Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju (2021/2164(INI))

P9_TA(2023)0071
Spójność polityki na rzecz rozwoju Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju (2021/2164(INI))
(C/2023/398)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 208 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a w szczególności zdanie, że "przy realizacji polityk, które mogłyby mieć wpływ na kraje rozwijające się, Unia bierze pod uwagę cele współpracy na rzecz rozwoju",

- uwzględniając art. 3 ust. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), który stanowi, że w stosunkach zewnętrznych Unia przyczynia się między innymi do pokoju, bezpieczeństwa, trwałego rozwoju Ziemi, solidarności i wzajemnego szacunku między narodami, do swobodnego i uczciwego handlu, wyeliminowania ubóstwa oraz do ochrony praw człowieka,

- uwzględniając art. 21 ust. 1 TUE, który stanowi, że działania Unii na arenie międzynarodowej oparte są na zasadach, które leżą u podstaw jej utworzenia, rozwoju i rozszerzenia oraz które zamierza wspierać na świecie: demokracji, państwie prawa, powszechności i niepodzielności praw człowieka i podstawowych wolności, poszanowaniu godności ludzkiej, zasadach równości i solidarności oraz poszanowaniu zasad Karty Narodów Zjednoczonych i prawa międzynarodowego,

- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i cele zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamentu i Komisji z dnia 30 czerwca 2017 r. dotyczącego nowego konsensusu europejskiego w sprawie rozwoju, zatytułowanego "Nasz świat, nasza godność, nasza przyszłość", a w szczególności jego ust. 10, 109 i 110 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu i Rady (UE) 2021/947 2  z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy"',

- uwzględniając projekt nowej umowy o partnerstwie między Unią Europejską a członkami Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (OACPS) (umowa po wygaśnięciu umowy z Kotonu), w sprawie której zakończono negocjacje, ale która nie została jeszcze podpisana ani nie weszła w życie,

- uwzględniając wspólne oświadczenie z dnia 18 lutego 2022 r. z szóstego szczytu Unia Europejska - Unia Afrykańska: "Wspólna wizja na 2030 r.",

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 6 czerwca 2019 r. pt. "Evaluation of the EU Policy Coherence for Development" [Ocena spójności polityki UE na rzecz rozwoju] (SWD(2019)0093),

- uwzględniając zewnętrzną ocenę spójności polityki Unii Europejskiej na rzecz rozwoju (2009-2016) z 2018 r.,

- uwzględniając szczegółową analizę pt. "Zapewnienie przejrzystej i skutecznej spójności polityki na rzecz rozwoju", opublikowaną przez Dyrekcję Generalną ds. Polityki Zewnętrznej Unii Europejskiej 9 grudnia 2022 r. 3 ,

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 28 stycznia 2019 r. zatytułowany "EU Report on Policy Coherence for Development" ["Sprawozdanie UE w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju"] (SWD(2019)0020),

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju, w szczególności rezolucję z dnia 7 czerwca 2016 r. w sprawie sprawozdania UE za rok 2015 w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie wdrażania i realizacji celów zrównoważonego rozwoju 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 lipca 2022 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa: połączenie sił na rzecz stanowienia lepszego prawa 6 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Rozwoju (A9-0019/2023),

A. mając na uwadze, że spójność polityki na rzecz rozwoju jest obowiązkiem prawnym wynikającym z TUE i wymaga uwzględnienia celu współpracy na rzecz rozwoju we wszystkich strategiach politycznych UE, które mogą mieć wpływ na kraje rozwijające się;

B. mając na uwadze, że skuteczna koordynacja i integracja wszystkich strategii politycznych UE oraz ocena ich wpływu na kraje rozwijające się ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia spójności polityki na rzecz rozwoju;

C. mając na uwadze, że polityczne zaangażowanie UE na rzecz spójności polityki na rzecz rozwoju zostało potwierdzone w nowym europejskim konsensusie w sprawie rozwoju z 2017 r., w którym uznano spójność polityki na rzecz rozwoju za "jeden z kluczowych elementów strategii [UE] na rzecz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju i ważny wkład w szerszy cel spójności polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju";

D. mając na uwadze, że w sprawozdaniu z oceny zewnętrznej dla Komisji z 2018 r. ujawniono poważne niedociągnięcia we wdrażaniu spójności polityki na rzecz rozwoju, w tym ograniczoną rolę delegatur UE; mając na uwadze, że w niedawnym badaniu zleconym przez Parlament stwierdzono, że nadal występują poważne problemy; mając na uwadze, że brak odpowiedniej reakcji na ustalenia zawarte w sprawozdaniu z oceny zewnętrznej oraz brak dowodów na podjęcie odpowiednich działań podważają wiarygodność działań UE w zakresie współpracy na rzecz rozwoju; mając na uwadze, że Rada nie prowadzi już regularnej wymiany informacji z Komisją na temat spójności polityki na rzecz rozwoju;

E. mając na uwadze, że zasada spójności polityki na rzecz rozwoju jest zapisana w art. 208 TFUE i jest uznawana przez instytucje UE i w ramach wielostronnych za instrument służący dążeniu do zrównoważonego rozwoju oraz za instrument mający znaczenie dla zapewnienia wiarygodności i niezawodności UE w krajach partnerskich; mając na uwadze, że celem spójności polityki na rzecz rozwoju jest zapewnienie gospodarczej i społecznej spójności polityki działań zewnętrznych, która może mieć wpływ na kraje rozwijające się, z celem współpracy UE na rzecz rozwoju, której głównym celem pozostaje ograniczenie, a w perspektywie długoterminowej wyeliminowanie ubóstwa, a także zwiększenie skuteczności współpracy na rzecz rozwoju;

F. mając na uwadze, że obecna sytuacja geopolityczna na świecie jest szczególnie naznaczona skutkami pandemii COVID-19, nielegalną inwazją Rosji na Ukrainę i jej skutkami, w tym poważnym kryzysem energetycznym, kryzysem uchodźczym, trudnościami związanymi z zadłużeniem na świecie i zagrożeniami dla bezpieczeństwa żywnościowego i różnorodności biologicznej, a także zmianą klimatu, a problemy te poważnie zagrażają osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju na świecie, w związku z czym konieczna jest kompleksowa reakcja; mając na uwadze, że dodatkowo zwiększa to potrzebę skutecznego wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju oraz potrzebę spójności i zgodności między różnymi strategiami politycznymi, jak ma to miejsce w przypadku powiązań między pomocą humanitarną a rozwojem;

G. mając na uwadze, że mechanizmy Komisji dotyczące spójności polityki na rzecz rozwoju obejmują między innymi grupy międzyresortowe, konsultacje z zainteresowanymi stronami i konsultacje publiczne, przegląd (monitorowanie) programu prac Komisji z punktu widzenia spójności polityki na rzecz rozwoju, instrumenty nr 19, 27 i 35 w wytycznych dotyczących oceny skutków (zmieniony Program lepszego stanowienia prawa) oraz ocenę wpływu umów handlowych na zrównoważony rozwój; mając na uwadze, że rozwiązania te są stosowane w różnych proporcjach, a jakość działań w ramach spójności polityki na rzecz rozwoju można mierzyć jedynie na podstawie konkretnych wyników; mając na uwadze, że w Komisji nie ma organu centralnego odpowiedzialnego za wdrażanie spójności polityki na rzecz rozwoju; mając na uwadze, że w niektórych przypadkach analizy spójności polityki na rzecz rozwoju zawarte w ocenach skutków przeprowadzonych przez Komisję w odniesieniu do niedawnych wniosków

ustawodawczych są nadal powierzchowne (np. w odniesieniu do proponowanego mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO27  i dyrektywy w sprawie przestępstw przeciwko środowisku 8 ) lub nie zostały przeprowadzone, gdy było to wyraźnie potrzebne (np. w odniesieniu do pakietu dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz dyrektywy 9  i rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju); mając na uwadze, że świadczy to wyraźnie o tym, że potrzebne są dalsze działania w celu wdrożenia zaleceń zawartych w zewnętrznej ocenie spójności polityki na rzecz rozwoju z 2018 r.; mając na uwadze, że delegatury UE i przedstawicielstwa dyplomatyczne państw członkowskich powinny odgrywać większą rolę w zapewnianiu spójności polityki na rzecz rozwoju w krajach partnerskich; mając na uwadze, że brak całościowego podejścia do spójności polityki na rzecz rozwoju i jej jasnej definicji może zagrozić realizacji jej celów i osłabić jej skuteczność;

H. mając na uwadze, że pomimo oczywistego znaczenia spójności polityki na rzecz rozwoju dla ważnych inicjatyw UE, takich jak Europejski Zielony Ład, polityka handlowa, globalne i unijne normy opodatkowania osób prawnych lub należyta staranność przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, spójność polityki na rzecz rozwoju była w ostatnich latach wszakże mniej widoczna w europejskim programie politycznym europejskim programie działań i w krajach partnerskich;

I. mając na uwadze, że zaangażowanie sektora prywatnego służące celom polityki rozwojowej, na przykład poprzez działania łączone, w ramach których ograniczona kwota środków z dotacji jest wykorzystywana do przyciągania dodatkowego finansowania, może skutecznie wzmocnić spójność polityki na rzecz rozwoju;

J. mając na uwadze, że rozliczalność, widoczność i przejrzystość są ważnymi aspektami współpracy na rzecz rozwoju i muszą być stosowane w odniesieniu do spójności polityki na rzecz rozwoju; mając na uwadze, że w 2019 r. odstąpiono od sporządzania co dwa lata przez Komisję specjalnego sprawozdania UE w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju i zastąpiono je sprawozdaniem UE z realizacji celów zrównoważonego rozwoju sporządzanym co cztery lata; mając na uwadze, że sprawozdania Komisji mają głównie charakter ogólnie opisowy i są mało pomocne w ocenie skuteczności spójności polityki na rzecz rozwoju; mając na uwadze, że podkreśla to potrzebę jasnych celów i wskaźników w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju oraz przejrzystego monitorowania;

K. mając na uwadze, że Parlament, jako współprawodawca i podmiot w procesie kształtowania polityki, ponosi sporą część odpowiedzialności za wdrażanie przez UE spójności polityki na rzecz rozwoju; mając na uwadze, że Komisja Rozwoju (DEVE) odgrywa kluczową rolę w tym procesie, wydając opinie dla innych komisji; mając na uwadze, że spójność polityki na rzecz rozwoju wymaga podejścia angażującego cały Parlament i zaangażowanego wkładu wszystkich komisji parlamentarnych w prace nad różnymi strategiami politycznymi, co jak dotąd rzadko miało miejsce; mając na uwadze, że istnieje potrzeba ściślejszej koordynacji między komisjami w Parlamencie w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju;

Nowe tło geopolityczne i polityczne dla spójności polityki na rzecz rozwoju

1. potwierdza, że spójność polityki na rzecz rozwoju jest istotnym wymogiem w celu uniknięcia negatywnego wpływu polityki UE na osoby ubogie i znajdujące się w trudnej sytuacji w krajach rozwijających się oraz poszukiwania i wykorzystywania możliwości osiągnięcia synergii zgodnie z zasadami Agendy 2030 "nie pomijać nikogo" oraz "w pierwszej kolejności docierać do tych, którzy najbardziej tego potrzebują", a także w dążeniu do osiągnięcia celu rozwojowego, jakim jest ograniczenie, a w perspektywie długoterminowej eliminacja ubóstwa; przypomina, że wszystkie instytucje UE i państwa członkowskie muszą wypełniać swoje zobowiązania w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju wynikające z traktatów we wszystkich inicjatywach ustawodawczych i politycznych, które mogą mieć wpływ na kraje rozwijające się; podkreśla, że spójność polityki na rzecz rozwoju należy zapewnić we wszystkich strategiach politycznych i obszarach objętych Agendą 2030; wzywa do zasadniczej zmiany we wdrażaniu spójności polityki na rzecz rozwoju, aby zapewnić właściwą identyfikację i analizę skutków dla krajów rozwijających się, unikanie lub minimalizowanie negatywnych skutków oraz pełne wykorzystanie możliwych synergii w dążeniu do osiągnięcia celów rozwojowych;

2. wzywa do przygotowania komunikatu wyjaśniającego wdrażanie spójności polityki na rzecz rozwoju w kontekście celów zrównoważonego rozwoju, któremu towarzyszyć będzie określony w czasie plan działania dotyczący spójności polityki na rzecz rozwoju zawierający jasną metodykę oraz konkretne wskaźniki ilościowe i jakościowe umożliwiające osiągnięcie jej celów, a także podział zadań, uprawnień i harmonogram służące do pomiaru wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju przez UE i państwa członkowskie, a także do zapewnienia bazy dowodowej dotyczącej rozliczalności poprzez włączenie tej kwestii do nowych ram przejrzystego monitorowania i koordynacji polityki rozwoju w całej UE; wzywa do opublikowania tego komunikatu do 31 grudnia 2023 r.; wzywa Komisję do przedstawienia do 1 lipca 2024 r. nowej zewnętrznej oceny wdrażania spójności polityki UE na rzecz rozwoju;

3. ponawia swój apel o opracowanie unijnej strategii wysokiego szczebla na rzecz wdrożenia Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i celów zrównoważonego rozwoju, która powinna być ambitna, zintegrowana i zakorzeniona w ramach dotyczących praw człowieka oraz powinna respektować zasadę równości międzypokoleniowej; uważa, że spójność polityki na rzecz rozwoju, która stanowi jedyny w swoim rodzaju wkład UE w realizację szerszego celu spójności polityki na rzecz zrównoważonego rozwoju, musi być głównym filarem tej strategii i powinna zostać odpowiednio uwzględniona w unijnym dobrowolnym przeglądzie wdrażania Agendy 2030 w 2023 r.;

4. podkreśla, że spójność polityki na rzecz rozwoju musi pozostać kluczowym elementem stosunków zewnętrznych UE i wzywa do zwiększenia jej widoczności oraz do odgrywania przez UE wiodącej roli w promowaniu spójności polityki na rzecz rozwoju na całym świecie, zwłaszcza w ramach organizacji wielostronnych, w tym na forum Komitetu Pomocy Rozwojowej OECD i ONZ, a także poprzez istotne porozumienia międzynarodowe, w szczególności, lecz nie wyłącznie, porozumienie zastępujące umowę z Kotonu; zaleca utworzenie platformy UE na rzecz spójności polityki na rzecz rozwoju, aby umożliwić lepszą koordynację między odpowiednimi instytucjami UE a wielostronnymi, podmiotami niepaństwowymi i krajami rozwijającymi się w celu zapewnienia dostosowania i współpracy w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju, lepszej współpracy na rzecz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju oraz znalezienia nowych synergii w zakresie współpracy na rzecz rozwoju między UE a jej państwami członkowskimi oraz z państwami trzecimi;

Wspólny program UE na rzecz spójności polityki na rzecz rozwoju oraz zróżnicowane działania Komisji, Rady i Parlamentu

5. podkreśla, że spójność polityki na rzecz rozwoju powinna być konsekwentnie stosowana we wszystkich odpowiednich wnioskach; odnotowuje przykłady, w których uwzględniono spójność polityki na rzecz rozwoju, takie jak niedawny wniosek w sprawie produktów związanych z wylesianiem lub dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw;

6. podkreśla w związku z tym potrzebę wyraźnego zaangażowania politycznego na wysokim szczeblu na rzecz spójności polityki na rzecz rozwoju i wzywa Komisję, aby:

- zadbała o to, by we wszystkich dyrekcjach generalnych (DG) i w Sekretariacie Generalnym stale posiadano świadomość, wiedzę specjalistyczną i zasoby niezbędne do skutecznego wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju, i określała jasno obowiązki w zakresie ogólnej odpowiedzialności za wdrażanie spójności polityki na rzecz rozwoju w ramach swoich służb poprzez powierzenie tej odpowiedzialności Sekretariatowi Generalnemu i polecenie mu ścisłej współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Partnerstw Międzynarodowych przy wykonywaniu tego zadania; dopilnowała, by Sekretariat Generalny odgrywał szczególną rolę w arbitrażu politycznym na wysokim szczeblu między dyrekcjami generalnymi w realizacji celów polityki rozwojowej,

- systematycznie, w przejrzysty sposób sprawdzała na wczesnym etapie wszystkie swoje planowane inicjatywy polityczne i ustawodawcze oraz umowy handlowe pod kątem ewentualnego wpływu na kraje rozwijające się; zobowiązała każdą dyrekcję generalną, w której gestii leży przygotowanie konkretnej inicjatywy politycznej, aby zarówno na etapie "wstępnej oceny skutków", jak i później, konsekwentnie zwracała należytą uwagę na możliwe aspekty spójności polityki na rzecz rozwoju; przeprowadzała szczegółowe oceny skutków ex ante, które powinny obejmować wyniki konstruktywnych konsultacji z zainteresowanymi stronami, w tym z krajami partnerskimi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, instytutami badawczymi, społecznościami lokalnymi i regionalnymi oraz mieszkańcami, ludami tubylczymi i sektorem prywatnym, a także wkład delegatur UE w krajach rozwijających się,

- dopilnowała, by co najmniej jeden członek Rady ds. Kontroli Regulacyjnej miał wystarczające doświadczenie i kwalifikacje do analizowania, czy w inicjatywach objętych przeglądem odpowiednio uwzględniono aspekty spójności polityki na rzecz rozwoju, w szczególności z zastosowaniem instrumentu nr 35 (kraje rozwijające się) z Zestawu instrumentów służących lepszemu stanowieniu prawa,

- szeroko stosowała systematyczne i przejrzyste monitorowanie i przeprowadzała oceny ex post wpływu istniejących strategii politycznych UE i umów międzynarodowych na realizację celów polityki rozwojowej i wyjaśniała w razie potrzeby obowiązki, w tym w odniesieniu do zasady "zanieczyszczający płaci", oraz w odniesieniu do przywracania do stanu poprzedniego i odszkodowania wynikających ze stosowania tej zasady, a także proponowała zmianę strategii politycznych w tych dziedzinach, w których stwierdzono negatywne skutki, oraz przyjmowała środki mające na celu poprawę jakości przyszłych ocen skutków,

- wznowiła publikowanie specjalnego rocznego sprawozdania w sprawie rozliczalności UE i jej państw członkowskich w zakresie wyników w związku z ich zobowiązaniami w zakresie polityki rozwojowej oraz zapewniła, by w tym sprawozdaniu odpowiednio uwzględniono wdrażanie spójności polityki na rzecz rozwoju i wyzwania napotkane w tym kontekście, i zwiększała tym samym przejrzystość i rozliczalność wobec społeczeństwa i Parlamentu;

7. podkreśla kluczową rolę Dyrekcji Generalnej ds. Partnerstw Międzynarodowych (DG INTPA) w zapewnianiu wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju w Komisji i:

- zwraca się do DG INTPA o jak najszybsze aktywne i konstruktywne współdziałanie z innymi dyrekcjami generalnymi za pośrednictwem wszystkich dostępnych mechanizmów w celu zapewnienia wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju we wszystkich stosownych inicjatywach Komisji oraz wzywa do tego, aby DG INTPA brała udział w ocenie skutków niezwłocznie po utworzeniu grupy międzyresortowej,

- z zadowoleniem przyjmuje uzupełniające badania DG INTPA dotyczące wpływu kluczowych inicjatyw ustawodawczych na kraje rozwijające się, zauważa jednak, że wpływ ten powinien zostać w pełni przeanalizowany w odpowiedniej ocenie skutków,

- wzywa do przywrócenia w DG INTPA specjalnego zespołu ds. spójności polityki na rzecz rozwoju w celu koordynowania i wzmacniania prac w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju w działach tematycznych DG oraz do zapewnienia stałego wsparcia DG INTPA na rzecz budowania i utrzymywania świadomości i kompetencji w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju w innych dyrekcjach generalnych i w Sekretariacie Generalnym,

- proponuje, aby przyszła edycja Europejskich Dni Rozwoju była poświęcona spójności polityki na rzecz rozwoju, co pozwoli zgromadzić w widoczny sposób wszystkie odpowiednie zainteresowane strony;

8. uważa, że jeśli pomimo zdecydowanych wysiłków nie da się w pełni uniknąć negatywnego wpływu polityki UE na osiągnięcie celu polityki rozwoju, instrument "Globalny wymiar Europy", który dysponuje ograniczonymi zasobami, mógłby zostać wykorzystany do zminimalizowania jedynie absolutnie nieuniknionych skutków i do budowania pozytywnych synergii w krajach rozwijających się; podkreśla jednak, że możliwości takich działań należy rozpatrywać jedynie w ostateczności oraz że poleganie na pomocy rozwojowej nigdy nie powinno być postrzegane jako zasadna alternatywa dla uniknięcia negatywnych skutków; apeluje również, aby unijny program na rzecz edukacji i podnoszenia świadomości na temat rozwoju obejmował działania ukierunkowane na spójność polityki na rzecz rozwoju; w związku z tym wzywa do wzmocnienia badań i poszerzenia wiedzy lokalnych instytutów w krajach rozwijających się w celu wzbogacenia konsultacji z UE;

9. podkreśla kluczową rolę delegatur UE we wdrażaniu spójności polityki na rzecz rozwoju oraz wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) do zadbania o to, by delegatury dysponowały niezbędną wiedzą fachową i zasobami, aby od samego początku mogły być aktywnie zaangażowane w opracowywanie strategii politycznych i prawodawstwa UE mających wpływ na kraje rozwijające się; uważa, że delegatury UE w krajach rozwijających się powinny w szczególności:

- analizować możliwy wpływ nowych strategii politycznych i inicjatyw UE na szczeblu lokalnym, poprzez identyfikowanie osób i interesów mogących odczuć ten wpływ i organizowanie konsultacji z udziałem wielu zainteresowanych stron w krajach partnerskich, w tym z instytutami badawczymi, z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, społecznościami lokalnymi i regionalnymi oraz mieszkańcami, ludami tubylczymi i sektorem prywatnym, a także uwzględniać informacje i opinie przedstawione przez te podmioty,

- systematyczne dodawać spójność polityki na rzecz rozwoju do wykazu tematów omawianych w ramach dialogów politycznych z władzami lokalnymi, regionalnymi i państwowymi krajów rozwijających się oraz szerokim gronem podmiotów niepaństwowych, a także w organizacjach wielostronnych; zachęcać rządy krajów partnerskich, by dążyły do spójności ich własnych polityk i działań, tak by zmaksymalizować skuteczność wsparcia UE oraz innych działań w zakresie rozwoju; zapewniać wymianę najlepszych praktyk między UE a krajami partnerskimi, mając na uwadze znaczenie współpracy międzynarodowej oraz wspólnych celów i środków dla wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju,

- regularnie monitorować wpływ polityki UE na kraje rozwijające się i postępy w realizacji tej polityki oraz przyczyniać się do szczegółowej, przejrzystej i regularnej sprawozdawczości na temat spójności polityki na rzecz rozwoju, w tym poprzez zawarcie w rocznym sprawozdaniu z działalności ESDZ rozdziału poświęconego spójności polityki na rzecz rozwoju w celu analizowania roli i odpowiedzialności ESDZ,

- wzmacniać działania informacyjne w państwach trzecich i w UE na temat spójności polityki UE na rzecz rozwoju, jej wdrażania i wyników, tak aby pomóc w zwiększeniu widoczności UE i unijnego wsparcia w krajach partnerskich;

10. uznaje ważną rolę Parlamentu i Rady jako współprawodawców i wzywa obie instytucje do starannej oceny wpływu ich poprawek do wniosków ustawodawczych Komisji na kraje rozwijające się; zauważa, że prace te ułatwi poprawa jakości wstępnych ocen skutków przeprowadzanych przez Komisję;

11. przypomina o zobowiązaniu do spójności polityki na rzecz rozwoju, potwierdzonym przez państwa członkowskie w Konsensusie europejskim w sprawie rozwoju, i podkreśla znaczenie przestrzegania tego zobowiązania w krajowych strategiach politycznych państw członkowskich; wzywa w związku z tym Radę i państwa członkowskie do:

- regularnego włączania spójności polityki na rzecz rozwoju do porządku obrad Grupy Roboczej ds. Współpracy Rozwojowej i Partnerstw Międzynarodowych (CODEV-PI) oraz Grupy Roboczej ds. Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030; zachęcania do dalszej współpracy między tymi grupami roboczymi w celu ścisłego monitorowania wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju,

- zacieśnienia współpracy między grupą roboczą CODEV-PI, Grupą Roboczą ds. Agendy 2030 i innymi organami przygotowawczymi w celu zapewnienia wdrożenia spójności polityki na rzecz rozwoju w stanowisku Rady w sprawie odpowiednich inicjatyw ustawodawczych,

- zapewnienia niezbędnej wiedzy fachowej i zasobów oraz ustanowienia mechanizmów koordynacji w swoich administracjach krajowych w celu skutecznego wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju i składania sprawozdań z jej wdrażania; podkreślania, że parlamenty narodowe mogą odegrać ważną rolę w promowaniu spójności polityki na rzecz rozwoju,

- ustanowienia lepszej koordynacji między państwami członkowskimi i ich odpowiednimi ministerstwami w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju, przeprowadzania regularnych wzajemnych ocen oraz wdrażania zaleceń zawartych w poprzednich sprawozdaniach i ocenach spójności polityki na rzecz rozwoju,

- organizowania, we współpracy z wiceprzewodniczącym Komisji / wysokim przedstawicielem Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz ESDZ, corocznej debaty na szczeblu ministerialnym na forum Rady do Spraw Zagranicznych w jej składzie ds. rozwoju poświęconej spójności polityki na rzecz rozwoju i poprzedzania jej składaniem sprawozdań z wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju,

- przyjmowania konkluzji Rady w sprawie każdego z rocznych sprawozdań Komisji dotyczących rozliczalności, o które zwrócił się Parlament,

- zadbania o to, by na początku każdej prezydencji Rady podnoszono świadomość na temat kwestii spójności polityki na rzecz rozwoju w obecnych i planowanych strategiach politycznych, wskazywano problemy i poszukiwano rozwiązań,

- prowadzenia konstruktywnej i regularnej wymiany poglądów na temat spójności polityki na rzecz rozwoju między Radą, Parlamentem i Komisją z wykorzystaniem istniejących formatów i organizując w razie potrzeby dodatkowe specjalne posiedzenia;

12. oświadcza, że zobowiązuje się zintensyfikować własne prace nad spójnością polityki na rzecz rozwoju i w tym celu:

- wzywa komisję DEVE do wyjaśnienia roli stałego sprawozdawcy ds. spójności polityki na rzecz rozwoju i wyraża zamiar poprawy współpracy w zakresie spójności polityki na rzecz rozwoju między swoimi komisjami,

- wzywa do utworzenia w ścisłej współpracy z komisją DEVE "sieci ds. uwzględniania problematyki spójności polityki na rzecz rozwoju w głównym nurcie polityki", skupiającej członków komisji zaangażowanych w proces stanowienia prawa oraz członków innych komisji i delegacji odpowiedzialnych za stosunki z krajami rozwijającymi się, pełniących rolę punktów kontaktowych; zaleca włączanie spójności polityki na rzecz rozwoju do programu wszystkich wyjazdów parlamentarnych i delegacji ad hoc do krajów rozwijających się oraz wzywa w stosownych przypadkach wszystkie komisje do konsekwentnego wdrażania spójności polityki na rzecz rozwoju w swoich pracach ustawodawczych i innych działaniach,

- zobowiązuje Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) do regularnego przeglądu programu prac Komisji pod kątem spójności polityki na rzecz rozwoju, do systematycznego analizowania sposobu, w jaki spójność polityki na rzecz rozwoju jest uwzględniana w ocenach skutków Komisji i powiązanych wnioskach, a także do niezwłocznego ostrzegania komisji DEVE i innych właściwych komisji w przypadku stwierdzenia istotnych niedociągnięć lub pominięć; wzywa EPRS do wspierania wszystkich komisji we wdrażaniu spójności polityki na rzecz rozwoju w ich sprawozdaniach,

- apeluje o poświęcenie większej uwagi spójności polityki na rzecz rozwoju w procesie podejmowania decyzji strategicznych i budżetowych; proponuje zaangażowanie komisarzy sektorowych w coroczny zorganizowany dialog oraz w dialog geopolityczny na temat wdrażania instrumentu "Globalny wymiar Europy",

- wyraża zamiar zwiększenia w Parlamencie świadomości i wiedzy fachowej na temat spójności polityki na rzecz rozwoju na szczeblu politycznym poprzez udostępnianie nowym i obecnym posłom do PE szkoleń i informacji na ten temat, oraz na szczeblu administracyjnym, w szczególności wśród pracowników organów zaangażowanych w proces stanowienia prawa;

o

o o

13. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 210 z 30.6.2017, s. 1.
2 Dz.U. L 209 z 14.6.2021, s. 1.
3 Dogłębna analiza - "Zapewnienie przejrzystej i skutecznej spójności polityki na rzecz rozwoju", Parlament Europejski, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Zewnętrznej Unii Europejskiej, opublikowana w trakcie warsztatów "Wzmacnianie spójności polityki na rzecz rozwoju", 9 grudnia 2022 r.
4 Dz.U. C 86 z 6.3.2018, s. 2.
5 Dz.U. C 32 z 27.1.2023, s. 28.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0301.
7 Wniosek z dnia 14 lipca 2021 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (COM(2021)0564).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 28).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L 322 z 16.12.2022, s. 15).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.398

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie spójności polityki na rzecz rozwoju (2021/2164(INI))
Data aktu: 14/03/2023
Data ogłoszenia: 23/11/2023