Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE)

(notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2023/552)

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2023 r.)

W dniu 5.9.2023 Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia Rady (UE) 2022/1925 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji o wskazaniu ("decyzja") wskazano ByteDance jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") w odniesieniu do jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez ByteDance. Z analizy Komisji wynika, że usługa ta stanowi ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(2) Wraz z powiadomieniem ByteDance przedstawiło - na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych - argumenty mające na celu obalenie domniemania, że powinno zostać wskazane jako strażnik dostępu, ponieważ jego usługa TikTok osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. ByteDance złożyło wnioski o obalenie domniemania w odniesieniu do dwóch alternatywnych zakresów jego platformy TikTok jako (i) usługi sieci społecznościowej oraz (ii) usługi platformy udostępniania wideo. W decyzji odrzucono te wnioski dotyczące usługi TikTok, ponieważ przedstawione argumenty nie podważają w wyraźny sposób domniemania, że jest ona strażnikiem dostępu.

2. PROCEDURA

(3) W dniu 3 lipca 2023 r., na podstawie art. 3 ust. 3 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych, ByteDance powiadomiło Komisję, że osiąga progi określone w art. 3 ust. 2 lit. a) i b) aktu o rynkach cyfrowych, ale nie progi określone w art. 3 ust. 2 lit. c) w odniesieniu do usługi TikTok, która jego zdaniem kwalifikuje się jako podstawowa usługa platformowa udostępniania wideo, w odróżnieniu od podstawowej usługi platformowej w zakresie sieci społecznościowej. Wraz z tym powiadomieniem ByteDance przedstawiło swoje argumenty (zob. Wprowadzenie).

(4) 26 lipca 2023 r. Komisja przesłała pismo dotyczące powiadomienia ByteDance, w którym nakreśliła swoje wstępne opinie na temat powiadomienia ByteDance. ByteDance odpowiedziało na pismo Komisji 2 sierpnia 2023 r.

(5) 17 sierpnia 2023 r. na wniosek ByteDance odbyło się wirtualne spotkanie między ByteDance i służbami Komisji, na

którym ByteDance przedstawiło i bardziej szczegółowo wyjaśniło swoje argumenty i opinie przedstawione w formularzu GD i odpowiedzi z 2 sierpnia 2023 r.

3. RAMY PRAWNE

(6) W akcie o rynkach cyfrowych ustanowiono zestaw wąsko zdefiniowanych i obiektywnych kryteriów, które pozwalają zakwalifikować dużą platformę internetową jako strażnika dostępu. Wskazanie strażnika dostępu powinno być dokonane w odniesieniu do co najmniej jednej podstawowej usługi platformowej świadczonej przez przedsiębiorstwo, stanowiącej ważny punkt dostępu dla użytkowników biznesowych, za pośrednictwem którego docierają oni do użytkowników końcowych, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych. W celu stwierdzenia, czy usługa

świadczona przez przedsiębiorstwo jest podstawową usługą platformową spełniającą wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych, konieczne jest na wstępie zakwalifikowanie danej usługi i określenie jej zakresu. Istotnym kryterium kwalifikacji i określenia zakresu podstawowej usługi platformowej jest cel, do jakiego usługa jest wykorzystywana przez użytkowników końcowych lub biznesowych bądź obie te grupy.

(7) Zgodnie z art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych Komisja wskazuje przedsiębiorstwo jako strażnika dostępu, jeżeli spełnia ono trzy łączne wymogi, mianowicie:

a) wywiera znaczący wpływ na rynek wewnętrzny;

b) świadczy podstawową usługę platformową będącą ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych; oraz

c) zajmuje ugruntowaną i trwałą pozycję w zakresie prowadzonej przez siebie działalności lub można przewidzieć, że zajmie taką pozycję w niedalekiej przyszłości. Art. 3 ust. 2 zawiera domniemanie, że wymogi te są spełnione w przypadku osiągnięcia pewnych progów ilościowych, mianowicie rocznego obrotu lub kapitalizacji rynkowej, a także liczby użytkowników końcowych i biznesowych danej podstawowej usługi platformowej w każdym z trzech ostatnich lat obrotowych.

(8) Zgodnie z art. 3 ust. 5 akapit pierwszy aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo, które osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, może przedstawić, wraz z powiadomieniem, argumenty w celu wykazania, że na zasadzie wyjątku, choć osiągnęło wszystkie te progi, to ze względu na okoliczności, w których świadczy daną podstawową usługę platformową, nie spełnia wymogów wymienionych w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych. Art. 3 ust. 5 akapit drugi aktu o rynkach cyfrowych przewiduje, że jeżeli przedstawione argumenty nie są dostatecznie uzasadnione, ponieważ nie podważają w wyraźny sposób domniemań określonych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja może te argumenty odrzucić. Z drugiej strony, jeżeli Komisja uzna, że przedstawione dowody w wystarczający sposób wykazują, że wymogi określone w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych nie zostały spełnione, może przyjąć te argumenty, nawet bez przeprowadzania badania rynku na podstawie art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych.

4. OCENA KOMISJI

(9) W decyzji stwierdzono, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej zgodnie z art. 2 aktu o rynkach cyfrowych i jest ważnym punktem dostępu, za pośrednictwem którego użytkownicy biznesowi docierają do użytkowników końcowych, o czym mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) aktu o rynkach cyfrowych.

(10) Choć decyzja nie kwestionuje, że TikTok spełnia definicję usługi platformy udostępniania wideo, Komisja uważa, że cechy i funkcje TikToka wykraczają poza cechy i funkcje usługi platformy udostępniania wideo. Komisja jest zdania, że TikTok nie tylko spełnia definicję usługi sieci społecznościowej, ale ta klasyfikacja najlepiej odzwierciedla cechy i zakres funkcji TikToka. W związku z tym Komisja uważa, że TikTok stanowi podstawową usługę platformową sieci społecznościowej.

(11) W decyzji stwierdzono również, że stosowana przez ByteDance metodyka obliczania liczby użytkowników końcowych i biznesowych TikToka do celów oceny, czy osiągnięto progi określone w art. 3 ust. 2 lit. b) i c) aktu o rynkach cyfrowych, jest błędna. Wbrew tym obliczeniom, na podstawie informacji dostarczonych przez ByteDance, Komisja stwierdza, że ByteDance osiąga wszystkie progi określone w art. 3 ust. 2 w odniesieniu do TikToka.

(12) W decyzji uznano też, że wiele kontrargumentów ByteDance nie stanowi względów uznanych w akcie o rynkach cyfrowych za uzasadniające wyjątkowe obalenie domniemań zawartych w art. 3 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych. W każdym razie na podstawie oceny zawartej w decyzji Komisja stwierdza, że kontrargumenty ByteDance nie są dostatecznie uzasadnione, aby w wyraźny sposób podważyć domniemanie, że jest ono strażnikiem dostępu w odniesieniu do swojej usługi TikTok. Decyzja odrzuca zatem te kontrargumenty.

(13) Ustalenia zawarte w decyzji opierają się na informacjach dostępnych Komisji w czasie wydawania decyzji. Gdyby nastąpiła istotna zmiana stanu faktycznego, na podstawie którego podjęta została decyzja, lub gdyby decyzja została podjęta na podstawie niekompletnych, nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji, Komisja może ponownie rozpatrzyć lub zmienić tę decyzję, na podstawie art. 4 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych.

5. WNIOSKI

(14) Z przedstawionych powyżej powodów w decyzji wskazuje się ByteDance jako strażnika dostępu w odniesieniu do usługi sieci społecznościowej TikTok. Odrzuca się kontrargumenty podniesione przez ByteDance w tym względzie.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.552

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5.9.2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (notyfikowana jako dokument C(2023) 6102 final)
Data aktu: 27/10/2023
Data ogłoszenia: 27/10/2023