Język postępowania: węgierski(2023/C 54/19)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: V. Di Bucci, K. Talabér-Ritz, L. Malferrari i J. Tomkin, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Węgry
Żądania strony skarżącej
Stwierdzenie, że przyjmując a pedofil bűnelkövetőkkel szembeni szigorúbb fellépésről, valamint a gyermekek védelme érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2021. évi LXXIX. törvény (ustawa nr LXXIX z 2021 r. o przyjęciu surowszych środków przeciwko sprawcom przestępstw pedofilii oraz o zmianie niektórych ustaw celu zwiększenia ochrony małoletnich), Węgry uchybiły zobowiązaniom, które na nich ciążą na mocy prawa Unii, w następujący sposób:
(1)
- przewidując zakaz dostępu małoletnich do treści, które popularyzują lub prezentują odejście od tożsamości właściwej dla płci urodzenia, zmianę płci lub homoseksualność, Węgry naruszyły art. 3 ust. 2 dyrektywy 2000/31/WE o handlu elektronicznym 1 , art. 16 i 19 dyrektywy 2006/123/WE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym 2 , art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 1 7, 11 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
- przewidując zakaz dostępu małoletnich do reklamy popularyzującej lub prezentującej odejście od tożsamości właściwej dla płci urodzenia, zmianę płci lub homoseksualność, Węgry naruszyły art. 9 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) dyrektywy 2010/13/UE o audiowizualnych usługach medialnych 3 , art. 3 ust. 2 dyrektywy 2000/31/WE o handlu elektronicznym, art. 16 i 19 dyrektywy 2006/123/WE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 1 7, 11 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
- nakładając na dostawców usług medialnych oferujących linearne usługi medialne obowiązek zaklasyfikowania do kategorii V wszystkich programów, których elementem definiującym jest popularyzowanie lub prezentowanie odejścia od tożsamości właściwej dla płci urodzenia, zmiany płci lub homoseksualność, i w konsekwencji obowiązek nadawania ich w godzinach 22.00-5.00 oraz wyłączając tego rodzaju programy z możliwości zaklasyfikowania ich jako przekazu leżącego w interesie publicznym lub reklamy o użyteczności społecznej, Węgry naruszyły art. 6a ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE o audiowizualnych usługach medialnych oraz art. 1 7, 11 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
- nakładając na radę ds. mediów obowiązek zwrócenia się do państwa członkowskiego, w którego jurysdykcji działa dostawca usług medialnych o przyjęcie skutecznych środków i podjęcie działań w celu położenia kresu stwierdzonym przez radę ds. mediów naruszeniom, Węgry naruszyły art. 2 i art. 3 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE o audiowizualnych usługach medialnych.
- ustanawiając zakaz, by zawody związane z kulturą seksualną, życiem seksualnym, orientacją seksualną i rozwojem płciowym mogły podejmować działania nakierowane na popularyzację odejścia od tożsamości właściwej dla płci urodzenia, zmiany płci lub homoseksualności, Węgry naruszyły art. 16 i 19 dyrektywy 2006/123/UE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 1, 7, 11 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
(2) Przyjmując przepisy wymienione w ust. 1, Węgry naruszyły art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej.
(3) Nakładając na organ mający bezpośredni dostęp do zarejestrowanych danych obowiązek udostępnienia upoważnionemu do tego organowi zarejestrowanych danych osób, które dopuściły się wobec małoletnich przestępstw przeciwko wolności seksualneji moralności seksualnej, Węgry naruszyły art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/679 - ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, a także art. 8 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
(4) obciążenie Węgier kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W dniu 15 czerwca 2021 r. parlament węgierski przyjął a pedofil bűnelkövetőkkel szermbeni szigorúbb fellépésről, vamint a gyermekek védelme érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2021. évi LXXIX. törvény (ustawę nr LXXIX z 2021 r. o przyjęciu surowszych środków przeciwko sprawcom przestępstw pedofilii oraz o zmianie niektórych ustaw celu zwiększenia ochrony małoletnich). Ustawa ta wprowadza zmiany do szeregu różnych przepisów prawnych obejmujących w szczególności usługi medialne, reklamę, handel elektroniczny i edukację. Zmiany nakładają szereg zakazów i ograniczeń dotyczących popularyzowania lub prezentowania odejścia od tożsamości właściwej dla płci urodzenia, zmiany płci lub homoseksualności.
W dniu 15 lipca 2021 r. Komisja wszczęła przeciwko Węgrom w związku z ustawą LXXIX z 2021 r. postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.
Uznawszy odpowiedź udzieloną przez Węgry za niesatysfakcjonującą, Komisja rozpoczęła kolejny etap postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, a w dniu 2 grudnia 2021 r. skierowała do Węgier uzasadnioną opinię.
Uznawszy odpowiedź na uzasadnioną opinię za niesatysfakcjonującą, Komisja postanowiła wystąpić do Trybunału o stwierdzenie, że Węgry uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy art. 2, art. 3 ust. 1, art. 6a ust. 1 i art. 9 ust. 1 lit. c) ppkt (ii) dyrektywy 2010/13/UE o audiowizualnych usługach medialnych, art. 3 ust. 2 dyrektywy 2000/31/WE o handlu elektronicznym, art. 16 i 19 dyrektywy 2006/123/WE dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/679 - ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, art. 1, 7, art. 8 ust. 2, art. 11 i 12 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej.