Rezolucja nieustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Kooperacyjną Republiką Gujany dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (09272/2022 - C9-0432/2022 - 2022/0142M(NLE))

P9_TA(2023)0035
Umowa o dobrowolnym partnerstwie UE-Gujana: egzekwowanie prawa, zarządzanie i handel w dziedzinie leśnictwa oraz handel produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium UE

Rezolucja nieustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Kooperacyjną Republiką Gujany dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (09272/2022 - C9-0432/2022 - 2022/0142M(NLE))

(2023/C 283/18)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący decyzji Rady z dnia 10 maja 2022 r. w sprawie zawarcia Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Kooperacyjną Republiką Gujany dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (COM(2022)0200),

- uwzględniając projekt decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Kooperacyjną Republiką Gujany dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (09272/2022),

- uwzględniając projekt Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Kooperacyjną Republiką Gujany dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (09271/2022),

- uwzględniając wniosek o wyrażenie zgody przedstawiony przez Radę zgodnie z art. 207 ust. 3 akapit pierwszy i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 6 akapit pierwszy lit. a) ppkt (v) oraz art. 218 ust. 7 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (C9-0432/2022),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2173/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia systemu zezwoleń na przywóz drewna do Wspólnoty Europejskiej FLEGT 1  (rozporządzenie FLEGT),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna 2  (unijne rozporządzenie w sprawie drewna),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640) oraz swoją rezolucję w tej sprawie z dnia 15 stycznia 2020 r. 3 ,

- uwzględniając porozumienie przyjęte podczas 21. Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP21) w Paryżu w dniu 12 grudnia 2015 r. (porozumienie paryskie),

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 września 2020 r. w sprawie roli UE w ochronie i odtwarzaniu światowych lasów 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 października 2020 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie unijnych ram prawnych mających na celu zatrzymanie i odwrócenie globalnego wylesiania spowodowanego przez UE 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 maja 2003 r. zatytułowany "Egzekwowanie prawa, zarządzanie i handel w dziedzinie leśnictwa (FLEGT): wniosek dotyczący planu działania UE" (COM(2003)0251) oraz plan prac dotyczący jego realizacji w latach 2018-2022,

- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 (COM(2021)0706) (rozporządzenie w sprawie wylesiania),

- uwzględniając swoje stanowisko z dnia 14 lutego 2023 r. 6  w sprawie projektu decyzji Rady,

- uwzględniając art. 105 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Rozwoju,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Handlu Międzynarodowego (A9-0018/2023),

A. mając na uwadze, że w listopadzie 2018 r. UE i Gujana zakończyły negocjacje w sprawie Umowy o dobrowolnym partnerstwie dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa (FLEGT); mając na uwadze, że 10 marca 2022 r. Gujana i UE uzgodniły zaktualizowane ramy wspólnego wdrożenia - szczegółowy plan wdrożenia umowy o dobrowolnym partnerstwie, którego celem jest poprawa gospodarki leśnej i zapewnienie nadzoru nad handlem legalnym drewnem;

B. mając na uwadze, że około 84 % powierzchni Gujany pokrywają lasy; mając na uwadze, że odpowiada to około 18 mln akrów; mając na uwadze, że Gujana zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem ilości zasobów węgla w ekosystemach leśnych na mieszkańca, a według szacunków w jej lasach składowane jest 21,8 mld ton dwutlenku węgla; mając na uwadze, że około 13 % lasów Gujany oficjalnie uznano za indiańskie grunty wiejskie; mając na uwadze, że większość powierzchni Gujany stanowi wilgotny ekoregion leśny;

C. mając na uwadze, że od 1996 r. podejmowane są starania o przekształcanie lasów, a roczny wskaźnik wylesiania w Gujanie jest bardzo niski i wynosi średnio około 0,06 %;

D. mając na uwadze, że Gujana charakteryzuje się jednym z najwyższych poziomów bioróżnorodności na świecie; mając na uwadze, że według szacunków w lasach Gujany żyje około 8 000 gatunków roślin i ponad 1 000 gatunków kręgowców lądowych; mając na uwadze, że około 5 % wszystkich gatunków roślin uważa się za endemiczne dla Gujany;

E. mając na uwadze, że nielegalne górnictwo i nielegalne pozyskiwanie drewna nadal stanowią problem w Gujanie, ponieważ praktyki te niszczą lasy w tym kraju; mając na uwadze, że powodem wylesiania w Gujanie są najczęściej pożary (50 %) i górnictwo (41 %), zarówno legalne, jak i nielegalne; mając na uwadze, że chociaż przekształcenia na potrzeby rolnictwa odpowiadają jedynie za około 5 % wylesiania, stanowi to jednak powód do obaw;

F. mając na uwadze, że główne rodzaje działalności gospodarczej w Gujanie to rolnictwo, wydobycie boksytu i złota, pozyskiwanie drewna, wydobycie minerałów i rybołówstwo; mając na uwadze, że szacuje się, iż przemysł leśny Gujany odpowiada za mniej niż 2 % PKB, przy czym oczekuje się, że liczba ta jeszcze bardziej się zmniejszy z powodu szybkiego wzrostu sektora naftowego od 2015 r., kiedy to na wodach terytorialnych Gujany odkryto duże rezerwy ropy naftowej;

G. mając na uwadze, że sektor leśny istotnie przyczynia się do wzrostu gospodarczego Gujany i zatrudnia około 20 000 osób, głównie na obszarach wiejskich; mając na uwadze, że lasy Gujany odpowiadają za 2 % PKB i 6 % całkowitego zatrudnienia; mając na uwadze, że umowa o dobrowolnym partnerstwie zwiększyłaby potencjał sektora leśnego poprzez tworzenie nowych miejsc pracy oraz przyczynianie się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego kraju;

H. mając na uwadze, że wielkość handlu drewnem między Gujaną a UE jest nieznaczna - w 2018 r. zaledwie 8 % drewna wywożonego z Gujany trafiło do Europy, z czego jedynie połowa do UE; mając na uwadze, że największymi ogólnymi partnerami handlowymi Gujany są kolejno Stany Zjednoczone i Singapur; mając na uwadze, że największym rynkiem eksportowym drewna jest region Azji i Pacyfiku; mając na uwadze, że umowa o dobrowolnym partnerstwie może otworzyć przed Gujaną większe możliwości wywozu do UE i na nowe rynki, zwiększając szanse rozwojowe tego kraju;

I. mając na uwadze, że w maju 2016 r. Gujana ratyfikowała porozumienie paryskie i podjęła w swoim zmienionym, ustalonym na szczeblu krajowym wkładzie szereg zobowiązań dotyczących zrównoważonego leśnictwa, takich jak ochrona dodatkowych 2 mln hektarów lasów;

J. mając na uwadze, że w celu poprawy dobrobytu swoich obywateli Gujana musi przezwyciężyć szereg wyzwań, takich jak walka z ubóstwem, nierównością i dyskryminacją, zwłaszcza wobec osób LGBTI i ludów tubylczych, a także walka z korupcją oraz polaryzacją rasową i etniczną oraz przemocą, które wciąż są powodem do niepokoju;

K. mając na uwadze, że Gujana zobowiązała się udostępnić środki finansowe na wsparcie wdrażania umowy o dobrowolnym partnerstwie; mając na uwadze, że UE, Norwegia i Zjednoczone Królestwo również zobowiązały się do zapewnienia dodatkowych środków na ten cel;

L. mając na uwadze, że celem umowy o dobrowolnym partnerstwie jest zapewnienie, aby wszystkie dostawy drewna i produktów z drewna z Gujany przeznaczone na rynek UE były zgodne z gujańskim systemem zapewniania legalności drewna (GTLAS) i tym samym kwalifikowały się do objęcia zezwoleniem FLEGT; mając na uwadze, że drewno przeznaczone na rynek krajowy oraz na wszystkie rynki eksportowe również będzie musiało być zgodne z GTLAS;

M. mając na uwadze, że umowa o dobrowolnym partnerstwie obejmuje pięć obowiązkowych produktów z drewna na mocy rozporządzenia FLEGT - bale, tarcicę, podkłady kolejowe, sklejkę i okleinę - a także drewno poddane obróbce, pale i słupy oraz wyroby stolarskie i ciesielskie;

N. mając na uwadze, że zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym rozporządzenia w sprawie wylesiania drewno objęte zezwoleniem FLEGT przywożone do UE automatycznie spełnia wymóg legalności;

O. mając na uwadze, że umowa o dobrowolnym partnerstwie przewiduje utworzenie Wspólnego Komitetu ds. Monitorowania i Przeglądu, odpowiedzialnego za wdrażanie i monitorowanie tej umowy;

P. mając na uwadze, że cel i oczekiwane korzyści umów o dobrowolnym partnerstwie dotyczących FLEGT wykraczają poza ułatwianie handlu legalnym drewnem, ponieważ mają one również doprowadzić do systemowych zmian w zarządzaniu lasami, egzekwowaniu prawa, przejrzystości i włączania różnych zainteresowanych stron w proces decyzyjny w zakresie polityki (w szczególności organizacji społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pracowników i społeczności tubylczych), a także sprzyjać integracji gospodarczej oraz poszanowaniu międzynarodowych celów zrównoważonego rozwoju;

Q. mając na uwadze, że ze współpracy korzystają kraje na całym świecie, które mają uregulowane rynki przywozu legalnego drewna lub dążą do ich uregulowania; mając na uwadze, że w walce z wylesianiem i w promowaniu długoterminowego bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorstw i konsumentów najskuteczniejsze byłyby wspólne normy międzynarodowe;

1. zdecydowanie popiera zakończenie negocjacji w sprawie umowy o dobrowolnym partnerstwie dotyczącej FLEGT między UE a Gujaną; uznaje, że umowa ta ma ogromne znaczenie dla tego kraju, a także może doprowadzić do zacieśnienia stosunków handlowych między UE a Gujaną; uważa, że pomyślne wynegocjowanie tej umowy o dobrowolnym partnerstwie pokazuje znaczenie delegatur Unii w państwach trzecich i zagwarantuje, że tylko legalnie pozyskane drewno będzie przywożone z Gujany do UE, będzie promować praktyki zrównoważonej gospodarki leśnej i zrównoważony handel legalnie wyprodukowanym drewnem, poprawi zarządzanie lasami, egzekwowanie prawa (w tym obowiązki w zakresie pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy), przestrzeganie praw człowieka, przejrzystość, rozliczalność i odporność instytucjonalną w Gujanie oraz ochronę różnorodności biologicznej, a także przyczyni się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, jednocześnie zacieśniając relacje handlowe między Gujaną a UE;

2. przyznaje, że pełne wdrożenie i egzekwowanie umowy o dobrowolnym partnerstwie będzie długotrwałym procesem wymagającym przyjęcia szeregu przepisów oraz odpowiednich zdolności administracyjnych i wiedzy fachowej w celu zapewnienia jej wdrożenia i egzekwowania;

3. z zadowoleniem przyjmuje wysoki poziom uczestnictwa zainteresowanych stron w całym procesie negocjacji; podkreśla, że etap wdrażania i monitorowania wymaga prawdziwych konsultacji i zaangażowania wielu zainteresowanych stron, w tym znaczącego udziału społeczeństwa obywatelskiego, przedstawicieli biznesu, organizacji pracowniczych oraz społeczności lokalnych i tubylczych w procesie decyzyjnym, co gwarantuje poszanowanie praw własności gruntów oraz zasady dobrowolnej, uprzedniej i świadomej zgody; przypomina o potrzebie zwiększenia przejrzystości i zapewnienia skutecznego publicznego ujawniania informacji i terminowego udostępniania dokumentów ludom lokalnym i tubylczym;

4. wzywa Komisję i delegaturę UE w Gujanie do zapewnienia wystarczającego wsparcia w zakresie budowania zdolności oraz wsparcia logistycznego i technicznego w ramach obecnych i przyszłych instrumentów współpracy na rzecz rozwoju, aby umożliwić Gujanie wypełnienie zobowiązań wynikających z umowy o dobrowolnym partnerstwie;

5. wyraża zadowolenie z niedawnego przyjęcia ram wspólnego wdrożenia i wzywa rząd Gujany, aby stosował podejście oparte na konkretności, terminowości i mierzalności;

6. podkreśla, że należy rozwijać partnerstwa i mechanizmy współpracy, aby wspólnie zająć się wszystkimi aspektami gospodarki leśnej, w tym w odniesieniu do wymiany informacji;

7. z zadowoleniem przyjmuje dotychczasowe wysiłki Gujany na rzecz zwiększenia przejrzystości i oczekuje dalszej pozytywnej współpracy w walce z nielegalnym pozyskiwaniem drewna; podkreśla, że złe zarządzanie i korupcja w sektorze leśnictwa przyspieszają nielegalny wyrąb i degradację lasów; uznaje zaangażowanie i wolę polityczną Gujany w odniesieniu do należytego zarządzania lasami; podkreśla, że sukces umowy o dobrowolnym partnerstwie dotyczącej FLEGT zależy również od zwalczania oszustw i korupcji w całym łańcuchu dostaw drewna; wzywa rząd Gujany, aby udoskonalił gromadzenie danych w celu poprawy wdrażania systemu identyfikowalności oraz by nadal działał na rzecz powstrzymania powszechnej korupcji i zajął się innymi czynnikami napędzającymi nielegalne pozyskiwanie drewna i degradację lasów, ze szczególnym uwzględnieniem organów celnych i innych organów, które będą odgrywały decydującą rolę we wdrażaniu i egzekwowaniu umowy o dobrowolnym partnerstwie; podkreśla konieczność położenia kresu bezkarności w sektorze leśnym przez ochronę obrońców praw człowieka i sygnalistów zajmujących się ochroną środowiska oraz przez zapewnienie skutecznych środków zaradczych w przypadku naruszeń praw człowieka; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje ratyfikację porozumienia z Escazu przez Gujanę i podkreśla potrzebę zagwarantowania pełnego uznania praw własności gruntów społeczności lokalnych i ludów tubylczych, zwłaszcza społeczności indiańskich, w tym w odniesieniu do górnictwa;

8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że proces negocjowania umowy o dobrowolnym partnerstwie pozwolił sektorom na określenie wspólnych celów i priorytetów w zakresie pracy na rzecz zrównoważonej gospodarki leśnej i współpracy handlowej, a także stanowi dla społeczności ważną okazję do partycypacyjnego zarządzania lasami na szczeblu lokalnym, społecznościowym i regionalnym, a nawet na szczeblu krajowym lub federalnym;

9. podkreśla, że umowa o dobrowolnym partnerstwie stanowi doskonałą okazję, by pobudzić tworzenie miejsc pracy w sektorze leśnym; podkreśla, że praktyki gospodarki leśnej i handel legalnie wyprodukowanym drewnem powinny być zrównoważone pod względem społecznym i gospodarczym, aby zagwarantować, że bezpośrednio lub pośrednio zaangażowane osoby mogą czerpać korzyści z handlu;

10. wzywa do włączenia analizy dotyczącej płci w główny nurt wszystkich działań i projektów związanych z wdrażaniem umowy o dobrowolnym partnerstwie; wzywa do przeprowadzenia ilościowej i jakościowej analizy posiadania gruntu, własności aktywów i włączenia finansowego w sektorach, na które ma wpływ handel, przy czym analiza ta powinna również uwzględniać kryterium płci; wzywa Komisję do wspierania tych wysiłków za pomocą zasobów technicznych i ludzkich;

11. zwraca się do Komisji, by regularnie składała Parlamentowi sprawozdania z wdrażania umowy, w tym na temat prac Wspólnego Komitetu ds. Monitorowania i Przeglądu, aby umożliwić podjęcie świadomej decyzji w momencie przedstawienia aktu delegowanego upoważniającego do akceptacji zezwoleń FLEGT; podkreśla w związku z tym, że należy promować nowe umowy o dobrowolnym partnerstwie z dodatkowymi partnerami; wzywa Komisję do przeprowadzenia wyczerpującej oceny wpływu umowy o dobrowolnym partnerstwie i przyszłego rozporządzenia w sprawie wylesiania na pracowników i drobnych producentów w sektorze leśnym i innych powiązanych sektorach, na które wzmożone kontrole i weryfikacje pozyskiwania drewna będą miały wpływ;

12. podkreśla potrzebę uwzględnienia regionalnego wymiaru nielegalnego pozyskiwania drewna, jego transportu, obróbki i handlu nim w całym łańcuchu dostaw; wzywa do włączenia tej kwestii do procesu oceny umowy o dobrowolnym partnerstwie;

13. uważa, że UE odgrywa istotną rolę pod względem poprawy zarówno podaży, jak i popytu w zakresie drewna, aby odrzucać nielegalnie wyprodukowane drewno oraz wspierać kraje eksportujące w ich wysiłkach na rzecz zwalczania nielegalnego pozyskiwania drewna i korupcji, które prowadzą do niszczenia ich lasów, zmiany klimatu i łamania praw człowieka; uznaje, że umowy o dobrowolnym partnerstwie nadal będą stanowić ważne ramy prawne zarówno dla UE, jak i dla jej krajów partnerskich w związku z nowym wnioskiem dotyczącym rozporządzenia w sprawie wylesiania; podkreśla, że było to możliwe dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu zainteresowanych krajów partnerskich; wspiera Komisję w poszukiwaniu dodatkowych potencjalnych partnerów dla przyszłych umów o dobrowolnym partnerstwie dotyczących FLEGT;

14. przypomina, że zrównoważone i sprzyjające włączeniu społecznemu gospodarka leśna i zarządzanie lasami są niezbędne do osiągnięcia celów określonych w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i porozumieniu paryskim, szczególnie za pośrednictwem wkładów ustalonych na poziomie krajowym; przypomina o wpływie górnictwa jako jednego z głównych czynników ubytku powierzchni lasów tropikalnych, powodującego znaczną erozję i zanieczyszczenie gleby, większe rozdrobnienie lasów oraz zanieczyszczenie rzek i strumieni rtęcią; zauważa, że Gujana rozwija swój przemysł naftowy, gazowy i górniczy; wzywa rząd Gujany do dalszych działań, aby ograniczyć nielegalną działalność wydobywczą; z zaniepokojeniem zauważa brak spójności między regulacjami w sektorze leśnym a regulacjami w sektorze górniczym; z zadowoleniem przyjmuje dalsze porozumienia uzupełniające dobrowolną umowę o partnerstwie dotyczącą FLEGT o kwestie środowiskowe;

15. podkreśla, że powodzenie całej inicjatywy dotyczącej FLEGT zależy m.in. od ochrony obrońców praw człowieka i sygnalistów zajmujących się środowiskiem, od zwiększenia zdolności małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) do prowadzenia działalności zgodnie z prawem oraz od zagwarantowania skutecznej ochrony gruntów i pełnego uznania zwyczajowych praw społeczności lokalnych i tubylczych, zwłaszcza społeczności indiańskich, w tym prawa do udzielenia lub odmowy wyrażenia zgody na wyrąb drewna na ich terytorium w ramach sprawiedliwości społecznej; zaznacza, że UE powinna wykorzystywać tradycyjną wiedzę ludów tubylczych i innych społeczności lokalnych na temat zrównoważonej gospodarki leśnej; przypomina w związku z tym, że należy zapobiegać nakładaniu jakichkolwiek dodatkowych obciążeń administracyjnych na MŚP i zapewniać im pomoc prawną, aby zapewnić przestrzeganie przez nie nowych międzynarodowych umów, instrumentów i dokumentów dotyczących środowiska;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również rządom i parlamentom państw członkowskich oraz Kooperacyjnej Republiki Gujany.

1 Dz.U. L 347 z 30.12.2005, s. 1.
2 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23.
3 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 2.
4 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 10.
5 Dz.U. C 404 z 6.10.2021, s. 175.
6 Teksty przyjęte w tym dniu, P9_TA(2023)0034.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.283.69

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja nieustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 lutego 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy o dobrowolnym partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Kooperacyjną Republiką Gujany dotyczącej egzekwowania prawa, zarządzania i handlu w dziedzinie leśnictwa oraz handlu produktami z drewna wprowadzanymi na terytorium Unii Europejskiej (09272/2022 - C9-0432/2022 - 2022/0142M(NLE))
Data aktu: 14/02/2023
Data ogłoszenia: 11/08/2023