Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie administracji elektronicznej przyspieszającej cyfrowe usługi publiczne, które wspierają funkcjonowanie jednolitego rynku (2022/2036(INI))

P9_TA(2023)0105
Administracja elektroniczna przyspieszająca cyfrowe usługi publiczne, które wspierają funkcjonowanie jednolitego rynku Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie administracji elektronicznej przyspieszającej cyfrowe usługi publiczne, które wspierają funkcjonowanie jednolitego rynku (2022/2036(INI))
(C/2023/444)

Parlament Europejski,

- uwzględniając komunikat Komisji z 19 kwietnia 2016 r. zatytułowany "Plan działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020: Przyspieszenie transformacji cyfrowej w administracji" (COM(2016)0179),

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 maja 2017 r. w sprawie planu działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020 1 ,

- uwzględniając deklarację z Tallina w sprawie administracji elektronicznej, podpisaną 6 października 2017 r. na posiedzeniu ministerialnym podczas estońskiej prezydencji Rady UE,

- uwzględniając raport ONZ z 2022 r. dotyczący administracji elektronicznej,

- uwzględniając opracowany przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) podręcznik zarządzania administracją cyfrową dla e-liderów,

- uwzględniając deklarację berlińską z 8 grudnia 2020 r. w sprawie społeczeństwa cyfrowego i administracji cyfrowej opartej na wartościach,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące działań e-administracji dla przedsiębiorstw,

- uwzględniając komunikat Komisji z 19 lutego 2020 r. zatytułowany "Europejska strategia w zakresie danych" (COM(2020)0066),

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 marca 2021 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie danych 2 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 9 marca 2021 r. zatytułowany "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" (COM(2021)0118),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 28 lipca 2022 r. zatytułowany "Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2022 r." (SWD(2022)0205),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 ("e-formularze") 4 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 z dnia 2 października 2018 r. w sprawie utworzenia jednolitego portalu cyfrowego w celu zapewnienia dostępu do informacji, procedur oraz usług wsparcia i rozwiązywania problemów, a także zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 5 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (wersja przekształcona) 6  (dyrektywa w sprawie otwartych danych),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) 7 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Cyfrowa Europa" oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 8 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 9 ,

- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł i zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (COM(2020)0673),

- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego zarządzania danymi (akt w sprawie zarządzania danymi) (COM(2020)0767),

- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej (COM(2021)0281),

- uwzględniając wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. (COM(2021)0574),

- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) (COM(2022)0068),

- uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia (COM(2022)0197),

- uwzględniając sprawozdanie Wspólnego Centrum Badawczego zatytułowane "GovTech Practices in the EU" [Praktyki GovTech w UE],

- uwzględniając opracowanie Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej Unii Europejskiej Parlamentu Europejskiego zatytułowane "Jednolity rynek cyfrowy a cyfryzacja sektora publicznego - GovTech i inne innowacje w zamówieniach publicznych",

- uwzględniając sprawozdanie grupy mędrców z marca 2022 r. w sprawie reformy unii celnej,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 04/2021 z 30 marca 2021 r. zatytułowane "Kontrole celne - niedostateczna harmonizacja szkodzi interesom finansowym UE",

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A9-0065/2023),

A. mając na uwadze, że efektywna cyfryzacja administracji publicznej zwiększa produktywność i odporność sektora publicznego 10 , podwyższa jakość usług publicznych oraz umożliwia obniżenie kosztów i uwalnia potencjał biznesowy, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które są trzonem jednolitego rynku;

B. mając na uwadze, że usługi publiczne powinny w pełni zaspokajać potrzeby użytkowników, powinny być dostępne online, w tym dla osób z niepełnosprawnościami i osób starszych, oraz bazować na prostych i łatwych w użyciu narzędziach o wysokich standardach bezpieczeństwa oraz ochrony prywatności i danych;

C. mając na uwadze, że zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/241 ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności każde państwo członkowskie powinno przeznaczyć na transformację cyfrową 20 % środków ze swojego przydziału z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; mając na uwadze, że Komisja powinna odpowiednio oceniać i mierzyć rezultaty i korzyści dla obywateli i przedsiębiorstw wynikające z cyfryzacji;

D. mając na uwadze, że zabezpieczona i zapewniająca ochronę prywatności tożsamość cyfrowa ma duże znaczenie dla interakcji osób prywatnych z rządami i przedsiębiorstwami na całym europejskim jednolitym rynku;

E. mając na uwadze, że mimo tendencji do poprawy szacuje się, iż około 42 % Europejczyków nadal nie ma podstawowych umiejętności cyfrowych, trzeba zatem organizować kampanie informacyjne i szkolenia dla obywateli;

F. mając na uwadze, że środki cyfrowe wprowadzone przez rządy w czasie pandemii COVID-19 w celu zorganizowania testów, szczepień lub rejestracji podróży uwypukliły zasadnicze znaczenie powszechnego dostępu do internetu i elektronicznych usług publicznych;

G. mając na uwadze, że w 2019 r. rządowe zakupy towarów i usług w UE-27 stanowiły około 12 % wydatków publicznych, czyli 774 mld EUR;

H. mając na uwadze, że dostępne i interoperacyjne dane w zamówieniach publicznych również pomogą zwalczać oszustwa, zwiększą przejrzystość oraz poprawią wyniki zamówień publicznych i współpracę transgraniczną;

I. mając na uwadze, że około 250 000 agencji publicznych w UE wydaje około 14 % unijnego PKB na podstawie zamówień publicznych;

J. mając na uwadze, że Europejski Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu specjalnym na temat e-administracji zaleca Komisji ulepszenie ram wdrażania, by zachęcić państwa członkowskie do zakończenia wdrażania usług e-administracji oraz opracowania całościowej strategii skutecznego promowania usług administracji elektronicznej;

Administracja elektroniczna na jednolitym rynku cyfrowym

1. podkreśla, że doskonalenie jednolitego rynku wymaga transformacji cyfrowej, która zwiększy dostępność usług publicznych online; przypomina, że administracja elektroniczna powinna usprawnić świadczenie usług publicznych, zwiększyć zaangażowanie obywateli i otwartość sektora publicznego oraz zapewnić opartą na danych podstawę skuteczniejszej rozliczalności organów administracji publicznej; przypomina, że administracja elektroniczna ułatwia relacje z obywatelami, przedsiębiorstwami, pracownikami i jednostkami rządowymi, oraz z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie europejskiej tożsamości cyfrowej;

2. podkreśla, że transformacja cyfrowa powinna pomóc poprawić stanowienie prawa we wszystkich sektorach jednolitego rynku, umożliwiając opartą na dowodach ocenę obecnych i planowanych przepisów oraz skuteczniejsze wykrywanie braków w przepisach i nieuzasadnionych barier; wzywa Komisję i państwa członkowskie do korzystania z cyfryzacji i przedstawienia wymiernych wskaźników dotyczących oddziaływania i rezultatów projektów, regulacji i inwestycji;

3. podkreśla, że cyfryzacja powinna być nieodłącznym i zintegrowanym elementem każdej polityki rządowej i wszystkich procedur administracyjnych; uważa, że administracja elektroniczna powinna być podstawowym trybem funkcjonowania usług rządowych, a jednocześnie zapewniać pełną powszechną dostępność usług publicznych;

4. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dalej zachęcały do współpracy transgranicznej między organami administracji publicznej, w tym przez podnoszenie świadomości i kampanie z nagrodami, np. "Nagrody za udostępnianie i ponowne wykorzystywanie" 11 ;

5. jest głęboko przekonany, że dalszy rozwój cyfrowych usług publicznych może w znacznej mierze pomóc zmniejszać bariery administracyjne dla przedsiębiorców, zwłaszcza mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw; wzywa państwa członkowskie do zdwojenia starań o dalszą cyfryzację usług publicznych;

6. przypomina, że zgodnie z zaleceniem Rady OECD w sprawie otwartego rządzenia (2017 r.) udział zainteresowanych stron w projektowaniu i świadczeniu polityki publicznej i usług może zwiększyć rozliczalność sektora rządowego, aktywność obywateli i ich wpływ na decyzje, tworzyć potencjał obywatelski, poprawić faktograficzną bazę kształtowania polityki, obniżyć koszty wdrażania oraz umożliwić wykorzystywanie szerszych sieci i ekosystemów do wprowadzania innowacji w kształtowaniu polityki i świadczeniu usług;

7. podkreśla potrzebę wymiany najlepszych praktyk z UE i innych krajów w dziedzinie realizacji, wdrażania i monitorowania strategii i planów dotyczących administracji elektronicznej; wzywa Komisję do gromadzenia, analizowania i publikowania najlepszych praktyk w zakresie administracji elektronicznej z państw członkowskich i innych krajów;

8. uważa, że usługi administracji elektronicznej należy stale aktualizować, by odzwierciedlały potrzeby obywateli; podkreśla, że przyjmowanie i wykorzystywanie uwag i informacji zwrotnych od użytkowników powinno być standardowym elementem metod pracy wszystkich organów administracji;

9. podkreśla, że świadczenie cyfrowych usług publicznych wiąże się z wykorzystywaniem danych osobowych, dlatego wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zwróciły szczególną uwagę na ochronę tych danych, zwłaszcza zaś danych wrażliwych, na przykład informacji medycznych i rejestrów wyborczych, oraz by zapewniły świadczenie cyfrowych usług publicznych spełniające wszystkie zapisy rozporządzenia o ochronie danych osobowych; podkreśla, że najwyższy poziom ochrony danych jest niezbędny, by zwiększyć zaufanie do instytucji i cyfrowych usług publicznych oraz wspierać korzystanie z tych usług;

10. podkreśla, że przetwarzając dane osobowe, rządy powinny zapewnić najwyższe standardy cyberbezpieczeństwa, by chronić osoby fizyczne przed niewłaściwym wykorzystaniem lub ujawnieniem takich danych, zwłaszcza w obliczu coraz bardziej niestabilnej międzynarodowej sytuacji politycznej czy ukierunkowanych ataków na rządowe strony internetowe; uważa, że powinno to obejmować oddzielenie i szyfrowanie wrażliwych kategorii danych, na przykład danych biometrycznych;

11. wzywa Komisję do gromadzenia informacji o technologiach, doświadczeniach, wnioskach i najlepszych praktykach dotyczących administracji elektronicznej podczas pandemii COVID-19, zwłaszcza w odniesieniu do dostępności i ochrony danych, oraz do ułatwiania wymiany tych informacji, by stworzyć odporne instytucje przygotowane na przyszłe kryzysy;

12. podkreśla, że w stosownych przypadkach należy utrzymać rozwiązania cyfrowe, uproszczone procedury administracyjne i środki, które zostały przyjęte i sprawdziły się podczas kryzysu związanego z COVID-19, zwłaszcza zaś możliwość załatwiania formalności drogą cyfrową;

13. podkreśla, że konektywność i stabilny zasięg internetu szerokopasmowego, zwłaszcza na wyspach i na obszarach wiejskich, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju administracji elektronicznej; dlatego wzywa Komisję, by we współpracy z państwami członkowskimi zapewniła tworzenie niezbędnej infrastruktury dającej dostęp do internetu szerokopasmowego, w tym przez doprowadzenie światłowodów do gospodarstw domowych; przypomina o zobowiązaniach wszystkich państw członkowskich wynikających z części Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej odnoszącej się do obowiązku świadczenia usługi powszechnej dotyczących zapewnienia wszystkim gospodarstwom domowym dostępu szerokopasmowego; zachęca państwa członkowskie, by korzystały z możliwości świadczenia usługi powszechnej za pośrednictwem dostawców internetu mobilnego oraz dostawców usług stacjonarnych; wzywa państwa członkowskie do wzmożenia starań o ochronę infrastruktury, w tym kabli podmorskich;

14. zwraca uwagę, że nie można budować europejskiego jednolitego rynku cyfrowego, nie podnosząc umiejętności cyfrowych, zwłaszcza osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz członków społeczności będących w trudnej sytuacji gospodarczej; dlatego zachęca Komisję do zdecydowanej realizacji planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej, w tym przez publikowanie najlepszych praktyk w poszczególnych państwach członkowskich i innych krajach oraz przez umożliwienie porównywania, monitorowania i oceny rezultatów polityki edukacji cyfrowej w UE; podkreśla znaczenie dopasowania systemów edukacji i pozaformalnego uczenia się w miejscu pracy do potrzeb rynkowych i społecznych;

15. przypomina, że monitorowanie cyfryzacji usług publicznych, w tym administracji elektronicznej, powinno dotyczyć również jej wpływu na użytkowników i długofalowych zmian w społeczeństwie, a sama cyfryzacja nie powinna być celem samym w sobie, lecz narzędziem do osiągania lepszych wyników dla użytkowników; zwraca uwagę, że cyfryzacja powinna zredukować biurokrację i zapewnić szybsze, mniej wymagające finansowo i wydajniejsze usługi administracji publicznej;

16. z zadowoleniem przyjmuje ambitne cele cyfrowe określone w programie politycznym na 2030 r. zatytułowanym "Droga ku cyfrowej dekadzie", uwzględniające różne krajowe warunki ramowe w poszczególnych państwach członkowskich; uważa, że chcąc osiągnąć te cele, państwa członkowskie muszą konsultować się i ściśle współpracować między sobą oraz z zainteresowanymi stronami; podkreśla znaczenie rocznego sprawozdania na temat stanu cyfrowej dekady, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o odpowiednich krajowych politykach, programach i inicjatywach oraz o ich wpływie na użytkowników;

17. uważa, że nie wykorzystujemy w pełni potencjału e-zdrowia, dlatego z zadowoleniem przyjmuje to, że Komisja zamierza utworzyć europejską przestrzeń danych o zdrowiu; podkreśla ponadto, że elektroniczna dokumentacja medyczna może być niezwykle pomocna w pobudzaniu badań transgranicznych, transgranicznym świadczeniu opieki zdrowotnej i spełnieniu obietnicy danej obywatelom europejskim, że będą mieli dostęp do danych o swoim zdrowiu i będą mogli je udostępniać ponad granicami; podkreśla, że trzeba zapewnić najwyższy poziom ochrony danych w tej dziedzinie; uważa, że trzeba koniecznie zapewnić wysokie standardy ochrony i bezpieczeństwa w usługach e-zdrowia, co wymaga nadzoru przez człowieka; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by odpowiednio mierzyły rezultaty w celu zapewnienia korzyści obywatelom i stworzenia podstawy do porównań i wskazywania najlepszych praktyk;

18. zwraca uwagę, że celem e-sprawiedliwości jest poprawa i uproszczenie dostępu do informacji w wymiarze sprawiedliwości, a także wspieranie cyfryzacji transgranicznych postępowań sądowych i pozasądowych; zauważa jednak, że w czasie pandemii Covid-19 konsumenci i przedsiębiorcy mieli ograniczony dostęp do sądów; dlatego uważa, że europejską strategię i europejski plan działania w dziedzinie e-sprawiedliwości na lata 2019-2023 należy uzupełnić o plany dalszej cyfryzacji i dostosowania do ewentualnych przyszłych kryzysów, by zapewnić niezakłócony, odporny i przejrzysty dostęp do wymiaru sprawiedliwości, na przykład dzięki systemowi administracji elektronicznej;

19. podkreśla, że rozwiązania cyfrowe w postępowaniach egzekucyjnych mogą znacznie obniżyć koszty i przyspieszyć postępowania; wzywa Komisję, by oceniła, jak rozwiązania cyfrowe mogą zmniejszyć koszty postępowań egzekucyjnych ponoszone przez konsumentów;

20. uważa, że trzeba powiązać udział w procedurze konsultacji publicznych z systemem administracji elektronicznej; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by zapewniły dostęp do procedury konsultacji publicznych za pośrednictwem cyfrowych usług publicznych;

21. zwraca uwagę, że osoby fizyczne przyzwyczaiły się do zakupów i usług online, gdzie wystarczy kilka razy kliknąć, by zaspokoić daną potrzebę; podkreśla, że podczas pandemii COVID-19 niemal wszystkie działania przeniosły się do internetu, co ukształtowało oczekiwania dotyczące usług publicznych, które chcemy dziś znajdować online; uważa, że kontakty obywateli z administracją publiczną i jej służbami powinny spełniać ich oczekiwania, a przy tym należy dążyć do świadczenia usług wygodnie i wydajnie;

22. wzywa Komisję, by przedstawiła zalecenia, które pozwolą osobom fizycznym śledzić procedury administracyjne, które ich dotyczą, oraz umożliwią udział zainteresowanych stron w projektowaniu i świadczeniu usług administracji elektronicznej;

23. zauważa, że bardzo wielu mieszkańców Europy korzysta z urządzeń mobilnych, a duża część nie ma komputera stacjonarnego ani dużego laptopa; podkreśla, że urzędowe strony internetowe i usługi powinny być w pełni kompatybilne z przeglądarkami na urządzeniach mobilnych i z niewielkimi rozmiarami ekranu w większości urządzeń; zauważa również spadek liczby drukarek i zwraca się do organów administracji publicznej, by umożliwiły wypełnianie, podpisywanie i składanie formularzy bez konieczności ich drukowania;

24. zauważa, że ze względu na brak fizycznych kopii dokumentów sektora publicznego organy administracji publicznej muszą zapewnić bezpieczne przechowywanie dokumentów urzędowych w chmurze oraz przechowywanie ich tak długo, jak są do tego podstawy prawne, i nieusuwanie tych dokumentów, chyba że przez samych obywateli; podkreśla, że trzeba zapewnić rodzinom legalny dostęp do dokumentów urzędowych dotyczących zmarłych członków rodziny, w tym do dokumentów majątkowych, podatkowych i innych ważnych aktów;

Rola administracji elektronicznej w pobudzaniu działalności gospodarczej, zwłaszcza MŚP 25. podkreśla, że trzeba usunąć utrzymujące się bariery na jednolitym rynku i że lepszy dostęp do finansowania zachęci innowacyjne przedsiębiorstwa do wejścia na rynek i wzrostu oraz pobudzi konkurencję; uważa, że administracja elektroniczna mogłaby przyczynić się do przyspieszenia tych procesów; odnotowuje ponadto znaczenie transgranicznego dostępu unijnych przedsiębiorstw i konsumentów do informacji, procedur administracyjnych i usług wsparcia online; dlatego podkreśla, że trzeba zapewnić interoperacyjność, by uniknąć fragmentacji i umożliwić sprawne świadczenie usług cyfrowych na całym rynku wewnętrznym UE;

26. zwraca uwagę, że rejestry gruntów w państwach członkowskich nie są w pełni zcyfryzowane, a dane z tych rejestrów często nie odpowiadają faktycznemu statusowi nieruchomości, co prowadzi do problematycznych transakcji prawnych; apeluje o jak najszybsze ukończenie cyfryzacji rejestrów gruntów;

27. podkreśla rolę administracji elektronicznej w wydawaniu pozwoleń na budowę; uważa, że potrzebne są znaczne postępy w postaci uproszczenia wniosków o pozwolenie na budowę oraz skrócenia terminów ich wydawania na każdym etapie inwestycji, od pozwolenia na budowę do końcowego odbioru;

28. wzywa Komisję, by zachęcała do wzajemnego połączenia rejestrów przedsiębiorstw we wszystkich państwach członkowskich, z myślą o przejrzystości i dostępności aktualnych informacji o spółkach i beneficjentach rzeczywistych oraz sprawozdań finansowych;

29. przypomina, że bezprecedensowe inwestycje w cyfryzację, w tym w administrację elektroniczną, przyciągają niezgodne z prawem działania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by umożliwiły przejrzysty i swobodny dostęp do publicznych danych, umów, dokumentów, baz danych, w tym do rejestrów przedsiębiorstw, sprawozdań finansowych spółek i informacji o beneficjentach rzeczywistych, co pomoże zwalczać korupcję, w tym niewłaściwe wykorzystywanie zasobów UE;

30. podkreśla ważną rolę GovTech w innowacyjności w dziedzinie administracji elektronicznej; wskazuje na jego główne aspekty: powszechnie dostępne usługi publiczne ukierunkowane na potrzeby obywateli, podejście do cyfrowej transformacji administracji obejmujące całą administrację publiczną oraz proste, wydajne i przejrzyste systemy administracji; zachęca państwa członkowskie do tworzenia programów GovTech wspierających przejrzystość, innowacje i korzyści dla użytkowników; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę rozwoju europejskiego rynku GovTech w programie "Cyfrowa Europa", ze szczególnym uwzględnieniem MŚP i przedsiębiorstw typu startup;

31. popiera większą automatyzację wewnętrznych usług administracji publicznej oraz usług świadczonych między organami administracji, regulatorami i przedsiębiorstwami prywatnymi; podkreśla, że organy administracji publicznej muszą tworzyć interfejsy programowania aplikacji umożliwiające bezpośrednie przekazywanie danych za pomocą środków zautomatyzowanych lub innych;

32. popiera również tworzenie "poletek doświadczalnych" w sektorze publicznym w celu testowania nowych sposobów nawiązywania kontaktów z użytkownikami i rozwijania innowacji w dziedzinie administracji elektronicznej;

33. zachęca administrację, by w większym stopniu bazowała na danych i wykorzystywała dostępne dane do skuteczniejszego przewidywania wymagań i potrzeb użytkowników oraz do dostosowywania się do nich, przy zachowaniu zgodności z RODO;

34. przypomina, że zgodnie z programem politycznym na 2030 r. zatytułowanym "Droga ku cyfrowej dekadzie" państwa członkowskie mają osiągnąć cel polegający na udostępnieniu online 100 % kluczowych usług publicznych dla obywateli i przedsiębiorstw europejskich, co znacznie zmniejszy obciążenie administracyjne dla przedsiębiorstw oraz zwiększy jakość i efektywność usług publicznych;

Elektroniczne zamówienia publiczne i elektroniczne systemy celne

35. uważa, że pełny dostęp do danych dotyczących zamówień publicznych może znacznie poprawić uczciwość w sferze publicznej, wspierać innowacyjność i cele jednolitego rynku, a także zwiększyć przejrzystość i rozliczalność wydatków publicznych; dlatego wzywa Komisję, by rozważyła włączenie zamówień publicznych do wykazu zbiorów danych wysokiej wartości zgodnie z dyrektywą w sprawie otwartych danych, przy jednoczesnym poszanowaniu obowiązków ustawowych, w tym wymogów ochrony danych i poufności tajemnic handlowych; wzywa Komisję do oceny wydajności zasad zamówień publicznych pod kątem oszczędności czasu oraz do opublikowania najlepszych praktyk w tym zakresie;

36. podkreśla, że jednym z celów e-zamówień powinno być uproszczenie zadań instytucji zamawiających w czasie postępowań o udzielenie zamówienia oraz ułatwienie przedsiębiorstwom udziału w nich, a jednocześnie zwiększenie wydajności i rozliczalności zamówień publicznych; uważa, że przydatna może tu być interoperacyjność systemów zamówień publicznych i systemów otwartych danych;

37. podkreśla, że trzeba lepiej oceniać rezultaty, postępy i oddziaływanie polityki otwartych danych; zauważa, że z perspektywy organów administracji publicznej kluczowe znaczenie ma wspieranie inwestycji w otwieranie zasobów danych sektora publicznego w oparciu o solidne uzasadnienie biznesowe, aby przedstawić jasne propozycje dotyczące wartości oraz potencjalne korzyści wynikające z ułatwiania korzystania z otwartych danych, a także pokazać w oparciu o narzędzia oceny ex post, jak można wdrażać takie korzyści;

38. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą utworzenia europejskiej przestrzeni danych na potrzeby zamówień publicznych jako podstawę przyszłej strategii dotyczącej danych na potrzeby zamówień publicznych; uważa, że lepsze upublicznianie danych o zamówieniach publicznych powyżej i poniżej progów unijnych, a także lepsza jakość oraz ujednolicenie źródeł i formatów danych szczególnie pomogą Komisji w realizacji tego zadania;

39. odnotowuje 12 wskaźników dotyczących zamówień publicznych w tabeli wyników jednolitego rynku; wzywa Komisję, by regularnie wskazywała najlepsze praktyki w celu poprawy ogólnego wyniku państw członkowskich, w tym w zakresie e-zamówień i innowacji cyfrowych; podkreśla, że trzeba też mierzyć wyniki cyfryzacji w skali światowej, by właściwie ocenić poczynione postępy; wzywa Komisję, by regularnie mierzyła wyniki strategii na rzecz administracji elektronicznej według wskaźników międzynarodowych oraz by wskazywała mocne i słabe strony Unii;

40. wzywa Komisję do wspierania państw członkowskich w całościowym wprowadzaniu formularzy elektronicznych Tenders Electronic Daily (TED), w tym przez zachęcanie państw członkowskich, by korzystały z tych formularzy do publikowania danych o całym cyklu udzielania zamówienia, w tym poniżej progów unijnych i spoza zakresu obowiązkowego;

41. zwraca uwagę, że oprócz odpowiedniej infrastruktury technicznej, narzędzi i norm przejście na kompletny system e-zamówień wymaga inwestycji w szkolenia i budowanie zdolności nabywców publicznych;

42. uznaje znaczenie zamówień publicznych na innowacyjne rozwiązania i zachęca państwa członkowskie, by włączały je do ogólnych przepisów dotyczących elektronicznych zamówień publicznych; wzywa państwa członkowskie, by poprawiły interoperacyjność systemów zamówień publicznych, w razie potrzeby wdrażały zaawansowane technologie oraz zapewniły zgodność z przyszłymi przepisami;

43. zauważa, że nadużycie polegające na składaniu odwołań wyłącznie w celu przedłużenia procedur udzielania elektronicznych zamówień publicznych powoduje niepewność prawną i utrudnia inwestycje na jednolitym rynku; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by oceniły, na ile ten instrument prawny jest nadużywany, oraz by zastanowiły się, jak temu zaradzić, przy pełnym zagwarantowaniu prawa do odwołania;

44. odnotowuje potencjał otwartego oprogramowania w suwerenności cyfrowej Europy i zapobieganiu uzależnieniu od jednego dostawcy, przez umożliwienie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań informatycznych; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby monitorowały i publicznie udostępniały organom administracji publicznej dane o wykorzystaniu technologii otwartego oprogramowania;

45. uważa, że elektroniczne procedury celne odgrywają kluczową rolę w cyfryzacji usług publicznych, są zatem korzystne dla przedsiębiorstw działających na jednolitym rynku, a także dla konsumentów; uważa, że elektroniczne procedury celne mogą pomóc w dobrym funkcjonowaniu jednolitego rynku cyfrowego oraz w skuteczniejszej wymianie danych między organami państw członkowskich;

46. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komisji ze śródokresowej oceny wykonania rozporządzenia (UE) nr 952/2013 12  ustanawiającego unijny kodeks celny; wzywa państwa członkowskie, by eliminowały zagrożenia dla uporządkowanego i terminowego wdrażania systemów elektronicznych związanych z wprowadzaniem i przywozem towarów oraz transeuropejskich systemów tranzytu i wywozu, oraz by do 2025 r. wdrożyły i w pełni zintegrowały systemy elektroniczne, o których mowa w unijnym kodeksie celnym;

Ku nowej strategii na rzecz administracji elektronicznej

47. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji, by utworzyć europejskie przestrzenie danych w różnych sektorach, w tym w ochronie zdrowia, w wymiarze sprawiedliwości i w zamówieniach publicznych; uważa, że zasadnicze znaczenie ma interoperacyjność tych przestrzeni, by konsumenci i przedsiębiorcy, zwłaszcza MŚP, mogli w pełni wykorzystywać ich potencjał; zwraca uwagę, że interoperacyjność przestrzeni danych powinna być punktem wyjścia wszystkich przyszłych strategii cyfryzacji; z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym wniosek ustawodawczy Komisji, który powinien zapewnić interoperacyjność przestrzeni danych na jednolitym rynku europejskim;

48. podkreśla, że cyfrowa administracja publiczna powinna być inkluzywna oraz domyślnie łatwo i w pełni dostępna dla osób o różnych potrzebach, na przykład dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami, społeczności będących w trudniejszej sytuacji ekonomicznej i innych; podkreśla, że aplikacje administracji elektronicznej powinny być dostosowane do przyszłych wyzwań i łatwe do zrozumienia oraz mieć funkcjonalne i proste interfejsy; wzywa państwa członkowskie do dołożenia wszelkich starań, aby nikt nie został pominięty; przypomina państwom członkowskim o ich obowiązkach wynikających z aktu w sprawie dostępności sieci, a zarazem zachęca je do wykraczania poza określone w nim wymogi minimalne;

49. podkreśla znaczenie zasady "domyślnej cyfrowości", która oznacza, że należy preferować wariant cyfrowego świadczenia usług przez organy administracji publicznej; podkreśla jednocześnie, że trzeba wspierać tych użytkowników, którzy nie są w stanie lub nie chcą korzystać ze wszystkich procedur administracji publicznej w internecie; zwraca się do wszystkich rządów o zapewnienie dostępności służb pomagających tym użytkownikom w procedurach administracyjnych mimo ograniczeń; podkreśla, że administracja elektroniczna nie powinna prowadzić do wykluczenia jakichkolwiek użytkowników;

50. podkreśla, że rozwój i używanie sztucznej inteligencji (AI) w administracji elektronicznej mogą wiązać się zarówno z zagrożeniami, jak i z korzyściami; zaznacza, że ludzie muszą nadal odgrywać kluczową rolę w podejmowaniu decyzji i móc uchylać lub odwracać decyzje zautomatyzowane; odnotowuje frustrację obywateli spowodowaną nierozwiązywalnymi błędami w formularzach wprowadzania danych na urzędowych stronach internetowych, uniemożliwiającymi złożenie formularza online;

51. zwraca się do państw członkowskich o dopilnowanie w miarę możliwości, aby ich ramy prawne wspierały i umożliwiały korzystanie z rozwiązań cyfrowych, w tym stosowanie podpisów cyfrowych i składanie cyfrowych kopii dokumentów zamiast oryginalnych dokumentów w postaci fizycznej;

52. podkreśla znaczenie rozwoju cyfrowych usług publicznych przyjaznych dla środowiska, zrównoważonych już na etapie projektowania i interoperacyjnych; uważa, że usługi administracji elektronicznej mogą przynieść korzyści dla środowiska, jeśli opierają się na cyfrowej infrastrukturze, procesach i oprogramowaniu o zrównoważonym i energooszczędnym charakterze;

53. przyjmuje do wiadomości ustalenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym Europejskiego Trybunału Obrachunkowego w sprawie administracji elektronicznej, a zwłaszcza to, że Trybunał stwierdził, iż Komisja nie oceniła świadomości przedsiębiorstw na temat dostępnych usług administracji elektronicznej i nie przeanalizowała potrzeb w tym obszarze, choć jest to kluczowy krok w kierunku upowszechnienia usług administracji elektronicznej; wzywa Komisję, by bezzwłocznie zastosowała się do zaleceń trybunału;

54. przyznaje, że trzeba przeanalizować realizację planu działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020, by przekonać się co do jego skuteczności i rezultatów; wzywa Komisję, by informowała Parlament o postępach w realizacji tego planu;

55. zachęca państwa członkowskie, by realizowały zaplanowane działania polityczne i osiągały cele pięcioletnie określone w deklaracji z Tallina z 2017 r.; ponadto zachęca państwa członkowskie, by przyspieszyły starania o osiągnięcie celów, których jeszcze nie osiągnięto, aby usprawnić wspólne działania i dalszy rozwój cyfrowy;

56. podkreśla znaczenie ciągłości europejskiej polityki administracji elektronicznej; wzywa Komisję, by zaproponowała nowy oparty na dowodach długoterminowy plan działania na rzecz administracji elektronicznej wraz z ilościową oceną kosztów i korzyści, wskaźnikami i celami, mający przynieść rezultaty dla ludzi i zapewnić przygotowanie nowoczesnej administracji publicznej na erę cyfrową;

57. przypomina, że wydatki publiczne na cyfryzację usług publicznych powinny przynosić skutki i zapewniać użytkownikom jak największą wartość; podkreśla, że należy zatem monitorować i doskonalić zasady dobrego zarządzania w dziedzinie finansów oraz planować, publikować i monitorować krajowe i europejskie wydatki na cyfryzację;

58. podkreśla, że największa liczba interakcji między użytkownikami a władzami ma miejsce na szczeblu lokalnym i regionalnym; uważa, że szczególną uwagę i wsparcie należy ukierunkować na samorządy lokalne, które często nie mają środków finansowych, by w pełni przyjąć rozwiązania administracji elektronicznej; podkreśla, że powinien to być kluczowy element każdego przyszłego planu działania na rzecz administracji elektronicznej;

59. uważa, że nowa strategia na rzecz administracji elektronicznej powinna służyć włączeniu zasady jednorazowości, która uprości kontakty z organami publicznymi, umożliwiając podmiotom publicznym wzajemną wymianę danych, by informacje wystarczyło wprowadzić tylko raz; podkreśla, że zasada jednorazowości zmniejszy obciążenia administracyjne zarówno dla osób prywatnych, jak i dla przedsiębiorstw, ponieważ już dostarczone informacje będzie można ponownie wykorzystać, a organy publiczne będą mogły komunikować się ze sobą, co ogólnie ułatwi procedury, również transgraniczne;

60. odnotowuje problem braku ekspertów ds. technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w sektorze publicznym i potrzebę konkurowania o wyszkolonych pracowników z sektorem prywatnym; zwraca się do Komisji o uwzględnienie tej kwestii i o pomoc w określeniu potencjalnych sposobów zachęcania specjalistów ICT do pracy w sektorze publicznym;

61. z zadowoleniem przyjmuje prace Komisji nad platformą "JoinUp" i europejskimi ramami interoperacyjności; uważa, że dzielenie się narzędziami, wymiana najlepszych praktyk i wspólne projekty dotyczące oprogramowania realizowane przez różne organy administracji mogą obniżyć koszty i przyspieszyć cyfryzację; podkreśla, że należy przeprowadzić przegląd europejskich ram interoperacyjności w wersji 3 z 2017 r. oraz wkrótce zaproponować ich nową wersję 4; z zadowoleniem przyjmuje prace nad europejskimi ramami interoperacyjności dla inteligentnych miast i społeczności (EIF4SCC);

o

o o

62. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. C 307 z 30.8.2018, s. 2.
2 Dz.U. C 494 z 8.12.2021, s. 37.
3 Dz.U. L 094 z 28.3.2014, s. 65.
4 Dz.U. L 272 z 25.10.2019, s. 7.
5 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 1.
6 Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56.
7 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
8 Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1.
9 Dz.U. L 057 z 18.2.2021, s. 17.
10 Zob. The E-Leaders Handbook on the Governance of Digital Government [podręcznik zarządzania administracją cyfrową dla e-liderów], 21 grudnia 2021 r., https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/ac7f2531-en.pdf?expires=1666604558&id=idcname=ocid194994- sum=2918CC03A7580BA51981657D68E9F7AF
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (wersja przekształcona) (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.444

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2023 r. w sprawie administracji elektronicznej przyspieszającej cyfrowe usługi publiczne, które wspierają funkcjonowanie jednolitego rynku (2022/2036(INI))
Data aktu: 18/04/2023
Data ogłoszenia: 01/12/2023