Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth (2022/2208(IMM))

P9_TA(2023)0087
Wniosek o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth (2022/2208(IMM))

(2023/C 341/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Sądu Rejonowego w Kecskemét na Węgrzech z 21 października 2022 r. o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth w związku z postępowaniem karnym wszczętym przeciwko niej z oskarżenia prywatnego toczącym się przed Sądem Rejonowym w Kecskemét, ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 24 listopada 2022 r.,

- uwzględniając zrzeczenie się przez Annę Júlię Donáth prawa do udzielenia wyjaśnień zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,

- uwzględniając art. 4 ust. 2 węgierskiej ustawy zasadniczej, art. 10 ust. 2 i art. 12 ust. 1 Aktu LVII z 2004 r. w sprawie statusu prawnego węgierskich posłów do Parlamentu Europejskiego oraz art. 74 Aktu XXXVI z 2012 r. o Zgromadzeniu Narodowym Węgier,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0071/2023),

A. mając na uwadze, że 21 października 2022 r. Sąd Rejonowy w Kecskemét (Węgry) złożył wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego Anny Júlii Donáth, posłanki do Parlamentu Europejskiego wybranej na Węgrzech, w kontekście postępowania karnego w sprawie o zniesławienie, wszczętego przeciwko niej z oskarżenia prywatnego; mając na uwadze, że wniosek ten zawiera wcześniejszy wniosek o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth złożony przez ten sam Sąd Rejonowy 28 czerwca 2022 r., który jednak najwyraźniej nigdy nie wpłynął do Parlamentu Europejskiego;

B. mając na uwadze, że 20 stycznia 2022 r. na portalu internetowym Momentum Mozgalom Párt (Partii Momentum Mozgalom) i na Facebooku opublikowano oświadczenie Komitetu Wykonawczego tej partii, dotyczące zawieszenia członkostwa w partii skarżącego i zawierające stwierdzenie, że zawieszenie to nastąpiło po serii naruszeń etycznych popełnionych przez skarżącego; mając na uwadze, że w okresie od 21 listopada 2021 r. do 29 maja 2022 r. Anna Júlia Donáth pełniła funkcję przewodniczącej Komitetu Wykonawczego Momentum Mozgalom Párt;

C. mając na uwadze, że 31 stycznia 2022 r. skarżący wniósł do Sądu Rejonowego w Kecskemét prywatny akt oskarżenia przeciwko Annie Júlii Donáth, jako przewodniczącej Komitetu Wykonawczego Momentum Mozgalom Párt, twierdząc, że popełniła przestępstwo w świetle art. 226 ust. 2 lit. b) ustawy C z 2012 r. - węgierski kodeks karny; mając na uwadze, że zgodnie z art. 231 ust. 2 węgierskiego kodeksu karnego przestępstwo to może zostać ukarane jedynie w ramach postępowania wszczętego z oskarżenia prywatnego;

D. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma na celu ochronę Parlamentu i jego członków przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych, których nie można oddzielić od tych obowiązków;

E. mając na uwadze, że zarzucany czyn nie dotyczy opinii wyrażonych lub głosów oddanych przez Annę Júlię Donáth w ramach wykonywania obowiązków posłanki do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej; mając na uwadze, że domniemane przestępstwo dotyczy natomiast działań o charakterze krajowym, prowadzonych przez nią jako przewodniczącą partii krajowej;

F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego na terytorium swojego państwa korzystają z immunitetów przyznawanych posłom do parlamentu ich państwa, a na terytorium innego państwa członkowskiego - z immunitetu chroniącego przed zatrzymaniem oraz immunitetu jurysdykcyjnego; mając na uwadze, że nie można powoływać się na immunitet w przypadku, gdy poseł został schwytany na gorącym uczynku i nie może on stanowić przeszkody w wykonywaniu przez Parlament Europejski prawa uchylenia immunitetu w odniesieniu do któregokolwiek ze swoich posłów;

G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 4 ust. 2 węgierskiej ustawy zasadniczej posłom do węgierskiego parlamentu przysługuje immunitet; mając na uwadze, że zgodnie z art. 10 ust. 2 Aktu LVII z 2004 r. w sprawie statusu prawnego węgierskich posłów do Parlamentu Europejskiego posłom tym przysługuje taki sam immunitet jak posłom do parlamentu Węgier, oraz że zgodnie z art. 12 ust. 1 decyzja o uchyleniu immunitetu posła do Parlamentu Europejskiego należy do kompetencji Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy XXXVI z 2012 r. o Zgromadzeniu Narodowym postępowanie karne może zostać wszczęte przeciwko posłowi wyłącznie za uprzednią zgodą Zgromadzenia Narodowego;

H. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posłanki jako posłanki do Parlamentu Europejskiego;

I. mając na uwadze, że decyzja o uchyleniu immunitetu w danej sprawie należy wyłącznie do Parlamentu; mając również na uwadze, że Parlament może w sposób rozsądny uwzględnić stanowisko posła przy podejmowaniu decyzji o uchyleniu jego immunitetu 2 ; mając na uwadze, że Anna Júlia Donáth oświadczyła, że nie sprzeciwia się uchyleniu jej immunitetu poselskiego;

J. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Anny Júlii Donáth;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Węgier i Annie Júlii Donáth.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r. w sprawie Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r. w sprawie Patriciello, C-163/10, ECLI: EU: C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r. w sprawie Mote przeciwko Parlamentowi, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440, pkt 28.
3 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r. w sprawie Briois przeciwko Parlamentowi, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.341.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Anny Júlii Donáth (2022/2208(IMM))
Data aktu: 30/03/2023
Data ogłoszenia: 27/09/2023