Język postępowania: węgierski(2023/C 329/20)
(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: G. Gattinara i K. Talaber-Ritz, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Węgry
Żądania strony skarżącej
W skardze wniesionej w dniu 4 sierpnia 2023 r. Komisja wnosi do Trybunału o:
1. Stwierdzenie, że ustanawiając procedurę mającą zastosowanie do wywozu surowców i produktów dla przemysłu budowlanego, Węgry uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy art. 35, art. 36 i art. 2 ust. 1 TFUE w związku z art. 3 ust. 1 lit. e) TFUE oraz art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego;
2. Obciążenie Węgier kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Przyjmując dekret rządowy 402/2021 z dnia 8 lipca oraz uchwałę rządu 1459/2021 z dnia 14 lipca, Węgry ustanowiły procedurę mającą zastosowanie do wywozu surowców i produktów dla przemysłu budowlanego, która stanowi środek o skutku równoważnym z ograniczeniami ilościowymi w wywozie w rozumieniu art. 35 TFUE i skutkuje utrudnieniem swobodnego przepływu towarów, a w szczególności wywozu do innych państw członkowskich. Z punktu widzenia środków krajowych utrudniających handel transgraniczny Węgry nie wykazały, że są one uzasadnione względami bezpieczeństwa publicznego lub że są odpowiednie do osiągnięcia zamierzonego celu i nie wykraczają poza to, co jest konieczne do jego osiągnięcia. Ponadto sporny dekret rządowy reguluje handel zagraniczny, a zatem stanowi środek wchodzący w zakres wspólnej polityki handlowej, w której Unia posiada wyłączną kompetencję. Wreszcie Węgry uchybiły ciążącemu na nich na mocy dyrektywy w sprawie przejrzystości jednolitego rynku obowiązkowi przekazania informacji w zakresie zgłoszenia zmienionego projektu dekretu rządowego i nie dochowały okresu standstill, podczas którego powinny były kategorycznie powstrzymać się od przyjęcia spornego dekretu rządowego.
W dniu 23 września 2021 r. Komisja wszczęła przeciwko Węgrom postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego dotyczące dekretu rządowego 402/2021 z dnia 8 lipca oraz uchwały rządu 1459/2021 z dnia 14 lipca.
Ponieważ odpowiedź udzielona przez Węgry nie została uznana za zadowalającą, Komisja przeszła do kolejnego etapu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, przekazując Węgrom w dniu 6 kwietnia 2022 r. uzasadnioną opinię.
Nie będąc również usatysfakcjonowaną odpowiedzią na uzasadnioną opinię, Komisja postanowiła zwrócić się do Trybunału o stwierdzenie, że ustanawiając procedurę mającą zastosowanie do wywozu surowców i produktów dla przemysłu budowlanego, Węgry uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy art. 35, art. 36 i art. 2 ust. 1 TFUE w związku z art. 3 ust. 1 lit. e) TFUE oraz art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego.