Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE

DECYZJA
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 16 stycznia 2023 r.
w sprawie zmiany decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE
(2023/C 44/01)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 1 , a w szczególności jego art. 25,

uwzględniając art. 25 ust. 2 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) głównym celem decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze do rozporządzenia (UE) 2018/1725 (zwanej dalej "decyzją Prezydium") 2  jest wdrożenie przepisów ustanowionych w tym rozporządzeniu, które odnoszą się do zadań, obowiązków i uprawnień inspektora ochrony danych w Parlamencie Europejskim (zwanego dalej "Inspektorem ochrony danych"), określenie szczegółowych zasad, na podstawie których osoba, której dane dotyczą, może wykonywać swoje prawa, a także wprowadzenie przepisów wewnętrznych, zgodnie z którymi Parlament Europejski może stosować wyjątki, odstępstwa lub ograniczenia w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725;

(2) 17 maja 2021 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych rozpoczął zdalny audyt, aby ocenić aktualnie obowiązujące

przepisy wykonawcze instytucji i organów przewidziane w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 pod kątem ich istnienia i jakości; audyt ten miał na celu zapewnienie spójnego i jednolitego stosowania ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, przez instytucje i organy Unii;

(3) w wyniku tego audytu Parlament Europejski otrzymał nieformalne zalecenie, aby przeprowadzić przegląd decyzji Prezydium i usunąć możliwość ograniczenia dostępu do procedur naboru i oceny personelu, gdyż ograniczenia te nie wydają się konieczne;

(4) inspektor ochrony danych i Wydział Prawny Parlamentu Europejskiego zgodzili się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, że procedury selekcji i oceny pracowników są już chronione innymi przepisami administracyjnymi i środkami organizacyjnymi i nie wymagają dalszej ochrony w przepisach o ochronie danych. Załącznik III do decyzji Prezydium nie powinien już zatem obejmować tych procedur;

(5) utworzenie Prokuratury Europejskiej ("EPPO") ma wpływ na stosowanie art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725; należy zatem zastąpić załącznik III z uwagi na potrzebę ewentualnego ograniczenia praw osób, których dane dotyczą, na wniosek Prokuratury Europejskiej;

(6) w art. 36 ust. 3 należy dodać załącznik III do wykazu przypadków, które wymagają prowadzenia corocznego monitorowania w celu oceny konieczności utrzymania ograniczenia; ponadto należy wprowadzić zmiany w załączniku IX dotyczącym Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych ("OLAF"), aby uwzględnić ograniczenia niezbędne do ochrony praw i wolności innych osób, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725;

(7) należy odpowiednio zmienić decyzję Prezydium.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W art. 36 decyzji Prezydium ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Administrator przeprowadza przegląd zastosowania ograniczeń, o których mowa w art. 29 i 31-34 niniejszej decyzji, w powiązaniu z mającymi zastosowanie załącznikami do niniejszej decyzji, co sześć miesięcy od ich przyjęcia i przy zamknięciu danej procedury. Następnie, do celów działań i procedur określonych w załącznikach I, II, III, V, VI, VII, VIII, IX i X do niniejszej decyzji, administrator co roku monitoruje potrzebę utrzymania wszelkich ograniczeń.".

2. 
Załącznik III do decyzji Prezydium otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK III

Współpraca z Prokuraturą Europejską (»EPPO«)

1) Przedmiot i zakres stosowania

1. Niniejszy załącznik stosuje się do przetwarzania danych osobowych, a zwłaszcza ich przekazywania, przez administratora w celu dostarczania EPPO informacji i dokumentów, zgłaszania jej różnych przypadków lub przetwarzania informacji i dokumentów otrzymanych od EPPO.

2. W niniejszym załączniku określono szczegółowe warunki, na jakich podczas dostarczania EPPO informacji i dokumentów na jej wniosek lub z własnej inicjatywy, podczas zgłaszania EPPO różnych przypadków lub podczas przetwarzania otrzymanych od EPPO informacji i dokumentów administrator może ograniczyć zastosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - w celu:

a) zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych lub wykonywania kar, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia; oraz

b) ochrony praw i wolności innych osób, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) tego rozporządzenia.

3. Niniejszy załącznik stosuje się do następujących kategorii danych osobowych:

a) dane identyfikacyjne;

b) dane kontaktowe;

c) dane zawodowe, w tym dane dotyczące umów akredytowanych asystentów parlamentarnych, asystentów krajowych i usługodawców oraz dane dotyczące podróży służbowych;

d) dane finansowe;

e) dane o ruchu;

f) dane dotyczące obecności osób;

g) dane dotyczące zewnętrznej działalności osób;

h) dane dotyczące przynależności politycznej;

i) wszelkie inne dane dotyczące przedmiotu danego dochodzenia prowadzonego przez EPPO.

2) Obowiązujące ograniczenia

1. Z zastrzeżeniem art. 30-36 niniejszej decyzji administrator może ograniczyć stosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - jeżeli wykonywanie tych praw zagrażałoby celowi czynności dochodzeniowych EPPO, np. przez ujawnienie jej narzędzi i metod stosowanych w dochodzeniach, lub miałoby negatywny wpływ na prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą.

2. Z zastrzeżeniem art. 30-36 niniejszej decyzji Parlament Europejski może ograniczyć prawa i obowiązki, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do danych osobowych uzyskanych od EPPO, jeżeli mogłaby ona ograniczyć wykonywanie tych praw i obowiązków na podstawie aktów przyjętych zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 - w odniesieniu do administracyjnych danych osobowych - lub zgodnie z przepisami rozdziału VIII rozporządzenia (UE) 2017/1939 i art. 9 decyzji kolegium EPPO z dnia 28 października 2020 r. ustanawiającej przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Prokuraturę Europejską - w odniesieniu do operacyjnych danych osobowych..".

3. 
W załączniku do IX decyzji Prezydium pkt 2 w części (1) otrzymuje brzmienie:

"2. W niniejszym załączniku określono szczegółowe warunki, na podstawie których podczas dostarczania OLAF informacji i dokumentów na wniosek OLAF lub z własnej inicjatywy, podczas zgłaszania OLAF różnych przypadków lub podczas przetwarzania otrzymanych od OLAF informacji i dokumentów administrator może ograniczyć zastosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - w celu:

a) zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych lub wykonywania kar, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia;

b) zapobiegania naruszeniom zasad etyki w przypadku zawodów regulowanych, prowadzenia postępowań w sprawie tych naruszeń, ich wykrywania i ścigania, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. f) tego rozporządzenia, oraz

c) ochrony praw i wolności innych osób, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) tego rozporządzenia.".

4. 
W załączniku do IX decyzji Prezydium pkt 1 w części (2) otrzymuje brzmienie:

"1. Z zastrzeżeniem art. 30-36 niniejszej decyzji administrator może ograniczyć stosowanie art. 14-21, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także jego art. 4 - o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-21 tego rozporządzenia - jeżeli wykonywanie tych praw zagrażałoby celowi czynności dochodzeniowych prowadzonych przez OLAF lub przez Parlament Europejski we współpracy z OLAF, np. przez ujawnienie ich narzędzi i metod stosowanych w dochodzeniach, lub miałoby negatywny wpływ na prawa i wolności innych osób, których dane dotyczą.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nt 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiająca przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz. U. C. 259 z 2 sierpnia 2019, s. 2).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.44.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2019 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE
Data aktu: 16/01/2023
Data ogłoszenia: 06/02/2023
Data wejścia w życie: 07/02/2023