(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2023 r.)
19 czerwca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie szybszego i bezpieczniejszego mechanizmu ulg w nadmiernym podatku u źródła. Wniosek ma na celu wprowadzenie skuteczniejszych procedur w zakresie podatku u źródła, a jednocześnie zapewnienie państwom członkowskim narzędzi niezbędnych do skutecznego zwalczania oszustw i nadużyć podatkowych.
EIOD zauważa, że wniosek wiązałby się z przetwarzaniem danych osobowych, w szczególności danych osobowych dotyczących podatników jako osób fizycznych uprawnionych do otrzymywania dywidend lub odsetek z tytułu papierów wartościowych podlegających opodatkowaniu u źródła w państwie członkowskim. Ponadto wniosek wymagałby zapewnienia przez państwa członkowskie zautomatyzowanego procesu wydawania cyfrowych certyfikatów rezydencji podatkowej do celów podatkowych w bardziej ogólnym wymiarze.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek ma na celu uwzględnienie odpowiednich aspektów ochrony danych, w tym ograniczenia celu, minimalizacji danych i ograniczenia przechowywania. EIOD przypomina jednak, że każde wykorzystanie cyfrowych certyfikatów rezydencji podatkowej do celów innych niż stosowanie procedur w zakresie podatku u źródła ustanowionych we wniosku wymagałoby własnej (odrębnej) podstawy prawnej na mocy prawa Unii lub prawa państw członkowskich. Z tego względu EIOD zaleca usunięcie art. 4 ust. 2 lit. g) wniosku lub określenie celów (innych niż ulga w podatku u źródła), do których wykorzystywany byłby cyfrowy certyfikat rezydencji podatkowej, a także odpowiednich kategorii danych osobowych.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że wniosek ściśle określa zakres, w jakim prawa osób, których dane dotyczą, mogą zostać ograniczone. W celu zapewnienia, aby proponowane ograniczenia nie trwały dłużej niż jest to absolutnie niezbędne i były stosowane wyłącznie w uzasadnionych przypadkach, EIOD zaleca dodanie w art. 20 ust. 1 wniosku sformułowania: "w zakresie, w jakim wykonywanie takich praw mogłoby zagrozić postępowaniom przygotowawczym".
1. Wprowadzenie
1. 19 czerwca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie szybszego i bezpieczniejszego mechanizmu ulg w nadmiernym podatku u źródła 1 ("wniosek").
2. Zgodnie z uzasadnieniem 2 główne cele wniosku są następujące:
- wspieranie dobrego funkcjonowania unii rynków kapitałowych poprzez ułatwianie inwestycji transgranicznych oraz
- zapewnianie sprawiedliwego opodatkowania przez zapobieganie oszustwom i nadużyciom podatkowym.
3. Aby osiągnąć te cele, wniosek ma wprowadzić efektywniejsze procedury w zakresie podatku u źródła, a jednocześnie zapewnić państwom członkowskim narzędzia niezbędne do skutecznego zwalczania oszustw i nadużyć podatkowych 3 .
4. Jak wyjaśniono w uzasadnieniu 4 , wniosek opiera się na planie działania na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą 5 oraz planie działania na rzecz unii rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw 6 .
5. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 19 czerwca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR 7 . EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 EUDPR.
7. Wnioski
19. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) skreślenie art. 4 ust. 2 lit. g) wniosku lub określenie celów (innych niż ulga w podatku u źródła), do których cyfrowy certyfikat rezydencji podatkowej byłby wykorzystywany, a także odpowiednich kategorii danych osobowych;
(2) dodanie w art. 20 ust. 1 wniosku sformułowania "w zakresie, w jakim wykonywanie takich praw mogłoby zagrozić postępowaniom przygotowawczym".
Bruksela, dnia 8 sierpnia 2023 r.
1 COM(2023) 324 final.
2 COM(2023) 324 final, s. 3.
3 COM(2023) 324 final, s. 3.
4 COM(2023) 324 final, s. 3.
5 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady "Plan działania na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą" (COM(2020) 312 final).
6 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" (COM(2020) 590 final).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz w sprawie swobodnego przepływu takich osób danych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 45/2001 i decyzję nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).