Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2021 dotyczącego Czarnogóry (2021/2247(INI))

P9_TA(2022)0266
Sprawozdanie za rok 2021 dotyczące Czarnogóry Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2021 dotyczącego Czarnogóry (2021/2247(INI))
(2023/C 32/08)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony 1 , który wszedł w życie 1 maja 2010 r.,

- uwzględniając wniosek Czarnogóry o członkostwo w Unii Europejskiej złożony 15 grudnia 2008 r.,

- uwzględniając opinię Komisji z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie wniosku Czarnogóry o członkostwo w Unii Europejskiej (COM(2010)0670), decyzję Rady Europejskiej z posiedzenia w dniach 16-17 grudnia 2010 r. o przyznaniu Czarnogórze statusu kraju kandydującego oraz decyzję Rady Europejskiej z dnia 29 czerwca 2012 r. o otwarciu negocjacji akcesyjnych z Czarnogórą,

- uwzględniając przystąpienie Czarnogóry do NATO 5 czerwca 2017 r.,

- uwzględniając konkluzje prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w Salonikach 19-20 czerwca 2003 r.,

- uwzględniając Deklarację z Sofii przyjętą 17 maja 2018 r. podczas szczytu UE-Bałkany Zachodnie i dołączony do niej Program działań priorytetowych z Sofii,

- uwzględniając deklarację z Zagrzebia przyjętą 6 maja 2020 r. podczas szczytu UE-Bałkany Zachodnie,

- uwzględniając deklarację z Brda przyjętą 6 października 2021 r. podczas szczytu UE-Bałkany Zachodnie,

- uwzględniając szczyt w Sofii, który odbył się 10 listopada 2020 r., deklarację przywódców Bałkanów Zachodnich w sprawie wspólnego rynku regionalnego z 9 listopada 2020 r. oraz deklarację z Sofii w sprawie zielonego programu działań dla Bałkanów Zachodnich z 10 listopada 2020 r.,

- uwzględniając proces berliński zapoczątkowany 28 sierpnia 2014 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 5 lutego 2020 r. pt. "Usprawnienie procesu akcesyjnego - wiarygodna perspektywa członkostwa w UE dla państw regionu Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0057),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 października 2020 r. pt. "Plan gospodarczo-inwestycyjny dla Bałkanów Zachodnich" (COM(2020)0641),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1529 z dnia 15 września 2021 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III) 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 01/2022 z 10 stycznia 2022 r. pt. "Wsparcie UE na rzecz praworządności na Bałkanach Zachodnich - pomimo poczynionych wysiłków wciąż występują zasadnicze problemy",

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 października 2021 r. pt. "Komunikat w sprawie polityki rozszerzenia UE w 2021 r." (COM(2021)0644) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji pt. "Sprawozdanie dotyczące Czarnogóry za rok 2021" (SWD(2021)0293),

- uwzględniając przegląd i krajową ocenę programu reform gospodarczych Czarnogóry dokonane przez Komisję w lipcu 2021 r.,

- uwzględniając Wspólne wnioski z dialogu gospodarczo-finansowego Bałkanów Zachodnich, Turcji i UE przyjęte przez Radę 12 lipca 2021 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 29 kwietnia 2020 r. pt. "Wsparcie dla regionu Bałkanów Zachodnich w zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz ożywienie gospodarcze po pandemii" (COM(2020)0315),

- uwzględniając 5. posiedzenie konferencji akcesyjnej z Czarnogórą na szczeblu wiceministrów 30 czerwca 2020 r. w Brukseli, podczas którego nastąpiło otwarcie negocjacji w sprawie ostatniego rozdziału poddanego przeglądowi: rozdziału 8 (polityka konkurencji),

- uwzględniając międzyrządową konferencję akcesyjną UE-Czarnogóra, która odbyła się 22 czerwca 2021 r. i 13 grudnia 2021 r.,

- uwzględniając opinie Komisji Weneckiej z marca i maja 2021 r. w sprawie poprawek do projektu nowelizacji ustawy o prokuraturze krajowej oraz uwzględniając jej wcześniejsze opinie,

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 19 czerwca 2020 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Bałkanów Zachodnich po szczycie w 2020 r. 3 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie tego kraju,

- uwzględniając deklarację oraz zalecenia przyjęte na 20. posiedzeniu Parlamentarnego Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Czarnogóra, które odbyło się 2 grudnia 2021 r.,

- uwzględniając wspólną deklarację z drugiego szczytu przewodniczących Parlamentu Europejskiego i parlamentów krajów Bałkanów Zachodnich, który został zwołany 28 czerwca 2021 r. przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i w którym uczestniczyły organy kierownicze parlamentów krajów Bałkanów Zachodnich,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2021 r. w sprawie sprawozdań Komisji dotyczących Czarnogóry za lata 2019-2020 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie współpracy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej na Bałkanach Zachodnich 5 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0151/2022),

A. mając na uwadze, że każdy kraj objęty procesem rozszerzenia jest oceniany na podstawie własnych osiągnięć, a harmonogram i postępy w procesie przystąpienia zależą od wdrożenia niezbędnych reform, w szczególności w obszarze praworządności;

B. mając na uwadze, że Czarnogóra to państwo kandydujące, które znajduje się na najbardziej zaawansowanym etapie procesu negocjacji, jako że otworzyła ona negocjacje w sprawie wszystkich 33 poddawanych przeglądowi rozdziałów dotyczących dorobku prawnego UE i zamknęła wstępnie negocjacje dotyczące trzech rozdziałów;

C. mając na uwadze, że 80 % obywateli tego kraju popiera jego przyszłe członkostwo w UE;

D. mając na uwadze, że okres po wyborach w 2020 r. odznaczał się głęboką polaryzacją między nową większością rządzącą a opozycją, a także w obrębie większości rządzącej; mając na uwadze, że przypadki bojkotu oraz brak konstruktywnego zaangażowania wszystkich podmiotów parlamentarnych utrudniały podejmowanie decyzji w parlamencie;

E. mając na uwadze, że na konferencji międzyrządowej, która odbyła się 22 czerwca 2021 r., Czarnogóra przyjęła zmienioną metodykę rozszerzenia opartą na tematycznych klastrach rozdziałów negocjacyjnych i stopniowym wprowadzaniu poszczególnych strategii politycznych i programów UE;

F. mając na uwadze, że Unia Europejska jest największym partnerem handlowym Czarnogóry i w 2020 r. udział UE w całkowitym wywozie z Czarnogóry i całkowitym przywozie do Czarnogóry wyniósł odpowiednio 38 i 44 %; mając na uwadze, że UE jest największym dostarczycielem pomocy finansowej dla Czarnogóry oraz że Czarnogóra korzysta z pomocy przedakcesyjnej w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA), a w latach 2007-2020 otrzymała łącznie 504,9 mln EUR;

G. mając na uwadze, że UE nieustannie okazuje swoje zaangażowanie na rzecz europejskiej perspektywy krajów Bałkanów Zachodnich i zmobilizowała 3,3 mld EUR w celu zaradzenia bezpośredniemu kryzysowi zdrowotnemu oraz złagodzenia gospodarczych i społecznych skutków pandemii COVID-19;

H. mając na uwadze, że pomoc w ramach IPA III opiera się na rygorystycznych warunkach i że w instrumencie tym przewidziano modulację i zawieszenie pomocy w przypadku regresu w dziedzinie demokracji, praw człowieka i praworządności;

I. mając na uwadze, że Czarnogóra jest narażona na ingerencje zewnętrzne i przeprowadzane w złym zamiarze kampanie dezinformacyjne mające źródła w Rosji i innych krajach;

Zaangażowanie w proces rozszerzenia

1. z zadowoleniem przyjmuje nieustające zaangażowanie Czarnogóry na rzecz integracji europejskiej oraz niesłabnące poparcie jej obywateli dla członkostwa w UE; podkreśla, że postęp negocjacji nadal zależy od spełnienia kryteriów pośrednich w zakresie praworządności;

2. odnotowuje, że otwarto negocjacje w sprawie wszystkich 33 rozdziałów poddawanych przeglądowi, lecz ubolewa, że od 2017 r. nie zamknięto żadnego z nich, co spowalnia postępy Czarnogóry i zagraża jej statusowi najbardziej zaawansowanego kraju Bałkanów Zachodnich pod względem osiągnięć na drodze do przystąpienie do UE; wyraża zadowolenie z przyjęcia przez Czarnogórę zmienionej metodyki rozszerzenia; zachęca Czarnogórę, by nadal koncentrowała swoje działania zwłaszcza na spełnieniu pozostałych kryteriów pośrednich określonych w rozdziałach 23 i 24, a następnie na zamknięciu rozdziałów;

3. ponownie podkreśla, że ponadpartyjne zaangażowanie polityczne i funkcjonująca demokracja parlamentarna są niezbędne do przeprowadzenia reform związanych z UE, oraz wzywa do konstruktywnego i pluralistycznego dialogu politycznego i zaangażowania wszystkich partii parlamentarnych w przezwyciężenie obecnego spolaryzowanego klimatu politycznego oraz do wzmocnienia funkcjonowania i koordynacji między instytucjami państwowymi w celu osiągnięcia stabilności politycznej i kontynuowania znacznych postępów w zakresie kluczowych reform związanych z UE, w szczególności reform wyborczych i sądowych, a także w dziedzinie walki z przestępczością zorganizowaną i korupcją;

4. zauważa, że 4 lutego 2022 r. w parlamencie głosowano nad wotum nieufności dla rządu, co doprowadziło do dymisji przewodniczącego parlamentu oraz współprzewodniczącego Parlamentarnego Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia EU- Czarnogóra; zauważa, że prezydent Czarnogóry mianował lidera partii URA na stanowisko premiera i powierzył mu utworzenie rządu;

5. wyraża zadowolenie z utworzenia nowego rządu mniejszościowego składającego się z partii proeuropejskich, co jest zdecydowanie pożądane w szczególności w świetle niedawnej rosyjskiej inwazji na Ukrainę i nieustającego wpływu prorosyjskich partii politycznych i prorosyjskiej narracji w tym kraju; z zadowoleniem przyjmuje wybór nowego przewodniczącego i wzywa do jak najszybszego mianowania współprzewodniczącego Parlamentarnego Komitetu Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Czarnogóra; uważa, że polityczna determinacja nowego rządu mogłaby pomóc przyspieszyć bardzo potrzebny proces reform, co byłoby odzwierciedleniem zarówno prac Czarnogóry nad wartościami europejskimi, jak i woli przytłaczającej większości obywateli Czarnogóry do przystąpienia do Unii Europejskiej;

6. wzywa do wznowienia pluralistycznego dialogu między wszystkimi partiami parlamentarnymi i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu stworzenia silnej platformy proeuropejskiej i demokratycznej, która może zapewnić niezbędną stabilność i ograniczyć polaryzację polityczną i radykalizację zgodnie z konstytucją, poszanowanie procesów demokratycznych, norm i standardów oraz proeuropejskie aspiracje zdecydowanej większości obywateli Czarnogóry;

7. odnotowuje protesty przeciwko możliwości utworzenia rządu mniejszościowego zorganizowane przez Front Demokratyczny i Demokratyczną Czarnogórę; zachęca wszystkie partie polityczne do wyrażania swoich poglądów w ramach zinstytucjonalizowanych procedur demokratycznych oraz do powstrzymania się od eskalacji napięć;

8. zdecydowanie potępia wyrażone przez protestujących i niektórych przywódców politycznych poparcie dla Federacji Rosyjskiej w dniu rozpoczęcia agresji Rosji przeciwko Ukrainie, ale zwraca uwagę na stosunkowo niewielką skalę tych demonstracji; przypomina o utrzymującym się i nieprzerwanym zainteresowaniu Rosji destabilizacją tego kraju i całego regionu Bałkanów Zachodnich oraz zawróceniem go z drogi prowadzącej do Unii Europejskiej poprzez rozpowszechnianie manipulacyjnej dezinformacji oraz wywieranie wpływu na podmioty państwowe i niepaństwowe;

9. odnotowuje, że tempo prac wzrosło po długo oczekiwanej finalizacji powołań w strukturach administracyjnych w obszarze praworządności; ubolewa, że przez długi czas nie obsadzono kluczowych stanowisk w strukturach negocjacyjnych; odnotowuje działania na rzecz konsolidacji i ulepszenia struktur negocjacyjnych w 2021 r.; wzywa władze, by jak najpilniej przywróciły w pełni funkcjonujące struktury negocjacyjne; zauważa, że opóźnionemu mianowaniu kluczowych negocjatorów i szefów grup roboczych muszą towarzyszyć inne kroki w celu utrzymania procesu akcesyjnego jako priorytetu politycznego;

10. z zadowoleniem przyjmuje stałe i pełne dostosowanie się przez Czarnogórę do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa UE, w tym potępienie rosyjskiej inwazji na Ukrainę i pełne poparcie najnowszych sankcji nałożonych przez UE na Rosję, obejmujących m.in. zamknięcie przestrzeni powietrznej i dostępu do lotnisk dla rosyjskich przewoźników lotniczych, zakaz dokonywania transakcji z Bankiem Centralnym Rosji oraz zakaz transmisji dla rosyjskich mediów szerzących propagandę Russia Today i Sputnik; zachęca Komisję, by rozważyła unijną pomoc gospodarczą i finansową dla krajów Bałkanów Zachodnich, które przyłączyły się do sankcji nałożonych przez UE na Rosję, w celu złagodzenia nadchodzącego kryzysu;

11. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie przez Czarnogórę własnego tymczasowego mechanizmu ochrony osób uciekających z Ukrainy, który przyznaje im prawo pobytu w kraju przez okres jednego roku, a także wyraża zadowolenie z wkładu Czarnogóry na rzecz pomocy humanitarnej dla Ukrainy;

12. apeluje o konfiskatę majątku osób objętych sankcjami przez władze Czarnogóry oraz o zadbanie o to, by kraj ten nie stał się bezpieczną strefą ukrywania majątku przez rosyjskich oligarchów zagrożonych sankcjami międzynarodowymi; zachęca rząd do dalszego podejmowania kroków niezbędnych do umożliwienia właściwym organom krajowym podejmowania niezbędnych decyzji w celu wdrożenia przyjętych sankcji;

13. z zadowoleniem przyjmuje czynny udział Czarnogóry w misjach i operacjach prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE oraz w innych misjach międzynarodowych; podkreśla znaczenie strategicznego sojuszu Czarnogóry z UE i NATO; potępia próby kwestionowania strategicznej orientacji Czarnogóry podejmowane w sektorze rządowym oraz w sektorze bezpieczeństwa i wojskowości; zachęca władze Czarnogóry do współpracy zarówno z UE, jak i z NATO w obszarze odporności na ingerencje zewnętrzne i zagraniczną manipulacyjną dezinformację oraz w obszarze cyberbezpieczeństwa;

14. wzywa Czarnogórę, by jak najlepiej wykorzystała unijne środki dostępne w ramach IPA III oraz planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Bałkanów Zachodnich i wzmocniła proces tworzenia instytucji oraz wspierała rozwój gospodarczy i demokratyczny, zwłaszcza w obszarze praworządności, wolności podstawowych i dobrostanu obywateli; podkreśla, że wszelkie inwestycje powinny być zgodne z celami porozumienia paryskiego oraz celami UE dotyczącymi dekarbonizacji; wzywa Komisję do ścisłego monitorowania wyników i zapewnienia systematycznej oceny wpływu finansowania UE;

Demokracja i praworządność

15. wyraża głębokie zaniepokojenie utrzymującymi się napięciami politycznymi między władzą wykonawczą a ustawodawczą oraz wewnątrz nich, a także obecną blokadą sesji parlamentu, co ma bezpośredni wpływ na tempo wdrażania w Czarnogórze reform związanych z UE i spowalnia proces przystąpienia do UE; przypomina, że jedynym sposobem wywarcia wpływu na proces decyzyjny w imieniu wyborców jest angażowanie się w procesy polityczne; apeluje do władz ustawodawczych i wykonawczych o poprawę koordynacji i nadanie priorytetu inicjatywom ustawodawczym dotyczącym wdrażania unijnego programu reform; ponownie podkreśla, że wola polityczna, szeroko zakrojony międzypartyjny dialog, sprawne wsparcie parlamentarne oraz właściwe funkcjonowanie instytucji demokratycznych ma kluczowe znaczenie dla postępów Czarnogóry w negocjacjach w sprawie przystąpienia;

16. z zadowoleniem przyjmuje niedawne nominacje do Sądu Najwyższego i Sądu Apelacyjnego oraz nowych członków Rady Prokuratorów, w tym członka wywodzącego się z przedstawicieli organizacji pozarządowych; wyraża zaniepokojenie ogólnym brakiem postępów w dziedzinie reformy sądownictwa, w tym przedłużającym się nieobsadzeniem stanowisk w kluczowych niezależnych instytucjach oraz sądownictwie, w tym stanowisk sędziów nowego Trybunału Konstytucyjnego; zachęca władze Czarnogóry do podjęcia dalszych kroków w celu zwiększenia niezależności i poprawy funkcjonowania sądownictwa i innych organów ścigania, a także do pełnego wdrożenia zaleceń Komisji Weneckiej dotyczących ryzyka upolitycznienia Rady Prokuratorów; zachęca do działań następczych w odpowiedzi na zalecenia Grupy Państw przeciwko Korupcji (GRECO) Rady Europy dotyczące sądownictwa;

17. apeluje do Komisji, by poważnie rozważyła sprawozdanie specjalnie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 01/2022 i wdrożyła zawarte w nim zalecenia, co oznaczałoby dostosowanie inwestycji związanych z praworządnością na Bałkanach Zachodnich, w tym w Czarnogórze; apeluje do UE i krajów Bałkanów Zachodnich o ustanowienie ram owocnej współpracy między Prokuraturą Europejską (EPPO) a krajami Bałkanów Zachodnich, tak by umożliwić EPPO skuteczne wykonywanie jej kompetencji w dziedzinie funduszy UE;

18. z zadowoleniem przyjmuje nowelizację ustawy o samorządzie lokalnym przez parlament Czarnogóry, która to nowelizacja przewiduje przeprowadzanie wyborów we wszystkich 14 gminach tego samego dnia; ubolewa jednak z powodu niedawnej decyzji o przeprowadzeniu wyborów w 12 gminach w innym terminie; ponownie wzywa Czarnogórę do równoczesnego przeprowadzania wyborów lokalnych w całym kraju w celu zapewnienia większej stabilności demokracji, uniknięcia ciągłych kampanii i uspokojenia napiętego klimatu politycznego;

19. zauważa, że konieczne są większe wysiłki w celu zharmonizowania wyborczych ram prawnych oraz uregulowania wszystkich kluczowych aspektów wyborów w ramach pluralistycznego procesu i z dużym wyprzedzeniem przed następnymi wyborami; z zadowoleniem przyjmuje kontynuację prac Komitetu ds. Reformy Ordynacji Wyborczej pomimo początkowych zakłóceń i oczekuje, że będzie on sumiennie pracował z myślą o wdrożeniu konstruktywnych reform; zauważa, że dialog im. Jeana Monneta mógłby pomóc w Czarnogórze w osiągnięciu konsensusu niezbędnego do stworzenia kultury demokracji parlamentarnej;

20. wyraża zaniepokojenie wszechobecną korupcją w kraju i apeluje do Czarnogóry, by poprawiła procedury reagowania przez wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych na przypadki korupcji na wysokim szczeblu, a także stworzyła warunki do skutecznego i niezależnego działania instytucji sądowych i niezależnych organów zajmujących się korupcją, w tym Agencji Zapobiegania Korupcji i Prokuratury Specjalnej, aby funkcjonowały one skutecznie i bez nacisków politycznych, zgodnie z zaleceniami GRECO; wzywa władze Czarnogóry, by wszczęły skrupulatne dochodzenia w sprawie wszelkich nadużyć ujawnionych przez Pandora Papers;

21. z zadowoleniem przyjmuje postępy w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej oraz we współpracy policyjnej na szczeblu międzynarodowym, w szczególności poprawę dostępu organów ścigania do kluczowych baz danych i wzrost liczby śledczych i biegłych, a także wzrost liczby spraw dotyczących przestępczości zorganizowanej, w których przeprowadzono dochodzenie i ścigano sprawców; zachęca władze Czarnogóry, by nadal eliminowały istniejące niedociągnięcia w prowadzeniu spraw dotyczących przestępczości zorganizowanej oraz dokonywaniu zajęcia i konfiskaty mienia pochodzącego z działalności przestępczej;

22. z zadowoleniem przyjmuje konstruktywną współpracę Czarnogóry z unijnymi organami ścigania, takimi jak Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), Europol i Eurojust, które pomagają Czarnogórze w zarządzaniu granicami i zwalczaniu przestępczości transgranicznej, w tym handlu bronią, narkotykami i ludźmi, oraz zwalczaniu terroryzmu i ekstremizmu; zauważa, że pozytywnym przykładem jest interwencja policji w Mojkovacu w celu zwalczania nielegalnego handlu papierosami w Czarnogórze, i ponownie stwierdza, że potrzebne są dalsze środki w celu zwalczania przemytu narkotyków i papierosów w tym kraju, zwłaszcza w wolnej strefie portu Bar;

23. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie strategii na lata 2021-2025 dotyczącejmigracji i reintegracji osób powracających do Czarnogóry; odnotowuje, że w grudniu 2021 r. podpisano plan działania dotyczący współpracy między Czarnogórą a Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO);

24. ubolewa nad ograniczonymi postępami we wdrażaniu reformy administracji publicznej i wzywa do tego, by proces opracowywania nowej strategii reformy administracji publicznej był pluralistyczny i przejrzysty; wyraża zaniepokojenie zmianami w ustawie o urzędnikach służby cywilnej i pracownikach państwowych, które obniżyły kryteria zatrudnienia na podstawie osiągnięć i ograniczyły niezależność urzędników służby cywilnej, a także zagroziły zdolności Czarnogóry do zatrzymania pracowników mających doświadczenie w procesie integracji z UE; podkreśla, że niezbędne jest zatrudnianie urzędników służby cywilnej na podstawie ich osiągnięć, i zwraca uwagę na znaczenie odpolitycznienia służby cywilnej;

25. z zadowoleniem przyjmuje pozytywną rolę społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze i zachęca do dalszego zwiększania jego znaczącego udziału w reformach oraz do zapewnienia funkcjonalnych mechanizmów konsultacji i współpracy poprzez poprawę ram prawnych i instytucjonalnych tego kraju, a także zagwarantowanie zaangażowania niezależnych ekspertów, społeczeństwa obywatelskiego i lokalnych zainteresowanych stron w kluczowe prawodawstwo;

26. z zadowoleniem przyjmuje pierwsze zgromadzenie obywateli zorganizowane 4 listopada 2021 r. przez parlament Czarnogóry we współpracy z Parlamentem Europejskim; z zadowoleniem przyjmuje aktywny udział obywateli i ich zaangażowanie w opracowywanie antykorupcyjnych strategii politycznych; zachęca władze Czarnogóry do podjęcia działań następczych i wdrożenia wniosków zgromadzenia dotyczących przeciwdziałania korupcji i podkreśla, że ważna jest kontynuacja tego udanego projektu w przyszłości;

Poszanowanie podstawowych wolności i praw człowieka

27. zwraca uwagę na niewielkie postępy w dziedzinie wolności wypowiedzi; wzywa Czarnogórę, by zwiększyła starania na rzecz zwalczania dezinformacji, nawoływania do nienawiści, nękania przez internet, stronniczych relacji na tematy polityczne oraz wpływów zagranicznych na czarnogórskie media; podkreśla znaczenie, jakie ma wymiana najlepszych praktyk z państwami członkowskimi UE i NATO, a także prowadzenie dialogu ze społeczeństwem obywatelskim Bałkanów Zachodnich i ich sektorem prywatnym w celu wczesnego identyfikowania niepokojących zjawisk oraz opracowywania odpowiednich i właściwych środków przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się manipulacyjnej dezinformacji z państw trzecich, z naciskiem na badania i analizy oraz uwzględnienie najlepszych praktyk w regionie;

28. apeluje do Komisji, aby rozbudowała infrastrukturę potrzebną do wypracowania opartych na dowodach reakcji na zagrożenia dezinformacyjne na Bałkanach Zachodnich; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), aby zmieniła swoje podejście na bardziej proaktywne i skoncentrowała się na budowaniu wiarygodności UE w regionie oraz na rozszerzaniu monitorowania prowadzonego przez grupę zadaniową StratCom, by skupić się na transgranicznych zagrożeniach dezinformacyjnych pochodzących z krajów Bałkanów Zachodnich i krajów sąsiadujących z nimi; wzywa Czarnogórę do podjęcia zdecydowanych i systemowych działań na rzecz identyfikacji i likwidacji ośrodków dezinformacji; wzywa polityków i osoby publiczne do zdecydowanego potępienia wszelkich przekazów mających na celu polaryzację społeczeństwa i podważenie zaufania do mediów i podstawowych wartości demokratycznych;

29. zauważa, że gromadzenie zdezagregowanych danych dotyczących rasistowskiej i homofobicznej lub transfobicznej mowy nienawiści oraz przestępstw na tle tego rodzaju nienawiści nadal nie jest wystarczające; przypomina konkluzje z 2020 r. ze sprawozdania monitorującego Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI) Rady Europy, w którym stwierdzono, że wcześniejsze zalecenia nie zostały wdrożone 6 ; przypomina stanowisko Parlamentu wyrażone w jego ostatniej rezolucji w sprawie Czarnogóry, w której to rezolucji zaapelowano o ten środek, i zachęca władze do jego wprowadzenia 7 ;

30. wyraża zaniepokojenie wysokim stopniem polaryzacji środowiska medialnego, w szczególności rosnącą skalą krajowych i zagranicznych kampanii dezinformacyjnych oraz zagrożeń cybernetycznych i hybrydowych, w tym ze strony Rosji i Chin, przyczyniających się do szerzenia narodowo-etnicznych narracji, które negatywnie wpływają na procesy demokratyczne w kraju, a zatem zagrażają jego europejskiej perspektywie; jest zaniepokojony wzrostem długu publicznego Czarnogóry wobec zagranicznych instytucji finansowych i przedsiębiorstw z autorytarnych państw spoza UE; ponownie wyraża uznanie dla gotowości rządu, by wdrożyć unijne sankcje przeciwko mediom szerzącym rosyjską propagandę;

31. podkreśla znaczenie wolności i niezależności mediów, wysokiej jakości relacjonowania wydarzeń i poprawy umiejętności korzystania z mediów, które mają kluczowe znaczenie dla zwalczania manipulacyjnej dezinformacji; wzywa Czarnogórę, państwa członkowskie, ESDZ i delegaturę UE w Czarnogórze do kontynuowania aktywniejszych i skuteczniejszych kampanii komunikacyjnych i wizerunkowych, aby podkreślić rolę i znaczenie pomocy UE w Czarnogórze oraz zwalczać dezinformację antyunijną, w tym poprzez utworzenie regionalnego stanowiska ds. komunikacji strategicznej na Bałkanach Zachodnich; z zadowoleniem przyjmuje zainteresowanie Czarnogóry współpracą z UE w ramach planu działania na rzecz demokracji oraz ważne prace grupy zadaniowej ESDZ ds. komunikacji strategicznej na Bałkanach Zachodnich;

32. wzywa władze Czarnogóry, by podjęły konkretne działania w celu budowy odporności i cyberbezpieczeństwa w obliczu rosnącej presji związanej z ingerencją państw trzecich, których celem jest osłabienie państwowości Czarnogóry i jej prozachodniej orientacji, w ścisłej współpracy w ramach odpowiednich inicjatyw i programów UE i NATO; z zadowoleniem przyjmuje nową strategię Czarnogóry na rzecz cyberbezpieczeństwa na lata 2022-2026 i apeluje o niezwłoczne przeprowadzenie procedury ustawodawczej ustanawiającej Agencję ds. Cyberbezpieczeństwa;

33. zdecydowanie potępia ataki na dziennikarzy i ich prześladowanie oraz apeluje, by prowadzono dochodzenia w tego typu sprawach, karano za takie czyny i zapewniano skuteczne przekazanie sprawy organom sądowym; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie poważniejszych sankcji za zastraszanie i atakowanie dziennikarzy, co nastąpiło w wyniku przyjęcia zmian w kodeksie karnym; wzywa wszystkie partie polityczne do podjęcia dalszych kroków w celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy niezależnym i wolnym mediom, w tym wsparcia na rzecz sprawozdawczości w interesie publicznym, przejrzystego finansowania, wspólnych standardów regulacyjnych i bezpiecznego środowiska pracy wolnego od ataków i zagrożeń;

34. z zadowoleniem przyjmuje niektóre kroki w dobrym kierunku, takie jak powołanie komisji ad hoc ds. monitorowania przemocy wobec mediów, wzmocnienie ram prawnych w celu skutecznej ochrony dziennikarzy i innych pracowników mediów, przegląd ustaw o mediach i bardziej pluralistycznej polityce redakcyjnej nadawcy publicznego RTCG, który stał się bardziej pluralistyczny, oraz publiczne konsultacje w sprawie strategii medialnej na lata 2021-2025; podkreśla znaczenie niezależności czarnogórskich organów regulacyjnych ds. mediów i nadawcy publicznego oraz wzywa do dalszych wysiłków na rzecz przekształcenia RTCG w rzeczywistą usługę publiczną oraz ogólnie do poprawy dostępu do informacji;

35. potępia wszelkie akty przemocy, do których doszło w Cetynie podczas demonstracji w związku z zaprzysiężeniem zwierzchnika metropolii Czarnogóry i Przymorza Serbskiego Kościoła Prawosławnego; potępia nieupoważnioną ingerencję Serbii w tej sprawie; apeluje o tolerancję religijną zgodnie z konstytucją Czarnogóry oraz europejskimi wartościami i zasadami;

36. zauważa, że ingerencja zewnętrzna może także przybrać postać instrumentalizacji instytucji religijnych; potępia wysiłki Rosji zmierzające do wykorzystania napięć etnicznych na Bałkanach Zachodnich, aby zaogniać konflikty, dzielić społeczności i szerzyć manipulacyjną dezinformację, co może doprowadzić do destabilizacji całego regionu;

37. zauważa kolejne opóźnienie w spisie ludności i mieszkań w Czarnogórze i oczekuje, że zostanie on przeprowadzony w tym roku zgodnie ze standardami unijnymi i międzynarodowymi w sposób otwarty i przejrzysty, bez obawy przed zastraszaniem w odniesieniu do wszystkich uznanych mniejszości narodowych; wzywa władze do nieupolityczniania tego procesu;

38. z zadowoleniem przyjmuje wieloetniczną tożsamość kraju i wzywa do jej dalszego promowania i poszanowania na wszystkich szczeblach, w tym w odniesieniu do używanych języków, dziedzictwa kulturowego i tradycji społeczności lokalnych, a także do ochrony praw politycznych; podkreśla potrzebę ochrony praw politycznych wszystkich mniejszości narodowych, zwłaszcza że niektóre z nich nie mają już przedstawicieli w partiach reprezentujących mniejszości w parlamencie Czarnogóry;

39. zdecydowanie potępia werbalne i fizyczne ataki na wszelkie mniejszości, w tym mniejszości narodowe, oraz ich zastraszanie; wyraża ubolewanie, że grupy szczególnie wrażliwe, w tym Romowie i Egipcjanie, nadal doświadczają różnych form dyskryminacji i napotykają trudności w korzystaniu z przysługujących im praw; wyraża zadowolenie z przyjęcia strategii na rzecz integracji Romów i Egipcjan na lata 2021-2025, w której zwraca się szczególną uwagę na antycyganizm i zachęca władze do dalszego zwiększania wysiłków na rzecz zwalczania dyskryminacji, zapewnienia sprawiedliwego dostępu do edukacji, wymiaru sprawiedliwości, mieszkań, opieki zdrowotnej i rynku pracy, a także do podjęcia skutecznych działań przeciwko mowie nienawiści;

40. wzywa władze Czarnogóry, by uznały tradycje i dziedzictwo kulturowe społeczności chorwackiej w wieloetnicznej Zatoce Kotorskiej; z zaniepokojeniem odnotowuje zawiadomienie o eksmisji do dnia 15 kwietnia 2022 r. otrzymane przez Chorwackie Zgromadzenie Narodowe w Tivacie;

41. zwraca uwagę, że przemoc ze względu na płeć i przemoc wobec dzieci nadal budzą poważne obawy, a sytuacja pogorszyła się podczas pandemii COVID-19; wzywa do poprawy specjalistycznych usług wsparcia dla kobiet, grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji i ofiar przemocy domowej oraz wzywa Czarnogórę do zapewnienia odpowiednich środków finansowych na ten cel, w tym dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego udzielających takiego wsparcia; z zadowoleniem przyjmuje propozycję wprowadzenia surowszych kar za przemoc wobec kobiet i dzieci;

42. wzywa władze Czarnogóry do pełnego wdrożenia norm konwencji stambulskiej, rozpoczęcia publicznych kampanii uświadamiających, zachęcania do zgłaszania przypadków przemocy domowej w bezpiecznych warunkach oraz zwiększenia liczby dobrze wyszkolonych i wrażliwych na aspekt płci funkcjonariuszy organów ścigania i sędziów, aby zapewnić odpowiednie dochodzenia i ściganie takich przestępstw; wzywa władze Czarnogóry do wdrożenia skutecznych środków przeciwko molestowaniu seksualnemu, w tym również w miejscu pracy; jest nieustannie zaniepokojony częstą mową nienawiści i seksizmem skierowanym do kobiet w polityce i życiu publicznym oraz wzywa do przyjęcia środków prawnych i politycznych w celu promowania udziału kobiet w życiu politycznym;

43. z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie Rady Praw Dziecka; podkreśla, że konieczna jest dalsza poprawa w kwestii traktowania dzieci w postępowaniach cywilnych oraz że potrzebny jest wymiar sprawiedliwości przyjazny dla dzieci; ubolewa nad niewystarczającą ochroną ofiar, zwłaszcza kobiet i dzieci, w tym również w trakcie postępowania sądowego w sprawie pieczy nad dzieckiem i po jego zakończeniu; wzywa wszystkie organy państwowe do systematycznego podejścia do tej kwestii w oparciu o najwyższe standardy ochrony i wsparcia oraz najlepsze praktyki europejskie;

44. z zadowoleniem przyjmuje postępy w zakresie ochrony i wsparcia praw osób LGBTIQ oraz pierwszy zarejestrowany związek partnerski osób tej samej płci w lipcu 2021 r., a także pokojowe przeprowadzenie marszu równości w 2021 r.; wzywa Czarnogórę do dalszej harmonizacji i zmiany innych przepisów ustawowych i wykonawczych, w szczególności dotyczących świadczeń społecznych i miejsca zamieszkania, w celu pełnego wdrożenia ustawy o zarejestrowanych związkach partnerskich; wzywa do podjęcia dalszych środków przeciwko mowie nienawiści, wykluczeniu społecznemu i dyskryminacji społeczności LGBTIQ oraz do poprawy ich dostępu do wymiaru sprawiedliwości, zatrudnienia, mieszkań i opieki zdrowotnej między innymi poprzez zapewnienie osobom transpłciowym dostępu do terapii hormonowej oraz poszanowanie ich integralności fizycznej i psychicznej;

45. wzywa Czarnogórę, by odpowiednio włączyła społeczeństwo obywatelskie LGBTIQ w prace nowej grupy roboczej ds. prawnego uznawania płci, która to grupa ma pracować nad prawnym uznawaniem płci w oparciu o samookreślenie;

46. wyraża ubolewanie, że osoby z niepełnosprawnościami nadal spotykają się z wieloma formami dyskryminacji, co nasiliło się w wyniku pandemii COVID-19, a także ubolewa z powodu braku ujednolicenia prawodawstwa krajowego w stosunku do Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych; wyraża zadowolenie, że trwa reforma narodowego systemu orzekania o niepełnosprawności, i apeluje o skuteczne wdrożenie strategii mających na celu zlikwidowanie luk w ochronie praw osób z niepełnosprawnościami we wszystkich sektorach i strategiach politycznych, w tym również w służbie zdrowia, na rynku pracy oraz w postępowaniach administracyjnych i sądowych; podkreśla, że pilnie potrzebna jest strategia deinstytucjonalizacji;

Pojednanie i stosunki dobrosąsiedzkie

47. wyraża uznanie dla konstruktywnej roli, jaką Czarnogóra odgrywa we współpracy regionalnej, i z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie działań w ramach wspólnego rynku regionalnego; wzywa do podjęcia konkretnych działań w celu znalezienia i wdrożenia ostatecznych i wiążących rozwiązań długotrwałych sporów dwustronnych w duchu konstruktywnym i dobrosąsiedzkim, w tym sporów granicznych z krajami sąsiadującymi, co obejmuje także kwestie dotyczące rozgraniczenia z Chorwacją i Serbią;

48. podkreśla, że regionalna współpraca gospodarcza na Bałkanach Zachodnich we wszystkich swoich formach powinna być inkluzywna i akceptowalna dla wszystkich sześciu krajów, a należy ją ustanawiać na równych zasadach i jednocześnie pogłębiać dostosowanie do standardów UE i unijnego dorobku; wyraża w tym kontekście ostrożny pogląd na inicjatywę "Otwarte Bałkany", która nie obejmuje wszystkich sześciu krajów, i wyraża przekonanie, że powinna ona opierać się na przepisach UE i mieć jedynie pozytywny wpływ na proces integracji z UE;

49. z zadowoleniem przyjmuje zniesienie od 1 lipca 2021 r. opłat roamingowych między Czarnogórą a pięcioma pozostałymi państwami Bałkanów Zachodnich; apeluje do rządu i Komisji o wynegocjowanie planu, który doprowadziłby do szybkiego zniesienia opłat roamingowych między Czarnogórą a państwami członkowskimi UE;

50. odnotowuje kontynuację współpracy Czarnogóry w ramach procesu Deklaracji z Sarajewa; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie rezolucji z dnia 17 czerwca 2021 r. w sprawie Srebrnicy; z zadowoleniem przyjmuje udział ministra spraw zagranicznych Czarnogóry - po raz pierwszy w historii - we wspólnym upamiętnieniu ofiar obozu w Morinju; odnotowuje, że od 2006 r. przeprowadzono zaledwie osiem procesów w sprawie zbrodni wojennych i osądzono jedynie sprawców niższego szczebla; podkreśla, że nie wolno tolerować negowania ludobójstwa, podburzającej retoryki ani gloryfikacji zbrodniarzy wojennych;

51. apeluje do Czarnogóry o bardziej proaktywne nadawanie priorytetu sprawom o zbrodnie wojenne i ich gloryfikację oraz karaniu za te przestępstwa, a także o wyjaśnianie losu osób zaginionych; przypomina o potrzebie otwarcia archiwów tajnych służb byłej Jugosławii i przestrzegania procedur prawnych w celu przekazania odnośnych akt do czarnogórskich archiwów państwowych;

52. wzywa władze Czarnogóry do pełnego przestrzegania przepisów dotyczących dziedziczenia po byłej Socjalistycznej Federacyjnej Republice Jugosławii, przede wszystkim w odniesieniu do mienia wojskowego;

Gospodarka

53. wyraża zaniepokojenie utrzymującą się wysoką stopą bezrobocia, w szczególności wśród kobiet i młodzieży, oraz wzywa władze do wzmożenia wysiłków na rzecz poprawy ich dostępu do rynku pracy i rozwiązania problemu drenażu mózgów, zróżnicowania sytuacji kobiet i mężczyzn w zakresie zatrudnienia i wynagrodzenia oraz dostępności przystępnej cenowo opieki nad dziećmi; po raz kolejny podkreśla konieczność lepszego dostosowania systemu edukacji do rynku pracy; odnotowuje ożywienie na rynku pracy i z zadowoleniem przyjmuje kroki mające na celu wdrożenie programu gwarancji dla młodzieży;

54. zwraca uwagę na zapowiedź inicjatywy "Teraz Europa", której celem jest osiągnięcie wyższego poziomu życia oraz bardziej konkurencyjnej gospodarki poprzez bardziej zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu model wzrostu gospodarczego;

55. wyraża obawy o zrównoważoną stabilność makroekonomiczną Czarnogóry oraz zaniepokojenie jej rosnącą podatnością na zagrożenia ze względu na wzrost długu publicznego, w szczególności wobec Chin, a także kolejną pożyczkę w wysokości 750 mln EUR zaciągniętą przez rząd bez porozumienia z parlamentem; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte w celu zwiększenia odporności fiskalnej, w tym wobec Chin; wzywa Komisję, by w kolejnym sprawozdaniu krajowym odniosła się do sytuacji makroekonomicznej i podatności Czarnogóry na zagrożenia; zauważa, że inwestycje państw trzecich i zagranicznych przedsiębiorstw w sektorach strategicznych mogą stwarzać ryzyko powstania nieuzasadnionych zależności gospodarczych;

56. z zaniepokojeniem odnotowuje negatywny wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę Czarnogóry; odnotowuje obiecujące oznaki ożywienia gospodarczego w Czarnogórze w 2021 r. po głębokiej recesji w 2020 r. i z zadowoleniem przyjmuje prognozowany silny wzrost gospodarczy Czarnogóry; apeluje o bardziej zrównoważone planowanie gospodarcze i finansowe, a także o bardziej terminową i konstruktywną reakcję w celu zminimalizowania szkód spowodowanych pandemią wśród grup społecznych znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji; wzywa rząd do zorganizowania rzeczywistego dialogu społecznego w ramach procesu odbudowy po pandemii;

57. z zadowoleniem przyjmuje wypłatę 60 mln EUR z pakietu pomocy makrofinansowej w związku z COVID-19 w celu złagodzenia skutków gospodarczych pandemii i utrzymania stabilności makroekonomicznej, a także uruchomienie 14,2 mld EUR z IPA III w celu wsparcia partnerów z Bałkanów Zachodnich w spełnianiu wymogów członkostwa w Unii Europejskiej;

58. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź transformacji cyfrowej usług użyteczności publicznej oraz rozwoju transakcyjnych usług e-administracji rządowej, aby pobudzić ożywienie gospodarcze; apeluje do rządu Czarnogóry o promowanie włączenia cyfrowego wszystkich grup społecznych i zachęca do opracowania ukierunkowanych środków zapobiegawczych i zachęt do zalegalizowania nieformalnych przedsiębiorstw i pracowników, ponieważ sektor nieformalny nadal blokuje rozwój społeczno-gospodarczy Czarnogóry;

59. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie układu ustanawiającego stowarzyszenie z programem "Horyzont Europa" na lata 2021-2027;

60. zdecydowanie potępia tzw. złoty paszport i ubolewa nad przedłużeniem tego programu do grudnia 2022 r. bez szerszych konsultacji z odpowiednimi instytucjami pomimo wcześniejszych zapowiedzi, że zostanie on stopniowo wycofany; wzywa Czarnogórę, by podjęła dalsze działania mające na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy; podkreśla, że nabycie obywatelstwa za pośrednictwem inwestycji niesie za sobą ryzyko dla bezpieczeństwa oraz możliwość wystąpienia korupcji, prania pieniędzy i uchylania się od opodatkowania; wzywa Czarnogórę do natychmiastowego zakończenia programu; zauważa z zaniepokojeniem, że w okresie od grudnia 2020 r. do 2022 r. prawie 200 obywatelom rosyjskim przyznano obywatelstwo;

Środowisko, energia i transport

61. z zadowoleniem przyjmuje uchwalenie krajowego planu przystosowania się do zmiany klimatu i wzywa Czarnogórę, by przyspieszyła proces reform zgodnie z unijnymi ramami polityki klimatyczno-energetycznej z 2030 r. oraz wzmocniła procedury wdrażania; apeluje do władz o jak najlepsze wykorzystanie w tym celu dostępnej unijnej pomocy przedakcesyjnej, aby spełnić kryteria zamknięcia negocjacji w sprawie rozdziału 27 (środowisko i zmiana klimatu);

62. z zadowoleniem przyjmuje pakiet dotyczący czystej energii, przyjęty w listopadzie 2021 r.; zachęca władze do opracowania krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu ukierunkowanego na zrównoważone źródła energii odnawialnej i unikanie nowych inwestycji w infrastrukturę opartą na kopalnym gazie i węglu oraz do przedłożenia tego planu sekretariatowi Wspólnoty Energetycznej w celu wydania zaleceń; wzywa Czarnogórę do zwiększenia wysiłków na rzecz ograniczenia strat w sieci dystrybucji energii elektrycznej, dywersyfikacji źródeł odnawialnych i zmniejszenia zależności od energii wodnej wrażliwej na zmiany klimatu; z zadowoleniem przyjmuje zawieszenie umów koncesji na małe elektrownie wodne, które obecnie spełniają odpowiednie normy środowiskowe, i apeluje, aby wszystkie nowe projekty były zgodne z normami UE w zakresie ochrony środowiska, pomocy państwa i koncesji; wzywa władze do poprawy monitorowania i wdrażania środków w zakresie jakości powietrza na zanieczyszczonych obszarach;

63. wyraża ubolewanie, że elektrownia węglowa w Pljevlji nadal działa, choć przekroczyła liczbę godzin pracy, i ponownie pilnie wzywa władze Czarnogóry, by zapewniły jej zgodność z Traktatem o Wspólnocie Energetycznej; z zaniepokojeniem odnotowuje wzrost kosztów o 15 mln EUR w związku z planowaną przebudową elektrowni zgodnie z normami środowiskowymi, która to przebudowa jeszcze się nie rozpoczęła; wzywa władze do opublikowania studium wykonalności i ustaleń dochodzenia prokuratora w sprawie procedury przetargowej oraz do rozważenia kompleksowego planu transformacji z myślą o planowanym zamknięciu elektrowni;

64. ponownie apeluje do Czarnogóry, by podjęła pilne środki mające na celu skuteczną ochronę obszarów chronionych, oraz zachęca do kontynuowania prac polegających na identyfikacji potencjalnych obszarów Natura 2000; z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie trzech morskich obszarów chronionych (Platamuni, Katic i Stari Ulcinj) oraz wyznaczenie lasów bukowych w parku narodowym Biogradska Gora do wpisania na listę światowego dziedzictwa UNESCO; wyraża zaniepokojenie szkodami w jednolitych częściach wód i rzek w związku z projektami infrastrukturalnymi, takich jak jeziora Skadar, Sinjajevina, Komarnica i in.; ubolewa, że pomimo początkowych postępów kwestia Sinjajeviny nadal nie została rozwiązana; podkreśla potrzebę oceny i zgodności z dyrektywą siedliskową i ramową dyrektywą wodną; apeluje do władz Czarnogóry o egzekwowanie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar za wszelkie przestępstwa przeciw środowisku oraz o wyeliminowanie korupcji w tym sektorze;

65. wyraża ubolewanie z powodu braku postępów w zakresie kluczowych reform sektorowych w polityce transportowej; wzywa Czarnogórę, by wdrażała strategię rozwoju transportu i wzmacniała zdolności administracyjne niezbędne do realizacji sieci transeuropejskich; podkreśla, że na Bałkanach Zachodnich sektor budowlany należy do najbardziej narażonych na przestępczość zorganizowaną i korupcję; podkreśla, że inwestycje w infrastrukturę muszą być zgodne z normami UE w zakresie oceny oddziaływania na środowisko oraz analiz kosztów i korzyści, a to przy jednoczesnym poszanowaniu przepisów UE dotyczących zamówień publicznych i pomocy państwa;

66. odnotowuje zwiększone zainteresowanie Chin inwestycjami na Bałkanach Zachodnich oraz projektami infrastruktury transportowej w Czarnogórze stanowiącymi część koncepcji "Jeden pas i jeden szlak"; z zadowoleniem przyjmuje plan gospodarczy inwestycyjny dla Bałkanów Zachodnich oraz unijną inicjatywę Global Gateway, które są bardziej ekologiczną i przejrzystą alternatywą, jeśli chodzi o finansowanie projektów infrastrukturalnych;

67. z ubolewaniem zwraca uwagę na degradację rezerwatu biosfery w dorzeczy Tary oraz wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO Parku Narodowego Durmitor w związku z budową autostrady Bar-Boljare; wzywa Czarnogórę, by przeprowadziła działania mające na celu rewitalizację koryta rzeki i uważnie monitorowała wpływ budowy infrastruktury transportowej na środowisko; wyraża zaniepokojenie, że koszt autostrady Bar-Boljare był w dużej mierze niedoszacowany oraz że nie podjęto żadnych działań pomimo niejasnych procedur udzielania zamówień publicznych, braku dokumentacji dotyczącej planowania i problemów ekologicznych; zauważa, że wniosek Czarnogóry o współfinansowanie ze środków ram inwestycyjnych dla Bałkanów Zachodnich oczekuje na rozpatrzenie;

68. wzywa Czarnogórę, by zajęła się problemem nielegalnego unieszkodliwiania odpadów i podjęła dalsze kroki w celu usprawnienia procedur dotyczących planowania infrastruktury oczyszczania ścieków, aby przyspieszyć jej budowę; zauważa brak postępów i rosnące koszty budowy niezbędnych oczyszczalni ścieków w celu zapobiegania zanieczyszczaniu ściekami w siedmiu gminach;

69. zachęca Czarnogórę do intensyfikacji działań zmierzających do przeprowadzenia reform instytucjonalnych i legislacyjnych w dziedzinie polowania i rybołówstwa, ze zwróceniem szczególnej uwagi na obszary i gatunki chronione;

o o

o

70. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Rady Europejskiej, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz prezydentowi, rządowi i parlamentowi Czarnogóry.

1 Dz.U. L 108 z 29.4.2010, s. 1.
2 Dz.U. L 330 z 20.9.2021, s. 1.
3 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 129.
4 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 100.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0506.
6 Wnioski ECRI w sprawie wdrożenia zaleceń dla Czarnogóry podlegających okresowemu przeglądowi (2 czerwca 2020 r.), https://rm.coe.int/ecri-conclusions-on-the-implementation-of-the-recommendations-in-respe/16809e8273.
7 Rezolucja z 19 maja 2021 r. w sprawie sprawozdań Komisji dotyczących Czarnogóry za lata 2019-2020 (Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 100).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024