Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty
(2023/C 49/02)(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

W dniu 24 października 2019 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Republiką Seszeli w celu zawarcia nowej umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty.

Obecnie z EIOD konsultowane są wnioski Komisji dotyczące podpisania i zawarcia tej umowy. EIOD z zadowoleniem przyjmuje włączenie do umowy art. 13 dotyczącego ochrony danych, który zwiększa poziom ochrony osób, których dane dotyczą. EIOD z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza doprecyzowanie, że dane są wykorzystywane przez właściwe organy wyłącznie w celu wykonania umowy oraz w celu zarządzania rybołówstwem, jego monitorowania, kontroli i nadzoru nad nim, a także że dane osobowe nie są przechowywane dłużej niż przez niezbędny okres, w którym były wymieniane. EIOD zaleca jednak wykorzystanie wspólnego komitetu (składającego się z przedstawicieli UE i Republiki Seszeli) w celu dalszego uszczegóławiania tych zabezpieczeń ochrony danych oraz ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO 1 /EUDPR 2 .

1. WPROWADZENIE

1. 10 listopada 2022 r. Komisja Europejska ("Komisja") wydała:

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Unii Europejskiej i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie podpisania"); oraz

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie zawarcia").

2. Celem wniosku w sprawie podpisania jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("Umowa"), zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 5 TFUE 3 .

3. Celem wniosku dotyczącego zawarcia jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy, zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 6 lit. a) pkt (v) oraz art. 218 ust. 7 TFUE 4 .

4. Celem zawarcia Umowy jest ustanowienie 5 :

- gospodarczej, finansowej, technicznej i naukowej współpracy w dziedzinie rybołówstwa, mającej na celu wspieranie zrównoważonego rybołówstwa na wodach Unii, gwarantującej ochronę i zrównoważoną eksploatację zasobów rybnych oraz rozwój sektora rybołówstwa Majotty;

- warunków dostępu statków rybackich Seszeli do wód Unii;

- rozwiązań dotyczących środków zarządzania działalnością połowową na wodach Unii, kontroli tej działalności i nadzoru nad nią w celu zapewnienia przestrzegania powyższych zasad i warunków, skuteczności środków ochrony i zrównoważonej eksploatacji stad ryb i zarządzania działalnością połowową oraz zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom.

5. Przedmiotową opinię EIOD wydaje się w odpowiedzi na konsultacje dotyczące wniosku w sprawie podpisania i wniosku w sprawie zawarcia przeprowadzone przez Komisję 10 listopada 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 8 6  wniosku w sprawie podpisania i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia.

5. WNIOSKI

19. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) Należy wykorzystać wspólny komitet do dalszego uszczegóławiania wymogów w zakresie ochrony danych określonych w art. 13 Umowy. Powinno to mieć na celu w szczególności określenie konkretnego okresu przechowywania oraz ustanowienie obowiązku anonimizacji pozostałych danych osobowych po upływie określonego czasu.

(2) Wykorzystanie wspólnego komitetu w celu ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO/EUDPR. W ten sposób EIOD zaleca Komisji należyte uwzględnienie wytycznych EROD 2/2020 dotyczących art. 46 ust. 2 lit. a) i art. 46 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 2016/679 w odniesieniu do przekazywania danych osobowych między organami i podmiotami publicznymi z EOG i spoza EOG.

Bruksela, 12 grudnia 2022 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Art. 1 wniosku w sprawie podpisania.
4 Art. 1 wniosku w sprawie zawarcia.
5 Art. 1 Umowy.
6 EIOD zauważa, że zarówno w motywie 8 wniosku w sprawie podpisania, jak i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia mowa jest o "opinii" Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. "Opinia" jest poprawnym określeniem.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.49.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 09/02/2023
Data ogłoszenia: 09/02/2023