Sprawa T-356/23: Skarga wniesiona w dniu 22 czerwca 2023 r. - Axima Concept i in./Wspólne Przedsięwzięcie Fusion for Energy

Skarga wniesiona w dniu 22 czerwca 2023 r. - Axima Concept i in./Wspólne Przedsięwzięcie Fusion for Energy
(Sprawa T-356/23)
(C/2023/47)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Axima Concept (Courbevoie, Francja), Ineo Nucléaire (Lyon), Exyte France (Aix-en-Provence) (przedstawiciele: S. Saif, P. Partsch i P. Paschalidis, adwokaci)

Strona pozwana: Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej

Żądania

Skarżące wnoszą do Sądu o:

- stwierdzenie, że żądanie rekompensaty na podstawie wezwań nr 48 i 72 z tytułu opóźnienia w realizacji projektu, żądanie dodatkowej rekompensaty za prace wykonane na podstawie Ordre de Service 36 oraz żądanie rekompensaty z tytułu częściowego rozwiązania, w drodze Ordre de Service 118, umowy nr F4E-OPE-30 przez Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej (zwane dalej "F4E") są dopuszczalne;

- stwierdzenie, że zgodnie z umową nr F4E-OPE-30 F4E jest zobowiązane do zapłaty na rzecz Omega Consortium rekompensaty za straty poniesione w wyniku spowodowanych przez F4E opóźnień w wykonaniu prac;

- stwierdzenie, że w świetle umowy nr F4E-OPE-30 F4E jest zobowiązane do zapłaty na rzecz Omega Consortium rekompensaty za wykonanie dodatkowych prac zgodnie z instrukcją F4E zawartą w Ordre de Service 36;

- stwierdzenie, że Ordre de Service 118 stanowi niezgodne z prawem częściowe rozwiązanie umowy nr F4E-OPE-30;

- nakazanie F4E zapłaty na rzecz Omega Consortium kwoty 15 732 201,65 EUR tytułem rekompensaty za koszty poniesione w wyniku spowodowanych postępowaniem F4E opóźnień w realizacji projektu, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dat określonych poniżej do dnia całkowitej zapłaty:

- (i) odsetkami od kwoty 4 678 821 EUR od dnia 11 grudnia 2020 r.;

- (ii) odsetkami od kwoty 5 176 778 EUR od dnia 11 maja 2021 r.; oraz

- (iii) odsetkami od kwoty 5 876 602,65 EUR od dnia 5 maja 2022 r.;

- zasądzenie od F4E na rzecz Omega Consortium kwoty 1 931 452,11 EUR tytułem rekompensaty za dodatkowe koszty poniesione w związku z wdrożeniem Ordre de Service 36, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dnia 11 maja 2021 r. do dnia całkowitej zapłaty;

- zasądzenie od F4E na rzecz Omega Consortium kwoty 3 639 284,85 EUR tytułem rekompensaty za koszty poniesione w związku z Ordre de Service 118, wraz z odsetkami od tej kwoty zgodnie z art. 1231-6 francuskiego kodeksu cywilnego, naliczanymi od dnia 30 lipca 2021 r. do dnia całkowitej zapłaty; oraz

- obciążenie F4E własnymi kosztami postępowania oraz kosztami postępowania poniesionymi przez Omega Consortium.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżące podnoszą trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący wielokrotnych naruszeń umowy nr F4E-OPE-30 przez F4E w okresie od dnia 31 grudnia 2017 r. do dnia 11 lipca 2021 r., co skutkowało opóźnieniami w realizacji prac przez Omega Consortium:

- projekt ITER jest projektem wielce problematycznym, nękanym opóźnieniami i przypadkami przekroczenia budżetu, a F4E jest znane z kultury nadmiernego obciążania pracą, stresu i niewłaściwego zarządzania. Związki zawodowe zaangażowane w projekt ITER opisały F4E (w liście skierowanym do Komisji Europejskiej) jako organizację charakteryzującą się "ogromnym obciążeniem pracą i presją wywieraną na pracowników, nieproporcjonalnym wykorzystaniem zasobów zewnętrznych podważającym długoterminową stabilność organizacji, brakiem zaufania do dyrektora i kierownictwa wyższego szczebla, dysfunkcyjnym i nieprzejrzystym wewnętrznym procesem decyzyjnym oraz ogólnie słabymi praktykami zarządzania";

- sytuacja ta miała wpływ na wiele osób i przedsiębiorstw pracujących nad projektem ITER, w tym na Omega Consortium. W zakresie, w jakim owe kwestie dotyczą umowy nr F4E-OPE-30, są one w dużej mierze związane z eksperymentalnym charakterem projektu ITER i niewłaściwym zarządzaniem tą umową przez F4E, pierwotnie pomyślaną jako umowa o roboty budowlane w trybie przyspieszonym typu "zaprojektuj i wybuduj", pozwalającą na minimalną ingerencję w projekt ze strony F4E. Zamiast tego F4E nakazało wprowadzenie ogromnej liczby zmian i (wbrew charakterowi umowy nr F4E-OPE-30) wzięło aktywny udział w projektowaniu prac Omega Consortium, co było możliwe dzięki przejęciu przez F4E roli inżyniera w ramach umowy nr F4E-OPE-30, którym powinna być niezależna strona trzecia. Doprowadziło to do ciągłych zmian projektowych równolegle z budową, skutkując znacznymi opóźnieniami w realizacji robót przez Omega Consortium i rodząc koszty, do rekompensaty których Omega Consortium ma prawo. Pomimo tego przez prawie pięć lat F4E nadużywało swojej pozycji "niezależnego" inżyniera, aby uniemożliwić Omega Consortium uzyskanie takiej rekompensaty.

2. Zarzut drugi dotyczący konieczności zapłaty na rzecz skarżących rekompensaty za dodatkowe prace wykonane w ramach realizacji instrukcji F4E zawartej w Ordre de Service 36. Omega Consortium wykonało prace i poniosło dodatkowe koszty. W związku z tym Omega Consortium jest umownie uprawnione do rekompensaty.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że częściowe rozwiązanie umowy nr F4E-OPE-30 w drodze instrukcji F4E zawartej w Ordre de Service 118 jest niezgodne z prawem. W lipcu 2021 r. F4E rozwiązało umowę w zakresie robót realizowanych przez Exyte, członka Omega Consortium, w celu zlecenia ich wykonania innym wykonawcom, z całkowitym naruszeniem wspomnianej umowy. W konsekwencji Omega Consortium jest uprawnione, oprócz opłaty za rozwiązanie przewidzianej w rzeczonej umowie, do rekompensaty za koszty poniesione wskutek rozwiązania owej umowy.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.47

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-356/23: Skarga wniesiona w dniu 22 czerwca 2023 r. - Axima Concept i in./Wspólne Przedsięwzięcie Fusion for Energy
Data aktu: 09/10/2023
Data ogłoszenia: 09/10/2023