Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 15 marca 2023 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, podsumowującego działalność ESDZ i dotyczącego silniejszej pozycji UE na świecie (2021/2065(INI))

P9_TA(2023)0077
Działalność ESDZ i silniejsza pozycja UE na świecie
Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 15 marca 2023 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, podsumowującego działalność ESDZ i dotyczącego silniejszej pozycji UE na świecie (2021/2065(INI))

(C/2023/410)

(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 21 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), który stanowi, że wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa wspiera Radę i Komisję w zapewnianiu spójności między różnymi obszarami działań zewnętrznych Unii,

- uwzględniając art. 21 ust. 1 TUE, który stanowi, że działania Unii na arenie międzynarodowej muszą opierać się na zasadach, które leżą u podstaw jej utworzenia, rozwoju i rozszerzenia oraz które zamierza wspierać na świecie:

- uwzględniając art. 26 ust. 2 TUE, zgodnie z którym Rada i wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa zapewniają jednolitość, spójność i skuteczność działań Unii,

- uwzględniając art. 35 TUE, który stanowi, że misje dyplomatyczne i konsularne państw członkowskich oraz delegatury Unii przyczyniają się do wprowadzania w życie prawa obywateli Unii do ochrony na terytorium państw trzecich,

- uwzględniając art. 36 TUE, który stanowi, że wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa musi regularnie konsultować się z Parlamentem w sprawie głównych aspektów i podstawowych wyborów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, informować go o rozwoju tych polityk oraz zapewniać należyte uwzględnienie poglądów Parlamentu,

- uwzględniając art. 42 TUE, który przyznaje wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa uprawnienia do przedstawiania wniosków w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, w tym do inicjowania misji przy wykorzystaniu zasobów krajowych i unijnych,

- uwzględniając art. 167 ust. 2 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który stanowi, że Unia musi zachęcać do współpracy między państwami członkowskimi oraz, jeśli to niezbędne, do wspierania i uzupełniania ich działań w dziedzinach pogłębiania wiedzy i upowszechniania kultury i historii narodów europejskich, zachowania i ochrony dziedzictwa kulturowego o znaczeniu europejskim, niehandlowej wymiany kulturalnej oraz twórczości artystycznej i literackiej, włącznie z sektorem audiowizualnym,

- uwzględniając art. 167 ust. 3 TFUE, który stanowi, że Unia i jej państwa członkowskie muszą sprzyjać współpracy z państwami trzecimi oraz z organizacjami międzynarodowymi właściwymi w dziedzinie kultury,

- uwzględniając decyzję Rady z 26 lipca 2010 r. określającą organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych 1  (decyzja w sprawie ESDZ), w szczególności jej art. 9 i art. 13 ust. 3, które stanowiły, że do połowy 2013 r. wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa miał przeprowadzić przegląd organizacji i funkcjonowania ESDZ obejmujący m.in. wdrożenie art. 6 ust. 6 i art. 6 ust. 8 decyzji w sprawie ESDZ, które dotyczą równowagi geograficznej, a w stosownych przypadkach przedłożyć wniosek ustawodawczy zmieniający przedmiotową decyzję,

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa z 14 listopada 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa 2  w sprawie odpowiedzialności politycznej z 20 lipca 2010 r.,

- uwzględniając swoje zalecenie dla wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz dla Rady i Komisji z 13 czerwca 2013 r. w sprawie przeglądu organizacji i funkcjonowania ESDZ 3  w roku 2013,

- uwzględniając przemówienie inauguracyjne Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Wiceprzewodniczącego Komisji podczas dorocznej konferencji ambasadorów Unii Europejskiej w 2022 r.,

- uwzględniając swoje zalecenie z 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - sprawozdanie roczne za 2022 r. 5  oraz swoją rezolucję z 18 stycznia 2023 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony - sprawozdanie roczne za 2022 r. 6 ,

- uwzględniając unijny plan działania na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa na lata 2019-2024 z 5 lipca 2019 r.,

- uwzględniając Strategiczny kompas UE na rzecz bezpieczeństwa i obrony przyjęty 21 marca 2022 r.,

- uwzględniając art. 118 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0045/2023),

A. mając na uwadze, że traktaty wyjaśniają, iż rolą Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych jest wspieranie wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodniczącego Komisji i współpraca ze służbami dyplomatycznymi państw członkowskich 7 ; mając na uwadze, że w sprawach związanych z działaniami zewnętrznymi UE w ramach wykonywania swoich funkcji Komisja zasięga opinii ESDZ;

B. mając na uwadze, że aby osiągnąć strategiczny cel, jakim jest rozwijanie roli światowego lidera, UE musi nadal odgrywać wiodącą rolę we wzmacnianiu wielostronnych partnerstw w zakresie priorytetów globalnych, w szczególności partnerstwa z ONZ oraz kompleksowej i otwartej współpracy z NATO, innymi krajami o podobnych poglądach i organizacjami międzynarodowymi, w tym również dążąc do sprawniejszej, jeszcze bardziej kompleksowej, spójnej i otwartej współpracy z NATO, a także w ochronie i promowaniu wolności, demokracji, praworządności i praw człowieka na świecie;

C. mając na uwadze, że nadszedł czas, aby zreformować proces decyzyjny w UE, w pełni i skuteczniej wykorzystać unijne instrumenty twardej i miękkiej siły, w tym poprzez wprowadzenie bez dalszej zwłoki głosowania większością kwalifikowaną w niektórych obszarach polityki zagranicznej UE, takich jak sankcje, prawa człowieka i ochrona prawa międzynarodowego, z wyjątkiem decyzji o tworzeniu misji wojskowych lub operacji z mandatem wykonawczym w ramach WPBiO, w przypadku których nadal musi być wymagana jednomyślność, a jednocześnie zapewnić spójne powiązanie zewnętrznych i wewnętrznych działań UE;

D. mając na uwadze, że UE musi nadal dążyć do stworzenia własnej i autonomicznej dyplomacji europejskiej we wszystkich obszarach, m.in. dyplomacji publicznej i kulturalnej, gospodarczej, klimatycznej, cyfrowej i cybernetycznej, kierowanej przez służbę dyplomatyczną UE, której wyznacznikiem jest wspólna kultura dyplomatyczna oparta na perspektywie UE;

E. mając na uwadze, że niezwykle ważne jest wzmocnienie międzynarodowych stosunków kulturalnych UE i dyplomacji kulturalnej jako pomostów służących wspieraniu wzajemnego zrozumienia i stosunków na całym świecie, które stały się użytecznym narzędziem dyplomatycznym UE i podstawowym elementem jej miękkiej siły;

F. mając na uwadze, że kryzys geopolityczny i humanitarny uwydatnia potrzebę pozyskiwania przez UE wiarygodnych informacji z pierwszej ręki na temat istniejących i możliwych zagrożeń zewnętrznych dla UE, aby mogła ona reagować szybko i skutecznie oraz lepiej chronić swoje interesy za granicą;

G. mając na uwadze, że konieczne jest wzmocnienie działań zewnętrznych Unii i ESDZ własnymi, autonomicznymi i stałymi instrumentami i zasobami UE w obszarze spraw zagranicznych, ochrony i promowania praw człowieka oraz bezpieczeństwa i obrony, aby Unia mogła stać się pełnoprawnym i wiarygodnym podmiotem o wymiarze globalnym, a także mogła skuteczniej realizować i osiągać swoje cele oraz bronić swoich wartości na całym świecie;

H. mając na uwadze, że ESDZ odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony UE i musi wskazać drogę ku bardziej kompleksowemu podejściu, obejmującemu również dyrekcje generalne Komisji, takie jak m.in. DG ds. Partnerstw Międzynarodowych (DG INTPA) czy DG ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia (DG NEAR); mając na uwadze, że w swoim przemówieniu wygłoszonym na dorocznej konferencji ambasadorów UE w 2022 r. wiceprzewodniczący / wysoki przedstawiciel zidentyfikował niedociągnięcia w służbie dyplomatycznej i polityce zewnętrznej UE jako całości oraz zażądał, aby zostały one skutecznie usunięte w celu wzmocnienia zdolności, wydajności i skuteczności polityki; mając na uwadze, że ESDZ stoi w obliczu rozdźwięku między oczekiwaniami a zdolnościami oraz nie posiada wystarczających uprawnień decyzyjnych; mając na uwadze, że ESDZ należy zreformować, aby wzmocnić rolę UE jako bardziej proaktywnego i odpornego podmiotu w porządku międzynarodowym;

I. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 decyzji w sprawie ESDZ wysoki przedstawiciel musi zapewnić ogólną koordynację polityczną oraz jedność, spójność i skuteczność działań zewnętrznych Unii, natomiast ESDZ musi przyczyniać się do cyklu programowania i zarządzania instrumentami finansowania zewnętrznego UE, w tym w odniesieniu do przydziałów krajowych oraz krajowych i regionalnych programów orientacyjnych;

J. mając na uwadze, że niesprowokowana, nieuzasadniona i bezprawna agresja wojskowa Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r., stanowi rażące naruszenie prawa międzynarodowego, Karty Narodów Zjednoczonych oraz zasad zapisanych w akcie końcowym z Helsinek z 1975 r. i memorandum budapesztańskiego z 1994 r. oraz poważnie zagraża bezpieczeństwu i stabilności w Europie i na świecie; mając na uwadze, że wojna napastnicza przeciwko Ukrainie zasadniczo zmieniła sytuację pod względem bezpieczeństwa w Europie, w tym poprzez pogłębienie niestabilności w sąsiedztwie UE; mając na uwadze, że ta nowa rzeczywistość uwypukla pilną potrzebę priorytetowego traktowania skuteczności polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE poprzez zwiększenie jej zdolności do działania w obronie naszych wartości i interesów oraz z myślą o propagowaniu zasad zapisanych w art. 21 TUE; mając na uwadze, że Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło kilka rezolucji, w których potępiono rosyjską agresję na Ukrainę; mając na uwadze, że niezwykle istotna jest walka z bezkarnością wśród wysokich urzędników w Rosji i innych podmiotów, które przyczyniły się do wojny napastniczej w Ukrainie;

K. mając na uwadze, że zmiany w sytuacji geopolitycznej w ostatnich latach, w tym pandemia COVID-19 i rosyjska agresja w Ukrainie, znacząco zwiększyły żądania wobec UE, aby zmobilizować kraje partnerskie i zbudować regionalne i globalne sojusze wokół strategicznych priorytetów UE, a jednocześnie uwidoczniły słabe zrozumienie unijnego punktu widzenia w krajach partnerskich na całym świecie oraz ograniczenia politycznych wpływów UE;

L. mając na uwadze, że UE, jej WPZiB i WPBiO są coraz częściej celem kampanii dezinformacyjnych, co wymaga od ESDZ wzmocnienia strategicznej polityki dotyczącej komunikacji;

M. mając na uwadze, że determinacja i zdecydowanie Parlamentu, by chronić Unię oraz bronić jej, a także wartości i zasad, na których się ona opiera, w tym zasady integralności terytorialnej, suwerenności narodowej i porządku międzynarodowego opartego na zasadach, muszą iść w parze z wolą polityczną oraz odpowiednimi strukturami decyzyjnymi i instytucjonalnymi umożliwiającymi dialog zewnętrzny i międzyinstytucjonalny oraz współpracę;

N. mając na uwadze, że należy zreformować zarządzanie działaniami zewnętrznymi UE, aby osiągnąć wspólną kulturę dyplomatyczną UE, przezwyciężyć brak jasności i zwiększyć zaufanie państw członkowskich dzięki wykorzystaniu pragmatycznej przestrzeni stworzonej przez ostatnie kryzysy; mając na uwadze, że art. 24 ust. 3 TUE ma kluczowe znaczenie dla skuteczności polityki zewnętrznej UE, ponieważ zobowiązuje państwa członkowskie do aktywnego i bezwarunkowego wspierania polityki zewnętrznej i bezpieczeństwa Unii w duchu lojalności i wzajemnej solidarności oraz do wspierania działań Unii w tej dziedzinie; mając na uwadze, że reformy te powinny umożliwić UE dostosowanie się do obecnego kontekstu geopolitycznego, doprecyzowanie podziału pracy między wysokim przedstawicielem Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa i wiceprzewodniczącym Komisji, przewodniczącym Rady Europejskiej, przewodniczącym Komisji i pozostałymi komisarzami odpowiedzialnymi za stosunki zewnętrzne, ograniczenie utrzymującej się rywalizacji między służbami w ramach Komisji oraz określenie granic i kompetencji ESDZ, Komisji, Rady i struktur państw członkowskich w sposób odpowiednio odzwierciedlający szczególną rolę przyznaną wysokiemu przedstawicielowi w działaniach zewnętrznych UE i pozwalający uniknąć powielania działań zewnętrznych UE; mając na uwadze, że istnieje możliwość poprawy współpracy wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela i jego służb z przewodniczącym Rady Europejskiej i jego gabinetem, co może przyczynić się do zwiększenia zaufania państw członkowskich do roli odgrywanej przez wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela, ESDZ i przewodniczącego Rady Europejskiej;

O. mając na uwadze, że zrozumienie, w jaki sposób religie i inne formy przekonań kształtują społeczeństwa i wywierają na nie wpływ, ma zasadnicze znaczenie dla skutecznego uwzględnienia kwestii wolności religijnej w polityce zewnętrznej UE; mając na uwadze, że ważnym narzędziem dla ESDZ w tym zakresie są wytyczne UE w sprawie propagowania i ochrony wolności religii lub przekonań; mając na uwadze, że znajomość i stosowanie wytycznych przez delegatury UE można by poprawić, zwłaszcza w taki sposób, aby uwzględniać okoliczności specyficzne dla danego kraju; mając na uwadze, że formalna ocena wytycznych przez Grupę Roboczą ds. Praw Człowieka (COHOM) jest już dawno opóźniona;

P. mając na uwadze, że należy wzmocnić rolę i potencjał ESDZ w określaniu strategicznej orientacji i przyczynianiu się do wdrażania instrumentów finansowania zewnętrznego UE;

Q. mając na uwadze, że wielkość i profil pracowników delegatur UE muszą odzwierciedlać ogólne interesy strategiczne UE, a także szczególne interesy UE w danym kraju partnerskim;

1. zaleca Radzie, Komisji i wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa:

a) podjęcie skutecznych działań w celu poprawy koordynacji i integracji polityki zagranicznej UE oraz zewnętrznego wymiaru polityk wewnętrznych UE, zwłaszcza w dziedzinie migracji, handlu i energii; zapewnienie spójności współpracy na rzecz rozwoju, polityki handlowej oraz polityki bezpieczeństwa i obrony z ogólnymi celami WPZiB i WPBiO UE zapisanymi w art. 21 TUE, zintegrowanym podejściem UE do konfliktów i kryzysów zewnętrznych oraz z wartościami i zasadami będącymi fundamentem Unii;

b) wzmocnienie struktury koordynacji strategicznej składającej się ze wszystkich właściwych komisarzy, wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela oraz służb Komisji i ESDZ, aby zapewnić spójność, synergię, przejrzystość i rozliczalność działań zewnętrznych UE, w tym jej instrumentów finansowania zewnętrznego, innych stosownych strategii politycznych i programów oraz spójności polityki na rzecz rozwoju;

c) potwierdzenie czołowej roli wysokiego przedstawiciela i wiceprzewodniczącego jako budowniczego pomostów między WPZiB a stosunkami zewnętrznymi UE w celu zapewnienia najwyższego poziomu koordynacji i spójności działań zewnętrznych UE, w tym w ramach ścisłej współpracy wysokiego przedstawiciela / wiceprzewodniczącego z kolegium komisarzy w dążeniu do koordynacji zewnętrznego wymiaru polityki wewnętrznej UE oraz wzmocnienia koordynacji działań zewnętrznych państw członkowskich;

d) zapewnienie, aby wszystkie działania i polityki zewnętrzne Unii przyczyniały się do realizacji wynikającego z Traktatu obowiązku umacniania i wspierania demokracji, praworządności, praw człowieka oraz zasad prawa międzynarodowego;

e) zapewnienie ESDZ całościowej odpowiedzialności i czołowej roli instytucjonalnej w prowadzeniu wszystkich stosunków zewnętrznych UE, w tym w odniesieniu do zewnętrznych wymiarów polityk wewnętrznych, oraz zapewnienie wysokiemu przedstawicielowi pierwszeństwa w przypadku różnic w Grupie Komisarzy do spraw Silniejszej Pozycji Europy na Świecie;

f) aktualizację decyzji w sprawie ESDZ w celu zwiększenia wpływów ESDZ, umocnienia jej, wzmocnienia jej narzędzi i ugruntowania legitymacji; podkreśla, że wspomniana aktualizacja decyzji w sprawie ESDZ powinna mieć na celu zwiększenie jej autonomii z punktu widzenia UE, a także wzmocnienie struktury i zwiększenie zasobów;

g) zwiększenie efektu dźwigni i skuteczności polityki zagranicznej UE poprzez pełne wykorzystanie głosowania większością kwalifikowaną w niektórych obszarach polityki zagranicznej, takich jak prawa człowieka i ochrona prawa międzynarodowego, oraz w kwestii nakładania sankcji, z wyjątkiem decyzji o utworzeniu i rozmieszczeniu misji wojskowych lub operacji z mandatem wykonawczym w ramach WPBiO, w przypadku których nadal musi być wymagana jednomyślność, zgodnie z postanowieniami traktatu; pamiętanie o tym, że nawet w przypadku głosowania większością kwalifikowaną celem powinno być osiągnięcie jak najszerszego konsensusu, a w miarę możliwości - jednomyślności; rozważenie innych możliwości, które mogłyby być wdrażane w międzyczasie, jak np. wprowadzenie "zobowiązania do osiągnięcia rezultatu", wymagającego od państw członkowskich kontynuowania dyskusji nad konkretną kwestią do czasu podjęcia decyzji;

h) umożliwienie UE i jej państwom członkowskim mówienia jednym głosem na forum ONZ i innych forach wielostronnych; powtarza swoje zdanie, że aby realizować unijne cele i interesy, UE powinna dążyć do wypracowania wspólnych stanowisk w sprawach rozpatrywanych przez Radę Bezpieczeństwa poprzez koordynację w ramach Rady i między instytucjami UE; poprawienie funkcjonowania i zwiększenie wpływu politycznego reprezentacji UE w organizacjach międzynarodowych, w tym przez wzmocnienie ich zakotwiczenia instytucjonalnego, w szczególności w organach i agencjach specjalnych ONZ;

i) przedstawienie rozsądnych propozycji, jak osiągnąć i zagwarantować własne i stałe miejsce dla Unii dodatkowo do miejsc państw członkowskich na wszystkich forach wielostronnych, w tym w Radzie Bezpieczeństwa ONZ, aby wzmocnić aktywność, spójność i wiarygodność UE w świecie;

j) współpracę z partnerami o podobnych poglądach w celu rozwiązania problemu dominacji krajów niedemokratycznych w niektórych najważniejszych organach organizacji międzynarodowych, w tym w ONZ i jej agencjach; wzmocnienie ofensywy dyplomatycznej we wszystkich państwach, które wstrzymały się od głosu lub nie uczestniczyły w głosowaniu nad przyjęciem rezolucji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych 2 marca 2023 r. i 12 października 2022 r., w celu wyjaśnienia powagi rosyjskiej agresji i potrzeby jednomyślnej odpowiedzi społeczności międzynarodowej;

k) uznanie szczególnej roli i wartości dyplomacji parlamentarnej w uzupełnianiu i wzmacnianiu widoczności i wpływu działań zewnętrznych UE; zapewnienie skutecznego włączenia Parlamentu w politykę i działania zewnętrzne UE jako integralnego uczestnika Drużyny Europy;

l) rozważenie i zainicjowanie reform w celu uelastycznienia i zwiększenia efektywności procesu decyzyjnego w ramach WPBiO - albo przez wykorzystanie niewykorzystanego potencjału tkwiącego w traktatach, albo przez zaproponowanie - w stosownych przypadkach - zmian w traktatach, które zostaną uchwalone przez konwent w następstwie Konferencji w sprawie przyszłości Europy;

m) wykazanie elastyczności i kreatywności, aby uniknąć sytuacji, w której oświadczenia lub inne formy działania w obszarze działań zewnętrznych UE będą blokowane przez jedno lub małą grupę państw członkowskich;

n) wzmocnienie narzędzi poprzez opracowanie własnych, autonomicznych i stałych instrumentów UE w jej działaniach zewnętrznych oraz dostosowanie wszystkich działań zewnętrznych do traktatów, w których stwierdza się, że UE musi dążyć do coraz wyższego stopnia konwergencji działań państw członkowskich, co wymaga, aby ESDZ odgrywała wyraźniejszą rolę i proaktywnie przejęła przywództwo w proponowaniu kierunków polityki, tak aby można było kształtować politykę, prowadzić ją, definiować i wdrażać w oparciu o wzajemną polityczną solidarność między państwami członkowskimi;

o) bardziej aktywne stosowanie globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka; ustanowienie nowego reżimu sankcji skierowanych przeciwko osobom i podmiotom odpowiedzialnym za korupcję na dużą skalę;

p) ugruntowanie legitymacji unijnej polityki zewnętrznej i w dziedzinie bezpieczeństwa dzięki ściślejszej współpracy z państwami członkowskimi w celu promowania ich aktywnego i nieograniczonego wsparcia dla tej polityki, a także lojalnej współpracy i wzajemnej solidarności, zgodnie z zasadami zapisanymi w art. 24 TUE;

q) pełne wsparcie dla zaangażowania i aktywności delegatur UE w dziedzinie ochrony i promocji praw człowieka w państwach trzecich; zapewnienie, aby państwa członkowskie i ich ambasady również były w pełni zaangażowane i traktowały priorytetowo ochronę i promocję praw człowieka, które to działania nie powinny być prowadzone wyłącznie przez delegatury UE w ujęciu ogólnym;

Zwiększenie wpływów

r) pełne włączenie zasady "więcej za więcej" do stosunków z państwami trzecimi, w ramach której to zasady UE będzie rozwijać silniejsze partnerstwo z krajami podzielającymi zasady WPZiB i WPBiO i podstawowe wartości Unii; i odwrotnie, stosowanie zasady "mniej za mniej" w stosunku do państw trzecich, które wyraźne lekceważą prawa człowieka i prawo międzynarodowe, oraz odpowiednie dostosowanie poziomu i intensywności zaangażowania UE, zwłaszcza w zakresie współpracy rozwojowej, korzyści handlowych i dostępu do programów UE; zapewnienie pełnego podporządkowania się krajów kandydujących wspólnej polityce zagranicznej i bezpieczeństwa oraz sankcjom UE, a także dopilnowanie, aby sankcje UE nie mogły być obchodzone;

s) przy ustalaniu przydziałów finansowych w ramach programowania Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) - "Globalny wymiar Europy" oraz Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) - uwzględnienie osiągnięć krajów partnerskich we wdrażaniu umów i zobowiązań międzynarodowych, w tym Agendy 2030, międzynarodowych konwencji dotyczących praw człowieka i porozumienia paryskiego, a także poszanowania przez nie wszelkich stosunków umownych z Unią, a także działanie na rzecz rozwijania silniejszych partnerstw i sojuszy z krajami, które podzielają podstawowe wartości i zasady UE oraz przyczyniają się do kształtowania multilateralizmu opartego na zasadach;

t) dostosowanie struktury ESDZ, aby rozwijać strategiczne priorytety i umożliwić jej przewodzenie działaniom UE, w tym również w dziedzinie nowej polityki rozszerzenia, zagrożeń hybrydowych i dezinformacji, rozwoju instrumentów obronnych i innych pojawiających się wyzwań w świetle bieżących fundamentalnych zmian geopolitycznych, takich jak - przede wszystkim - wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie; przydzielanie zasobów zgodnie z tymi priorytetami, dążąc jednocześnie do przekrojowego spojrzenia i działania; zwiększenie wysiłków na rzecz zwalczania obcych ingerencji w procesy demokratyczne w krajach partnerskich UE, w tym poprzez rozpowszechnianie manipulacyjnej dezinformacji, oraz zwiększenie zasobów i wiedzy fachowej ESDZ i delegatur UE w zakresie dyplomacji klimatycznej;

u) zapewnienie, aby struktura i personel ESDZ odpowiednio uwzględniały ciągłą potrzebę pogłębiania i utrzymywania wiedzy geograficznej, w tym w siedzibie głównej, oraz budowania silnych stosunków dwustronnych z krajami na całym świecie, co stanowi podstawę do tworzenia skutecznych regionalnych i wielostronnych sojuszy i partnerstw oraz przekształcania UE w skuteczny podmiot na arenie międzynarodowej; stosowanie środków mających na celu zapewnienie, by działania ESDZ były odpowiednio przemyślane i prowadzone z wykorzystaniem wiedzy geograficznej i tematycznej; zapewnienie optymalnej obsady wydziałów geograficznych w siedzibie głównej, aby zapewnić wysokiej jakości aktualną wiedzę specjalistyczną na potrzeby dostosowanych do potrzeb działań tematycznych na całym świecie;

v) zadbanie, aby ESDZ skutecznie pełniła rolę przywódczą na strategicznych etapach wieloletniego programowania instrumentów działań zewnętrznych, w tym przy określaniu przydziałów dla poszczególnych krajów i regionów oraz przy sporządzaniu przyszłych przeglądów śródokresowych, a także by w tym celu ESDZ miała strategiczną wizję, wiedzę fachową, personel i zasoby, które pozwolą jej przewodzić;

w) zwiększenie elastyczności operacyjnej i koordynacji ESDZ i delegatur UE w celu szybszego i skuteczniejszego reagowania na pojawiające się problemy i wyzwania; utworzenie systemu szybkiego ostrzegania dla ESDZ i Parlamentu, aby instytucje te były należycie informowane o sytuacji w terenie;

x) zapewnienie ESDZ możliwości wyboru i rekrutacji stałego personelu dyplomatycznego UE; opracowanie systemu rozwoju kariery zawodowej dla dyplomatów UE i urzędników w ESDZ w celu osiągnięcia równowagi na stanowiskach kierowniczych w ESDZ;

y) ocenę wyzwań wynikających z czasowego oddelegowania dyplomatów państw członkowskich do ESDZ, którzy później wracają do swoich krajowych służb dyplomatycznych;

z) poprawienie wewnętrznej koordynacji między geograficznymi i horyzontalnymi służbami ESDZ;

aa) zadbanie o to, aby dostępne zasoby finansowe, wiedza pracowników oraz rekrutacja, w tym bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące kwalifikacji na najważniejsze stanowiska, odpowiadały poziomowi ambicji i były korzystne dla elastyczności operacyjnej niezbędnej do umożliwienia ESDZ reagowania w czasie rzeczywistym na pojawiające się wyzwania geopolityczne; zagwarantowanie pełnej zgodności z art. 9 decyzji o ESDZ, który stanowi, że wysoki przedstawiciel / wiceprzewodniczący zapewnia jedność, spójność i skuteczność działań zewnętrznych UE, w szczególności za pomocą instrumentów pomocy zewnętrznej; zapewnienie ESDZ odpowiednich zasobów ludzkich w celu zagwarantowania natychmiastowego reagowania operacyjnego w sytuacjach priorytetowych;

ab) dokonanie przeglądu art. 9 decyzji w sprawie ESDZ w celu usunięcia nieaktualnych odniesień i uwzględnienia instrumentów mających zastosowanie w latach 2021-2027, w szczególności ISWMR - "Globalny wymiar Europy";

ac) zwiększenie widoczności działań i pomocy UE na wszystkich forach wielostronnych i w terenie, takich jak np. program Drużyna Europy, który przeciwdziałał niszczącym skutkom kryzysu związanego z COVID-19 w krajach i regionach partnerskich, w szczególności w Afryce;

ad) poprawę widoczności UE i propagowanie zrozumienia dla interesów, stanowisk i działań UE; pilne wyposażenie ESDZ, a w szczególności delegatur UE, w narzędzia służące do intensyfikacji działań w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej oraz rozwijania ich zdolności w zakresie komunikacji strategicznej, co umożliwi im skuteczniejszą komunikację zarówno z decydentami, jak i z ogółem społeczeństwa w państwach trzecich, a w szczególności przeciwdziałanie dezinformacji i propagandzie; uwzględnienie nasilającej się potrzeby zwalczania szpiegostwa i szkodliwych obcych wpływów, które są coraz częściej wykorzystywane do podważania porządku demokratycznego w Unii i w krajach w pobliżu Unii; zintensyfikowanie obecności delegatur UE w mediach społecznościowych, telewizji i debatach, również w językach lokalnych, aby włączyć się w walkę na narracje i uprzedzać kampanie dezinformacyjne; sprecyzowanie roli delegatur i roli siedziby głównej w realizacji tego celu; budowanie zdolności do zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom delegatur UE, w tym członkom ich rodzin, gdy są obiektem propagandy, nękania i zastraszania w kraju delegowania; poprawienie przepływu informacji i koordynacji między centralą ESDZ a delegaturami UE, jak również między delegaturami na szczeblu regionalnym;

ae) zacieśnienie współpracy z Radą Europy, zwłaszcza przez rozszerzone porozumienie częściowe w sprawie szlaków kulturowych Rady Europy, które nie tylko ma znaczenie kulturowe i turystyczne dla państw członkowskich UE, ale stanowi również instytucjonalne narzędzie wzmacniania stosunków kulturalnych z państwami trzecimi i ochrony ich wspólnego dziedzictwa kulturowego;

Wzmocnienie narzędzi i zwiększenie ich zestawu

af) położenie kresu powielaniu zadań pracowników, zasobów i odpowiedzialności w delegaturach UE dla Komisji i ESDZ; przekształcenie delegatur UE w prawdziwe ambasady UE z jednolitą i jasną strukturą hierarchiczną personelu, w tym urzędników Komisji, pod kierunkiem ambasadora UE w danym kraju i na całkowitą odpowiedzialność ESDZ współpracującej ściśle z przedstawicielstwami dyplomatycznymi państw członkowskich; wzmocnienie koordynacji, współpracy i wspólnych prac politycznych ze specjalnymi przedstawicielami UE, misjami WPBiO lub biurami Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czemu powinna towarzyszyć intensywniejsza koordynacja w siedzibie głównej i ujednolicone instrukcje dla podmiotów w terenie; zwiększenie uprawnień szefów delegatur w stosunku do pracowników delegatur, niezależnie od ich pochodzenia, aby umożliwić im redystrybucję zadań zgodnie z priorytetami UE; dopilnowanie, aby delegatury posiadały i mogły wykorzystywać w swojej pracy politycznej sektorową wiedzę specjalistyczną w obszarach polityki istotnych dla stosunków dwustronnych z danym krajem partnerskim; pracę na rzecz łączenia zasobów instytucji UE i zapewnienia jednolitej obecności UE w każdym kraju, a także gromadzenia pod jednym dachem różnych obecnych tam podmiotów unijnych; zachęcanie do większej ilości wspólnych prac i inicjatyw na poziomie krajowym w celu zwiększenia politycznych wpływów i widoczności UE w krajach partnerskich;

ag) wzmocnienie sekcji politycznych, prasowych i informacyjnych delegatur UE na całym świecie, zapewnienie im wystarczającego i odpowiedniego personelu, wiedzy fachowej i środków finansowych, aby mogły dostarczać centrali aktualne i dobrej jakości analizy polityczne i sprawozdania, angażować się w znaczący sposób w sprawy lokalnych podmiotów, budować silne sojusze, w tym na poziomie regionalnym i wielostronnym, oraz podnosić zrozumienie UE, jej widoczność i profil polityczny;

ah) zapewnienie delegaturom UE w państwach trzecich niezbędnych zasobów i wiedzy fachowej w celu zapewnienia skuteczności rozwoju poprzez angażowanie się w równy dialog z krajami partnerskimi, w tym ze społeczeństwem obywatelskim, określanie konkretnych priorytetów rozwojowych każdego kraju i udzielanie odpowiedniego bezpośredniego wsparcia poprzez wdrażanie współpracy na rzecz rozwoju;

ai) ustanowienie funkcji konsularnej ambasad UE w państwach trzecich oraz wzmocnienie i zapewnienie współpracy i koordynacji między ambasadami państw członkowskich UE a delegaturami UE w państwach trzecich, w szczególności w państwach, w których państwa członkowskie nie mają przedstawicielstwa konsularnego; zapewnienie delegaturom wystarczających środków umożliwiających skuteczniejsze udzielanie pomocy obywatelom UE, w tym w czasach kryzysu, m.in. osobom, wobec których toczy się postępowanie karne oraz osobom przebywającym w więzieniach lub skazanym na karę śmierci;

aj) zadbanie o to, by delegatury UE skutecznie kontynuowały prace podejmowane przez unijne misje obserwacji wyborów, w tym w odniesieniu do działań wynikających z ich zaleceń oraz monitorowania lokalnych wydarzeń związanych z ich pracą w okresach między misjami;

ak) wspieranie unijnego centrum reagowania kryzysowego, którego zadaniem będzie koordynowanie działań ambasad i delegatur UE i państw członkowskich oraz usług, jakie oferują one obywatelom UE w czasach kryzysu;

al) zadbanie o to, aby centrum reagowania kryzysowego ESDZ miało wystarczające zasoby, w tym zasoby finansowe i ludzkie, oraz mogło skutecznie i efektywnie osiągać swoje cele, zwłaszcza z uwagi na to, że w przypadku świadczonych przez nie usług ważnym czynnikiem jest czas i szybka reakcja;

am) rozważenie kwestii ustanowienia systemu przepływu informacji wywiadowczych z państw członkowskich do ESDZ na temat problemów związanych z polityką zagraniczną i bezpieczeństwem występujących poza Unią; poprawienie protokołów bezpieczeństwa służb pracujących na danych wywiadowczych lub z informacjami szczególnie chronionymi;

an) zmaksymalizowanie współpracy i koordynacji z rotacyjną prezydencją i ministrami spraw zagranicznych państw członkowskich, w tym przez powierzanie im konkretnych zadań i misji w imieniu Unii, aby zapewnić odpowiednie zaangażowanie polityczne UE, widoczność i jedność;

ao) dostosowanie zakresu i mandatu odpowiednich organów przygotowawczych Rady zajmujących się sprawami polityki zagranicznej do zadań wysokiego przedstawiciela i struktury ESDZ; utworzenie takiego organu w szczególności do prowadzenia praktyki związanej z protokołem; utworzenie specjalnej struktury wsparcia w ramach ESDZ, która zajmie się wszystkimi kwestiami horyzontalnymi związanymi ze specjalnymi przedstawicielami UE, w tym przedstawicielem ds. praw człowieka, specjalnym wysłannikiem UE ds. promowania wolności, religii lub przekonań, specjalnym wysłannikiem UE do spraw Arktyki oraz specjalnym wysłannikiem UE ds. nieproliferacji i rozbrojenia, a także z wykonywaniem ich mandatu; pełne włączenie specjalnych przedstawicieli i wysłanników UE jako ambasadorów UE do struktury ESDZ i podporządkowanie ich jednolitej władzy wysokiego przedstawiciela;

ap) rozważenie zmiany roli specjalnego wysłannika UE ds. promowania wolności religii lub przekonań, który ma być niedługo powołany i podlegałby ESDZ, lub, jeśli nie jest to możliwe, zapewnienie wyjątkowo bliskiej współpracy między specjalnym wysłannikiem a ESDZ;

aq) odpowiednie wsparcie działu ESDZ odpowiedzialnego za egzekwowanie sankcji niezbędnymi środkami i personelem, zważywszy na rosnące znaczenie sankcji w nowym kontekście geopolitycznym;

ar) zwrócenie się do ESDZ o rozważenie aktualizacji globalnej strategii na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r., z uwzględnieniem Strategicznego kompasu UE i potrzeby zintegrowanego działania w zakresie WPBiO; przyjmowanie na początku każdej kadencji programu prac zawierającego priorytety polityczne i określającego w szczególności plany integracji polityki zagranicznej UE i zewnętrznego wymiaru polityki wewnętrznej UE; zlecenie ESDZ przeprowadzania regularnego strategicznego przeglądu tego dokumentu;

as) zwiększenie skuteczności spotkań w ramach dialogu dotyczącego praw człowieka przez zapewnienie aktywnego udziału społeczeństwa obywatelskiego, podejmowanie i uzgadnianie kolejnych kroków w celu przeciwdziałania przeważającym naruszeniom praw człowieka oraz przeprowadzanie kompleksowej oceny postępów w odniesieniu do wcześniejszych zobowiązań;

at) poprawienie dyplomacji prewencyjnej Unii Europejskiej jako aktywnego narzędzia polityki zewnętrznej w celu zapobiegania sporom z państwami trzecimi i pomiędzy nimi oraz ograniczania konsekwencji w przypadku wybuchu konfliktów;

au) sprawienie, aby delegatury UE śledziły rezolucje Parlamentu przyjmowane w trybie pilnym, wzywały władze do zajęcia się problemami wskazanymi w rezolucjach oraz zapewniały wsparcie społeczeństwu obywatelskiemu i innym podmiotom, których prawa naruszono; zwiększenie w tym celu kompetencji punktów kontaktowych ds. praw człowieka w delegaturach UE;

av) zintensyfikowanie działań ESDZ w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego i dialogu międzyreligijnego poprzez prace jej delegatur i w koordynacji z misjami dyplomatycznymi państw członkowskich i krajowymi instytutami ds. kultury;

aw) opracowanie instrumentu UE, który ucieleśniałby kulturowe oblicze Unii na całym świecie dzięki działaniom dyplomacji kulturalnej i międzynarodowym stosunkom kulturalnym opartym na ramach współpracy i współtworzenia kultury, przy aktywnym udziale społeczeństwa obywatelskiego i sektorów kultury państw trzecich; uwzględnienie faktu, że instrument ten mógłby mieć na celu promowanie UE na świecie, udzielanie unijnej pomocy w budowaniu zdolności, a także pomoc finansową sektorom kultury, kreatywnym i innowacyjnym społeczeństwa obywatelskiego w państwach trzecich; zadbanie o to, aby instrument ten obejmował promowanie dialogu międzykulturowego, mobilność artystów i pracowników sektora kultury między UE a państwami trzecimi oraz walkę z dezinformacją; zadbanie o to, by ów zestaw narzędzi obejmował ścisłą współpracę z krajowymi instytutami kultury Unii Europejskiej, a także z partnerami o podobnych poglądach i organizacjami międzynarodowymi, takimi jak UNESCO, aby korzystać z ich doświadczenia;

ax) niezwłoczne dostosowanie organizacji ESDZ i odpowiednich służb Komisji do nowych potrzeb strategicznych wynikających z nowego kontekstu geopolitycznego, przy czym szczególną uwagę należy zwrócić na Arktykę, m. in. w odniesieniu do strategii UE Global Gateway, dyplomacji klimatycznej i cyfrowej, Ameryki Łacińskiej, Azji Środkowej i regionu Indo-Pacyfiku; umożliwienie elastycznych mandatów, aby móc szybko reagować na istniejące i nowe, pojawiające się zagrożenia;

ay) pełne wykonanie mandatu wysokiego przedstawiciela jako wiceprzewodniczącego Komisji w celu zapewnienia spójności działań zewnętrznych UE oraz zadania ESDZ polegającego na wspieraniu wysokiego przedstawiciela w tej roli; wzmocnienie w tym celu koordynacyjnej roli ESDZ, aby zapewnić spójność działań zewnętrznych UE, w tym w odniesieniu do struktur organizacyjnych Komisji, z myślą o zmniejszeniu złożoności instytucjonalnej i skali powielania działań oraz poprawie skuteczności i spójności polityki zewnętrznej UE; zmianę nazwy stanowiska wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela na komisarza do spraw zagranicznych;

az) znaczne i pilne wzmocnienie Komórki Planowania i Prowadzenia Operacji Wojskowych (MPCC), która powinna być preferowaną strukturą dowodzenia i kontroli również dla wykonawczych operacji wojskowych, w szczególności operacji przyszłych sił szybkiego reagowania; natychmiastowe osiągnięcie pełnej zdolności operacyjnej MPCC, w tym doprowadzenie do znacznego wzrostu liczby personelu do 250 pracowników, a także modernizacji infrastruktury i sprzętu zgodnie z konkluzjami Rady z 19 listopada 2018 r., w których jako ostateczny termin ukończenia tych działań wyznaczono rok 2020;

ba) zadbanie, aby Drużyna Europy była czymś więcej niż tylko sloganem i działała rzeczywiście w terenie; poprawę współpracy i koordynacji między delegaturami UE i misjami WPBiO UE w danym państwie trzecim; uznanie, że misje Parlamentu za granicą są częścią polityki zewnętrznej UE i dlatego muszą otrzymywać pełne wsparcie delegatur UE za granicą;

bb) przeznaczenie odpowiednich środków na obszary dyplomacji sektorowej o ważnym wymiarze zewnętrznym, w szczególności w dziedzinie ochrony środowiska i walki ze zmianą klimatu, równouprawnienia płci, cyfryzacji, młodzieży, kultury, nauki i edukacji, ale także zarządzania gospodarczego i monetarnego, demokracji i państwa prawa;

Ugruntowanie legitymacji

bc) dokonanie przeglądu deklaracji z 2010 r. w sprawie odpowiedzialności politycznej, a tym samym zapewnienie Parlamentowi środków umożliwiających mu pełnienie jego roli w działaniach zewnętrznych Unii, w tym funkcji kontroli politycznej przewidzianych w art. 14 ust. 1 i art. 36 TUE;

bd) kontynuowanie starań o odmłodzenie personelu ESDZ i stworzenie od podstaw stałego, wyspecjalizowanego europejskiego korpusu dyplomatycznego dzięki specjalistycznym i ukierunkowanym otwartym konkursom, nastawionym na rekrutację młodych absolwentów o odpowiednim talencie, umiejętnościach i potencjale;

be) nadanie ESDZ odpowiedniego mandatu politycznego, który zapewni jej rzeczywistą i znaczącą rolę w kształtowaniu i prowadzeniu planowania politycznego, wykraczającą poza jej obecną, skoncentrowaną na Brukseli rolę polegającą na poszukiwaniu konsensusu i zarządzaniu;

bf) promowanie wspólnego szkolenia i innych konkretnych środków na rzecz konsolidacji wspólnej unijnej kultury dyplomatycznej i wyższego poziomu wiedzy fachowej wśród wszystkich pracowników ESDZ o różnym pochodzeniu dyplomatycznym, kulturowym i instytucjonalnym, które to szkolenia powinny obejmować równouprawnienie płci, wzmocnienie pozycji kobiet oraz plan działania na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w stosunkach zewnętrznych na lata 2020-2025 (GAP III), agendę "Kobiety, pokój i bezpieczeństwo", kwestię wykorzystywania seksualnego i niegodziwego traktowania w celach seksualnych, w tym molestowania seksualnego, w siedzibie głównej i delegaturach UE, aby przeciwdziałać nieświadomym uprzedzeniom i zwiększać równouprawnienie płci, różnorodność i włączenie społeczne; zachęcanie do bliższej współpracy ze służbami dyplomatycznymi i dyplomatami krajowymi państw członkowskich UE, a także do wspólnych szkoleń oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w ramach ustawicznego kształcenia zawodowego, jak również dalsze działania na rzecz jednolitego wizerunku UE w ramach stosunków zewnętrznych;

bg) ulepszenie szkoleń dla pracowników delegatur UE na temat wytycznych UE w sprawie propagowania i ochrony wolności religii lub przekonań, zwłaszcza pod kątem zwiększenia nacisku na zrozumienie szczególnych aspektów religijnych danego kraju, także w odniesieniu do elementów strukturalnych, takich jak struktury rządów, wymiar sprawiedliwości i system prawny oraz związek między państwem a religią lub przekonaniami;

bh) pozwolenie na pełną autonomię funkcjonalną ESDZ w zakresie rekrutacji i kariery w jej strukturze, w tym w odniesieniu do stanowisk w gabinecie wysokiego przedstawiciela i wiceprzewodniczącego; podjęcie kroków w celu zapewnienia, by delegowanie przez państwa członkowskie do ESDZ stanowiło atrakcyjny etap w karierze;

bi) zaostrzenie i egzekwowanie przepisów dotyczących zatrudnienia po zakończeniu służby publicznej pracowników ESDZ i delegatur UE oraz sprawowanie rygorystycznej kontroli w celu uniknięcia konfliktu interesów i efektu "drzwi obrotowych"; przyjęcie i wdrożenie bez dalszej zwłoki odrębnych przepisów wykonawczych dotyczących działalności i zadań zewnętrznych, które tworzą sui generis podstawę prawną dla szefów delegatur do lepszej ochrony wizerunku i reputacji UE jako całości; pielęgnowanie kultury uczciwości w ESDZ i delegaturach UE przez wspieranie znajomości i zrozumienia zasad etyki przez pracowników; dopilnowanie, aby takie zasady miały zastosowanie również do obecnych i byłych osób sprawujących mandat na kierowniczych stanowiskach w dziedzinie spraw zewnętrznych UE;

bj) zadbanie o to, by mianowanie specjalnych przedstawicieli, wysłanników i ambasadorów UE mogło być potwierdzone dopiero po pozytywnej ocenie Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu;

bk) wyrażenie pełnego poparcia dla projektu pilotażowego dotyczącego Europejskiej Akademii Dyplomatycznej i rozwój tego projektu, który przedłużono o rok w celu włączenia tych funkcji do stałych struktur organizacyjnych; zadbanie o przejrzystość kryteriów rekrutacji uczestników tego programu oraz przeznaczenie na ten projekt wystarczających zasobów w celu zagwarantowania skutecznej i terminowej realizacji, w tym również na potrzeby prac nad ustanowieniem stałej struktury Europejskiej Akademii Dyplomatycznej; zadbanie o ustanowienie stałej struktury Europejskiej Akademii Dyplomatycznej, która powinna skupiać się na różnych grupach docelowych swoich przyszłych uczestników; uwzględnienie faktu, że nawet jeśli w początkowej fazie Akademia mogłaby się skupić na specjalizacji zawodowej dyplomatów krajowych, to nie należy wykluczać w przyszłości systemu selekcji, rekrutacji i szkolenia Europejczyków, którzy nie są dyplomatami państw członkowskich, a ukończyli studia wyższe; określenie sposobów przystępowania absolwentów Europejskiej Akademii Dyplomatycznej do ESDZ i umożliwienia im uzyskania statusu stałego personelu ESDZ;

bl) zadbanie o to, aby absolwenci Akademii nabywali wspólne umiejętności i kompetencje w celu promowania i skutecznej obrony zasad i interesów UE na świecie poprzez kształcenie we wszystkich kwestiach, w tym m.in. dyplomacji publicznej i kulturalnej, gospodarczej, klimatycznej, cyfrowej i cybernetycznej, w oparciu o wspólną kulturę dyplomatyczną i prawdziwego ducha zespołu;

bm) zapewnienie wiceprzewodniczącemu / wysokiemu przedstawicielowi niezbędnej przestrzeni i wsparcia w celu skutecznego i terminowego wdrażania polityki zewnętrznej UE, tak aby owa polityka UE była czymś więcej niż tylko sumą swoich części składowych, a osoba sprawująca ten urząd jednym głosem wyrażała politykę zewnętrzną UE na całym świecie, ciesząc się wsparciem instytucji UE i państw członkowskich;

bn) ułatwienie Parlamentowi dostępu do dokumentów, ponieważ lepsza formalna wymiana informacji poprawi współpracę i zrozumienie między instytucjami; aktualizację porozumienia międzyinstytucjonalnego zawartego 20 listopada 2002 r. między Parlamentem Europejskim a Radą, dotyczącego dostępu Parlamentu Europejskiego do szczególnie chronionych informacji Rady z zakresu polityki bezpieczeństwa i obrony 8 ; zaakceptowanie aktywnego zaangażowania Parlamentu w politykę zagraniczną UE za pośrednictwem konkretnych instrumentów oraz znaczenia i wyjątkowego charakteru parlamentarnych programów na rzecz demokratyzacji, takich jak dialog im. Jeana Monneta, którego celem jest wspieranie i wzmacnianie pracy parlamentów; zachęcanie wszystkich instytucji UE do wspólnego uczestnictwa w działaniach mających na celu wstrzymanie globalnego regresu demokracji, a także do współpracy w tym obszarze, w tym za pośrednictwem obserwacji wyborów, działań mediacyjnych i dialogów, zapobiegania konfliktom, Nagrody im. Sacharowa i Sieci Laureatów Nagrody im. Sacharowa oraz dyplomacji parlamentarnej; promowanie umacniania ram stosunków międzyinstytucjonalnych między tym Parlamentem a ESDZ, w tym jego delegaturami, za pośrednictwem umowy ramowej, co mogłoby wzmocnić dyplomację parlamentarną i zestaw narzędzi UE w obszarze działań zewnętrznych;

bo) podjęcie poważnych i trwałych działań w celu poprawy równowagi pod względem płci wśród pracowników ESDZ, zwłaszcza na wyższych stanowiskach kierowniczych i politycznych; zapewnienie przywództwa uwzględniającego aspekt płci i zrównoważonego pod względem płci, które zwiększa liczbę i odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego i średniego szczebla w służbach ESDZ przez zastosowanie procedur rekrutacyjnych ukierunkowanych na aspekt płci, które aktywnie dążą do zmniejszenia uprzedzeń związanych z płcią w procesach rekrutacyjnych, oraz stosowania preferencyjnej selekcji ze względu na płeć, gdy kandydaci do pracy mają jednakowe kompetencje;

bp) aktualizację strategii ESDZ dotyczącejpłci i równości szans na lata 2018-2023 przez włączenie konkretnych, wymiernych i wiążących zobowiązań politycznych dotyczących obecności kobiet na stanowiskach kierowniczych zgodnie z celami i założeniami GAP III oraz włączenie celów dotyczących różnorodności, zwłaszcza w odniesieniu do rasy, zdolności i pochodzenia etnicznego;

bq) podjęcie poważnych i trwałych działań w celu poprawy równowagi pod względem pochodzenia geograficznego wśród pracowników ESDZ wszystkich szczebli, zwłaszcza na wyższych stanowiskach kierowniczych i wśród szefów delegatur UE; podjęcie działań mających na celu zapewnienie większej różnorodności geograficznej personelu we wszystkich departamentach i delegaturach UE oraz zapobieganie nadmiernej reprezentacji niektórych państw członkowskich;

o

o o

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji oraz wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa.

1 Dz.U. L 201 z 3.8.2010, s. 30.
2 Dz.U. C 53 z 3.8.2010, s. 1.
3 Dz.U. C 65 z 19.2.2016, s. 168.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0406.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0009.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0010.
7 Artykuł 27 ust. 1 TUE.
8 Dz.U. C 298 z 30.11.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.410

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 15 marca 2023 r. dla Rady i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, podsumowującego działalność ESDZ i dotyczącego silniejszej pozycji UE na świecie (2021/2065(INI))
Data aktu: 15/03/2023
Data ogłoszenia: 23/11/2023