(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2023 r.)
4 września 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("wniosek").
Celem wniosku jest umożliwienie współpracy administracyjnej między właściwymi organami podatkowymi w Unii Europejskiej a ich odpowiednikiem w Zjednoczonym Królestwie. Ponieważ współpraca ta, jak określono bardziej szczegółowo w umowie o gwarantowanym poziomie usług, która stanowi jeden z załączników do wniosku (załącznik I), wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, również przez Komisję, EIOD zaleca odniesienie do zgodności z RODO 1 i rozporządzenia 2 (UE) 2018/1725 w motywie wniosku.
Ponadto EIOD zaleca uwzględnienie we wniosku konkretnego odniesienia do decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony jako podstawy prawnej umożliwiającej przekazywanie danych osobowych przez właściwe organy w Unii Europejskiej właściwym organom w Zjednoczonym Królestwie. Europejski Inspektor Ochrony Danych zaleca również uzupełnienie umowy o gwarantowanym poziomie usług (o której mowa w załączniku I do wniosku) przepisami szczegółowymi określającymi wszystkie istotne aspekty ochrony danych.
1. Wprowadzenie
1. 4 września 2023 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("wniosek").
2. Do wniosku dołączono cztery załączniki, w których zawarto:
- projekt decyzji Specjalnego Komitetu Handlowego ds. Współpracy Administracyjnej w zakresie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("Specjalny Komitet Handlowy") w sprawie procedury zawarcia umowy o gwarantowanym poziomie usług (załącznik I);
- projekt decyzji specjalnego Komitetu ds. Handlu w sprawie kwoty i sposobów wniesienia przez Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wkładu finansowego do budżetu ogólnego Unii w związku z kosztami, jakie będą wynikać z udziału Zjednoczonego Królestwa w europejskich systemach informatycznych (załącznik II);
- projekt decyzji Specjalnego Komitetu Handlowego ustanawiającej przepisy wykonawcze do postanowień dotyczących pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności, zawartych w Protokole w sprawie współpracy administracyjnej i zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej oraz w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków i ceł (załącznik III);
- projekt decyzji Specjalnego Komitetu ds. Handlu w sprawie przyjęcia standardowych formularzy do przekazywania informacji i danych statystycznych, przekazywania informacji za pomocą wspólnej sieci łączności oraz praktycznych ustaleń dotyczących organizacji kontaktów między centralnymi biurami łącznikowymi i wydziałami łącznikowymi (załącznik IV).
3. Celem wniosku 3 jest określenie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w Specjalnym Komitecie Handlowym ds. Współpracy Administracyjnej w dziedzinie VAT oraz Odzyskiwania Podatków i Ceł w związku z planowanym przyjęciem decyzji dotyczących wdrożenia Protokołu w sprawie współpracy administracyjnej i zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej oraz w sprawie wzajemnej pomocy przy odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących podatków i ceł ("protokół w sprawie VAT", "PVAT"), jak określono w art. 39 ust. 2 PVAT Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") 4 .
4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 4 września 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725. EIOD zauważa, że brakuje odniesienia do tych konsultacji w motywie wniosku. W związku z tym EIOD zaleca umieszczenie takiego odniesienia w motywie wniosku.
3. Wnioski
12. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) dodanie odniesienia do konsultacji z EIOD zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w motywie wniosku;
(2) dodanie do wniosku motywu określającego, że "przetwarzanie danych osobowych w kontekście niniejszej decyzji Rady musi być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/679 oraz z rozporządzeniem (UE) 2018/1725";
(3) uwzględnienie we wniosku konkretnego odniesienia do decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony jako podstawy prawnej umożliwiającej przekazywanie danych osobowych przez właściwe organy w Unii Europejskiej właściwym organom w Zjednoczonym Królestwie;
(4) zawarcie szczegółowych przepisów umowy o gwarantowanym poziomie usług (o której mowa w załączniku I do wniosku), określających wszystkie istotne aspekty ochrony danych.