PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , a w szczególności jego art. 25,
uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) głównym celem decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze do rozporządzenia (UE) 2018/1725 (zwanej dalej "decyzją Prezydium") 2 jest wdrożenie przepisów ustanowionych w tym rozporządzeniu, które odnoszą się do zadań, obowiązków i uprawnień inspektora ochrony danych w Parlamencie Europejskim (zwanego dalej "Inspektorem ochrony danych"), określenie szczegółowych zasad, na podstawie których osoba, której dane dotyczą, może wykonywać swoje prawa, a także wprowadzenie przepisów wewnętrznych, zgodnie z którymi Parlament Europejski może stosować wyjątki, odstępstwa lub ograniczenia w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725;
(2) 17 maja 2021 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych rozpoczął zdalny audyt, aby ocenić aktualnie obowiązujące
przepisy wykonawcze instytucji i organów przewidziane w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 pod kątem ich istnienia i jakości; audyt ten miał na celu zapewnienie spójnego i jednolitego stosowania ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, przez instytucje i organy Unii;
(3) w wyniku tego audytu Parlament Europejski otrzymał nieformalne zalecenie, aby przeprowadzić przegląd decyzji Prezydium i usunąć możliwość ograniczenia dostępu do procedur naboru i oceny personelu, gdyż ograniczenia te nie wydają się konieczne;
(4) inspektor ochrony danych i Wydział Prawny Parlamentu Europejskiego zgodzili się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, że procedury selekcji i oceny pracowników są już chronione innymi przepisami administracyjnymi i środkami organizacyjnymi i nie wymagają dalszej ochrony w przepisach o ochronie danych. Załącznik III do decyzji Prezydium nie powinien już zatem obejmować tych procedur;
(5) utworzenie Prokuratury Europejskiej ("EPPO") ma wpływ na stosowanie art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725; należy zatem zastąpić załącznik III z uwagi na potrzebę ewentualnego ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, na wniosek Prokuratury Europejskiej;
(6) w art. 36 ust. 3 należy dodać załącznik III do wykazu przypadków, które wymagają prowadzenia corocznego monitorowania w celu oceny konieczności utrzymania ograniczenia; ponadto należy wprowadzić zmiany w załączniku IX dotyczącym Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych ("OLAF"), aby uwzględnić ograniczenia niezbędne do ochrony praw i wolności innych osób, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;
(7) należy odpowiednio zmienić decyzję Prezydium.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: