[Odesłanie prejudycjalne - Pomoc przyznawana przez państwa członkowskie - Wsparcie dla energii ze źródeł odnawialnych - Budowa farmy wiatrowej - Komunikat Komisji zatytułowany "Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020" - Punkt 19 ppkt 44 i przypis 66 - Pojęcia "rozpoczęcia prac", "robót budowlanych związanych z inwestycją", "innego zobowiązania, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna" i "niezbędnego krajowego zezwolenia na realizację projektu" - Rodzaj i intensywność badania, które musi przeprowadzić właściwy organ krajowy](C/2023/931)
Język postępowania: estoński
(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2023 r.)
Sąd odsyłający
Tallinna Halduskohus
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Est Wind Power OU
Strona przeciwna: Elering AS
Sentencja
1) Punkt 19 ppkt 44 komunikatu Komisji zatytułowanego "Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020" w związku z motywem 42 decyzji Komisji C(2017) 8456 z dnia 6 grudnia 2017 r. w sprawie zmian estońskiego programu pomocy na rzecz odnawialnych źródeł energii i kogeneracji [pomoc państwa SA.47354 (2017/NN)]
należy interpretować w ten sposób, że:
pojęcie "rozpoczęcia prac" odnosi się, po pierwsze, do rozpoczęcia robót budowlanych związanych z projektem inwestycyjnym, który umożliwia wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych, a po drugie, do jakiekolwiek innego zobowiązania, które w dniu 1 stycznia 2017 r. doprowadziło dany projekt inwestycyjny, niezależnie od jego charakteru i kosztu, do takiego etapu zaawansowania, że mógł on być z bardzo wysokim prawdopodobieństwem ukończony.
2) Punkt 19 ppkt 44 komunikatu Komisji zatytułowanego "Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020" w związku z motywami 42-44 decyzji C(2017) 8456
należy interpretować w ten sposób, że:
właściwy organ krajowy jest zobowiązany, w celu stwierdzenia "rozpoczęcia prac" w rozumieniu pkt 19 ppkt 44 wytycznych z 2014 r., przeprowadzić w każdym indywidualnym przypadku analizę etapu zaawansowania danego projektu inwestycyjnego oraz prawdopodobieństwa jego ukończenia, która to analiza nie może ograniczać się do oceny czysto faktycznej lub formalnej i może wymagać, w zależności od przypadku, pogłębionej analizy ekonomicznej.
3) Punkt 19 ppkt 44 komunikatu Komisji zatytułowanego "Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020" w związku z motywem 42 decyzji C(2017) 8456
należy interpretować w ten sposób, że:
- pojęcie "rozpoczęcia prac" w rozumieniu pkt 19 ppkt 44 oznacza w sposób konieczny, że wykonawcy przysługuje prawo użytkowania gruntu, na którym dany projekt inwestycyjny zostanie zrealizowany, oraz posiada on niezbędne zezwolenie krajowe na realizację tego projektu;
- pojęcie "niezbędnego zezwolenia krajowego na realizację projektu", o którym mowa w tym motywie 42, należy interpretować w świetle prawa krajowego oraz w ten sposób, że zezwolenie to pozwala na wykonanie robót budowlanych związanych z danym projektem inwestycyjnym;
- istnienia w dniu 1 stycznia 2017 r. toczącego się sporu dotyczącego odmowy wydania takiego zezwolenia i uniemożliwiającego kontynuację tego projektu nie powinno się brać pod uwagę przy ocenie stanu zaawansowania wspomnianego projektu.