(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)7 grudnia 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania orzeczeń i przyjmowania dokumentów urzędowych dotyczących pochodzenia dziecka oraz w sprawie ustanowienia europejskiego poświadczenia pochodzenia dziecka.
Celem tego wniosku jest ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących jurysdykcji i prawa właściwego w zakresie ustalania pochodzenia dziecka w jednym z państw członkowskich w sytuacjach transgranicznych; wspólnych przepisów dotyczących uznawania lub, w zależności od przypadku, przyjmowania w jednym z państw członkowskich orzeczeń wydanych przez sąd w sprawach dotyczących pochodzenia dziecka oraz dokumentów urzędowych dotyczących pochodzenia dziecka sporządzonych lub zarejestrowanych w innym państwie członkowskim; oraz ustanowienie europejskiego poświadczenia pochodzenia dziecka.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje wyraźne odniesienia do stosowania RODO 1 , rozporządzenia UE o ochronie danych 2 oraz dyrektywy 3 o prywatności i łączności elektronicznej, a także określenie administratora w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych do celów wniosku oraz wyjaśnienie dotyczące przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych.
1. WPROWADZENIE
1. 7 grudnia 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania orzeczeń i przyjmowania dokumentów urzędowych dotyczących pochodzenia dziecka oraz w sprawie ustanowienia europejskiego poświadczenia pochodzenia dziecka ("wniosek") 4 .
2. Celem tego wniosku jest "ustanowienie wspólnych przepisów dotyczących jurysdykcji i prawa właściwego w zakresie ustalania pochodzenia dziecka w jednym z państw członkowskich w sytuacjach transgranicznych; wspólnych przepisów dotyczących uznawania lub, w zależności od przypadku, przyjmowania w jednym z państw członkowskich orzeczeń wydanych przez sąd w sprawach dotyczących pochodzenia dziecka oraz dokumentów urzędowych dotyczących pochodzenia dziecka sporządzonych lub zarejestrowanych w innym państwie członkowskim"; oraz ustanowienie europejskiego poświadczenia pochodzenia dziecka 5 .
3. Inicjatywę tę uznano za kluczowe działanie w strategii UE na rzecz praw dziecka 6 oraz w strategii UE na rzecz równości osób LGBTIQ 7 .
4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 12 grudnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 96 wniosku. W tym kontekście EIOD z zadowoleniem zauważa również, że wcześniej przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 rozporządzenia UE o ochronie danych.
3. WNIOSKI
9. W związku z powyższym EIOD nie ma dalszych uwag do wniosku.
Bruksela, dnia 26 stycznia 2023 r.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Dyrektywa 2002/58/WE parlamentu europejskiego i rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
4 COM(2022) 695 final.
5 Artykuł 1.
6 Strategia UE na rzecz praw dziecka, COM(2021) 142 final.
7 Unia równości: Strategia na rzecz równości osób LGBTIQ 2020-2025, COM(2020) 698 final. Zob. uzasadnienie, s. 2