Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2024 (2022/2185(BUI))

P9_TA(2023)0119
Preliminarz dochodów i wydatków Parlamentu na rok budżetowy 2024 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2024 (2022/2185(BUI))
(C/2023/467)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniające regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 4 ,

- uwzględniając wymogi dotyczące dodatkowości zawarte w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii), w szczególności jej motyw 90 i art. 27,

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020)0789), w szczególności jego pkt 9 dotyczący transportu zbiorowego,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2023 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 października 2022 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 6 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 7  i wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją, które zostały do niego załączone,

- uwzględniając rezolucję Rady z dnia 22 kwietnia 1970 r. w sprawie dżentelmeńskiej umowy o kontroli wydatków budżetowych, skonsolidowanej porozumieniem między Parlamentem Europejskim a Radą ze skutkiem wiążącym dla obu instytucji,

- uwzględniając śródterminową strategię EMAS na rok 2024 przyjętą przez komitet sterujący ds. zarządzania środowiskowego w Brukseli 15 grudnia 2020 r.,

- uwzględniając badanie "The European Parliament's carbon footprint - Towards carbon neutrality" ["Ślad węglowy Parlamentu Europejskiego - w kierunku neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla"],

- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 14/2014 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego: "W jaki sposób instytucje i organy UE obliczają, ograniczają i kompensują własną emisję gazów cieplarnianych?",

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 września 2020 r. w sprawie maksymalizacji potencjału w zakresie efektywności energetycznej zasobów budowlanych w UE 8 ,

- uwzględniając oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie wzorcowej roli ich budynków w kontekście dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej,

- uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego dla Prezydium dotyczące sporządzenia wstępnego projektu preliminarza budżetowego Parlamentu na rok budżetowy 2024,

- uwzględniając wstępny projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Prezydium 13 marca 2023 r. zgodnie z art. 25 ust. 7 oraz art. 102 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając projekt preliminarza budżetowego sporządzony przez Komisję Budżetową zgodnie z art. 102 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając art. 102 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0153/2023),

A. mając na uwadze, że budżet zaproponowany 13 lutego 2023 r. przez sekretarza generalnego we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego Parlamentu na 2024 r. wynosi 2 392 401 312 EUR, co oznacza wzrost o 6,46 % lub 145 mln EUR w porównaniu z budżetem na 2023 r.;

B. mając na uwadze, że w swojej (śródokresowej) prognozie z zimy 2023 r. Komisja przewiduje, że stopa inflacji w UE wyniesie 6,4 % w 2023 r. i 2,7 % w 2024 r.; mając na uwadze, że poziom wydatków w dziale 7 WRF na lata 2021-2027 opiera się na rocznym wzroście o 2 %;

C. mając na uwadze, że niezwykle ważna jest ochrona demokratycznego głosu Parlamentu, w szczególności biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną, zwłaszcza bezprawną wojnę Rosji z Ukrainą; mając na uwadze, że budżet Parlamentu musi być odpowiednio wyposażony, aby przygotować i przeprowadzić wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. oraz informować o znaczeniu demokratycznego zaangażowania i głosowania;

D. mając na uwadze, że wiarygodność Parlamentu zależy od jego zdolności do skupienia się na podstawowych pracach budżetowych, ustawodawczych i kontrolnych na najwyższym poziomie, przy jednoczesnym dawaniu przykładu innym instytucjom Unii, aby ostrożnie i skutecznie planować i realizować wydatki oraz odzwierciedlać panujące realia gospodarcze;

E. mając na uwadze, że Parlament musi odgrywać wiodącą rolę w transformacji cyfrowej i ekologicznej;

F. mając na uwadze, że w "Strategii w zakresie nieruchomości na okres po 2019 r." wspomniano o potrzebie utrzymania budynków w celu spełnienia obecnych norm bezpieczeństwa i rzeczywistych potrzeb ich użytkowników;

G. mając na uwadze, że w 1990 r. utworzono dobrowolny fundusz emerytalny na mocy przepisów Prezydium dotyczących systemu uzupełniających (dobrowolnych) ubezpieczeń emerytalnych 9 ;

Ogólne ramy

1. przypomina, że prawie dwie trzecie budżetu jest ustalane przez zobowiązania ustawowe; przypomina, że według obecnych prognoz Komisji indeksacja wynagrodzeń, zgodnie z regulaminem pracowniczym i Statutem posła do Parlamentu Europejskiego, wyniesie odpowiednio 4,4 % na lipiec 2023 r. i 3,4 % na lipiec 2024 r.; zauważa, że budżet na 2023 r. przewiduje indeksację wynagrodzeń w wysokości 2,6 % od lipca 2023 r.; zauważa, że Komisja Budżetowa będzie ściśle monitorować oficjalną prognozowaną ewolucję indeksacji wynagrodzeń;

2. zatwierdza porozumienie osiągnięte 21 marca 2023 r. w ramach procedury pojednawczej między Prezydium a Komisją Budżetową, aby ustalić zwiększenie budżetu o 6,06 % w stosunku do 2023 r., co odpowiada ogólnemu poziomowi w preliminarzu w wysokości 2 383 401 312 EUR na 2024 r., oraz odpowiednio zmniejszyć środki zaproponowane w następujących liniach budżetowych o łączną kwotę 12 195 000 EUR: 1 0 0 4 - Zwykłe koszty podróży, 1 4 0 5 - Wydatki na tłumaczenia ustne, 1 6 1 2 - Szkolenia i doskonalenie, 1 6 5 0 - Zdrowie i profilaktyka, 2 0 0 7 - Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych, 2 0 2 4 - Zużycie energii, 2 1 0 3 - Informatyka i telekomunikacja - Zwykłe działania związane z zarządzaniem aplikacjami ICT, 2 1 0 4 - Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w infrastrukturę, 2 1 4 - Wyposażenie i instalacje techniczne, 3 0 0 - Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy, 3 0 4 2 - Posiedzenia, kongresy, konferencje i delegacje, 3 2 0 - Pozyskanie opinii ekspertów, 3 2 1 - Wydatki na Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego, w tym na bibliotekę, archiwa historyczne, weryfikację rozwiązań naukowych i technologicznych (STOA) oraz Europejskie Centrum Mediów Naukowych, 3 2 4 2 - Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym, 4 2 2 - Wydatki związane z asystentami posłów;

ponadto postanowiono zwiększyć poziom wydatków we wstępnym projekcie preliminarza budżetowego zatwierdzonym przez Prezydium 13 marca 2023 r. o 3 195 000 EUR oraz odpowiednio zwiększyć środki zaproponowane w następujących liniach budżetowych:

1 4 0 0 - Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne - o 195 000 EUR, aby zapewnić środki na sfinansowanie dodatkowego personelu kontraktowego Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz w pozycji 10 1 - Rezerwa na nieprzewidziane wydatki - o 3 mln EUR;

3. zauważa, że w ramach wzrostu o 136 mln EUR w porównaniu z budżetem na 2023 r. wzrost o 120 mln EUR wynika ze zobowiązań statutowych, głównie z indeksacji wynagrodzeń (62,9 mln EUR) i zobowiązań finansowych wynikających z roku wyborczego (32,9 mln EUR); zauważa, że wzrost wydatków nieobowiązkowych wynosi 17 mln EUR, co stanowi wzrost o 1,97 % w porównaniu z 2023 r.;

4. uważa, że można uzyskać więcej oszczędności niż przewidywana kwota 15 mln EUR ze względu na ograniczenie działalności parlamentarnej w roku wyborczym;

5. z zadowoleniem przyjmuje powołanie przez Konferencję Przewodniczących w styczniu 2023 r. grupy roboczej ds. reformy parlamentarnej w następstwie prac grup dyskusyjnych mających na celu stworzenie bardziej nowoczesnego i wydajnego Parlamentu;

6. podkreśla, że przejrzystość, odpowiedzialność i uczciwość to podstawowe zasady etyczne obowiązujące w instytucjach Unii, w szczególności w Parlamencie jako domu europejskiej demokracji;

Komunikacja przed wyborami europejskimi w 2024 r.

7. z zadowoleniem przyjmuje kampanię informacyjną związaną z wyborami w 2024 r., która ma na celu wyjaśnienie obywatelom celu działalności Parlamentu i jego osiągnięć w bieżącej kadencji, a także powodu, dla którego głosowanie w wyborach może coś zmienić; zaznacza, że komunikacja partii politycznych i samych posłów jest główną siłą napędową wysokiego wskaźnika uczestnictwa obywateli Unii w wyborach europejskich oraz ich zaangażowania w te wybory i zainteresowania nimi; podkreśla rolę centrów Europa Experience jako integralnej części planu komunikacji w kampanii wyborczej;

8. przypomina, że w ramach procedury budżetowej na 2023 r. na kampanię wyborczą prowadzoną przez administrację Parlamentu przeznaczono 27,5 mln EUR; zauważa, że pozostałe 25 % (9,5 mln EUR) zostanie przydzielone w 2024 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że działania komunikacyjne będą kontynuowane po wyborach i obejmą ukonstytuowanie się nowego Parlamentu, wybór przewodniczącego Komisji i wysłuchania komisarzy;

9. podkreśla, że sam Parlament nie dysponuje zasobami niezbędnymi do dotarcia do 400 milionów uprawnionych wyborców i musi w związku z tym jak najlepiej wykorzystać w tym celu własne sieci podmiotów opiniotwórczych; uważa, że komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych również powinna odgrywać istotną rolę;

10. przypomina, że Parlament wspiera demokratyczne zaangażowanie i głosowanie obywateli oraz popiera wielojęzyczność i promuje prawa mniejszości narodowych, regionalnych i językowych; uważa, że Parlament może aktywnie przyczyniać się do walki z dezinformacją, w stosownych przypadkach udzielając informacji za pośrednictwem biur kontaktowych PE również w językach mniejszości i społeczności językowych; zachęca Prezydium, by rozważyło wspieranie działań komunikacyjnych odpowiadających potrzebom mniejszości narodowych, regionalnych i językowych w państwach członkowskich; podkreśla znaczenie aktywnego udziału biur kontaktowych PE we wdrażaniu prac Parlamentu w zakresie edukacji obywatelskiej przez liczne programy angażujące społeczności lokalne i mniejszości językowe, szkoły i uniwersytety; zwraca uwagę, że Parlament w znacznym stopniu dostosowuje swoje komunikaty w zależności od odbiorców docelowych; w tym kontekście odnotowuje odpowiedzi sekretarza generalnego na temat rezolucji Parlamentu z 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2023 oraz rezolucji z 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, podkreślające wysiłki podjęte przez biura kontaktowe PE w krajach bałtyckich po rozpoczęciu rosyjskiej wojny napastniczej w Ukrainie w celu informowania obywateli w języku ukraińskim, a także - w stosownych przypadkach - w języku rosyjskim, w szczególności, aby przeciwdziałać dezinformacji;

11. wzywa Prezydium do wspierania posłów w umożliwianiu grupom zwiedzających odwiedzenia Parlamentu; rozumie, że obecna sytuacja geopolityczna przyczynia się do trudności i wzrostu kosztów związanych z przyjazdem grup odwiedzających do Parlamentu; uznaje wartość, jaką grupy odwiedzających wnoszą w zwiększenie wskaźnika uczestnictwa, zaangażowania i zainteresowania obywateli Unii, zwłaszcza w roku wyborczym; w związku z tym wzywa Prezydium do dokonania przeglądu przepisów dotyczących wizyt sponsorowanych, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie programu grup odwiedzających, w szczególności w odniesieniu do taryfy kilometrowej i innych składników kosztów, gwarantujących równe warunki wszystkim obywatelom odwiedzającym posłów do PE, przy jednoczesnym zminimalizowaniu wpływu podróży na środowisko zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi;

Zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa

12. uważa za niezwykle ważne, aby Parlament był odpowiednio przygotowany na dezinformację i cyberataki, zwłaszcza w świetle zbliżających się wyborów; wzywa administrację do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków, aby chronić proces wyborczy przed nieuzasadnioną ingerencją; z zadowoleniem przyjmuje zasadniczy wkład Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych w integralność wyborów do Parlamentu Europejskiego w świetle rosnącego zagrożenia ingerencją zewnętrzną oraz dodaje niezbędne dodatkowe zasoby ludzkie w tym zakresie; z zadowoleniem przyjmuje współpracę między DG ITEC, DG SAFE i DG COMM, aby właściwie wykrywać i monitorować cyberataki oraz kampanie dezinformacyjne, zwłaszcza w mediach społecznościowych, oraz reagować na nie w szybki i jednoznaczny sposób; apeluje o dalszą współpracę z Komisją, Radą i Europejską Służbą Działań Zewnętrznych w zakresie dezinformacji w ramach współpracy międzyinstytucjonalnej inspirowanej łączeniem zasobów w jednym organie Unii, takim jak CERT-UE w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;

13. wzywa administrację do obsadzenia 40 stanowisk w dziedzinie cyberbezpieczeństwa uzgodnionych w ramach procedury budżetowej na 2023 r. do końca 2023 r. w celu dalszego zwiększania zdolności Parlamentu w zakresie cyberobrony i osiągnięcia odpowiedniego poziomu zdolności wewnętrznych przed wyborami w 2024 r.;

14. wzywa do oferowania regularnych i aktualizowanych programów szkoleniowych z zakresu cyberbezpieczeństwa wszystkim pracownikom Parlamentu;

Polityka w zakresie nieruchomości

15. przypomina o znaczeniu przejrzystego i sprawiedliwego procesu decyzyjnego w dziedzinie polityki w zakresie nieruchomości, z należytym uwzględnieniem art. 266 rozporządzenia finansowego, oraz o tym, że posłowie powinni mieć dostęp do szczegółowych informacji na temat stanu budynków, metodologii służącej do jego oceny, a także organów, które ją wdrażają, oraz kosztów ściśle niezbędnych prac w celu zapewnienia zgodności z ramami regulacyjnymi;

16. zaleca, aby w rocznym planowaniu budżetowym uwzględniano regularną renowację wszystkich budynków; zwraca uwagę, że taki przydział środków stanowi część proaktywnej polityki w zakresie nieruchomości, która musi koncentrować się na ekologicznej renowacji budynków i gwarantować, że Parlament dąży do maksymalizacji efektywności energetycznej, a tym samym zmniejsza zużycie energii i ogranicza emisje CO2 oraz obniża koszty eksploatacyjne związane z infrastrukturą Parlamentu;

17. ubolewa nad opóźnieniami w tworzeniu centrów Europa Experience przed wyborami we wszystkich państwach członkowskich; rozumie, że opóźnienia pozostają poza kontrolą Parlamentu; apeluje o utworzenie centrów Europa Experience, przy czym pierwszeństwo należy przyznać państwom członkowskim najbardziej oddalonym od trzech miejsc pracy; przypomina, że centra Europa Experience powinny umożliwić wszystkim obywatelom lepsze zrozumienie funkcjonowania instytucji unijnych;

18. zauważa, że w preliminarzu na 2024 r. nie przewidziano budżetu na duże inwestycje budowlane; przypomina Prezydium, że przed podjęciem jakiejkolwiek ważnej decyzji w sprawie kwestii związanych z budynkami należy odpowiednio poinformować Komisję Budżetową i skonsultować się z nią ze względu na istotne skutki budżetowe tych decyzji; sprzeciwia się przeznaczaniu jakichkolwiek środków przez przesunięcie na prace przygotowawcze do wszelkich dużych przedsięwzięć z zakresu nieruchomości bez uzyskania uprzedniego zatwierdzenia danego przedsięwzięcia przez władzę budżetową; odnotowuje stosowaną praktykę zbiorczego przesuwania niewykorzystanych środków na koniec roku na przedsięwzięcia z zakresu nieruchomości; przypomina, że praktykę taką stosuje się systematycznie w tych samych rozdziałach, tytułach i często dokładnie tych samych pozycjach budżetowych; uważa, że istnieje ryzyko, że taka praktyka może być postrzegana jako programowane przekroczenie budżetu; apeluje, aby przed kolejnym przesunięciem zbiorczym zastanowić się nad finansowaniem kluczowych inwestycji w oparciu o przejrzystość; zwraca się do Prezydium o pilne przeprowadzenie głosowania na posiedzeniu plenarnym w sprawie ponownego rozważenia przyszłości budynku Spaak w Brukseli; oczekuje, że celem wszelkich prac w budynku Spaak będzie zapewnienie jego zgodności z obowiązującymi przepisami, bezpieczeństwa i ochrony pracowników oraz osiągalnych inwestycji na rzecz oszczędności energii; oczekuje, że wszelkie decyzje będą podejmowane z zachowaniem pełnej przejrzystości, w tym zapewnienia władzy budżetowej dostępu do wszystkich istotnych dokumentów (planów i oceny technicznej) oraz szczegółowego podziału kosztów; w odniesieniu do siedziby w Strasburgu wzywa Prezydium do zapewnienia dostępności i odpowiedniego przyjmowania odwiedzających, a jednocześnie do nieszablonowego myślenia o wykorzystaniu pomieszczeń Parlamentu poza sesjami miesięcznymi; uważa, że wydatki na budynki powinny przede wszystkim być opłacalne i leżeć w długoterminowym interesie Parlamentu;

19. przypomina, że zdecydowana większość posłów popiera ideę jednej siedziby w celu zapewnienia efektywnego wydatkowania pieniędzy unijnych podatników i przejęcia przez Parlament instytucjonalnej odpowiedzialności za zmniejszenie śladu węglowego; przypomina, że należy znaleźć rozwiązania, aby zoptymalizować prace instytucjonalne Parlamentu, koszty finansowe i ślad węglowy; uważa, że zdobyte doświadczenie oraz inwestycje w pracę zdalną i posiedzenia zdalne mogą być podstawą dostosowania potrzeb w zakresie podróży służbowych pracowników; przypomina, że zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej Parlament ma mieć siedzibę w Strasburgu; zauważa, że trwałe zmiany wymagałyby zmiany Traktatu, do czego potrzebna jest jednomyślność;

20. z zadowoleniem przyjmuje politykę Parlamentu mającą na celu umożliwienie osobom z niepełnosprawnościami w pełni niezależnego korzystania z budynków Parlamentu i popiera dalsze środki i dostosowania, które będą konieczne w tym zakresie;

21. apeluje o przeprowadzenie analizy możliwości otwarcia zewnętrznych biur Parlamentu w krajach, które formalnie złożyły wniosek o przystąpienie do Unii, mianowicie w Republice Mołdawii, Ukrainie i Gruzji, oraz przypomina o potrzebie obecności Parlamentu w tych krajach przez aktywne kampanie informacyjne;

Ekologiczny Parlament

22. przypomina, że administracja Parlamentu pracuje obecnie nad kompleksowym podejściem do określenia długoterminowej polityki Parlamentu w zakresie nieruchomości, uwzględniającym w szczególności obowiązki w zakresie ochrony środowiska, efektywność energetyczną i gospodarkę odpadami zgodnie z pakietem "Gotowi na 55" i oczekuje, że wyniki zostaną podane do wiadomości publicznej; z zadowoleniem przyjmuje środki na rzecz oszczędności energii przyjęte przez Prezydium Parlamentu 2 maja i 3 października 2022 r.;

23. ponownie wyraża pełne poparcie dla celów systemu ekozarządzania (EMAS) Parlamentu na 2024 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że większość celów zostanie prawdopodobnie osiągnięta w 2024 r., i wzywa do dalszego dążenia do jak najszybszego osiągnięcia wszystkich celów;

24. odnotowuje wzrost cen jednostek emisji dwutlenku węgla; wzywa Parlament, by priorytetowo potraktował inwestycje w efektywność energetyczną i produkcję energii na miejscu i nie kompensował niskiego poziomu ambicji zakupem jednostek emisji dwutlenku węgla; wskazuje, że takie inwestycje w efektywność energetyczną są lepszą metodą osiągania optymalnego stosunku wartości do ceny; zachęca służby do ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych jako narzędzia informacyjnego (cena kalkulacyjna), a nie jako sztywnych opłat za emisję gazów cieplarnianych, ponieważ sztywne opłaty zwiększyłyby istniejące koszty cen kompensacji emisji, które i tak - zgodnie z przewidywaniami - będą rosły w najbliższej przyszłości w świetle niedawnego gwałtownego wzrostu cen jednostek emisji w celu ułatwienia osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla;

25. z zadowoleniem przyjmuje i wspiera inwestycje w energię ze źródeł odnawialnych oraz zachęca do stopniowego wycofywania paliw kopalnych, w szczególności do instalowania pomp ciepła, biorąc pod uwagę kryzys energetyczny i kontekst geopolityczny; przypomina, że w samej Brukseli w pomieszczeniach Parlamentu znajdują się 52 kotły gazowe; apeluje o opracowanie planu działania na rzecz stopniowego wycofywania paliw kopalnych wraz z konkretnymi celami pośrednimi, które należy uwzględnić w kolejnej wieloletniej strategii dotyczącej budynków, aby uniknąć powstawania aktywów osieroconych, oraz o przeprowadzenie analizy skuteczności i wydajności stosowania systemów pomp ciepła i innych odpowiednich technologii; odnotowuje, że Parlament zainstalował i nadal instaluje panele fotowoltaiczne, aby jeszcze bardziej zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych produkowanej na miejscu, tak aby osiągnąć cel 25 %; wzywa Parlament do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków w celu zmniejszenia średnio- i długoterminowego zużycia energii; zwraca się do sekretarza generalnego o wdrożenie zaktualizowanych badań i audytów dotyczących technicznej wykonalności instalacji paneli fotowoltaicznych na dachach budynków w Strasburgu, aby uwzględnić rozwój technologii i cen rynkowych od czasu przeprowadzenia pierwszych badań 10 lat temu oraz wartość dodaną w porównaniu z innymi rodzajami inwestycji w zakresie oszczędności energii; uważa, że należy wypośrodkować aspekt budżetowy ewentualnych decyzji w tej dziedzinie pomiędzy najlepszą wartością dodaną a rozsądną kwotą inwestycji w napiętej sytuacji budżetowej;

26. przypomina, że prawie dwie trzecie emisji dwutlenku węgla przez Parlament pochodzi z transportu osób; wzywa do promowania przejścia na niskoemisyjne alternatywy w podróżowaniu oraz do podsumowania nowych sposobów pracy wdrożonych w czasie pandemii, o ile nie wpływa to na jakość prac legislacyjnych i politycznych, zwłaszcza w miejscach pracy Parlamentu, oraz przyznaje, że dojazd wielu posłów z ich okręgów wyborczych do miejsc pracy Parlamentu wymaga długich podróży, które mogą oni odbywać jedynie samolotem; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Parlamentu zmierzające do zmniejszenia emisji CO2 przez czarterowanie pociągów oraz "inicjatywę na rzecz eliminowania papieru";

27. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Parlamentu zmierzające do zachęcenia pracowników do korzystania ze zrównoważonych środków transportu w celu dojazdu do pracy poprzez nieodpłatne oddanie do ich dyspozycji rowerów klasycznych i elektrycznych oraz zwrot części kosztów biletów na transport publiczny w zamian za ograniczenie dostępu do parkingów; przypomina posłom i grupom politycznym, że powinni przyczyniać się do ograniczenia transportu skrzyń między Brukselą a Strasburgiem na sesje plenarne, zgodnie z zobowiązaniem Prezydium, a także wzywa ich do tego; ponawia swój apel o zaplanowanie odpowiednich inwestycji w przyszłe budżety w zakresie odzyskiwania i ponownego wykorzystania deszczówki oraz bardziej racjonalnego wykorzystania wody;

28. w trosce o przejrzystość domaga się, aby tabela postępów w realizacji celów EMAS na okres po latach 2021-2024 była co roku uwzględniana we wstępnym projekcie preliminarza, ponieważ monitorowanie wydatków na rzecz klimatu jest wdrażane w odniesieniu do budżetów polityki Unii;

Inne kwestie

29. ubolewa, że część z 66 nowych stanowisk w planie zatrudnienia uzgodnionych w budżecie na 2022 r. dla sekretariatów komisji nadal nie jest w pełni obsadzona; przypomina o celu, jakim jest szybkie zwiększenie wsparcia dla komisji parlamentarnych zgodnie z wnioskiem zgłoszonym na sesji plenarnej; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje decyzję sekretarza generalnego o rezygnacji z równoległego zmniejszenia puli środków dla pracowników kontraktowych w DG IPOL od 2023 r., co umożliwi przywrócenie 25 stanowisk dla pracowników kontraktowych zlikwidowanych w 2022 r.; oczekuje, oprócz tej tymczasowej kompensacji, że sekretariaty komisji muszą zostać obsadzone tymi 66 uzgodnionymi stanowiskami i że nie będą one służyć żadnemu innemu celowi; zwraca się o przeprowadzanie regularnych ocen organizacji administracji i potrzeb kadrowych Parlamentu; apeluje w związku z tym o optymalizację podziału pracowników w Sekretariacie Parlamentu, zwłaszcza przez przesunięcie wolnych stanowisk między służbami;

30. wzywa Parlament do wprowadzenia okresu karencji dla byłych posłów, równego czasowi, w którym posłowie otrzymują odprawę przejściową i w którym nie mogą angażować się w lobbing lub działalność reprezentacyjną w Parlamencie;

31. uważa, że byłym posłom nie należy wypłacać dodatku z tytułu kosztów ogólnych; apeluje zatem o skreślenie art. 42 ust. 4 przepisów wykonawczych do Statutu posła;

32. dostrzega ogólne trudności napotykane przez instytucje Unii, w tym Parlament, w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów, co ma wpływ na różnorodność i geograficzne rozmieszczenie siły roboczej; wzywa Prezydium i sekretarza generalnego do podejmowania ciągłych wysiłków w celu zapewnienia, że zatrudnienie w Parlamencie będzie równie atrakcyjne dla wszystkich narodowości Unii oraz że poprawi się równowaga geograficzna wśród pracowników; zwraca się do sekretarza generalnego, by przeprowadził ocenę ryzyka związanego z zatrudnianiem coraz większej liczby pracowników kontraktowych, włącznie z niebezpieczeństwem powstania dwupoziomowej struktury zatrudnienia w Parlamencie; podkreśla, że podstawowe stałe stanowiska i najważniejsze stałe zadania należy zarezerwować dla pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony;

33. uważa, że niedopuszczalne jest, aby Parlament przyczyniał się do normalizacji i legitymizacji niepewnych form zatrudnienia lub wykorzystywania fikcyjnych zielonych wpływów, oraz że musi on zobowiązać się do poszanowania, promowania i ochrony praw pracowników;

34. wyraża zadowolenie, że dyskusje na szczeblu Prezydium miały na celu zmianę przepisów wykonawczych do statutu akredytowanych asystentów parlamentarnych, tak aby dostosować zwrot kosztów ich podróży służbowych do zwrotu kosztów pozostałych pracowników na sesjach plenarnych, biorąc pod uwagę, że pula środków na diety parlamentarne pozostaje niezmieniona; przypomina, że wniosek ten był w przeszłości wielokrotnie przyjmowany na posiedzeniu plenarnym;

35. ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących i Prezydium o dokonanie przeglądu postanowień wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć, czy możliwe jest, aby akredytowani asystenci parlamentarni pod pewnymi warunkami towarzyszyli posłom w oficjalnych delegacjach i misjach Parlamentu;

36. zwraca się do Prezydium o opracowanie rozwiązania technicznego, które umożliwi posłom korzystanie z przysługującego im prawa do głosowania w czasie, gdy przebywają na urlopie macierzyńskim bądź ojcowskim lub na długim zwolnieniu chorobowym;

37. zwraca się do Prezydium o przeanalizowanie wykonalności i oszacowanie kosztów finansowych zapewnienia międzynarodowego tłumaczenia na język migowy podczas wszystkich debat plenarnych w poszanowaniu zasady równego dostępu dla wszystkich obywateli oraz wzywa do opracowania konkretnych inicjatyw mających na celu wprowadzenie tłumaczenia na języki migowe używane w poszczególnych państwach członkowskich podczas poszczególnych debat plenarnych, ze szczególnym uwzględnieniem debaty o stanie Unii, debat "To jest Europa" i uroczystych posiedzeń;

38. przypomina swoje wcześniejsze apele do Prezydium o zapewnienie tłumaczenia kluczowych rezolucji dotyczących polityki zagranicznej przyjętych na mocy art. 54 (sprawozdania z własnej inicjatywy) na języki urzędowe ONZ nienależące do Unii (a mianowicie arabski, chiński i rosyjski), a także rezolucji dotyczących poszczególnych krajów przyjętych na mocy art. 132 (rezolucja towarzysząca oświadczeniom Komisji lub wiceprzewodniczącego/wysokiego przedstawiciela) i art. 144 (rezolucja w trybie pilnym) na język urzędowy kraju, którego dana rezolucja dotyczy; uważa, że tłumaczenia te powinny być szybko i w widoczny sposób udostępniane na stronie internetowej Parlamentu, biorąc pod uwagę pilny charakter rezolucji w trybie pilnym i rezolucji w sprawie spraw zagranicznych Parlamentu;

39. wzywa do rzeczywistego zaangażowania na rzecz wdrożenia zasady wielojęzyczności;

40. wzywa do przeprowadzenia reformy w zakresie zwalczania wszelkiego rodzaju molestowania i nękania w Parlamencie; przyznaje, że Prezydium rozpoczęło prace nad wnioskiem wysuniętym na posiedzeniu plenarnym dotyczącym głównych etapów reformy Parlamentu, o których pierwotnie wspomniano w rezolucji z 26 października 2017 r. w sprawie przeciwdziałania molestowaniu i wykorzystywaniu seksualnemu w UE 10 , i do których zaliczono wprowadzenie obowiązkowych dla wszystkich pracowników i posłów szkoleń w zakresie przeciwdziałania molestowaniu;

41. odnotowuje, że zmieniony art. 44 ust. 2 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego przewiduje możliwość finansowania dodatkowych kosztów związanych z budżetami pomocy parlamentarnej przez dokonanie przesunięć środków z ich dodatku z tytułu kosztów ogólnych; zauważa jednak, że stoi to w sprzeczności z pułapem wydatków na pomoc parlamentarną określonym w art. 29 ust. 4; wzywa Prezydium do wprowadzenia niezbędnych zmian w przepisach wykonawczych, aby umożliwić zainteresowanym posłom przeniesienie części ich dodatku z tytułu kosztów ogólnych w przypadku, gdy ich dodatki na pomoc parlamentarną zostaną w pełni wykorzystane;

42. wzywa Parlament do dalszego podkreślania wobec osób starszych programów i strategii politycznych Unii dotyczących aktywnego starzenia się;

43. uważa za niezwykle ważne i leżące w najlepszym interesie Parlamentu, aby kierowcy Parlamentu otrzymali specjalne i dostosowane do swoich potrzeb szkolenie zawodowe, dające im możliwość radzenia sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami w kontekście ich obowiązków, w tym w zakresie bezpieczeństwa i ochrony; biorąc pod uwagę, że w Wydziale ds. Przewozu Osób DG INLO istnieje wiedza fachowa, uważa, że szkolenie można przeprowadzić za pomocą środków wewnętrznych, przy czym wyjątek stanowi infrastruktura potrzebna do szkolenia, taka jak specjalne obiekty szkoleniowe, na które należy przeznaczyć odpowiednie środki finansowe;

44. wzywa Prezydium do dopilnowania, aby wszystkie restauracje w Parlamencie zwiększyły stosunek jakości do ceny oraz do przywrócenia kontroli dostępu przy wejściach do restauracji samoobsługowych;

45. oczekuje, że wnioski przegłosowane na posiedzeniu plenarnym powinny zostać wdrożone;

46. wzywa Prezydium do podjęcia aktywnych działań w celu znalezienia wykonalnego, zgodnego z prawem i sprawiedliwego rozwiązania, biorąc pod uwagę pilną sytuację dobrowolnego funduszu emerytalnego;

o

o o

47. przyjmuje preliminarz budżetowy na rok budżetowy 2024;

48. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji i preliminarza budżetowego Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15.
5 Dz.U. C 434 z 15.11.2022, s. 160.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0366.
7 Dz.U. L 58 z 23.2.2023.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0227.
9 Teksty przyjęte przez Prezydium, PE 113.116/BUR./rev. XXVI/01-04-2009.
10 Dz.U. C 346 z 27.9.2018, s. 192

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024