Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2022 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2022
Sekcja II - Rada Europejska i Rada
(2023/C 302/01)
SPIS TREŚCI

I. WSTĘP

II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2022

A. Główne cele finansowe

B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.

I) Podejście ogólne

II) Budżet 2022

III) Budżet na 2022 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2022 R.

A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.

I) Posiedzenia

II) Działania o charakterze ustawodawczym

III) Modernizacja administracyjna

IV) Realizacja celów w 2022 r.

B. Dochody

C. Wydatki w 2022 r.

I) Zmiana budżetu w 2022 r.

II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2018-2022

III) Wykonanie środków według kategorii w 2022 r.

D. Środki przeniesione

I) Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r.

II) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r.

E. Dochody przeznaczone na określony cel

I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r.

II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności

III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. i przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności

IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności

V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r.

I. WSTĘP

Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1  (rozporządzenie finansowe - RF) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2022.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2022 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2022. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2022 r.

Wykonanie budżetu na 2022 r. w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w załączniku.

II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2022

A. Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2022 r. były następujące:

- zapewnienie kontynuacji procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie i stopniowego przywrócenia poziomu działalności sprzed pandemii;

- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych, szczególnie w związku z rosnącą inflacją i niespodziewanie gwałtownym wzrostem cen energii;

- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów.

B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.

I) Podejście ogólne

Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2022 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie o więcej niż 2 %, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2021 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami, natomiast budżet na wydatki związane z wynagrodzeniami obliczono zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez Komisję Europejską.

Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach uznanych za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez poprawę wydajności oraz ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów.

W odniesieniu do personelu SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

- przekształcenie 1 stanowiska AD w 1 stanowisko AST, 25 stanowisk AST w 25 stanowisk AD oraz 10 stanowisk AST w 10 stanowisk SC w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu;

- dostosowanie ryczałtowej obniżki do poziomu 4 %, co odzwierciedla wydajniejszą organizację obsadzania wolnych stanowisk.

II) Budżet 2022

Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2022 r. na poziomie 611,5 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 17,1 mln EUR (+ 2,9 %) w porównaniu z 2021 r.

Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2022 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 029.

Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2022 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2022 r. w porównaniu z budżetem na 2021 r. (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Budżet 2021 Budżet 2022 Zmiana 2022/2021
1 2 3 = 2/1
Plan zatrudnienia 342 791 545 354 837 746 3,5 %
Inne wydatki związane z personelem 27 684 909 28 877 500 4,3 %
Budynki (z wył. nabycia) 57 151 000 57 527 560 0,7 %
Systemy komputerowe 47 116 000 48 115 000 2,1 %
Meble 951 000 981 000 3,2 %
Wyposażenie techniczne 7 192 000 6 891 000 - 4,2 %
Transport 1 368 000 2 550 000 86,4 %
Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 15 505 000 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 80 000 000 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 5 757000 6490000 12,7 %
Informacja 7 510 500 8 291 250 10,4 %
Różne 1 360000 1 407 500 3,5 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 594 386 954 611 473 556 2,9 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 594 386 954 611 473 556 2,9 %

III) Budżet na 2022 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2018-2022. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 5,9 % w 2018 r. do 5,7 % w 2022 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2018-2022

(Kwoty w cenach bieżących) 2018 2019 2020 2021 2022
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 7 9 666 2,9 % 9 945 2,9 % 10 222 2,8 % 10 443 2,2 % 10 783 3,3 %
RE/Rada 573 2,0 % 582 1,6 % 591 1,5 % 594 0,6 % 611 2,9 %
Udział RE/ Rady w dziale 7 5,9 % 5,9 % 5,8 % 5,7 % 5,7 %

III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2022 R.

A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2022 r.

W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.

I) Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2018-2022. Na 2022 r. wprowadzono nową metodykę: w statystykach nie uwzględnia się już spotkań takich jak seminaria, sesje informacyjne i briefingi. Dane liczbowe za lata poprzednie zostały odpowiednio dostosowane.

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2018-2022

2018 2019 2020 2021 2022
Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM
Szczyty 18 17 7 18 25 14 7 21 15 1 16
Rady 75 80 35 86 121 79 38 117 102 7 109
Coreper 117 124 152 152 123 123 158 158
Coreper (art. 50) 29 28 3 3
Grupy robocze 4 304 3 706 1 387 1 233 2 620 1 237 2 793 4 030 3 468 663 4 131
Grupa robocza ad hoc (art. 50) 61 28
Europejska Wspólnota

Polityczna (EWP)

1
Ogółem 4 604 3 983 1 584 1 337 2 921 1 453 2 838 4 291 3 744 671 4 415

Posiedzenia instytucjonalne w 2022 r. powróciły do poziomów sprzed pandemii pod względem łącznej liczby zorganizowanych posiedzeń. Liczba spotkań fizycznych wzrosła o 158 % w porównaniu z 2021 r. Wzrost ten został do pewnego stopnia zrównoważony spadkiem liczby posiedzeń odbywających się w formie wideokonferencji lub w trybie hybrydowym (do poziomu około 25 % liczby posiedzeń w roku poprzednim).

17 i 18 lutego 2022 r. SGR był gospodarzem szóstego szczytu Unia Europejska (UE) - Unia Afrykańska (UA), pięć lat po poprzednim szczycie, który odbył się w 2017 r. w Abidżanie. Wydarzenie to, w którym uczestniczyło ponad sto delegacji, w tym 27 przywódców UE, 39 przywódców afrykańskich i znaczna liczba gości, było dla SGR dużym osiągnięciem. Szczyt odbył się w innowacyjnym formacie, w którym przywódcy UE i UA uczestniczyli w serii tematycznych okrągłych stołów; umożliwiło to dynamiczną i szczerą wymianę poglądów na temat wyzwań, ale także możliwych rozwiązań i wspólnych działań.

Ponadto 10 maja 2022 r. w budynku Europa odbyła się VI konferencja brukselska w sprawie wspierania przyszłości Syrii i regionu, a 23 czerwca 2022 r. rano odbyło się spotkanie przywódców UE-Bałkany Zachodnie poprzedzające czerwcowy szczyt Rady Europejskiej i szczyt strefy euro w Brukseli.

Pod koniec roku, 14 grudnia 2022 r., odbył się pierwszy w historii szczyt przywódców państw członkowskich UE i ASEAN dla uczczenia 45 lat stosunków dyplomatycznych między obiema organizacjami.

II) Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2022 r. w Dz.U. opublikowano 1 571 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2018-2022

2018 2019 2020 2021 2022
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 210 1 326 1 328 1 340 1 571

Stopniowy powrót do warunków sprzed pandemii i różne środki wprowadzone w następstwie rosyjskiej agresji na Ukrainę wyjaśniają wzrost liczby opublikowanych aktów prawnych w porównaniu z poprzednimi latami.

III) Modernizacja administracyjna

W 2022 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej, koncentrując się w szczególności na stopniowym powrocie do warunków i poziomów działalności sprzed pandemii.

- Opracowano szereg narzędzi informatycznych specjalnie na potrzeby SGR w celu modernizacji i cyfryzacji kluczowych procesów biznesowych związanych z procesem decyzyjnym Rady. Jednym z tych narzędzi informatycznych jest nowy moduł w eConsilium, który zapewnia prezydencjom wspólny kalendarz posiedzeń na wysokim szczeblu, takich jak posiedzenia Rady i Coreperu. Innym narzędziem informatycznym specjalnie na potrzeby SGR jest system zarządzania tłumaczeniami (TMS), który umożliwia kompleksową, elastyczną i znormalizowaną obsługę wszystkich zleceń tłumaczeniowych.

- Pracownicy zostali przegrupowani do obszarów wymagających pilnego wzmocnienie (tj. dyrekcji generalnych odpowiedzialnych za poszczególne polityki, Służby Prawnej i innych obszarów, takich jak cyberbezpieczeństwo i bezpieczeństwo informacji, wraz z transformacją cyfrową).

- Istniejąca 360-stopniowa ocena, opracowana w celu przekazania osobom z kadry kierowniczej wiedzy potrzebnej do ich ciągłego rozwoju z perspektywy wielostronnej, została rozszerzona na innych urzędników pełniących funkcję pierwszych oceniających. W trakcie wspomnianej oceny zbierane są opinie osób, z którymi pracują urzędnicy (ich zespół, kluczowi współpracownicy i przełożeni). Każdy urzędnik wykorzystuje to sprawozdanie do pracy nad swoim doskonaleniem zawodowym.

IV) Realizacja celów w 2022 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2022 można podsumować następująco:

- Plan zatrudnienia

1 stycznia 2022 r. w SGR obsadzonych było 2 912 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2022 r. obsadzonych było 2 924 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 12 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.

Uwaga: obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.

- Zarządzanie finansami

W 2022 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:

- zakończono pierwszy pełny roczny cykl nowego podejścia do planowania zarządzania. Inicjatywa w zakresie zintegrowanego planowania zarządzania ma na celu uproszczenie procesu dla urzędników zatwierdzających oraz zachęcenie kadry kierowniczej do przyjęcia bardziej skoordynowanego podejścia do ustalania celów, planowania swojej pracy oraz zarządzania zasobami ludzkimi i finansowymi,

- zaktualizowano wzory dokumentów projektowych dla Komitetu Oceny Projektów (CEP), aby uwzględnić potencjalny wpływ na środowisko w ramach każdego projektu przedkładanego CEP,

- zreorganizowano wewnętrzną stronę internetową, aby zapewnić łatwiejszy dostęp do informacji na temat procedury budżetowej, procedur finansowych, wzorów dokumentów, szkoleń finansowych i zmian w informatycznym systemie finansowym SGR.

W kontekście działań na rzecz poprawy pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2022 r. 18 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).

- Polityka w zakresie nieruchomości

Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. ostatecznym celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona 30 czerwca 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.

SGR analizuje obecnie nowe metody pracy (NWOW) zgodnie z zaleceniem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zawartym w sprawozdaniu pt. "Pomieszczenia biurowe instytucji UE - dobre praktyki zarządcze, ale i rozmaite uchybienia". W budynkach Europa i Justus Lipsius realizowany jest projekt pilotażowy. Rozpoczęto ocenę projektu pilotażowego i sporządzono wstępne sprawozdanie okresowe. Ostateczne sprawozdanie z oceny zostanie przedstawione w 2023 r.

Sekretariat Generalny Rady ocenia również skutki trwającej transformacji cyfrowej, zwłaszcza w okresie COVID-19. Decyzje, które mogą zostać podjęte w tym kontekście, mogą mieć wpływ na budynki SGR i jego politykę w zakresie nieruchomości.

W 2022 r., aby stawić czoła nieoczekiwanemu dramatycznemu wzrostowi cen energii i obniżyć zużycie energii, dostosowano ogólny poziom temperatury w poszczególnych częściach budynków.

B. Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2022 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2021 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2021 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2022 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2022 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2022 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2022 r.

(EUR)
Rozdział Ustalone prawa za 2021 r. Odzyskane dochody z 2021 r. Ustalone prawa za 2022 r. Odzyskane dochody z 2022 r. Ustalone prawa ogółem 2021+2022 Kwoty odzyskane ogółem 2021+2022 Kwoty do odzyskania w 2023 r.
1 2 3 4 5 = 1 + 3 6 = 2 + 4 7= 5 - 6
3 0 Dochody związane z personelem 64 085 900 64 085 900 64 085 900 64 085 900
3 1 Dochody związane z własnością 3 264 3 264 491 976 488427 495 240 491691 3 549
3 2 Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania prac 6 745 2 716 1 042 096 970 724 1 048 841 973441 75 401
3 2 Dochody od osób trzecich z tytułu towarów, usług i prac (ESDZ)
3 3 Inne dochody administracyjne 1 888 632 1 455 739 29 185 277 27 041 940 31 073 910 28 497 680 2576230
4 0 Dochody z inwestycji i rachunków
Ogółem 1 898 641 1 461 719 94 805 249 92 586 992 96 703 890 94 048 711 2 655 180

Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2022 r. 96,7 mln EUR. Z tej kwoty 94,0 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego 2022, a 2,7 mln EUR zostanie pobrane w 2023 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (68 %, czyli 64,1 mln EUR z kwoty 94,0 mln EUR) w 2022 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 35,1 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 29 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.

Pozostała część, czyli 32 % (30,0 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2021 i 2022 (13,2 mln EUR, rozdział 33);

- płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (11,3 mln EUR, rozdział 33);

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,4 mln EUR, rozdział 33);

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,9 mln EUR, rozdział 33);

- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,8 mln EUR, rozdział 32);

- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,5 mln EUR, rozdział 31);

- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu płatności za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,3 mln EUR, rozdział 33).

C. Wydatki w 2022 r.

I) Zmiana budżetu w 2022 r.

W trakcie roku budżetowego 2022 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2018-2022.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2018-2022

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2018 2019 2020 2021 2022
Budżet korygujący art. 44 RF 0 0 0 0 0
Przesunięcie B art. 29 RF 52 39 44 41 58
Przesunięcie C art. 29 RF 2 2 2 2 6
Przesunięcie D art. 31 RF 0 0 0 0 0
Ogółem 54 41 46 43 64

W 2022 r. dokonano sześciu przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

- przesunięcie typu C1 w kwocie 200 000 EUR dokonane 2 lutego 2022 r. w celu:

- pokrycia kosztów dodatkowego zapotrzebowania na wynajem samochodów podczas szczytu UE-Unia Afrykańska w lutym 2022 r. (200 000 EUR);

- przesunięcie typu C2 w kwocie 1 300 000 EUR dokonane 4 kwietnia 2022 r. w celu:

- pokrycia dodatkowych kosztów energii wynikających ze wzrostu cen (1 300 000 EUR);

- przesunięcie typu C3 w kwocie 8 648 000 EUR dokonane 14 lipca 2022 r. w celu:

- pokrycia dodatkowych kosztów energii wynikających ze wzrostu cen (4 123 500 EUR);

- przesunięcia zasobów finansowych w następstwie wewnętrznej reorganizacji, aby pokryć koszty konferencyjnego i audiowizualnego wyposażenia technicznego (2 820 000 EUR);

- pokrycia dodatkowych potrzeb w celu sfinalizowania wewnętrznego opracowania i wdrożenia systemu utrzymania budynków (655 000 EUR);

- pokrycie nieprzewidzianych dodatkowych kosztów prawnych i kosztów związanych ze wzrostem liczby spraw sądowych w odpowiedzi na sankcje UE w związku z wojną w Ukrainie (550 000 EUR);

- sfinansowania dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (500 000 EUR);

- przesunięcie typu C4 w kwocie 4 800 000 EUR dokonane 6 października 2022 r. w celu:

- pokrycia dodatkowych kosztów energii wynikających ze wzrostu cen (4 800 000 EUR);

- przesunięcie typu C5 w kwocie 3 500 000 EUR dokonane 31 października 2022 r. w celu:

- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie wynagrodzenia podstawowego, rekompensaty za niewykorzystany urlop coroczny oraz dodatków z tytułu zarządzania dla urzędników i pracowników zatrudnionych na czas określony w związku z wyższą od szacowanej roczną aktualizacją wynagrodzeń (2 200 000 EUR);

- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie dodatków związanych z osobistą sytuacją pracowników, na które wpływ ma wyższa niż szacowana roczna aktualizacja wynagrodzeń (1 300 000 EUR);

- przesunięcie typu C6 w kwocie 6 978 000 EUR dokonane 2 grudnia 2022 r. w celu:

- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie wynagrodzenia podstawowego, rekompensaty za niewykorzystany urlop coroczny oraz dodatków z tytułu zarządzania dla urzędników i pracowników zatrudnionych na czas określony w związku z wyższą od szacowanej roczną aktualizacją wynagrodzeń (2 492 000 EUR);

- pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie pomocy zewnętrznej w zakresie usług informatycznych (1 910 000 EUR);

- sfinansowania bezpiecznej platformy wideokonferencyjnej oraz dalszego wzmocnienia zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa (1 420 000 EUR);

- sfinansowania prac, których skalę zmniejszono lub które przełożono na początku roku w celu uwolnienia zasobów na pokrycie rosnących kosztów energii (374 000 EUR);

- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie dodatków związanych z osobistą sytuacją pracowników, na które wpływ ma wyższa niż szacowana roczna aktualizacja wynagrodzeń (364 000 EUR);

- pokrycia zmienionych potrzeb w zakresie zabezpieczenia społecznego w związku z wyższą od szacowanej roczną aktualizacją wynagrodzeń (210 000 EUR);

- sfinansowania prac mających na celu zastąpienie wszystkich pozostałych analogowych kamer CCTV w budynkach Rady (208 000 EUR).

W 2022 r. dokonano ponadto 58 przesunięć typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmienione w 2022 r. w drodze różnych przesunięć.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2022 r.

(EUR)
Pozycja Treść Początkowy budżet

2022

Przesunięcia Ostateczne środki Różnica
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 1 276 000 500000 1 776 000 39 %
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 265 970 746 8 049 500 274 020 246 3 %
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 66 778 000 2 360 450 69 138 450 4 %
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 10 947 000 337050 11 284 050 3 %
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 1 895 000 365000 2 260 000 19 %
1 1 0 7 Dostosowanie wynagrodzeń 4026000 - 4 026 000 - 100 %
1 2 0 0 Inni pracownicy 11 842000 - 262 000 11 580 000 - 2 %
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 561 000 - 250 000 2 311 000 - 10 %
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3240000 - 300000 2940000 - 9 %
1 3 3 2 Koszty podróży służbowych pracowników w związku z Radą Europejską 1 500 000 300000 1 800 000 20 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 351 000 - 1 224 266 9 126 734 - 12 %
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2107000 868 000 2975000 41 %
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 835 700 - 512000 323 700 - 61 %
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 18 335 000 300000 18 635 000 2 %
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 5 492 000 10 442 500 15934500 190 %
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 757 860 - 975 000 17782860 - 5 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 12 285 717 4347536 16 633 253 35 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 27 509 685 2 085 283 29 594968 8 %
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 355 000 361 305 1 716 305 27 %
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 3 769 000 - 1 459 277 2 309 723 - 39 %
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 3022000 - 2 000 040 1 021 960 - 66 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 - 9 925 800 5 579 200 - 64 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 - 11 096 883 68 903 117 - 14 %
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne 4635000 310000 4 945 000 7 %
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 1 125 000 2 600 000 3 725 000 231 %
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 600000 450 000 1 050000 75 %

II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2018-2022

W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wzrósł z 91,9 % do 97,9 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2018-2022 wyniósł średnio 81,9 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2018-2022

grafika

W odniesieniu do 2022 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

III) Wykonanie środków według kategorii w 2022 r.

Analiza wydatków w 2022 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2022 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2022 r. (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Budżet 2022 (początkowy) Budżet 2022 (ostateczny (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4 = 3/2 5 = 2 - 3
Plan zatrudnienia 354 837 746 361 403 746 360 475 622 99,7 % 928124
Inne wydatki związane z personelem 28 877 500 28 008 000 26 879 033 96,0 % 1 128 967
Budynki (z wył. nabycia) 57 527 560 66 259 060 64 975 235 98,1 % 1 283 825
Systemy komputerowe 48 115 000 54 920 000 54 917 552 100,0 % 2 448
Meble 981 000 981 000 980 995 100,0 % 5
Wyposażenie techniczne 6 891 000 3 406 683 3 323 759 97,6 % 82 924
Transport 2 550 000 2 550000 2513248 98,6 % 36 752
Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 5 579 200 5 579 200 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 68 903 117 61 391 389 89,1 % 7511 729
Posiedzenia i konferencje 6490000 9256000 7572635 81,8 % 1 683 365
Informacja 8 291 250 8291250 8 290 823 100,0 % 427
Różne 1 407 500 1 915 500 1 691 074 88,3 % 224 426
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 611 473 556 611 473556 598 590 564 97,9 % 12 882 992
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 611 473 556 611473556 598 590 564 97,9 % 12 882 992
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2022 r. wynosi 97,9 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 0,9 mln EUR (około 0,3 % ostatecznego budżetu na personel). To stosunkowo niskie niepełne wykorzystanie środków wynika głównie z mniejszego zapotrzebowania na różne należności z tytułu regulaminu (0,3 mln EUR) i na wynagrodzenia podstawowe (0,2 mln EUR). Innymi elementami wyjaśniającymi niepełne wykorzystanie środków są mniejsze wydatki związane z zabezpieczeniem społecznym (0,2 mln EUR) i z godzinami nadliczbowymi (0,1 mln EUR).

- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 21,7 % niepełnego wykorzystania (0,2 mln EUR z kwoty 1,1 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych personelu. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 0,3 mln EUR. Kolejne 0,3 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.

- Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 1,3 mln EUR. Z tej kwoty 0,6 mln EUR pochodzi z oszczędności w zakresie ochrony i nadzoru nad budynkami. Kolejne 0,3 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami utrzymania i sprzątania. Pozostała kwota 0,4 mln EUR wynika z oszczędności w zakresie niektórych prac związanych z zagospodarowaniem i innych kosztów związanych z budynkami (tj. usuwanie odpadów, oznakowanie i analizy prowadzone przez wyspecjalizowane organy).

- W przypadku wydatków na informatykę i umeblowanie wykonanie budżetu wyniosło niemal 100 %.

- Wykonanie budżetu w dziedzinie wyposażenia technicznego i transportu jest bliskie 100 %.

- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 5,6 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 11,1 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 19,1 mln EUR przesunięto do puli środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie; rozwiązanie to stosuje się jako element pośredniczący między różnymi kombinacjami językowymi, co jest niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.

- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 7,5 mln EUR. Te niewykorzystane środki są ostatecznym wynikiem przesunięcia kwoty 11,1 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 19,1 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.

- Kwota 1,1 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 1,6 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z organizacją wydarzeń i cateringiem.

- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.

- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,2 mln EUR wynika głównie z mniejszych potrzeb w zakresie usług prawnych (0,2 mln EUR).

D. Środki przeniesione

I) Środki przeniesione automatycznie z 2021 r. na 2022 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 62,0 mln EUR przeniesiono z 2021 r. na 2022 r.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r. (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Środki przeniesione z 2021 r. Płatności 2022 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 454075 363231 80,0 % 90 844
Inne wydatki związane z personelem 1 692 898 1 387 750 82,0 % 305 148
Budynki 18 529 126 13 026 340 70,3 % 5 502 786
Systemy komputerowe 24 913 857 24 365 600 97,8 % 548 257
Meble 727224 725194 99,7 % 2 030
Wyposażenie techniczne 2 328 612 2159565 92,7 % 169 047
Transport 782 109 445 454 57,0 % 336 654
Koszty podróży służbowych delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego 8 789 706 7909140 90,0 % 880 566
Posiedzenia i konferencje 862 964 458 680 53,2 % 404 284
Informacja 2 641 795 2 555 131 96,7 % 86 664
Różne 288 712 245 701 85,1 % 43 011
Rezerwa
Ogółem 62 011 078 53 641 786 86,5 % 8 369 292

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2021 r. wyniósł 86,5 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:

- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku;

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2023 r.

II) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r.

Środki przeniesione z 2022 r. na 2023 r. wyniosły ogółem 77,4 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2022 r. na 2023 r. (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Budżet 2022 (początkowy) Budżet 2022 (ostateczny (*)) Zobowiązania Płatności 2022 Środki przeniesione na 2023 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5 = 3 -4 6 = 5/3
Plan zatrudnienia 354 837 746 361 403 746 360 475 622 360 004 825 470 797 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 28 877 500 28 008 000 26 879 033 24 698 137 2 180 896 8,1 %
Budynki 57527560 66 259 060 64 975 235 45 435 994 19 539 241 30,1 %
Systemy komputerowe 48 115 000 54 920 000 54 917 552 27096067 27 821 485 50,7 %
Meble 981 000 981 000 980 995 490 199 490 796 50,0 %
Wyposażenie techniczne 6891000 3406 683 3 323 759 2132654 1 191104 35,8 %
Transport 2 550 000 2 550000 2 513 248 1 911 396 601851 23,9 %
Koszty podróży służbowych delegacji 15505000 5 579 200 5 579 200 5 579 200 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 68 903 117 61 391 389 41 565 195 19 826 193 32,3 %
Posiedzenia i konferencje 6 490 000 9256000 7 572 635 5 487 563 2085072 27,5 %
Informacja 8291 250 8 291 250 8 290 823 6 114 878 2 175 945 26,2 %
Różne 1 407 500 1 915 500 1 691 074 686 682 1 004 392 59,4 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 611 473 556 611 473 556 598 590 564 521 202 792 77 387 772 12,9 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 611 473 556 611 473 556 598 590 564 521 202 792 77 387 772 12,9 %
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Kwoty przeniesione z 2022 r. na 2023 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

- systemy komputerowe: 27,8 mln EUR, z czego 16 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 9,7 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,5 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,5 mln EUR - telekomunikacji;

- 19,8 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2022 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały w pełni uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej (szczególnie w odniesieniu do kosztów zmian w programowaniu);

- budynki: 19,5 mln EUR, z czego 6,3 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,6 mln - usług użyteczności publicznej, 3,6 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,6 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, 2,0 mln - ochrony, zdrowia i bezpieczeństwa, a 0,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków;

- inne wydatki związane z personelem: 2,2 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na szkolenia i rekrutację (0,6 mln EUR), kosztów delegacji (w tym podróży) (0,5 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,3 mln EUR) i środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR);

- posiedzenia i konferencje: 2,1 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady oraz szczytów wielostronnych w 2022 r.;

- wydatki na informacje: 2,2 mln EUR, z czego 1,1 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, 1,0 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,1 mln EUR - publikacji Rady;

- wyposażenie techniczne: 1,2 mln EUR, co odpowiada w większości zakupowi i konserwacji sprzętu audiowizualnego i konferencyjnego;

- transport: 0,6 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego;

- meble: 0,5 mln EUR, dotyczy zakupu mebli do sal posiedzeń, odnowienia zapasów mebli, oraz projektu pilotażowego dotyczącego nowych metod pracy (NWOW);

- wydatki różne: 1,0 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,7 mln EUR), materiały biurowe (0,2 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,04 mln EUR).

E. Dochody przeznaczone na określony cel

I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. wyniosły 41,3 mln EUR.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2022 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2022 Płatności 2022 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 912 701 912 701 907 100,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 971 734 1 971 249 1 852 820 100,0 % 485
Budynki 713464 698 709 678214 97,9 % 14 755
Systemy komputerowe 776 098 775239 484 172 99,9 % 860
Meble
Wyposażenie techniczne 1 100 744 600 67,6 % 356
Transport 64 000 64 000 64 000 100,0 %
Koszty podróży służbowych delegacji 19 050 612 19 050 612 19 050 612 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 17 313 112 17 313112 17 307 642 100,0 %
Posiedzenia i konferencje 19 198 19 198 19 198 100,0 %
Informacja 264801 264 693 127455 100,0 % 108
Różne 126 974 126 974 126 362 100,0 %
Ogółem RE/Rada 41 213 794 41 197 230 39 711 982 100,0 % 16 564
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 101517 101517 101517 100,0 %
Suma całkowita 41 315 311 41 298 747 39 813 499 100,0 % 16 564
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 41,31 mln EUR, z czego w odniesieniu do 41,29 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2022 r. Pozostała kwota 0,02 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.

Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. (0,1 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2021 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,1 mln EUR, w 2022 r. dokonano płatności na kwotę 0,1 mln EUR.

II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. i przeniesionych z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,3 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2022 r. i przeniesionych z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2022 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia -
Inne wydatki związane z personelem 17 684 5 920 33,5 % 11 763
Budynki 73 110 63 437 86,8 % 9 672
Systemy komputerowe 223036 222636 99,8 % 400
Meble -
Wyposażenie techniczne 779 589 75,6 % 190
Transport 4 781 92 1,9 % 4 689
Koszty podróży służbowych delegacji -
Koszty tłumaczenia ustnego -
Posiedzenia i konferencje 19 812 19 794 99,9 % 18
Informacja -
Różne 10 - 10
Ogółem RE/Rada 339 211 312 468 92,1 % 26 743
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 5 300 - 5 300
Suma całkowita 344 511 312 468 90,7 % 32 043

III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. i przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2021 r., ale nie dokonano płatności, i które przeniesiono na 2022 r. i z przeznaczeniem na płatności wyniosły łącznie 0,2 mln EUR.

Tabela 13

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2021 r. i przeniesione na 2022 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2021 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2022 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4 = 2/1 4 = 1 -2
Plan zatrudnienia -
Inne wydatki związane z personelem 25 524 22 197 87,0 % 3 327
Budynki 91 500 19 459 21,3 % 72 041
Systemy komputerowe 41 399 41 398 100,0 % 1
Meble -
Wyposażenie techniczne -
Transport -
Koszty podróży służbowych delegacji -
Koszty tłumaczenia ustnego -
Posiedzenia i konferencje -
Informacja 14 877 14 877 -
Różne -
Ogółem RE/Rada 173 300 97 931 56,5 % 75 369
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 73 084 46 384 - 26 700
Suma całkowita 246 384 144 315 58,6 % 102 069

IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2022 r., zostały przeniesione z 2022 r. na 2023 r. i wyniosły łącznie 1,5 mln EUR.

Tabela 14

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2022 r. i przeniesione na 2023 r. (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2022 (ostateczne (*)) Zobowiązania

2022

Płatności 2022 Dochody przeznaczone na określony celprzeniesione na 2023 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 = 2 - 3 5 = 4/2
Plan zatrudnienia 912 701 912 701 907 911 793 -
Inne wydatki związane z personelem 1 971 734 1 971 249 1 852 820 118 428 6,0 %
Budynki 713 464 698 709 678214 20 494 2,9 %
Systemy komputerowe 776 098 775239 484172 291067 37,5 %
Meble
Wyposażenie techniczne 1 100 744 600 144 19,3 %
Transport 64 000 64 000 64 000 0,0 %
Koszty podróży służbowych delegacji 19 050 612 19 050 612 19 050 612 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 17 313 112 17 313112 17307642 5 470 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 19 198 19 198 19 198 0,0 %
Informacja 264 801 264693 127455 137239 -
Różne 126 974 126 974 126 362 613 0,5 %
Ogółem RE/Rada 41 213 794 41 197 230 39 711 982 1 485 248 3,6 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ 101517 101517 101517 0,0 %
Suma całkowita 41 315 311 41 298 747 39 813 499 1 485 248 3,6 %
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Kwoty przeniesione dotyczą głównie planu zatrudnienia (0,9 mln EUR), zewnętrznego wsparcia informatycznego (0,2 mln EUR), delegacji (0,05 mln EUR) i żłobka Rady (0,05 mln EUR).

V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. wyniosły 29,9 mln EUR.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2022 r. (według kategorii)

(EUR)
Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel 2022 (ostateczne (*)) Zobowiązania

2022

Płatności 2022 Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań Środki dostępne na płatności
1 2 3 4 = 1 - 2 5 = 2 - 3
Plan zatrudnienia 1 384 691 1 384 691
Inne wydatki związane z personelem 1 670 813 706 779 648 888 964 034 57 890
Budynki 871 577 21 093 21 093 850 484
Systemy komputerowe 923 291 6 541 142 916 750 6 399
Meble
Wyposażenie techniczne 22 918 11 965 10 953 11 965
Transport 16 691 146 146 16 545
Koszty podróży służbowych delegacji 13 191 050 150000 150000 13 041 050
Koszty tłumaczenia ustnego 11 310 294 11 310 294
Posiedzenia i konferencje 307 365 188015 188015 119 351
Informacja 244 381 144376 4 104 100 005 140272
Różne 40 40
Ogółem RE/Rada 29 943 111 1 228 915 1 012 388 28 714 196 216 527
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ
Suma całkowita 29 943 111 1 228 915 1 012 388 28 714 196 216 527
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Dochody przeznaczone na określony cel w 2022 r. związane z działalnością SGR wyniosły 29,9 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 1,2 mln EUR, zaś kwota 28,7 mln EUR została przeniesiona na 2023 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.

Około 44,1 % dochodów przeznaczonych na określony cel (13,0 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych, a 37,8 % (11,3 mln EUR) odpowiada płatnościom dokonanym przez państwa członkowskie w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego przekraczających ich pule językowe.

Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.

ZAŁĄCZNIK

RADA - WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2022

(EUR)
Linia budżetowa Początkowe środki

2022

Przesunięcia/ Korekty

2022

Ostateczne środki

2022

Środki na zobowiązania

2022

Środki na płatności

2022

Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok

2023

Przeniesienie na podstawie decyzji na rok

2023

Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8 = 3 - 5 - 6 - 7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 375 000,00 375 000,00 366 947,88 366 947,88 8 052,12
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 76 500,00 76 500,00 74 927,58 74 927,58 1 572,42
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 30 000,00 30 000,00 24 593,22 24 593,22 5 406,78
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 17 000,00 17 000,00 13 970,22 13 970,22 3 029,78
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 1 276 000,00 500 000,00 1 776 000,00 1 757 639,36 1 296 699,78 460 939,58 18 360,64
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 1 774 500,00 500 000,00 2 274 500,00 2 238 078,26 1 777 138,68 460 939,58 36 421,74
1 0 1 0 Świadczenia przejściowe 210 000,00 - 210 000,00
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 210 000,00 - 210 000,00
Ogółem rozdział 1 0 - Członkowie instytucji 1 984 500,00 290 000,00 2 274 500,00 2 238 078,26 1 777 138,68 460 939,58 36 421,74
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 265 970 746,00 8 049 500,00 274 020 246,00 273 821 557,61 273 821 557,61 198 688,39
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 772 000,00 - 249 000,00 1 523 000,00 1 405 910,22 1 405 910,22 117 089,78
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 66 778 000,00 2 360 450,00 69 138 450,00 68 935 317,42 68 935 317,42 203 132,58
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 10 947 000,00 337 050,00 11 284 050,00 11 095 754,52 11 095 754,52 188 295,48
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 151 000,00 - 66 000,00 85 000,00 68 249,86 68 249,86 16 750,14
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 285 000,00 - 205 000,00 1 080 000,00 967 361,62 967 361,62 112 638,38
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 1 895 000,00 365 000,00 2 260 000,00 2 260 000,00 1 789 203,10 470 796,90
1 1 0 7 Dostosowanie wynagrodzeń 4 026 000,00 - 4 026 000,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 352 824 746,00 6 566 000,00 359 390 746,00 358 554 151,25 358 083 354,35 470 796,90 836 594,75
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 2 013 000,00 2 013 000,00 1 921 471,11 1 921 471,11 91 528,89
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 2 013 000,00 2 013 000,00 1 921 471,11 1 921 471,11 91 528,89
Ogółem rozdział 1 1 - Urzędnicy i pracownicy zatrudnieni na czas określony 354 837 746,00 6 566 000,00 361 403 746,00 360 475 622,36 360 004 825,46 470 796,90 928 123,64
1 2 0 0 Inni pracownicy 11 842 000,00 - 262 000,00 11 580 000,00 11 372 215,16 11 368 957,60 3 257,56 207 784,84
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 281 000,00 - 218 000,00 1 063 000,00 1 052 986,07 1 052 986,07 10 013,93
1 2 0 2 Staże 797 000,00 - 12 500,00 784 500,00 754 530,57 732 124,57 22 406,00 29 969,43
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 347 000,00 - 37 000,00 310 000,00 226 724,41 185 181,86 41 542,55 83 275,59
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 250 000,00 - 40 000,00 210 000,00 159 722,87 128 114,90 31 607,97 50 277,13
1 2 0 7 Coroczne dostosowanie wynagrodzeń 145 000,00 - 120 000,00 25 000,00 25 000,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14 662 000,00 - 689 500,00 13 972 500,00 13 566 179,08 13 467 365,00 98 814,08 406 320,92
Ogółem rozdział 1 2 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 14 662 000,00 - 689 500,00 13 972 500,00 13 566 179,08 13 467 365,00 98 814,08 406 320,92
1 3 0 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu 158 000,00 - 25 000,00 133 000,00 103 907,25 46 967,25 56 940,00 29 092,75
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 561 000,00 - 250 000,00 2 311 000,00 2 158 055,08 1 561 099,20 596 955,88 152 944,92
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 719 000,00 - 275 000,00 2 444 000,00 2 261 962,33 1 608 066,45 653 895,88 182 037,67
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach 25 000,00 25 000,00 10 795,17 10 795,17 14 204,83
1 3 1 1 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami 131 000,00 - 82 000,00 49 000,00 49 000,00 17 377,34 31 622,66
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób z niepełnospraw- nościami 250 000,00 - 4 000,00 246 000,00 190 595,50 150 095,50 40 500,00 55 404,50
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne 72 000,00 - 35 000,00 37 000,00 36 600,00 12 927,90 23 672,10 400,00
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 478 000,00 - 121 000,00 357 000,00 286 990,67 191 195,91 95 794,76 70 009,33
1 3 2 0 Służba medyczna 464 000,00 464 000,00 380 202,66 251 361,79 128 840,87 83 797,34
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 2 775 000,00 2 775 000,00 2 775 000,00 2 575 166,66 199 833,34
1 3 2 3 Współpraca międzyinstytucjonalna w dziedzinie zarządzania personelem 1 055 000,00 - 74 000,00 981 000,00 875 773,25 875 773,25 105 226,75
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 4 294 000,00 - 74 000,00 4 220 000,00 4 030 975,91 3 702 301,70 328 674,21 189 024,09
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 3 240 000,00 - 300 000,00 2 940 000,00 2 694 846,64 2 319 801,31 375 045,33 245 153,36
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 1 500 000,00 300 000,00 1 800 000,00 1 800 000,00 1 632 267,59 167 732,41
1 3 3 Delegacje 4 740 000,00 4 740 000,00 4 494 846,64 3 952 068,90 542 777,74 245 153,36
Ogółem rozdział 1 3 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 12 231 000,00 - 470 000,00 11 761 000,00 11 074 775,55 9 453 632,96 1 621 142,59 686 224,45
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 383 715 246,00 5 696 500,00 389 411 746,00 387 354 655,25 384 702 962,10 2 651 693,15 2 057 090,75
2 0 0 0 Czynsze 457 000,00 - 199 733,80 257 266,20 257 266,20 257 266,20
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 351 000,00 - 1 224 266,20 9 126 733,80 9 008 387,52 2 720 917,34 6 287 470,18 118 346,28
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 107 000,00 868 000,00 2 975 000,00 2 970 526,83 374 400,36 2 596 126,47 4 473,17
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 835 700,00 - 512 000,00 323 700,00 309 492,02 143 825,43 165 666,59 14 207,98
2 0 0 Budynki 13 750 700,00 - 1 068 000,00 12 682 700,00 12 545 672,57 3 496 409,33 9 049 263,24 137 027,43
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 18 335 000,00 300 000,00 18 635 000,00 18 369 904,10 14 773 871,26 3 596 032,84 265 095,90
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 5 492 000,00 10 442 500,00 15 934 500,00 15 845 002,06 11 233 087,79 4 611 914,27 89 497,94
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 757 860,00 - 975 000,00 17 782 860,00 17 184 995,95 15 216 142,13 1 968 853,82 597 864,05
2 0 1 3 Ubezpieczenie 610 000,00 32 000,00 642 000,00 587 383,28 527 304,10 60 079,18 54 616,72
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 582 000,00 582 000,00 442 276,86 189 179,58 253 097,28 139 723,14
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 43 776 860,00 9 799 500,00 53 576 360,00 52 429 562,25 41 939 584,86 10 489 977,39 1 146 797,75
Ogółem rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 57 527 560,00 8 731 500,00 66 259 060,00 64 975 234,82 45 435 994,19 19 539 240,63 1 283 825,18
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 12 285 717,00 4 347 535,90 16 633 252,90 16 630 807,19 6 938 314,66 9 692 492,53 2 445,71
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 27 509 685,00 2 085 282,85 29 594 967,85 29 594 965,51 13 516 445,51 16 078 520,00 2,34
2 1 0 2 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 6 964 598,00 10 876,66 6 975 474,66 6 975 474,63 5 449 153,89 1 526 320,74 0,03
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 355 000,00 361 304,59 1 716 304,59 1 716 304,59 1 192 152,71 524 151,88
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 48 115 000,00 6 805 000,00 54 920 000,00 54 917 551,92 27 096 066,77 27 821 485,15 2 448,08
2 1 1 1

2 1 1 2

Zakup i wymiana mebli

Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli

915 000,00

66 000,00

52 956,00

- 52 956,00

967 956,00

13 044,00

967 952,29

13 043,20

489 706,22

493,10

478 246,07

12 550,10

3,71

0,80

2 1 1 Meble 981 000,00 981 000,00 980 995,49 490 199,32 490 796,17 4,51
2 1 2 0

2 1 2 1

2 1 2 2

Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji

technicznych

Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz

rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych

Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych

3 769 000,00

100 000,00

3 022 000,00

- 1 459 277,25

- 25 000,00

- 2 000 039,75

2 309 722,75

75 000,00

1 021 960,25

2 291 799,62

73 537,00

958 421,98

1 359 330,23

32 512,50

740 811,59

932 469,39

41 024,50

217 610,39

17 923,13

1 463,00

63 538,27

2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 6 891 000,00 - 3 484 317,00 3 406 683,00 3 323 758,60 2 132 654,32 1 191 104,28 82 924,40
2 1 3 2

2 1 3 3

Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samo

chodów służbowych

Plan mobilności

2 030 000,00

520 000,00

2 030 000,00

520 000,00

1 994 543,94

518 703,57

1 392 692,89

518 703,57

601 851,05 35 456,06

1 296,43

2 1 3 Transport 2 550 000,00 2 550 000,00 2 513 247,51 1 911 396,46 601 851,05 36 752,49
Ogółem rozdział 2 1 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 58 537 000,00 3 320 683,00 61 857 683,00 61 735 553,52 31 630 316,87 30 105 236,65 122 129,48
2 2 0 0

2 2 0 1

Koszty podróży służbowych delegacji

Inne koszty podróży służbowych

15 505 000,00

550 000,00

- 9 925 800,00

- 154 000,00

5 579 200,00

396 000,00

5 579 200,00

267 673,22

5 579 200,00

212 923,22

54 750,00 128 326,78
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000,00 - 11 096 883,00 68 903 117,00 61 391 388,50 41 565 195,41 19 826 193,09 7 511 728,50
2 2 0 3 Koszty reprezentacyjne 180 000,00 10 000,00 190 000,00 142 772,26 100 162,51 42 609,75 47 227,74
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne 4 635 000,00 310 000,00 4 945 000,00 4 241 652,94 3 517 171,43 724 481,51 703 347,06
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 1 125 000,00 2 600 000,00 3 725 000,00 2 920 536,75 1 657 306,33 1 263 230,42 804 463,25
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 101 995 000,00 - 18 256 683,00 83 738 317,00 74 543 223,67 52 631 958,90 21 911 264,77 9 195 093,33
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 2 825 000,00 - 64 000,00 2 761 000,00 2 760 606,34 1 749 172,76 1 011 433,58 393,66
2 2 1 2 Publikacje ogólne 308 000,00 37 000,00 345 000,00 345 000,00 284 403,07 60 596,93
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 5 158 250,00 27 000,00 5 185 250,00 5 185 216,94 4 081 302,10 1 103 914,84 33,06
2 2 1 Informacja 8 291 250,00 8 291 250,00 8 290 823,28 6 114 877,93 2 175 945,35 426,72
2 2 3 0 Materiały biurowe 374 000,00 131 500,00 505 500,00 503 675,54 299 296,91 204 378,63 1 824,46
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 50 000,00 50 000,00 50 000,00 10 892,21 39 107,79
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 - 30 000,00 15 000,00 15 000,00 15 000,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 33 000,00 33 000,00 30 478,20 24 484,96 5 993,24 2 521,80
2 2 3 5 Opłaty finansowe 20 000,00 - 12 000,00 8 000,00 8 000,00 4 757,47 3 242,53
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 600 000,00 450 000,00 1 050 000,00 850 000,00 113 727,56 736 272,44 200 000,00
2 2 3 7 Inne wydatki operacyjne 285 500,00 - 31 500,00 254 000,00 233 919,99 218 522,87 15 397,12 20 080,01
2 2 3 Wydatki różne 1 407 500,00 508 000,00 1 915 500,00 1 691 073,73 686 681,98 1 004 391,75 224 426,27
Ogółem rozdział 2 2 - Wydatki operacyjne 111 693 750,00 - 17 748 683,00 93 945 067,00 84 525 120,68 59 433 518,81 25 091 601,87 9 419 946,32
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne 227 758 310,00 - 5 696 500,00 222 061 810,00 211 235 909,02 136 499 829,87 74 736 079,15 10 825 900,98
BUDŻET OGÓŁEM 611 473 556,00 611 473 556,00 598 590 564,27 521 202 791,97 77 387 772,30 12 882 991,73
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 3) Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia - do pul środków na tłumaczenia ustne - kwoty odpowiadającej kosztom podróży służbowych delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku. W 2022 r. kwota ta wyniosła 19,1 mln EUR.
5 Zgodnie z decyzją 54/18 (art. 10 ust. 1) SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2022 r. kwota ta wyniosła 11,1 mln EUR.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024