie polityczne, tak by PESCO mogła osiągać założone cele i wspierać realizację Strategicznego kompasu.

(7) W dniu 23 maja 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/1015 4  w sprawie potwierdzenia uczestnictwa Danii w PESCO i zmiany decyzji (WPZiB) 2017/2315 w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich.

(8) W dniu 25 lipca 2023 r. Wysoki Przedstawiciel przekazał Radzie swoje roczne sprawozdanie dotyczące stanu wdrażania PESCO (zwane dalej "sprawozdaniem rocznym"), w tym wypełniania zobowiązań przez poszczególne uczestniczące państwa członkowskie, zgodnie z ich zaktualizowanymi i zweryfikowanymi w wyniku przeglądu krajowymi planami wdrożenia.

(9) Na tej podstawie Rada powinna zatem przyjąć zalecenie oceniające postępy uczestniczących państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań podjętych w ramach PESCO,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I. Cel i zakres

1. Celem niniejszego zalecenia jest ocena wkładów wniesionych przez uczestniczące państwa członkowskie z myślą o wypełnieniu 20 dalej idących zobowiązań podjętych w ramach PESCO. Ocena opiera się na rocznym sprawozdaniu przedstawionym przez Wysokiego Przedstawiciela w dniu 25 lipca 2023 r. oraz na krajowych planach wdrożenia przedłożonych przez uczestniczące państwa członkowskie w 2023 r.

II. Wnioski i zalecenia

2. Rada podkreśla, że - jak wynika ze sprawozdania rocznego - uczestniczące państwa członkowskie zintensyfikowały działania na rzecz wypełnienia dalej idących zobowiązań, w tym poprzez realizowanie projektów PESCO, w których obserwuje się postępy we wszystkich odnośnych dziedzinach. Ponadto Rada odnotowuje, że w przyjętym w tym roku sprawozdaniu rocznym wskazano pierwsze skutki, jakie prowadzona przez Rosję wojna napastnicza przeciwko Ukrainie wywiera na polityki i projekty uczestniczących państw członkowskich dotyczące dziedziny bezpieczeństwa i obrony. Widać to we wstępnych zmianach, które wprowadzono do istniejących planów uczestniczących państw członkowskich i których celem jest zabezpieczenie zdolności niezbędnych do prowadzenia działań wojennych o dużej intensywności, w tym czynników warunkujących potencjał sił; w ich zamiarze dostosowania krajowych polityk i strategii w dziedzinie przemysłu obronnego oraz we wzmocnionej współpracy tych państw mającej ułatwić transgraniczny transport wojskowy w Europie, obejmującej wsparcie ze strony kraju-gospodarza. W obecnym kontekście geopolitycznym PESCO stanowi kluczowe ramy współpracy obronnej i zwiększania zdolności obronnych uczestniczących państw członkowskich - ramy te są elastyczne i możliwe do dostosowania, a jednocześnie nadal kształtowane są przez państwa członkowskie. Rada z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Dania jako 26. państwo członkowskie będzie uczestniczyć w PESCO, co wyraźnie pokazuje, że ta forma współpracy w dalszym ciągu odgrywa ważną rolę. Silniejsza Unia o większych zdolnościach w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony przyczyni się pozytywnie do zapewnienia bezpieczeństwa światowego i transatlantyckiego oraz uzupełnia działania NATO, które pozostaje podstawą zbiorowej obrony swoich członków.

3. Ramy PESCO okazują się również przydatne w stawianiu czoła nowym wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa. Skutki głęboko zmienionego środowiska bezpieczeństwa zaczynają znajdować odzwierciedlenie w zwiększonych wkładach uczestniczących państw członkowskich w wypełnianie zobowiązań PESCO we wszystkich pięciu obszarach: wydatki, planowanie, wymiar operacyjny, usuwanie braków w zakresie zdolności i wzmocnienie europejskiej bazy technologicznoprzemysłowej sektora obronnego (EDTIB). Rada odnotowuje, że chociaż w krajowych planach wdrożenia nie widać jeszcze dużej zmiany, uczestniczące państwa członkowskie wprowadzają wstępne modyfikacje do już istniejących planów, aby zabezpieczyć zdolności niezbędne do prowadzenia działań wojennych o dużej intensywności, w tym czynniki warunkujące potencjał sił. W ramach szeregu projektów PESCO podjęto działania mające - w obliczu wyzwań wynikających z kontynuowanej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie - szybko zwiększyć dostępność i skuteczność zdolności, którymi dysponują państwa członkowskie. Takie projekty obejmują: systemy przeciwdziałania bezzałogowym statkom powietrznym, wsparcie medyczne i ochrona morskiej infrastruktury krytycznej.

Postępy w pięciu obszarach zobowiązań

4. W obecnym kontekście geopolitycznym Rada z zadowoleniem przyjmuje wzmocnioną współpracę w ramach PESCO i usprawnienia we wszystkich obszarach zobowiązań. Jednocześnie uznaje, że potrzebne są dalsze postępy, aby do końca drugiego etapu wstępnego PESCO, czyli do końca 2025 r., wypełnić wszystkie zobowiązania.

5. W związku z tym Rada podkreśla, że:

a) uczestniczące państwa członkowskie nadal zwiększały wydatki na obronność, co doprowadziło do wzrostu o 12 % w 2023 r., a według prognoz wydatki nadal będą rosły w latach 2024-2025. Ponadto 25 % łącznych wydatków na obronność przeznaczonych na inwestycje w obronność w 2022 r. wykorzystano do przyspieszenia pozyskania potrzebnych zdolności i uzupełniania zapasów głównie poprzez zamawianie gotowych produktów w poszukiwaniu natychmiastowych rozwiązań, a także z korzyścią dla EDTIB. Przywołując plan działań uzgodniony w Wersalu oraz Strategiczny kompas, Rada ponownie podkreśla, że należy zwiększyć i ulepszyć wydatki na obronność oraz usprawnić rozwijanie i planowanie zdolności w UE, by lepiej radzić sobie z realiami operacyjnymi oraz nowymi zagrożeniami i wyzwaniami. Jednocześnie Rada wzywa wszystkie uczestniczące państwa członkowskie, aby podjęły wspólne wysiłki w celu odwrócenia tendencji spadkowej w zakresie wydatków na badania i technologie obronne (spadek z 1,7 % do 1,1 %), które to wydatki pozostają znacznie poniżej wspólnego poziomu odniesienia wynoszącego 2 %. Jednym z priorytetów uczestniczących państw członkowskich powinno pozostać pobudzanie badań, technologii, rozwoju i innowacji, jak również dokonywania - zwłaszcza wspólnie przez uczestniczące państwa członkowskie - zakupów, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej równowagi między długofalowymi innowacjami w zakresie przyszłych zdolności a odpowiednią ilością wojskowych zapasów sprzętu, a także z myślą o wzmocnieniu EDTIB;

b) uczestniczące państwa członkowskie wykazały pewne usprawnienia w korzystaniu z unijnych narzędzi i inicjatyw w zakresie rozwoju zdolności jako punktu odniesienia w procesach krajowych. W związku z tym zachęca się je, by w pełni wykorzystywały unijne narzędzia i inicjatywy służące ustalaniu priorytetów - zwłaszcza plan rozwoju zdolności UE (CDP), który stanowi jeden z podstawowych punktów odniesienia dla rozwoju zdolności UE, z uwzględnieniem procesu realizacji celu podstawowego w zakresie planowania zdolności, oraz dla wszystkich unijnych inicjatyw i instrumentów w dziedzinie obronności - a także zalecenia wynikające ze skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD), w celu informowania krajowych podmiotów odpowiedzialnych za planowanie zdolności; tym samym wsparte zostaną wysiłki uczestniczących państw członkowskich na rzecz konwergencji - na ile to możliwe - krajowych planów obrony. Rada przypomina, że spójność wyników między CDP i CARD, z jednej strony, a odpowiednimi procesami NATO, takimi jak proces planowania obronnego NATO, z drugiej strony, była i nadal będzie zapewniana w przypadku nakładania się wymogów, z uwzględnieniem odmiennego charakteru obu organizacji oraz ich odnośnych zadań i członkostwa w tych organizacjach;

c) aby zlikwidować utrzymujące się luki, które wymagają pilnego wypełnienia, zachęca się uczestniczące państwa członkowskie do zwiększania wkładów w trwające misje i operacje wojskowe w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz w kompleksową bazę danych, która została zbudowana w oparciu o harmonogram grup bojowych UE, bazę danych na temat szybkiego reagowania oraz wykazy elementów siły, i która stanowi jeden z podstawowych elementów architektury unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania (EU RDC), z uwzględnieniem zasady jednolitego zasobu sił. Dodatkowo, przypominając o procesie realizacji celu podstawowego, zachęca się uczestniczące państwa członkowskie do tego, by bardziej szczegółowo zajęły się brakami w zakresie zdolności strategicznych, a mianowicie celami zdolnościowymi o dużym oddziaływaniu. Powinny również sfinalizować ponowną ocenę zakresu i definicji wspólnych kosztów misji i operacji wojskowych w dziedzinie WPBiO, ćwiczeń wojskowych i unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania z myślą o osiągnięciu porozumienia politycznego w 2023 r. Należy jak najszybciej zakończyć prace nad określeniem parametrów odpowiedniego wkładu w misje i operacje wojskowe, o co postulowano w zaleceniu z dnia 16 listopada 2021 r.;

d) uczestniczące państwa członkowskie nie nadały jeszcze wystarczającego priorytetu europejskiemu podejściu opartemu na współpracy w przypadku eliminowania luk w zdolnościach. Rada odnotowuje, że uczestniczące państwa członkowskie w coraz większym stopniu badają możliwość korzystania z zapewnianych na poziomie UE i opartych na współpracy wariantów zaspokajania pilnych potrzeb oraz zwiększania dostępności i skuteczności zdolności obronnych, jednocześnie jednak zachęca je, aby zwiększały inwestycje i wykorzystywały coraz większe środki budżetowe przeznaczone na obronność m.in w celu inwestowania w europejskie rozwiązania oparte na współpracy z myślą o eliminowaniu braków w zdolnościach, tym samym przyczyniające się do zapewnienia większej spójności w zakresie unijnej obronności UE i ograniczenia zależności technologicznych i przemysłowych;

e) uczestniczące państwa członkowskie nadal wykorzystują Europejską Agencję Obrony (EDA) jako najważniejsze europejskie forum służące wspólnemu rozwojowi zdolności, w szczególności w odniesieniu do działań takich jak harmonizacja wymogów i innowacje, oraz jako podstawową strukturę w kontekście wspólnych zamówień. Harmonizacja wymogów wojskowych oraz interoperacyjność sił zbrojnych, zarówno pod względem zdolności, jak i operacji, pozostają głównymi celami zgodnie z zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO;

f) uczestniczące państwa członkowskie skoncentrowały się na umożliwianiu branżom krajowym uczestniczenia we współpracy transgranicznej w obrębie UE, w szczególności w ramach Europejskiego Funduszu Obronnego. W kontekście zmieniającego się środowiska bezpieczeństwa niektóre uczestniczące państwa członkowskie sygnalizują zamiar dostosowania krajowych polityk i strategii w dziedzinie przemysłu obronnego, w tym zajęcia się kwestią bezpieczeństwa dostaw i zmniejszania zależności strategicznych. Rada podkreśla, że należy wzmocnić reaktywność i odporność EDTIB, aby stawić czoła scenariuszom działań wojennych o dużej intensywności, oraz zachęca uczestniczące państwa członkowskie do wykorzystywania nowych inicjatyw w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych przemysłu obronnego w UE. Uczestniczące państwa członkowskie są również proszone o dalsze angażowanie się w programy współpracy, które mają pozytywny wpływ na EDTIB, w tym poprzez uwzględnianie tych programów w swoich strategiach i procedurach nabywania.

6. Rada apeluje ponadto, by każde uczestniczące państwo członkowskie uwzględniło ustalenia i zalecenia przedstawione w sprawozdaniu rocznym oraz dokonało przeglądu i aktualizacji swojego wkładu w wypełnianie dalej idących zobowiązań.

Projekty PESCO

7. Wraz z przyjęciem w drodze decyzji Rady (WPZiB) 2023/995 5  w maju 2023 r. piątej serii projektów PESCO ich liczba wzrosła do 68, co przyczyniło się do wypełniania 20 dalej idących zobowiązań. Rada z zadowoleniem przyjmuje nowe projekty, które mają zapewnić zdolności krytyczne bardziej ukierunkowane na działalność operacyjną, wzmocnić zdolność uczestniczących państw członkowskich do reagowania na zagrożenia konwencjonalne i zapewnić zdolności nowej generacji, a także poprawić ochronę krytycznej infrastruktury dna morskiego, komunikację i wsparcie medyczne dostosowane do unijnej zdolności szybkiego rozmieszczania.

8. Odnotowując sprawozdanie z postępów w realizacji projektów PESCO, przyjęte w dniu 11 lipca 2023 r., Rada podkreśla zdolność adaptacyjną i skuteczność PESCO jako ram współpracy, zwracając uwagę na widoczne postępy w projektach PESCO we wszystkich dziedzinach. Rada z zadowoleniem przyjmuje fakt, że te obszary zdolności, które okazały się szczególnie istotne w świetle doświadczeń płynących z kontynuowanej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, zostały już objęte zakresem niektórych bieżących projektów PESCO.

9. Rada z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że projekty PESCO przynoszą już konkretne rezultaty w takich dziedzinach jak cyberbezpieczeństwo, systemy bezzałogowe, mobilność wojskowa, nadzór chemiczny, biologiczny, radiologiczny i jądrowy oraz usługi medyczne. Niektóre z tych zdolności, takie jak zdolności zapewniane w ramach projektów PESCO "Europejskie Dowództwo Medyczne" i "Zespoły szybkiego reagowania na cyberincydenty", zostały już wykorzystane lub uruchomione w celu wsparcia unijnych misji i operacji w dziedzinie WPBiO, a mianowicie EUMAM Ukraine i EUTM Mozambique, lub w celu wsparcia unijnych partnerów, w tym Ukrainy. Te pozytywne wydarzenia świadczą o tym, że projekty PESCO są środkiem wspierania kultury współpracy.

10. Jeśli chodzi o projekty, które mają zostać wkrótce - po osiągnięciu pozytywnych rezultatów - zakończone, sekretariat PESCO mógłby ułatwiać dyskusje na temat wykorzystania zapewnionych zdolności i związanych z nimi struktur, w tym na temat ewentualnych projektów następczych. Rada sugeruje również, by po tym, jak projekty osiągną swoje cele i tym samym ustanowiona zostanie stała współpraca strukturalna, możliwe było zamykanie projektów. Sekretariat PESCO powinien doradzać w kwestii zamykania projektów, tak by zadbać o to, by wysiłki uczestniczących państw członkowskich koncentrowały się na projektach przynoszących konkretne rezultaty.

11. Jednocześnie Rada odnotowuje, że niektóre projekty wymagają szczególnej uwagi lub szczegółowej kontroli, jeśli zgodnie z planem mają osiągnąć wymierne rezultaty. Jeżeli członkowie projektów stwierdzą, że nie mogą one przynieść oczekiwanych wyników lub w ich ramach nie da się osiągać dalszych postępów, projekty takie należy zamknąć.

12. Aby skutecznie rozpocząć współpracę i zapewnić jakość wpływu projektów na sytuację w zakresie unijnej obronności, Rada podkreśla korzyści, jakie mogą odnieść uczestniczące państwa członkowskie z przedstawiania dokładnie przemyślanych propozycji projektów, wyraźnie określających koncepcje, terminy, cele i programy prac. Z myślą o przyszłych projektach PESCO, które mogą zostać przyjęte w przyszłości, Rada podkreśla, że takie przyszłe projekty muszą być istotne ze strategicznego punktu widzenia, zgodnie ze Strategicznym kompasem, i odzwierciedlać aktualny kontekst polityczny, a także powinny być powiązane z unijnymi priorytetami rozwoju zdolności. Ponadto projekty te powinny wykorzystywać możliwości współpracy w zakresie wspólnego rozwoju zdolności obronnych, które to możliwości określono w ramach CARD. W tym celu zachęca się uczestniczące państwa członkowskie, by rozważyły możliwość korzystania ze wsparcia ze strony sekretariatu PESCO zarówno przy wdrażaniu projektów, jak i przy przygotowywaniu propozycji projektów, z wykorzystaniem wiedzy fachowej EDA i Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej, stosownie do przypadku.

13. Na wniosek uczestniczących państw członkowskich sekretariat PESCO mógłby proponować i ułatwiać spotkania osób zaangażowanych w realizację grup projektów PESCO o zidentyfikowanych synergiach i podobieństwach, by propagować współpracę i zwiększać oddziaływanie i skuteczność projektów, oszczędzać zasoby i zapobiegać niepotrzebnemu powielaniu działań. Ponadto uczestniczące państwa członkowskie, w stosownych przypadkach przy wsparciu sekretariatu PESCO, powinny nadal usprawniać komunikację strategiczną na temat tych projektów i ich wartości dla obronności i bezpieczeństwa w UE. Ponadto zachęca się koordynujące państwa członkowskie do przekazywania - także Komitetowi Wojskowemu UE (EUMC) - informacji na temat postępów, gdy ich projekt osiągnie swoje najważniejsze założenia i cele.

14. Rada przypomina, że państwa trzecie, które spełniają warunki ogólne, mogą wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO, zgodnie z procedurą zaproszenia przewidzianą w decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639 6 . Rada odnotowuje, że szereg partnerów UE wyraziło zainteresowanie udziałem w projektach PESCO. W związku z tym Rada z zadowoleniem odnotowuje, że w przyszłości Kanada będzie uczestniczyć w drugim projekcie PESCO - a mianowicie "Sieci centrów logistycznych w Europie i wsparciu operacji", przewidzianej w decyzji Rady (WPZiB) 2023/385 7 . Wyraża również zadowolenie z przyszłego udziału Zjednoczonego Królestwa w projekcie "Mobilność wojskowa" - państwo to przystąpi do współpracy po zawarciu ustalenia administracyjnego, przewidzianego w decyzji Rady (WPZiB) 2022/2244 8 .

III. Przegląd strategiczny PESCO

15. W kontekście przeglądu strategicznego PESCO, który należy przeprowadzić najpóźniej pod koniec 2025 r., oraz zgodnie z notyfikacją PESCO, w której zwraca się również uwagę na szczególny charakter polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich, Rada przypomina, że uczestniczące państwa członkowskie ocenią wypełnienie wszystkich zobowiązań PESCO ustanowionych dla etapu wstępnego oraz przeprowadzą dyskusję i podejmą decyzję w sprawie nowych zobowiązań z myślą o rozpoczęciu nowej fazy prac na rzecz europejskiej integracji w zakresie bezpieczeństwa i obronności, zgodnie ze Strategicznym kompasem.

16. Przegląd strategiczny PESCO będzie stanowił dobrą okazję do ukształtowania przyszłego rozwoju tej formy współpracy i dostosowania jej do kontekstu geopolitycznego, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu ambicji. Rada apeluje do uczestniczących państw członkowskich, aby wykorzystały przegląd do wzmocnienia PESCO, tak by współpraca ta mogła w większym stopniu rozwinąć swój pełny potencjał. Dzięki lepszemu wspieraniu uczestniczących państw członkowskich w harmonizacji ich planowania i zabezpieczaniu potrzebnych zdolności, PESCO może znacząco przyczynić się do osiągnięcia uzgodnionych celów i dodatkowo zwiększyć spójność z innymi inicjatywami i działaniami UE w dziedzinie obronności. Nie przesądzając o wyniku przeglądu strategicznego PESCO, formułowanie dalej idących zobowiązań w sposób, który sprawiałby, że będą one bardziej szczegółowe, mierzalne, możliwe do osiągnięcia, adekwatne i określone w czasie, pomogłoby uczestniczącym państwom członkowskim w wypełnianiu tych zobowiązań.

17. W związku z tym Rada z zadowoleniem przyjmuje i popiera propozycję Wysokiego Przedstawiciela dotyczącą rozpoczęcia przeglądu strategicznego PESCO w listopadzie bieżącego roku. Założenia i harmonogram przeglądu strategicznego PESCO powinny być podzielone na trzy odrębne etapy: etap refleksji (listopad 2023 r. - maj 2024 r.) obejmujący dyskusje między uczestniczącymi państwami członkowskimi na temat zakresu i stopnia szczegółowości przeglądu; etap podejmowania decyzji (czerwiec - listopad 2024 r.), który zakończy się porozumieniem w sprawie elementów PESCO wymagających nowego podejścia; i etap wdrażania (w 2025 r.) formalizujący wyniki przeglądu poprzez wprowadzenie, w razie potrzeby, zmian w odpowiednich aktach prawnych. Terminowe zakończenie przeglądu umożliwi

rozpoczęcie w 2026 r. kolejnego etapu odnowionej i silniejszej PESCO. Ponieważ proponowany harmonogram ma charakter wstępny - w oczekiwaniu na wyniki etapu refleksji - może być odpowiednio dostosowywany. Bardziej szczegółowy program i dokumenty uzupełniające zostaną przedstawione w odpowiednim czasie. Wdrażanie mogłoby rozpocząć się wcześniej, jeżeli uczestniczące państwa członkowskie tak uzgodnią i jeżeli będzie to możliwe.

IV. Dalsze działania

18. Uczestniczące państwa członkowskie powinny czynić dalsze postępy w realizacji 20 dalej idących zobowiązań - z myślą o wypełnieniu ich wszystkich do 2025 r. - i powiązanych projektów, z uwzględnieniem niniejszego zalecenia. Rada podkreśla, że projekty powinny pomagać uczestniczącym państwom członkowskim w wypełnianiu dalej idących zobowiązań.

19. Rada zwraca również uwagę na konieczność ukierunkowania krajowych planów wdrożenia na aspekty strategiczne i polityczne. Pomoże to PESCO przyczynić się również do celów uzgodnionych w Strategicznym kompasie. W tym celu uczestniczące państwa członkowskie są proszone o uaktualnienie swoich krajowych planów wdrożenia i przedstawienie ich sekretariatowi PESCO do dnia 10 marca 2024 r. W związku z tym Rada podkreśla potrzebę lepszego odzwierciedlania polityki obronnej, planowania ukierunkowanego na przyszłość i celów uczestniczących państw członkowskich, tak aby jasno określić ich polityczny zamiar i wizję wykonywania zobowiązań. Uczestniczące państwa członkowskie zachęca się również do dalszego korzystania z ustanowionej przez EDA platformy cyfrowej, a mianowicie unijnej współpracy w dziedzinie obronności, (EU Collaboration in Defence) do celów przekazywania krajowych planów wdrożenia - platforma ta stała się bowiem preferowanym przez te państwa sposobem aktualizacji krajowych planów wdrożenia.

20. W 2024 r. do krajowych planów wdrożenia wszystkie uczestniczące państwa członkowskie powinny dołączyć oświadczenie polityczne wysokiego szczebla, w którym wskażą swoje główne osiągnięcia i określą priorytety krajowe. Pomoże to w zapewnieniu - w kontekście zbliżającego się przeglądu strategicznego PESCO - niezbędnej odpowiedzialności politycznej i będzie wsparciem dyskusji na szczeblu politycznym, w tym dyskusji na temat przyszłości PESCO po zakończeniu obecnego etapu współpracy.

21. Odnotowując, że PESCO zapewnia ramy ściślejszej współpracy między uczestniczącymi państwami członkowskimi zarówno w zakresie zobowiązań, jak i projektów, Rada zachęca uczestniczące państwa członkowskie do częstszego i pełniejszego korzystania z tej formy współpracy, która uzupełnia inne inicjatywy i procesy w dziedzinie obronności - w szczególności CDP, CARD i Europejski Fundusz Obronny - i która jest z nimi spójna. Państwa te są również proszone, aby - uwzględniając Strategiczny kompas - wykorzystywały w ramach PESCO, o ile to możliwe, ewentualne nowe rozwiązania w kontekście wspólnych zamówień, przy zapewnieniu pełnej zgodności z programami EDA i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2418 9  w sprawie ustanowienia instrumentu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez zamówienia realizowane na zasadzie współpracy, oraz zwiększania zdolności produkcyjnych EDTIB, przy zapewnieniu pełnej zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1525 10  w sprawie wspierania produkcji amunicji.

22. Rada jest zdeterminowana zapewnić spójność inicjatyw UE w dziedzinie obronności i uważa, że PESCO odegra w tym centralną rolę, także w kontekście wszelkich przyszłych unijnych polityk i instrumentów w dziedzinie obronności. Rada przypomina zatem, że należy określić charakter i zakres synergii, jakie można by rozwinąć między PESCO a przyszłymi instrumentami służącymi wzmocnieniu EDTIB.

23. Z uwagi na kontekst geopolityczny i nowe wysiłki w dziedzinie unijnej obronności, zasadnicze znaczenie ma zapewnienie politycznego bodźca i większej podmiotowości uczestniczących państw członkowskich, jeśli PESCO ma pozostać inicjatywą strategiczną w pełnym znaczeniu tego słowa. Należy kontynuować regularne dyskusje polityczne na wysokim szczeblu między uczestniczącymi państwami członkowskimi a Wysokim Przedstawicielem, również jako wiceprzewodniczącym Komisji i szef EDA, w tym na forum odpowiednich organów przygotowawczych Rady, w szczególności na forum Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa, EUMC i Grupy Polityczno-Wojskowej, oraz w innych odpowiednich formatach. Rada zwraca się również do sekretariatu PESCO o dalsze wspieranie uczestniczących państw członkowskich we wszystkich działaniach określonych w niniejszym zaleceniu, w tym poprzez organizowanie regularnych spotkań z przedstawicielami uczestniczących państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2023 r.

1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. C 88 z 8.3.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 464 z 17.11.2021, s. 1.
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/1015 z dnia 23 maja 2023 r. w sprawie potwierdzenia uczestnictwa Danii w PESCO i zmiany decyzji (WPZiB) 2017/2315 w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich (Dz.U. L 136 z 24.5.2023, s. 73).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/995 z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie zmiany i aktualizacji decyzji (WPZiB) 2018/340 ustanawiającej listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 135 z 23.5.2023, s. 123).
6 Decyzja Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO (Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3).
7 Decyzja Rady (WPZiB) 2023/385 z dnia 20 lutego 2023 r. w sprawie udziału Kanady w projekcie PESCO sieci centrów logistycznych w Europie i wsparcia operacji (Dz.U. L 53 z 21.2.2023, s. 14).
8 Decyzja Rady (WPZiB) 2022/2244 z dnia 14 listopada 2022 r. w sprawie udziału Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" (Dz.U. L 294 z 15.11.2022, s. 22).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2418 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie ustanowienia instrumentu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez zamówienia realizowane na zasadzie współpracy (EDIRPA) (Dz.U. L 2023/2418 z 26.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2418/oj).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1525 z dnia 20 lipca 2023 r. w sprawie wspierania produkcji amunicji (ASAP) (DZ.U L 185 z 24.7.2023. s. 7).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.994

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Rady z dnia 13 listopada 2023 r. oceniające postępy uczestniczących państw członkowskich w wypełnianiu zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO)
Data aktu: 13/11/2023
Data ogłoszenia: 14/11/2023