Komunikat Komisji - Wytyczne na podstawie art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczące zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów

KOMUNIKAT KOMISJI
Wytyczne na podstawie art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczące zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów
(2023/C 66/02)

I. WPROWADZENIE

Osoby cechujące się umiejętnością korzystania z mediów potrafią dokonywać świadomych wyborów, zdają sobie sprawę z charakteru treści i usług, a także są w stanie korzystać z całego zakresu możliwości stwarzanych przez różne technologie komunikacyjne. Umieją lepiej chronić siebie i swoją rodzinę przed szkodliwymi lub nielegalnymi treściami. Umiejętność korzystania z mediów może również służyć jako cenne narzędzie zwalczania rozprzestrzeniania dezinformacji, umożliwiając użytkownikom krytyczną ocenę źródła informacji, a tym samym wykrywanie fałszywych lub wprowadzających w błąd treści, jak określono w wytycznych Komisji dotyczących wzmocnienia kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji 1 . Umiejętność korzystania z mediów umożliwia zatem ludziom uczestnictwo w bardziej otwartej i świadomej debacie demokratycznej.

Krytyczny charakter umiejętności korzystania z mediów oraz potrzeba jej wzmocnienia zostały uznane w europejskim planie działania na rzecz demokracji 2  i w planie działania na rzecz mediów i sektora audiowizualnego (MAAP) 3 . Podnoszenie umiejętności i kompetencji cyfrowych na potrzeby transformacji cyfrowej, w tym umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów, jest jednym ze strategicznych priorytetów Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej 4 .

W motywie 59 dyrektywy (UE) 2018/1808 uznano, że "umiejętność korzystania z mediów" oznacza umiejętności, wiedzę i rozumienie, które pozwalają skutecznie i bezpiecznie używać mediów. Aby ludzie mieli możliwość dotarcia do informacji oraz odpowiedzialnie i bezpiecznie wykorzystywali, krytycznie oceniali i tworzyli treści medialne, muszą posiąść zaawansowane umiejętności korzystania z mediów.

Umiejętność korzystania z mediów nie powinna być ograniczona do zdobywania wiedzy o narzędziach i technologiach, ale powinna mieć na celu wyposażanie ludzi w umiejętność krytycznego myślenia niezbędną do dokonywania ocen, analizowania złożonych realiów oraz odróżniania opinii od faktów. Konieczne jest zatem, aby państwa członkowskie, oprócz dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo oraz we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, promowały rozwój umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych, wśród osób w każdym wieku i w odniesieniu do wszystkich mediów. Należy uważnie śledzić postępy w tym zakresie.

W dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych 5  (art. 33a ust. 1) określono nowe obowiązki państw członkowskich w zakresie promowania i stosowania środków mających na celu rozwijanie umiejętności korzystania z mediów.

Zgodnie z art. 33a ust. 2 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie z wykonania tego obowiązku do dnia 19 grudnia 2022 r., a następnie co trzy lata.

Zgodnie z art. 33a ust. 3 po zasięgnięciu opinii Komitetu Kontaktowego Komisja wydaje wytyczne co do zakresu takich sprawozdań.

W art. 28b dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych ustanowiono również obowiązki platform udostępniania wideo w zakresie umiejętności korzystania z mediów w kontekście ochrony użytkowników przed nielegalnymi i szkodliwymi treściami. Zgodnie z art. 28b ust. 3 lit. j) państwa członkowskie muszą zapewnić, aby wszyscy dostawcy platform udostępniania wideo podlegający ich jurysdykcji oferowali skuteczne środki i narzędzia kształtowania umiejętności korzystania z mediów oraz podnosili świadomość użytkowników odnośnie do tych środków i narzędzi.

Zgodnie z art. 28b ust. 5 Państwa członkowskie ustanawiają niezbędne mechanizmy oceny odpowiedniości wszelkich takich środków stosowanych przez dostawców platformy udostępniania wideo i powierzają ocenę tych środków krajowym władzom lub organom regulacyjnym.

Zgodnie z motywem 5 dyrektywy (UE 2018/1808) usługi mediów społecznościowych powinny być objęte tymi obowiązkami, jeżeli dostarczanie audycji i filmów wideo stworzonych przez użytkowników stanowi podstawową funkcjonalność tej usługi. Dostarczanie audycji i filmów wideo stworzonych przez użytkownika można uznać za podstawową funkcję usługi mediów społecznościowych, jeżeli treści audiowizualne nie są jedynie pomocnicze w stosunku do jej działalności lub nie stanowią jej niewielkiej części 6 .

Art. 30b ust. 3 lit. b) dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych stanowi, że Europejska Grupa Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA) wymienia doświadczenia i sprawdzone rozwiązania dotyczące stosowania ram regulacyjnych w zakresie audiowizualnych usług medialnych, w tym dotyczące dostępności oraz umiejętności korzystania z mediów.

Kolejnym forum wymiany najlepszych praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów i badania synergii jest grupa ekspertów Komisji ds. umiejętności korzystania z mediów (Media Literacy Expert Group - MLEG) 7 . Grupa ekspertów Komisji ds. zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie 8  również była ważnym forum wymiany informacji na temat skutecznych europejskich inicjatyw w dziedzinie kształcenia i szkolenia.

Zgodnie z art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych niniejszy dokument ma na celu przedstawienie wytycznych dotyczących zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów. W uzupełnieniu ogólnych celów określonych w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych wytyczne mają również pomóc państwom członkowskim w wymianie najlepszych praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów. W trakcie wydawania wytycznych Komisja skonsultowała się z Komitetem Kontaktowym zgodnie z art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

Wytyczne nie mają charakteru wiążącego. W zakresie, w jakim w wytycznych przedstawiono wykładnię dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, stanowisko Komisji pozostaje bez uszczerbku dla wykładni Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

II. OKRES SPRAWOZDAWCZY I ZAINTERESOWANI UCZESTNICY RYNKU MEDIALNEGO

1. Okres sprawozdawczy

Art. 2 dyrektywy (UE) 2018/1808 zobowiązuje państwa członkowskie do transpozycji dyrektywy do dnia 19 września 2020 r. W związku z tym sprawozdania państw członkowskich powinny początkowo obejmować okres od września 2020 r. do października 2022 r 9 . Kolejne sprawozdania powinny obejmować odpowiednie trzyletnie okresy kończące się w październiku ostatniego roku danego okresu.

2. Zainteresowani uczestnicy rynku medialnego

Zgodnie z art. 33a ust. 1 i art. 28b ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych sprawozdania państw członkowskich powinny obejmować co najmniej środki mające na celu rozwój umiejętności korzystania z mediów dotyczące audiowizualnych usług medialnych i platform udostępniania wideo, zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie.

III. STRUKTURA SPRAWOZDAŃ

1. Informacje ogólne

Sprawozdania powinny zawierać pięć sekcji (a. - e.; zob. poniżej). Pierwsze dwie sekcje (a. - b.) powinny zawierać co najmniej informacje w nich wskazane. Sekcje trzecia, czwarta i piąta (c., d. i e.) opierają się na podejściu dołożenia wszelkich starań w odniesieniu do opisu odpowiednich środków wskazanych w tych sekcjach. Państwa członkowskie mają również możliwość uwzględnienia wszelkich dodatkowych informacji, które uznają za istotne dla sprawozdania.

Każda sekcja sprawozdania powinna zawierać wykaz i, w miarę możliwości, krótki opis środków, ustaleń, działań i zmian. Krótki opis mógłby obejmować główne elementy, takie jak cele, docelowe podmioty lub grupy demograficzne, metody wykonywania oraz wyniki, jeżeli są dostępne. W miarę możliwości sprawozdania powinny również zawierać odniesienia do źródeł informacji, takich jak odpowiednie strony internetowe, nawet jeśli są one dostępne wyłącznie w językach narodowych.

2. Sekcje sprawozdań

a. Środki prawne lub środki z zakresu polityki

Państwa członkowskie powinny składać sprawozdania na temat środków ustawodawczych i innych środków o charakterze prawnym, które wprowadziły, oraz, w stosownych przypadkach, środków planowanych w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów. W szczególności powinny one informować o przepisach prawnych mających zastosowanie do audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo, zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, w tym w przypadkach, gdy takie przepisy są częścią szerszych ram umiejętności korzystania z mediów, na przykład obejmujących wszystkie usługi medialne lub wszystkie usługi społeczeństwa informacyjnego.

W miarę możliwości państwa członkowskie powinny również składać sprawozdania na temat szerszych środków z zakresu polityki, takich jak krajowe lub regionalne strategie i plany działania na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów.

W zakresie, w jakim obowiązujące przepisy prawne nakładają na dostawców audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo obowiązek wdrożenia środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów, państwa członkowskie powinny, w miarę możliwości, informować o takich środkach dostawców podlegających ich jurysdykcji. Jeżeli chodzi o platformy udostępniania wideo, państwa członkowskie powinny również informować o swoich ocenach stosowności środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów, które to środki są wdrażane przez dostawców platform udostępniania wideo podlegających ich jurysdykcji, z uwzględnieniem zestawu narzędzi umiejętności korzystania z mediów 10 .

b. Środki organizacyjne

Państwa członkowskie powinny informować o wprowadzonych środkach i rozwiązaniach organizacyjnych umożliwiających wdrożenie obowiązków w zakresie umiejętności korzystania z mediów wynikających z dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. W szczególności państwa członkowskie powinny wskazać, które organy lub władze, odpowiednio na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym, są odpowiedzialne za promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów, a także nadzór nad przestrzeganiem ewentualnych obowiązków nałożonych na dostawców audiowizualnych

W miarę możliwości sprawozdania powinny również zawierać informacje na temat struktur współpracy zainteresowanych stron oraz różnych zainteresowanych stron współpracujących z organami i władzami państw członkowskich do celów ich działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów.

c. Finansowanie publiczne i inne mechanizmy finansowania umiejętności korzystania z mediów

Państwa członkowskie powinny dołożyć wszelkich starań, aby opisać zakres i ramy czasowe publicznych środków finansowych przeznaczonych na promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów. Należy uwzględnić co najmniej budżet na szczeblu krajowym. W sprawozdaniach można by pokrótce opisać instrumenty finansowania wykorzystywane do finansowania działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów, w tym instrumenty mające na celu przyciągnięcie finansowania prywatnego.

d. Działania na rzecz zaangażowania i podnoszenia świadomości, w tym programy nauczania umiejętności korzystania z mediów

Państwa członkowskie powinny dołożyć wszelkich starań, aby informować o wszelkich prowadzonych przez siebie działaniach na rzecz zaangażowania lub podnoszenia świadomości w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach wiekowych w ramach kształcenia formalnego i uczenia się przez całe życie. W miarę możliwości i w stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą również odnosić się do odpowiednich działań w zakresie zaangażowania i podnoszenia świadomości prowadzonych przez uczestników rynku, instytucje naukowe lub organizacje pozarządowe. Mogą one obejmować Tygodnie Umiejętności Korzystania z Mediów, a także kampanie i działania szkoleniowe skierowane do konkretnych grup demograficznych, w tym młodych ludzi.

W związku z tym państwa członkowskie mogłyby zbadać możliwość ustanowienia ustrukturyzowanych środków komunikacji z krajowymi centrami Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych (European Digital Media Observatory - EDMO) 11 , finansowanych przez Komisję Europejską. Cele krajowych centrów EDMO obejmują (i) współpracę z krajowymi organami ds. mediów w zakresie monitorowania polityki platform internetowych i ekosystemu mediów cyfrowych oraz (ii) organizowanie działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów 12 .

W miarę możliwości państwa członkowskie mogłyby również informować o włączeniu środków mających na celu promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów do formalnych programów nauczania, w formie osobnych lub przekrojowych tematów, na różnych poziomach (w stosownych przypadkach na poziomie podstawowym, średnim, wyższym lub na innym poziomie kształcenia i szkolenia) 13 . Mogłoby to również obejmować specjalne moduły poświęcone umiejętności korzystania z mediów skierowane do nauczycieli i szkoleniowców, w szczególności w zakresie kształcenia wstępnego nauczycieli lub ustawicznego rozwoju zawodowego, zgodnie z zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego i internetowych usług informacyjnych 14 .

Sprawozdania mogłyby odnosić się do odpowiednich dostępnych publicznie zasobów w zakresie umiejętności korzystania z mediów, takich jak specjalne portale internetowe, nawet jeśli są dostępne wyłącznie w językach narodowych.

e. Środki i metody oceny

Państwa członkowskie, które stosują lub chciałyby wprowadzić środki służące ocenie wpływu regionalnych lub krajowych inicjatyw medialnych promujących umiejętność korzystania z mediów, w tym wskaźniki pomiaru wyników służące do oceny wpływu środków i metod w zakresie umiejętności korzystania z mediów, zachęca się do wymienienia i opisania takich środków i ich wyników w przedkładanych sprawozdaniach 15 .

IV. UWAGI NATURY PROCEDURALNEJ

Jak przewidziano w art. 30b ust. 3 lit. b) dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, ERGA musi wymieniać doświadczenia i sprawdzone rozwiązania dotyczące stosowania ram regulacyjnych w zakresie audiowizualnych usług medialnych, w tym dotyczące dostępności oraz umiejętności korzystania z mediów. Biorąc pod uwagę ten wymóg, Komisja zachęca krajowe organy regulacyjne do dalszej wymiany informacji i najlepszych praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów w kontekście ERGA, w tym w odniesieniu do stosowania niniejszych wytycznych.

Aby promować świadomość i wymianę najlepszych praktyk, sprawozdania państw członkowskich zostaną opublikowane na stronie internetowej Komisji.

Sprawozdania te będą również przydatne w świetle celów w zakresie umiejętności cyfrowych, które są częścią programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r 16 ., i mogą zostać uwzględnione w strategicznych planach działania państw członkowskich dotyczących cyfrowej dekady.

DODATEK

Wzór sprawozdań państw członkowskich dotyczących umiejętności korzystania z mediów

W celu uporządkowania sprawozdań państw członkowskich dotyczących umiejętności korzystania z mediów proponuje się następujące pytania: Więcej informacji na temat tego, co można uwzględnić, znajduje się w sekcji 2 niniejszych wytycznych.

a. Środki prawne lub środki z zakresu polityki
- Jakie środki ustawodawcze i inne środki o charakterze prawnym mające zastosowanie do audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo istnieją w Państwa kraju lub, w stosownych przypadkach, czy planuje się promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów?
- Czy w Państwa kraju nałożono na dostawców audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo obowiązek wdrożenia środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
- Jakie szersze środki polityczne wprowadzono w Państwa kraju w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów?
- Jak oceniają Państwo stosowność środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów wdrażanych przez dostawców platform udostępniania wideo podlegających jurysdykcji Państwa kraju, biorąc pod uwagę zestaw narzędzi w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
b. Środki organizacyjne
- Które organy lub władze w Państwa kraju są odpowiedzialne za promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów, a także nadzór nad przestrzeganiem ewentualnych obowiązków nałożonych na dostawców audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo?
Jakie konkretne zadania zostały im powierzone?
- Czy mogą Państwo przedstawić informacje na temat struktury lub struktur współpracy zainteresowanych stron oraz różnych zainteresowanych stron współpracujących z organami i władzami w Państwa kraju do celów ich działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
c. Finansowanie publiczne i inne mechanizmy finansowania umiejętności korzystania z mediów
- Czy mogą Państwo opisać zakres i ramy czasowe publicznych środków finansowych przydzielonych w Państwa kraju na promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów oraz instrumenty finansowania wykorzystywane do finansowania działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów, w tym wszelkie środki mające na celu przyciągnięcie finansowania prywatnego?
d. Działania na rzecz zaangażowania i podnoszenia świadomości, w tym programy nauczania umiejętności korzystania z mediów
- Jakie działania angażujące lub podnoszące świadomość są prowadzone w Państwa kraju i które z nich zostały przeprowadzone przez uczestników rynku, instytucje naukowe lub organizacje pozarządowe w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów?
- Czy Państwa kraj ustanowił ustrukturyzowane środki komunikacji z krajowymi centrami Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO) lub zbadał tę możliwość?
- Jakie środki wprowadzono w Państwa kraju w celu włączenia promowania i rozwoju umiejętności korzystania z mediów do formalnych programów nauczania na różnych poziomach, programów kształcenia zawodowego i ustawicznego nauczycieli i pedagogów, a także w celu publicznego udostępnienia odpowiednich zasobów w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
e. Środki i metody oceny
- Czy Państwa kraj stosuje lub chciałby wprowadzić środki służące ocenie wpływu regionalnych lub krajowych inicjatyw medialnych, w tym wskaźniki pomiaru wyników w celu oceny wpływu środków i metod w zakresie umiejętności korzystania z mediów? Jeśli tak, proszę wymienić i opisać te środki i ich wyniki.
Informacje dodatkowe
- Czy istnieją jakieś dodatkowe informacje istotne w kontekście tego sprawozdania?
1 COM(2021) 262 final.
2 Komunikat Komisji w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji, COM(2020) 790 final.
3 Komunikat Komisji "Europejskie media w cyfrowej dekadzie: plan działania na rzecz wsparcia odbudowy i transformacji, COM(2020) 784 final.
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027": nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej" COM/2020/624 final.
5 Do celów niniejszych wytycznych odniesienia do "dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych" należy rozumieć jako odniesienia do dyrektywy 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. (Dz.U. L 303 z 28.11.2018, str. 69). Dyrektywa jest dostępna pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018L1808&from=SK
6 Zob. również Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie stosowania w praktyce kryterium zasadniczej funkcji w odniesieniu do definicji "usługi platformy udostępniania wideo" zgodnie z dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych (Dz.U. C 223 z 7.7.2020, s. 3).
7 MLEG spotyka się dwa razy w roku i oferuje interaktywną przestrzeń do dyskusji między przedstawicielami państw członkowskich, z udziałem zaproszonych ekspertów z europejskich i światowych społeczności zajmujących się umiejętnością korzystania z mediów. Zob. https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups/consult?do=groupDetail.groupDetail&grou pID=2541&lang=pl
8 Przyczyniając się do realizacji Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej, grupa ekspertów opublikowała sprawozdanie końcowe ze swoich prac zawierające przegląd dobrych praktyk i zaleceń oraz wytycznych dla nauczycieli i pedagogów dotyczących zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie. Zob.: https://education.ec.europa.eu/focus- topics/digital-education/action-plan/action-7
9 Państwa członkowskie, mogą według uznania również zawrzeć odniesienia do środków lub działań wykraczających poza ten okres sprawozdawczy.
10 https://erga-online.eu/wp-content/uploads/2021/12/ERGA-AG3-2021-Report-on-Media-Literacy.pdf usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo. Powinny one również wskazywać, które konkretne zadania zostały powierzone tym organom lub władzom. W tym kontekście należy określić wszelkie zadania niezależnych organów regulacyjnych ds. mediów w dziedzinie umiejętności korzystania z mediów.
12 Obecnie 14 wybranych centrów krajowych stało się częścią sieci EDMO obejmującej wszystkie 27 państw członkowskich UE oraz Norwegię w EOG.
13 Dla celów tworzenia programów nauczania umiejętności korzystania z mediów, państwa członkowskie mogą uwzględnić ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework, jak również Wytyczne dla nauczycieli i pedagogów dotyczące przeciwdziałania dezinformacji i upowszechniania umiejętności cyfrowych za pośrednictwem kształcenia i szkolenia, dostępne pod adresem https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a224c235-4843-11ed-92ed- 01aa75ed71a1/language-pl
14 Zalecenie w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych jest dostępne tutaj: EUR-Lex - 32006H0952 - PL - EUR- Lex (europa.eu).
15 Aby ocenić poziom umiejętności korzystania z mediów, państwa członkowskie mogą korzystać z istniejących ram oceny. Ramy te obejmują Study on Assessment criteria for Media Literacy Levels: A comprehensive view of the concept of media literacy and an understanding of how media literacy levels in Europe should be assessed ("Badanie dotyczące kryteriów oceny poziomów umiejętności korzystania z mediów: kompleksowy przegląd koncepcji umiejętności korzystania z mediów oraz zrozumienie, w jaki sposób należy oceniać poziom umiejętności korzystania z mediów w Europie") (https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/115550fe-a89f-4086-82e5- c7573e26c38a), Testing and Refining Criteria to Assess Media Literacy Levels in Europe ("Testowanie i udoskonalanie kryteriów oceny poziomu umiejętności korzystania z mediów w Europie") (https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/4cbb53b5-689c- 4996-b36b-e920df63cd40) oraz Global media and information literacy assessment framework: country readiness and competencies ("Globalne ramy oceny umiejętności korzystania z mediów i informacji: gotowość i kompetencje krajowe") opracowane przez UNESCO (https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224655).
16 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. (Dz.U L 323 z 19.12.2022, s. 4).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.66.3

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji - Wytyczne na podstawie art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczące zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów
Data aktu: 23/02/2023
Data ogłoszenia: 23/02/2023
Data wejścia w życie: 23/02/2023